Dere som røyker

ORIGINAL: frøgen

Hoi.. Dette var jammen et hett tema... Som jeg sa før syns jeg det er kjempebra at folk slutter å røyke når man blir gravid. Dette er 9 mnd av livet sitt som man BØR være ekstra forsiktig. Jeg syns det er en liten pris å betale for et sunt og friskt barn.

Nå blir sikkert noen kjempesure og veldig støtt, men har bare lyst å komme med en sammenligning:

Man har forsket på røyk i svangerskapet, og man har massevis av dokumentasjon på at røyk KAN (sier ikke at det skjer med alle) føre til astma og allergi, konsentrasjon og lærevansker og noen ganger også hyperaktivitet. Alikevel finner folk en unnskyldning for å ta disse 2-3 sigarettene her og der.

MEN: når debatten om svineinfluensa og vaksine herjet som værst DA visste alle hva som var best/verst for barnet sitt........
Enda dette ikke er forsket nok på..

(neida, røyk og svineinfluensa er langt fra det samme..)

Nei, røyk og svineinfluensa er ikke det samme. Men jeg mener at når vi er kommet så langt som vi er innen forskning angående hva som kan skje med barnet i magen og hvilke sykdommer den kan få pga mors røyking under svangerskapet, tok jeg en beslutning på å slutte å røyke. Om barnet har tatt skade av røyken jeg røkte før jeg ble gravid, før jeg visste jeg var gravid, eller i de ukene jeg trappa ned, kan jeg jo enda ikke vite, men jeg har nå på samvittigheta at jeg slutta nesten med en gang jeg fant det ut. Hva andre gjør må jo bli opp til dem, det er det ene og alene dem selv som får bestemme.

Svineinfluensavaksina er det faktisk ingen som vet noe om enda, hva den kan gjøre hos fostre. Det er jo selfølgelig en stooor sjangse å ta, for ingen vet noe om hva stoffene i sprøyta kan føre til. Men ut ifra dokumentasjon på hver enkelt av disse stoffene som er i sprøyta mener folkehelseinstituttet at gravide bør ta sprøyta. Men ingen før oss har tatt sprøyta og vet hva den kan gjøre med barnet. Men jeg har tatt den nå, og ingen vei tilbake. kanskje angrer jeg siden, det vet man jo ikke enda...

La mennesker selv bestemme hva de velger å gjøre under graviditeten, om det er å røyke, drikke og spise alt som ikke anbefales, og også om de vil ta denne svinevaksina. Vi er vel ingen noen prakteksemplarer, og la oss heller stå for det vi selv gjør, så får andre gjøre det de vil!! [:)]

ORIGINAL: bessy

Mamma røykte med alle oss 3 søsken.. Ingen av oss som har astma. Kun bror som fikk pollenallergi, men det kan ikke være røyken sin skyld.. Mora til sambo begynte ikke å røyke før etter hu hadde fått begge ungene, og ingen av de heller har astma, men de har slitt med psoriasis og utrolig mye eksem siden de var små.. Det kan heller ikke være røyken.. Ingen av oss 3 som hadde problemer når vi var små utenom vanlig forkjølelse, men sambo hadde kolikk og flere år med ørebetennelse.. Er heller ingen av svigers som har allergi og slikt..  Såeh.. Tror heller de som er nervøse for å hverken spise visse typer mat, eller røyke etc, og stresser med slikt, får sykere unger enn de som slapper av og lever som før og heller tar seg en røyk eller to [;)]
Dessuten hater jeg at folk skal blande seg inn i livet til andre med å kommentere om man røyker under svangerskapet.. Om det er kjentfolk, eller ukjentfolk som er gravide og røyker en 20pk. hver dag, så har jeg ingen verdens ting med det.. SO BE IT!! Har nok med meg selv og mitt å passe på enn å klage på en annen voksen person.

