Dere som røyker

ORIGINAL: Mariapjusi

ORIGINAL: Nyttårslykke

ORIGINAL: Charlotte B

Jeg er en av de som røyka som en svamp FØR jeg ble gravid. Jeg var så utrolig kvalm de første mnd i svangerskapet at det stoppet seg selv.. Heldigvis får jeg si ellers er det ikke sikkert jeg hadde klart det like bra. Har IKKE røyka, og er super stolt av meg selv, så avhengig som jeg var av den j**** malboro light`n

Men som tidligere røyker skjønner jeg hvor vanskelig det er for mange og slutte, spess når de er i sosialt lag o.l

Ingen unnskyldning i mine øyne! Jeg er kanskje krass nå, men det provoserer meg skikkelig når folk røyker som gravide!! (eller drikker!)

har du selv vært fast røyker?

Nei, jeg har ikke det, men hva har det med saken å gjøre?

Ja, jeg vet at man er avhengig av røyk, og ja, jeg vet at det er vanskelig å slutte- og dette er vel en perfekt unnskyldning for røykere å bruke når de ikke klarer/vil slutte å røyke??
Planlegger man barn så må man endre livsstilen sin på de områdene man vet skader barnet!

Ville du gitt jenta di når ho blir født en røyk hun kunne ha kost seg med????

ORIGINAL: januarbebis

Jeg må bare si, og jeg vet at jeg sikkert får endel mot meg, men:

JEG KAN IKKE SKJØNNE DERE SOM FORSVARER AT MAN RØYKER I SVANGERSKAPET, OG I TILLEGG SIER AT DET ER BEDRE FOR BABYEN!!!!!

Fysj!! [:'(]

Må bare signere denne..
Har aldri røyka selv så skjønner kanskje ikke at det kan være vanskelig å slutte..
Men må si at noe av det verste jeg ser er gravide som røyker,det ser helt forferdelig ut..tror nok jeg hadde gjemt meg godt om jeg skulle røyka[&:]

Signerer begge to her jeg... men har nå mine laster jeg også, (sjokolade....) så skal ikke late som om jeg er noe prakteksemplar selv.

ORIGINAL: Stina S

JEG KAN IKKE SKJØNNE DERE SOM FORSVARER AT MAN RØYKER I SVANGERSKAPET, OG I TILLEGG SIER AT DET ER BEDRE FOR BABYEN!!!!!

Må bare signere denne..
Har aldri røyka selv så skjønner kanskje ikke at det kan være vanskelig å slutte..
Men må si at noe av det verste jeg ser er gravide som røyker,det ser helt forferdelig ut..tror nok jeg hadde gjemt meg godt om jeg skulle røyka[&:]

Signerer begge to her jeg... men har nå mine laster jeg også, (sjokolade....) så skal ikke late som om jeg er noe prakteksemplar selv.

Det er nok ingen som er noen prakteksemplar når det gjelder graviditet, og mange spiser jo ting de ikke vet er anbefalt å la være i graviditeten før man vet det.

Men røyk og alkohol?? Nei, det er forbeholdt personer som ikke er gravide altså!!!

Røykte før men har ikke røykt siden 1 juni[:D]
sambo røyker så var vanskelig men har man baby i magen og det går utover andre enn seg selv er valget enkelt og det er lett og hode seg[:)] prinsippsak for min del[:)]

Må bare signere denne..

Det er nok ingen som er noen prakteksemplar når det gjelder graviditet, og mange spiser jo ting de ikke vet er anbefalt å la være i graviditeten før man vet det.

Men røyk og alkohol?? Nei, det er forbeholdt personer som ikke er gravide altså!!!

Enig! Holder på å dø av dårlig samvittighet fordi jeg drakk før jeg visste at jeg var gravid [:(]. Grusomt!

MAN HAR ANSVAR FOR NOEN ANDRE ENN SEG SELV!!!!! 

