Dere som jobber i barnehage.

I

Ingenbruker

Guest
Vi har en frøken født tidlig på året 2016, hun går nå på småbarnsavdeling der de andre 2016barna er født på sommeren så det skiller 5-8mnd mellom min datter og de andre i hennes årskull. Derfor har hun vekslet på å være med de «store» og de «små» på avdelingen fordi hun faller litt imellom, hun er også langt fremme motorisk og språklig i forhold til de andre i hennes årskull.

Vi fikk i dag beskjed at de kommer til å flytte henne til stor avdeling sammen med 2015barna etter sommerferien. Dette liker jeg veldig dårlig. For det første får hun aldri oppleve å være størst på avdelingen, jeg mener hun går glipp av mye læring der, jeg er også uenig i at hun nå skal være den aller minste på avdeling der de største er 3 år eldre enn henne ser for meg at hun blir veldig liten og sårbar der. jeg føler også hun blir avskåret fra de som er i hennes årskull, de hun skal gå på skolen med. Jeg mener det er viktig at hun bygger relasjoner til eget årskull allerede nå og syns derfor hun bør følge de andre 2016 barna, bedre å være litt før de andre enn å bli veldig liten på stor avdeling tenker jeg.

Men, til spøramålene....

har vi noen rettigheter her? Kan vi klage på dette? Eller nekte de å flytte henne?

Blir ikke helt klok på disse nye normene og vet ikke helt hvordan vi skal forholde oss til dette[emoji20]
 
Det er helt innafor å klage. Det hadde nok jeg også gjort. De bør høre på deg, og om det ikke er noen veldig spesielle grunner til hvorfor de flytter henne så bør de ikke kunne nekte.

De tenker nok å flytte henne fordi hun er så langt fremme og er sikkert på treåringenes nivå, men jeg er litt overrasket over at de ikke vektlegger vennskap og tilhørighet i gruppen sin. Når 2016-barna kommer på stor avdeling er de mer sammensveiset og din kan falle utenfor.

Har dere noen jevnlige organiserte leke-/aktivitetsgrupper?
 
Jeg hadde klaget på denne, og hadde tatt dette langt før jeg hadde gitt meg.
Jeg nektet å flytte min 2015 barn til stor nå i januar, mente at barnet hadde bedre av å være på liten til alle 2015 barna ble flyttet. Jeg ble hørt heldigvis. Forstår og er helt enig med deg her.
 
Jeg ville tatt det opp. Vårt mai15 barn ble flytta på storbarn etter sommeren i fjor, vi fikk ikke vite det før to dager før han skulle ha 7uker sommerferie, jeg angrer fortsatt på at ikke vi protesterte mer. Han var veldig liten som 2 år og 3 mnd på avdeling med 24 barn. Opplever også det samme som du er redd for, han har mista litt kontakten med de andre 2015barna som ble igjen på småbarn.
 
Men angående rettigheter, jeg vet ikke. Vi visste at de trengte plassene på småbarn for å få inn nye barn, og barnehagen var veldig hardnakket på at de mente han var klar for det....
 
Nå jobber ikke jeg i barnehage så kan ikke svare deg på det du lurer på. Men min eldste ble flyttet til stor avdeling på samme alder, og det gikk veldig fint altså. Men hun begynte ikke i barnehagen før hun var 2, så fikk ikke mange mnd på småavdelingen før hun ble flyttet. Og hun ble flyttet midt i året, så ble flyttet over alene, og det gikk som sagt veldig greit. Fikk fort nye venner. Og passet bedre inn på stor avdeling enn med de minste. Gruet meg veldig før hun skulle flyttes over, og syntes det var helt forferdelig at min lille skulle over med de største barna, var sur og lei. Men hun krevde at det skjedde ting rundt henne, sov ikke på dagen, snakket som en foss. Og så ble en annen flyttet noen uker etter, så da fikk hun en hun kjente med seg.


De vurderte å og flytte minste mann til høsten, for han leker mest med de største på avdelingen, men det gikk de vekk fra siden han forsatt sover en del på dagen.

Vet at barnehagen der mine går lar være å flytte de, hvis foreldrene ikke vil.
 
Veldg spesielt å bare ta den avgjørelsen synes jeg. Dette hadde vi aldri gjort uten å drøfte med foreldrene på forhånd. Her mener jeg at dere skal ha noe å si altså. Ville absolutt klaget.
 
Klag. Hun skal da ikke være den eneste som blir flyttet fra små til storbarnsavdelingen, de får vente til de har en liten gjeng som kan flyttes slik at hun har noen gamle kompiser med seg.
 
De fleste greie deg fint. Er 3 på den avdelingen som jeg jobber som ble flytt tidlig. Disse barna greier seg nesten bedre enn de som begynner på skolen. Men dette er veldig individuelt. Jeg vurderer å klage på det omvendte. Min sønn er født januar 2016 og de nekter å flytte han før høsten 19. Han er frustrert fordi han ikke får samme kontakt med de små og blir fort voldelig. De lærer mer på storebarn enn på småbarn. Dagene er helt forskjellig. Dagene på småbarn er jo litt mindre innholdsrike enn på storebarn. Har mye om ord og betydninger på storebarn. Nå har jeg kun vært noen timer på småbarn men noen uker på storebarn. Så ikke så lenge uansett. Min sønn kan ikke være med å levere eldste fordi da vil han ikke på sin avdeling. Men er bhg vettug så har de vært på besøk og sett hvordan det går før de har bestemt dette.
 
Ville ha klaget på det! Vet ikke om man har noe rettigheter, men dere skal jo bli hørt på!
 
Oh, kjenner jeg er glad for at det ikke er avdelinger her, her er alle sammen :D fra begynnelse til slutt ;)
 
Jeg hadde klaget tror jeg. Eller i hvert fall tatt et møte med barnehagen og forhørt meg om hva de tenker, og måter de evt kan skjerme henne på i og med at hun blir absolutt minst på avdelinga. Kanskje har de ansatte en super plan på dette sånn at du vil bli beroliget. Men jeg hadde ikke likt det jeg heller, så skulle virkelig ha følt at barnehagen hadde en plan for å gå med på dette med datteren min.
 
Her fikk vinspørsmålmom det var greit. Min gutt byttet til stor barnsavdeling når han var 2,5 og for oss var det supert. Han var mest med de som var eldre og han trives så godt. Han har gått der no snart et år. Han er født februar 15. Han er veldig sosial selv om språket ikke helt henger med. De barna i hans kull vil han jo få mye tid med senere, og da er de gjerne mer på samme nivå
 
Slike avgjørelser skal taes i samråd med foreldre.
 
Det må være lov å be om en samtale i hvert fall:) her er det tre avdelinger og de skal fordele alle på de tre. Så om det kommer masse nye babyer inn så går de eldste fra småbarn over i neste.
Jobber ikke i bhg.
 
Her hadde du ikke kommet noen vei med å klage.

Hvis de som har søkt fra høsten er yngre, så kan man jo ikke plassere de på storbarnsavd.
 
Du har medvirknings rett, men ingen medbestemmelse. På min avdeling får jeg stort sett 2-3 "små" barn, da plassen på liten avdeling må frigis til de som er ennå mindre.
Du kan klage, men det er ikke så sannsynlig at du når gjennom. Da må du nok si opp plassen og finne ny barnehage... Sånn er det blitt desverre :(
 
Om det så er for å gi plass til yngre barn så burde hun jo ikke flyttes alene! Syns ikke dette høres helt heldig ut.
 
Back
Topp