Den er jeg såååå enig i! Det er rett og slett en privatsak. Personlig har jeg ikke klart å slutte helt. Har kuttet drastisk ned, men ikke slutta. Jeg får det virkelig ikke til! Og gudskjelov har jeg både lege og jordmor som heller er stolt av meg for at jeg prøver det jeg kan med å holde antallet nede i stedet for å lekse meg opp etter øra hver gang jeg er på kontroll! Jeg holder meg til røyk etter måltider og hvis jeg føler for mer, røyker jeg heller en halv i stedet for en hel...

jeg røyka litt før jeg ble gravid med gullet i magen.. røyka ikke med 1mann..
Siden 1.juni har jeg vel sikkert røkt 3-4 sigaretter, men har klart å la være etter det.. [:)] Har røykfri samboer og det er røykeforbud i leiligheta, så det ble ganske greit å slutte, men suget er der enda når andre røyker rundt meg..

Har full forståelse for de som ikke klarer å slutte, men også for de som mener det er en styggedom å røyke under svangerskapet.. Men vi er alle mennesker, ingen er feilfrie. At andre dømmer uten å tenke seg helt om, er rett og slett bare mennesklig.

Uansett hvor vi snur oss vil vi altid bli dømt for noe, om det er håret, klærne eller røyken kommer an på de som ser..

er sikker på at vi alle har dømt i forskjellige situasjoner og angret siden.

ORIGINAL: frøgen

ORIGINAL: Lotusblomst

Nei, røyk og svineinfluensa er ikke det samme. Men jeg mener at når vi er kommet så langt som vi er innen forskning angående hva som kan skje med barnet i magen og hvilke sykdommer den kan få pga mors røyking under svangerskapet, tok jeg en beslutning på å slutte å røyke. Om barnet har tatt skade av røyken jeg røkte før jeg ble gravid, før jeg visste jeg var gravid, eller i de ukene jeg trappa ned, kan jeg jo enda ikke vite, men jeg har nå på samvittigheta at jeg slutta nesten med en gang jeg fant det ut. Hva andre gjør må jo bli opp til dem, det er det ene og alene dem selv som får bestemme.

Svineinfluensavaksina er det faktisk ingen som vet noe om enda, hva den kan gjøre hos fostre. Det er jo selfølgelig en stooor sjangse å ta, for ingen vet noe om hva stoffene i sprøyta kan føre til. Men ut ifra dokumentasjon på hver enkelt av disse stoffene som er i sprøyta mener folkehelseinstituttet at gravide bør ta sprøyta. Men ingen før oss har tatt sprøyta og vet hva den kan gjøre med barnet. Men jeg har tatt den nå, og ingen vei tilbake. kanskje angrer jeg siden, det vet man jo ikke enda...

La mennesker selv bestemme hva de velger å gjøre under graviditeten, om det er å røyke, drikke og spise alt som ikke anbefales, og også om de vil ta denne svinevaksina. Vi er vel ingen noen prakteksemplarer, og la oss heller stå for det vi selv gjør, så får andre gjøre det de vil!! [:)]

Jeg er helt enig med deg alså, jeg bare mener at vi vet så mye om røyking under svangerskapet men alikevel så velger noen å ta sjansen.
Men vi vil alle det beste for barnet vårt.... Det var bare en sammenligning fordi jeg syns kanskje at noen skrek veldig høyt om denne vaksinen, men samtidig ikke tenkte på at det finnes så mye annet som er farlig for barnet, som man HAR dokumentasjon på.

Men det er nå min mening om det hele da. Jeg hadde ALDRI kommentert verken røyking eller alkohol til ei jeg visste var gravid. Men slenger meg gjerne på en diskusjon[:D]

Så absolutt enig med deg på det!
Jeg kan godt kommentere til folk hva jeg mener om diverse... Men det er jo opp til menneske selv om hun/han vil ta det til seg eller ikke. Heldigvis bestemmer man over seg selv [:)]

Back
Topp