Jeg røykte selv før jeg ble gravid. Røykt i 13 år ca 15 om dagen. Det er vel ingenting som er bedre motivasjon til å slutte en at man vil ha en liten sunn og frisk baby uten noen problemer.
Jeg er stolt av meg selv som klarte å slutte på dagen. Hadde ikke klart den dårlige samvittigheten hvis det skulle være noe når hun kommer til verden.
Om jeg begynner etter hun er født og ferdig å amme vet jeg ikke, men da er det bare meg det går utover..
Deres valg! Skulle ønske dere kunne klare å slutte..

ORIGINAL: anke1

MAN HAR ANSVAR FOR NOEN ANDRE ENN SEG SELV!!!!! 

Jeg røykte selv før jeg ble gravid. Røykt i 13 år ca 15 om dagen. Det er vel ingenting som er bedre motivasjon til å slutte en at man vil ha en liten sunn og frisk baby uten noen problemer.
Jeg er stolt av meg selv som klarte å slutte på dagen. Hadde ikke klart den dårlige samvittigheten hvis det skulle være noe når hun kommer til verden.
Om jeg begynner etter hun er født og ferdig å amme vet jeg ikke, men da er det bare meg det går utover..
Deres valg! Skulle ønske dere kunne klare å slutte..

Helt enig med deg anke1 - og kjempebra at du klarte å slutte!!!

Mamma røykte med alle oss 3 søsken.. Ingen av oss som har astma. Kun bror som fikk pollenallergi, men det kan ikke være røyken sin skyld.. Mora til sambo begynte ikke å røyke før etter hu hadde fått begge ungene, og ingen av de heller har astma, men de har slitt med psoriasis og utrolig mye eksem siden de var små.. Det kan heller ikke være røyken.. Ingen av oss 3 som hadde problemer når vi var små utenom vanlig forkjølelse, men sambo hadde kolikk og flere år med ørebetennelse.. Er heller ingen av svigers som har allergi og slikt..  Såeh.. Tror heller de som er nervøse for å hverken spise visse typer mat, eller røyke etc, og stresser med slikt, får sykere unger enn de som slapper av og lever som før og heller tar seg en røyk eller to [;)]
Dessuten hater jeg at folk skal blande seg inn i livet til andre med å kommentere om man røyker under svangerskapet.. Om det er kjentfolk, eller ukjentfolk som er gravide og røyker en 20pk. hver dag, så har jeg ingen verdens ting med det.. SO BE IT!! Har nok med meg selv og mitt å passe på enn å klage på en annen voksen person.

Må bare signere denne..

Signerer dere! Man har ansvar for andre enn seg selv! Og jeg har røykt selv (sluttet for 5.5 år siden) Har du motivasjon (og et foster i magen er da motivasjon nok til å slutte), så er det ikke vanskelig å slutte.

Jeg rôkte 20 om dagen, i helgene mer, sluttet med en gang jeg ble gravid, det gjorde jeg sist ogsâ. Nulltoleranse for rôyking i svangkerskapet ! Andre fâr gjôre som de vil, men jeg selv uansett om det er vanskelig velger â ikke ^pâtvinge barnet mine uvaner.

jeg røyker, har prøvd å slutte, men det er jammen vanskeligt. Jeg har jo selvfølgelig trappet ned, men klarer bare ikke å stumpe røyken helt!!

Jeg skjønner veldig godt dere som er i mot røyk i svangerskapet.
Det er jeg også, så jeg sluttet. Har ikke greid det før, men fikk det til når jeg ble gravid.
(et sterkt ønske fra mannen også om at jeg ikke røyker i svangerskapet.. )
Det er jo hans barn også!
Når det er sagt, så skjønner jeg de som ikke greier det.
Regner kanskje med at dere fleste som røyker enda, prøver å kutt litt ned på
antallet.

