Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: slisabeth
ORIGINAL: Sjakkruta
For en sammenligning!! Jeg har både downs og asberger i familien så dette blir bare for dumt..
Jeg har også lagt merke til at de fleste (alle?) av de som ville beholdt et barn som har downs, faktisk ikke er oppvokst med en person med downs og dermed ikke vet skikkelig hva det går ut på... De fleste (alle?) som er oppvokst med noen med downs, ville faktisk ha tatt abort hadde de selv fått et barn med downs. Så døm for all del ikke de som ville tatt abort dere som ikke vet hvordan det er, jeg skjønner det veldig godt (og er muligens blandt de selv).
Unnskyld at jeg ler, for det er sikkert ikke passende her. Men jeg leste så feil, og trodde du skrev: Jeg HAR både downs og aspergers. ( Så tenkte jeg, jammen, det er jo beviset på at mennesker med downs er svært oppegående)
ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot
Alle og enhver forstår at det ikke kan sammenlignes!
Det har vel blandt annet noe med at de fleste ikke har fått store bånd til barnet før abortgrensen i uke 12. Når man derimot har gått ut hele graviditeten, født barnet, truffet barnet og blitt kjent med det, da har man store bånd og er villig til og ofre alt for denne lille skapningen!
En ting er og forhindre en situasjon man vet om på forhånd, en annen ting er og ta utfordringene på strak arm når de først inntreffer og det er for sent og gjøre noe annet! Det betyr ikke at man elsker barnet sitt noe mindre fordi om det krever mer enn barn flest.
Man gjør alt for de barna man har! Det er ikke alle som er i mot abort før uke 12. Det er ikke alle som kjenner så mye for barnet før uke 12. Like it or not, men slik er det bare!
ORIGINAL: Sjakkruta
For en sammenligning!! Jeg har både downs og asberger i familien så dette blir bare for dumt..
Jeg har også lagt merke til at de fleste (alle?) av de som ville beholdt et barn som har downs, faktisk ikke er oppvokst med en person med downs og dermed ikke vet skikkelig hva det går ut på... De fleste (alle?) som er oppvokst med noen med downs, ville faktisk ha tatt abort hadde de selv fått et barn med downs. Så døm for all del ikke de som ville tatt abort dere som ikke vet hvordan det er, jeg skjønner det veldig godt (og er muligens blandt de selv).
ORIGINAL: *mamman t lillemann*
skjønner sammenligningen jeg! er ens egent barn selv om det fortsatt ligger i magen! syns det er helt horribelt å velge bort et barn bare fordi det har downs! de er absolutt forenelig med liv, og kan vokse opp og få et langt fint liv! Syns de er helt nydelige jeg! ikke uten grunn til at de blir kaldt solbarna! er klar over at det er masse ekstra jobb, men hos meg er et downs barn eller barn med funksjonshemming like velkomment som et friskt! [:)]
ORIGINAL: slisabeth
Jeg synes faktisk at det er greit at de som mener å ta abort på grunnlag av at barnet har downs gjerne kan se litt flere argumenter, og tenke nøyere gjennom det valget. Selv om jeg er enig i at ingen behøver å forsvare det valget sitt her på et åpent forum.
ORIGINAL: [waffel]
jeg hadde valgt abort pga at jeg er oppvokst med en bror som har downs! og jeg sier det bare!! fy for en jobb det er! ja jeg er jo glad i han.. men han krevde så mye av foreldrene våre at vi andre ikke fikk den oppfølgingen vi trengte.. de var aldri på kamper, treninger skoleturer ol..
og JEG vil ikke at mine barns skal føle det sån.. så vis jeg hadde blitt gravid og vist at barnet hadde downs hadde jeg tatt abort!
må leggetil at jeg har ei jente som er veldig syk og har en del diagnoser.. så det kan ikke samenlignes!
ORIGINAL: Jogger`n
ORIGINAL: [waffel]
jeg hadde valgt abort pga at jeg er oppvokst med en bror som har downs! og jeg sier det bare!! fy for en jobb det er! ja jeg er jo glad i han.. men han krevde så mye av foreldrene våre at vi andre ikke fikk den oppfølgingen vi trengte.. de var aldri på kamper, treninger skoleturer ol..
og JEG vil ikke at mine barns skal føle det sån.. så vis jeg hadde blitt gravid og vist at barnet hadde downs hadde jeg tatt abort!
må leggetil at jeg har ei jente som er veldig syk og har en del diagnoser.. så det kan ikke samenlignes!
Jeg kjenner meg så utrolig igjen i dette innlegget. Jeg har også en bror som har downs, som er eldre enn meg, og vi er tilsammen tre søsken. Det var ikke før broren min flyttet i omsorgsbolig som 22-åring at vi "følte oss sett" av foreldrene våre. Jeg og lillebroren min var alltid alene på ballett, fotballtrening, 17-mai feiringer på skolen, diverse i b.hagen etc. Lillebroren min bærte så utrolig nag til storebroren sin når han var mindre, og det satt lenge i. Vi kunne aldri dra på ferie (ja, jeg vet man kan ha det koselig hjemme) noen steder pga i tilfelle noe skjedde. Broren min har hjertefeil, epilepsi og en ekstremt hissig eksem. Foreldrene mine og vi to yngste har gått i familieterapi flere ganger i voksen alder for å bearbeide oppveksten vår. Men en liten del av meg greier ikke helt å synes det er greit at vi er mer eller mindre vokst opp hos tanter og onkler istedet for hos våre foreldre.
Jeg er veldig glad i broren min, men ja, jeg ville tatt abort om jeg ved en tidlig ul fikk avdekket et sikkert tilfelle av downs.