Lotusblomst
Betatt av forumet
ORIGINAL: frøgen
Hoi.. Dette var jammen et hett tema... Som jeg sa før syns jeg det er kjempebra at folk slutter å røyke når man blir gravid. Dette er 9 mnd av livet sitt som man BØR være ekstra forsiktig. Jeg syns det er en liten pris å betale for et sunt og friskt barn.
Nå blir sikkert noen kjempesure og veldig støtt, men har bare lyst å komme med en sammenligning:
Man har forsket på røyk i svangerskapet, og man har massevis av dokumentasjon på at røyk KAN (sier ikke at det skjer med alle) føre til astma og allergi, konsentrasjon og lærevansker og noen ganger også hyperaktivitet. Alikevel finner folk en unnskyldning for å ta disse 2-3 sigarettene her og der.
MEN: når debatten om svineinfluensa og vaksine herjet som værst DA visste alle hva som var best/verst for barnet sitt........
Enda dette ikke er forsket nok på..
(neida, røyk og svineinfluensa er langt fra det samme..)
Nei, røyk og svineinfluensa er ikke det samme. Men jeg mener at når vi er kommet så langt som vi er innen forskning angående hva som kan skje med barnet i magen og hvilke sykdommer den kan få pga mors røyking under svangerskapet, tok jeg en beslutning på å slutte å røyke. Om barnet har tatt skade av røyken jeg røkte før jeg ble gravid, før jeg visste jeg var gravid, eller i de ukene jeg trappa ned, kan jeg jo enda ikke vite, men jeg har nå på samvittigheta at jeg slutta nesten med en gang jeg fant det ut. Hva andre gjør må jo bli opp til dem, det er det ene og alene dem selv som får bestemme.
Svineinfluensavaksina er det faktisk ingen som vet noe om enda, hva den kan gjøre hos fostre. Det er jo selfølgelig en stooor sjangse å ta, for ingen vet noe om hva stoffene i sprøyta kan føre til. Men ut ifra dokumentasjon på hver enkelt av disse stoffene som er i sprøyta mener folkehelseinstituttet at gravide bør ta sprøyta. Men ingen før oss har tatt sprøyta og vet hva den kan gjøre med barnet. Men jeg har tatt den nå, og ingen vei tilbake. kanskje angrer jeg siden, det vet man jo ikke enda...
La mennesker selv bestemme hva de velger å gjøre under graviditeten, om det er å røyke, drikke og spise alt som ikke anbefales, og også om de vil ta denne svinevaksina. Vi er vel ingen noen prakteksemplarer, og la oss heller stå for det vi selv gjør, så får andre gjøre det de vil!! [:)]