Alle gjør som de vil.. Jeg vet at mitt barn ikke har en mor som røyker
og er veldig stolt av det. Hva dere andre gravide velger å gjøre er deres valg!

Hva sier far til barnet om dere røyker da?

ORIGINAL: *mamma87*

røyket før,men har slutta helt!!

Eg har og røykt 20 te dagen, slutta før eg blei gravid sist snart 4 år siden[:)]

Har en vennine så røykte i graviditetene, begge ganske små mye syke og den minste hadde noe galt med hjerte, hun har så dårlig samvidtighet nå,....

Men vis du røyke for all del røyk ferdig røyk og ikke trilte røyk!!!

ORIGINAL: Aline

kjederøyka noe helt vanvittig før jeg ble gravid med kommende storebror... Kunne lett røyke 20 om dagen , og i helgene ble det ofte mer..

Prøvde å slutte mange ganger, men endte alltid opp med å begynne igjen...

Så fikk jeg positiv test med storebror, og sluttet på dagen! Har ikke røkt siden!!

Å slutte å røyke var kjempe enkelt!! Hos meg gikk det hvertfall på prioriteringer og samvittighet! Hadde da røyksug og abstinenser som alle andre som slutter, men fikk dårlig samvittighet bare jeg tenkte tanken på å ta meg en røyk.

Tror jeg hadde det mye som deg. Røykte mye før jeg ble gravid, sluttet da jeg skjønte at jeg var det. Dette er nok mye av årsaken til at jeg ikke helt kan skjønne hvorfor ikke også alle andre kan slutte på dagen når de finner ut at de er gravide. Eksrøykerne er jo de verste ikkerøykerne[:D]

ORIGINAL: Gæmmis

ORIGINAL: Aline

kjederøyka noe helt vanvittig før jeg ble gravid med kommende storebror... Kunne lett røyke 20 om dagen , og i helgene ble det ofte mer..

Prøvde å slutte mange ganger, men endte alltid opp med å begynne igjen...

Så fikk jeg positiv test med storebror, og sluttet på dagen! Har ikke røkt siden!!

Å slutte å røyke var kjempe enkelt!! Hos meg gikk det hvertfall på prioriteringer og samvittighet! Hadde da røyksug og abstinenser som alle andre som slutter, men fikk dårlig samvittighet bare jeg tenkte tanken på å ta meg en røyk.

Tror jeg hadde det mye som deg. Røykte mye før jeg ble gravid, sluttet da jeg skjønte at jeg var det. Dette er nok mye av årsaken til at jeg ikke helt kan skjønne hvorfor ikke også alle andre kan slutte på dagen når de finner ut at de er gravide. Eksrøykerne er jo de verste ikkerøykerne[:D]

Jeg har heldigvis full forståelse for at enkelte ikke klarer å slutte.. Jeg sluttet mens jeg gikk med nummer en, brukte lang tid på kraftig nedtrapping. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg nok startet å røyke igjen etter svangerskapet..
Mannen min sluttet også i løpet av svangerskapet, det gjorde det mye lettere for oss begge å gjøre det "sammen".

Har vært røykfrie begge to i over 5 år, og det er nok takket være nedtrapping, mot å kutte helt. Mannen min sliter mer, til og med etter 5 år uten, og han kuttet bare brått en dag i svangerskapet.

Det er nok veldig lett for de som røykte før svangerskap, men ikke i, å "dømme" de som ikke klarer å slutte, men husk, alle er langt ifra like. Noe som kan være ekstremt vanskelig for dere, kan være veldig lett for de dere dømmer nå..

jeg syns det blir litt feil av dere som ALDRI har vært avhengig av røyk å si noe på dette temaet....
sorry meg altså... [&o] kjenner jeg blir litt oppgitt...

hva med de som KUNN stapper i seg godteri, brus osv HVER dag a??

