Dere som trener styrke.

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Hvilken filosofi lever dere etter?
Mange repetisjoner med lite vekt, 3 x 10 med mer vekt, 4 repetisjoner med høy vekt, eller noe helt annet? Jeg leser så mye rart. Noen sier at man kan få samme effekt med lite vekt om man gjør mange repetisjoner, men nå nylig leste jeg at en trener mente at man ikke hadde så god effekt om man ikke hadde så tunge vekter at man ikke klarte mer enn 4 på rad. Andre holder seg til 3 x 10. Den er vel egentlig ganske vanlig. Men hva gjør dere? Har dere prøvd ulike ting, og hva funket best?
 
Hvilken filosofi lever dere etter?
Mange repetisjoner med lite vekt, 3 x 10 med mer vekt, 4 repetisjoner med høy vekt, eller noe helt annet? Jeg leser så mye rart. Noen sier at man kan få samme effekt med lite vekt om man gjør mange repetisjoner, men nå nylig leste jeg at en trener mente at man ikke hadde så god effekt om man ikke hadde så tunge vekter at man ikke klarte mer enn 4 på rad. Andre holder seg til 3 x 10. Den er vel egentlig ganske vanlig. Men hva gjør dere? Har dere prøvd ulike ting, og hva funket best?
3x10 er for vedlikehold og oppvarming. Skal du få større muskler må du ta maksløft, dvs 1x3. Da jeg trente styrke var det dette med maksløft som var gøy og utfordrende. Repetisjoner er kjeeeeedelig, men tok repetisjonene som oppvarming. På maks løfta jeg 40kg i knebøy. Som per definisjon er lite, men for meg var det stort. Da starta jeg økta med 20kg, 1x7, så 23kg 1x7, så 25 1x7 osv opp så langt jeg klarte. Gode pauser underveis med f.eks. andre øvelser, eller bytte på om man har treningspartner. Så det blir noen minutter mellom hver sett, og gjerne 5-10 minutter på det tyngste. Det var kun ved maksløft-trening at jeg klarte å gå opp i vekt og bli sterkere. Repetisjoner ala 3x10 kom jeg ingen vei med.
 
Trener CrossFit, og varierer etter hva som er målet med treninga. Er det utholdende styrke, kjører vi mange repetisjoner. Er det maks kjører vi få. Ofte kjører vi 5 x 5. Altså 5 repetisjoner så tungt at vi såvidt klarer 5. Øker vektene mellom hver runde.
 
Enig i det de andre sier her.
Trener så tungt at jeg klarer 6-8 rep x 3, når jeg klarer flere enn 8 rep økes vekta. Har trent en del med en PT som gjorde det på denne måten og jeg fikk veldig gode resultater :)
 
Kjekt å høre deres erfaring :)
Høres ut som jeg må kjøpe nye manualer etter hvert. Akkurat nå trener jeg uten. Men jeg liker å variere litt, så når jeg vil bruke manualer igjen så må jeg ha noe tyngre. De tyngste jeg har kan jeg forholdsvis lett ta 20 repetisjoner av, men jeg har ikke hatt fokus på at det skal være så tungt som mulig pga mye spenningshodepine. Nå føler jeg derimot at tiden begynner å bli moden for nye utfordringer.
 
Kjekt å høre deres erfaring :)
Høres ut som jeg må kjøpe nye manualer etter hvert. Akkurat nå trener jeg uten. Men jeg liker å variere litt, så når jeg vil bruke manualer igjen så må jeg ha noe tyngre. De tyngste jeg har kan jeg forholdsvis lett ta 20 repetisjoner av, men jeg har ikke hatt fokus på at det skal være så tungt som mulig pga mye spenningshodepine. Nå føler jeg derimot at tiden begynner å bli moden for nye utfordringer.
Jeg digger slyngetrening også. Om du har en god bjelke du kan feste de i, så kan du øke motstanden ved egen kroppsvekt, rett og slett, og du kan ta øvelser for hele kroppen i slynger. Og pilates, da trenger du kun en matte. Men mye god styrketrening i pilates, mest kjernemuskulatur da.
 
Jeg tar som oftest maks 8 rep og 3-4 sett pr øvelse. Hater flere repetisjoner :hilarious:. Men noen ganger bare for å tyne musklene helt, så tar jeg flere repetisjoner. Altså da må jeg gå ned på vekten litt etter litt for å klare øvelsen :p
 
Trener etter programene til Silje Mariella.
Hun har flere typ program etter hva du ønsker oppnå :)

Er hun på YouTube? Jeg trener til ei på YouTube nå uten vekter. Da er fokuset på hvordan man beveger seg og å bruke kroppen sin som eneste motstand.
 
Er hun på YouTube? Jeg trener til ei på YouTube nå uten vekter. Da er fokuset på hvordan man beveger seg og å bruke kroppen sin som eneste motstand.

Nei eller jo men kun via programene sine.
Jeg har kjøpt flere av de og syns de er supre å trene til både som gravid og ikke.
 
Back
Topp