Dere som jobber i barnehage.

Håper det er greit jeg svarer selv om jeg ikke er bhg.ansatt. I bhg. sønnen min går i, forsøker de å sette sammen grupper ut fra vennskap og nivå, ikke først og fremst alder. Samtidig tilstreber de at barna skal ha noe å strekke seg etter. Fungerer bra, særlig fordi de er flinke til å informere om hvorfor. Ville bedt om et møte.
 
Vi har en frøken født tidlig på året 2016, hun går nå på småbarnsavdeling der de andre 2016barna er født på sommeren så det skiller 5-8mnd mellom min datter og de andre i hennes årskull. Derfor har hun vekslet på å være med de «store» og de «små» på avdelingen fordi hun faller litt imellom, hun er også langt fremme motorisk og språklig i forhold til de andre i hennes årskull.

Vi fikk i dag beskjed at de kommer til å flytte henne til stor avdeling sammen med 2015barna etter sommerferien. Dette liker jeg veldig dårlig. For det første får hun aldri oppleve å være størst på avdelingen, jeg mener hun går glipp av mye læring der, jeg er også uenig i at hun nå skal være den aller minste på avdeling der de største er 3 år eldre enn henne ser for meg at hun blir veldig liten og sårbar der. jeg føler også hun blir avskåret fra de som er i hennes årskull, de hun skal gå på skolen med. Jeg mener det er viktig at hun bygger relasjoner til eget årskull allerede nå og syns derfor hun bør følge de andre 2016 barna, bedre å være litt før de andre enn å bli veldig liten på stor avdeling tenker jeg.

Men, til spøramålene....

har vi noen rettigheter her? Kan vi klage på dette? Eller nekte de å flytte henne?

Blir ikke helt klok på disse nye normene og vet ikke helt hvordan vi skal forholde oss til dette[emoji20]
Samme hos oss. Vår i januar og de øvrige i sommer eller etter sommeren.
Det var stor diskusjon i bhg, fordi vår var lengst framme av alle. De mente hun burde flyttes, men noen mente hun måtte få være størst av de minste. De valgte å beholde henne på småbarn- noe som ble bare tull. De klarte ikke å gi henne noen utfordringer ift hvor mye lenger hun var kommet. Da endte hun i endeløs rekke konflikter av kjedsommelighet.

Lykken skulle ha det til at vi måtte flytte midt i åren, og fikk henne inn i en AVD fra 2-6 år. Konfliktene var borte på dagen, og hun kom kjapt inn i en eldre vennegjeng. Ikke en dag har vi angret.

Og tiden går så fort. Før man vet ordet av det, er hun ikke minst der lenger. Skjønner deg på en måte, men det er ikke sikkert at det er hennes behov..
 
Samme hos oss. Vår i januar og de øvrige i sommer eller etter sommeren.
Det var stor diskusjon i bhg, fordi vår var lengst framme av alle. De mente hun burde flyttes, men noen mente hun måtte få være størst av de minste. De valgte å beholde henne på småbarn- noe som ble bare tull. De klarte ikke å gi henne noen utfordringer ift hvor mye lenger hun var kommet. Da endte hun i endeløs rekke konflikter av kjedsommelighet.

Lykken skulle ha det til at vi måtte flytte midt i åren, og fikk henne inn i en AVD fra 2-6 år. Konfliktene var borte på dagen, og hun kom kjapt inn i en eldre vennegjeng. Ikke en dag har vi angret.

Og tiden går så fort. Før man vet ordet av det, er hun ikke minst der lenger. Skjønner deg på en måte, men det er ikke sikkert at det er hennes behov..
Så enig i det der. Ser mitt januar 16 barn kommer i konflikter hver eneste dag. De nekter å flytte han til høsten. Han kjeder seg med de andre på samme alder siden flere av dem kun er 18 mnd.
 
Ikke samme problemstilling, men min gutt har bestekompis ifra tidligere bgh som de begge gikk i, men ulik avd pga de er født forskjellig årstall. Men de henger i sammen daglig og blitt en sammensveiset gjeng ifra liten og stor avd, og de legger til rette for de får gå ut tidligere og bli lengre ute i sammen, så trenger ikke å ødelegge alt å ikke være på samme avd...
 
Back
Topp