JA, jeg røyker 2-3 røyk om dagen... men så spiser jeg faen meg sunt å! [:)] 

ikke missforstå meg... skulle gjerne lagt bort røyken HELT jeg!! men sånn har det desverre ikke blitt.

vi er da forskjellige?? OG GODT ER DET!! [:D]

ORIGINAL: Ephexita

Skyter deg ikke Pia, jeg joiner deg med en hvis vi møtes sosialt i en helg :)

Jeg har ikke slutta helt.
Jeg tar meg rett og slett en liten en eller to i helgene hvis vi er på fest o.l.
Det er helt umulig å holde seg når andre røyker rundt en.
Fikk faktisk streng beskjed av legen min:
Linda, ta deg heller en røyk enn å stress! Det er mye verre for babyen din om du stresser.

Har til og med bestemt meg for å ikke ha dårlig samvittighet[:-]

*kan se for meg diskusjonene dette starter* ha ha

Takk, Ephexita!

hehe, måtte bare skrive det fordi jeg kjenner diskusjonen som kommer etterhvert her! [8D]
akkurat som du skriver på slutten! [;)]

jordmoren min sier akkurat det samme som legen din ang stress!!

jeg har kuttet masse ned, og når hun spurte sist gang om hvor mange jeg røyka om dagen sa jeg 2-3... JM syns det var kjempebra at jeg hadde trappet så masse ned! [:)]

Jeg sluttet å røyke før jeg ble gravid første gang og slapp heldigvis dette dilemmaet.
Men jeg gidder ikke å hisse meg opp eller dømme andre for det de gjør. Alle er ikke like, vi er voksne mennesker som selv tar våre valg. Enhver må gjøre det de føler er riktig for seg og sine. [:)] Uansett om det gjelder røyk, drikke, mat o.s.v.

ORIGINAL: frøgen

ORIGINAL: *MommyToBe*

jeg syns det blir litt feil av dere som ALDRI har vært avhengig av røyk å si noe på dette temaet....
sorry meg altså... [&o] kjenner jeg blir litt oppgitt...

hva med de som KUNN stapper i seg godteri, brus osv HVER dag a??

JA, jeg røyker 2-3 røyk om dagen... men så spiser jeg faen meg sunt å! [:)] 

ikke missforstå meg... skulle gjerne lagt bort røyken HELT jeg!! men sånn har det desverre ikke blitt.

vi er da forskjellige?? OG GODT ER DET!! [:D]

Absolutt! Jeg vil helst ikke dømme noen, men jeg ser jo at jeg gjør det. Jeg tror ingen vil skade barnet sitt med vilje.

Men jeg tror at ALLE hadde vært enige om at hvis noen f.eks røykte seg ei pipe eller dro ei stripe i nesa under svangerskapet så hadde det vært enda mere fy. Men man er jo like avhengig av narkotiske stoffer som med røyk?
Så er det også noe med å innrømme at det man gjør er galt. Sånn som du sier at du gjerne skulle lagt bort røyken, men det ble ikke sånn. Istedet for å komme med unnskyldninger liksom....

Det vil uansett alltid være debatter om dette, så enige vil vi aldri bli alle mann[;)]

fint innlegg frøgen!! [:)]

enige er det nok ingen som blir ang røyk og alkohol i ett svangerskap!! [;)]

selvfølgelig skjønner jeg at å røyke er dumt, men dette får bli mitt problem... skulle jo helst ha sluttet.

men jeg kjenner meg selv best og ingen kan si hva jeg skal gjøre. HELDIGVIS!!

det er dumt å komme med unnskyldninger også som du sier... jeg velger å være ærlig... ! [;)]

renathemor som startet tråden spør jo faktisk om; er det noen her som fortsatt røyker og evt. hvor mange røyk røyker dere om dagen?? røyker dere mere nå som det nærmer seg??

KAN IKKE VI SOM RØYKER SVARE DA?? [8D] HALLOOOOOOOOOOOOOOOOO

Back
Topp