Dere som ikke er superstrenge på leggetider

Det er akkurat det folk her også tror, og sier, at vi gjør.

De tror de kjenner barnet fordi hun er lenger oppe når hun er på overnatting der f.eks. Men det de ikke forstår er at hun har en pyton uke hele uken etterpå, og at det bare er krangling og dårlig stemning her hjemme hele den uken. Men hun er jo ikke trøtt før mener andre. Det er klart, andre kjenner jo barna bedre enn foreldrene....

Man kan anta mye ut ifra og se barna av og til, men hvis man ikke bor med de, så må man ikke tru at man kjenner barna bedre enn foreldrene av den grunn!
Nå er dette som jeg sier noen jeg kjenner godt og som sier det akkurar sånn.
Så jeg antar ingenting!
 
Det er mye andre ikke ser, og bør være forsiktige med å uttale seg om.

Selv om barna ikke sovner med én gang betyr det ikke at de ikke er trøtte, mange trenger en stund på å fordøye inntrykk og roe seg ned før de skal sove - og hvis de ikke får den tiden så tar det desto lenger tid før de sovner. Jeg er likedan selv, trenger en stund i senga før jeg sovner, det betyr ikke at jeg ville sovnet med én gang om jeg ventet en time med å legge meg.
Som det står,jeg kjenner de godt og mor sier det på akkurat den måten.
Selv om noen antar ting hos dere så betyr ikke det at alle gjør det!
 
Men du siterte hun som hadde sitert meg ;)
Du skriver at du kjenner ei som legger alle ungene klokka sju, trøtte eller ei, fordi hun skal ha alenetid.
Frk. Tvert I. Mot skriver at det er det folk tror og sier at hun gjør. Så kommer hun med det jeg tolker som en generell kommentar om at man ikke skal anta at man kjenner andres barn bedre enn foreldrene gjør. Det er dette jeg kommenterer. Om hun mente sitt innlegg som en kritisk kommentar til deg kan jeg ikke svare for, men det var ikke slik jeg tolket det, og min kommentar var heller ikke ment til deg. Jeg snakker ut fra mine egne erfaringer og sier meg enig med henne i at man ikke skal tro og mene hva man vil om andre barns leggerutiner - betyr det at jeg tviler på det du sier? Hvis du har hørt denne dama si at hun legger barna tidlig for å få alenetid, så tror jeg gjerne på det, det finnes mange rare mennesker i verden.

Hvis du fremdeles tolker dette som myntet på deg, så sier jeg som Bieber - I'm out of this show ;-)
 
Du skriver at du kjenner ei som legger alle ungene klokka sju, trøtte eller ei, fordi hun skal ha alenetid.
Frk. Tvert I. Mot skriver at det er det folk tror og sier at hun gjør. Så kommer hun med det jeg tolker som en generell kommentar om at man ikke skal anta at man kjenner andres barn bedre enn foreldrene gjør. Det er dette jeg kommenterer. Om hun mente sitt innlegg som en kritisk kommentar til deg kan jeg ikke svare for, men det var ikke slik jeg tolket det, og min kommentar var heller ikke ment til deg. Jeg snakker ut fra mine egne erfaringer og sier meg enig med henne i at man ikke skal tro og mene hva man vil om andre barns leggerutiner - betyr det at jeg tviler på det du sier? Hvis du har hørt denne dama si at hun legger barna tidlig for å få alenetid, så tror jeg gjerne på det, det finnes mange rare mennesker i verden.

Hvis du fremdeles tolker dette som myntet på deg, så sier jeg som Bieber - I'm out of this show ;-)
Du forsto meg helt rett! :)
 
Du skriver at du kjenner ei som legger alle ungene klokka sju, trøtte eller ei, fordi hun skal ha alenetid.
Frk. Tvert I. Mot skriver at det er det folk tror og sier at hun gjør. Så kommer hun med det jeg tolker som en generell kommentar om at man ikke skal anta at man kjenner andres barn bedre enn foreldrene gjør. Det er dette jeg kommenterer. Om hun mente sitt innlegg som en kritisk kommentar til deg kan jeg ikke svare for, men det var ikke slik jeg tolket det, og min kommentar var heller ikke ment til deg. Jeg snakker ut fra mine egne erfaringer og sier meg enig med henne i at man ikke skal tro og mene hva man vil om andre barns leggerutiner - betyr det at jeg tviler på det du sier? Hvis du har hørt denne dama si at hun legger barna tidlig for å få alenetid, så tror jeg gjerne på det, det finnes mange rare mennesker i verden.

Hvis du fremdeles tolker dette som myntet på deg, så sier jeg som Bieber - I'm out of this show ;-)
Da skjønnee jeg ikke hvorfor hun siterer meg ;)Siden jeg sa at hun selv sier det er sånn :)
Men sier meg ferdig med saken:)
 
Vel. Nå uttaler jeg meg på bakgrunn at jeg kjenner til disse barna og vet at de klarer seg fint selv om de blir lagt senere på kvelden enn det foreldrene pleier å gjøre. Jeg syns det er feil å legge barna kl 19 når de tross alt ikke sovner før to-tre timer senere.
2-3 timer senere enn 19? Kl 22 er for sent med mindre ungene er ungdommer eller nærmer seg den alderen.
Det kan være mange grunner til at de bruker lang tid på sovne. Hadde uansett aldri lagt ungene mine så sent som 22 om de skulle opp på skole dagen etter. Om de ikke sover så får de hvertfall hvile.
 
Hvorfor har andre noe med leggetiden til andre da? Jeg må si at til og med min nærmeste venninne vet ikke hvordan mine barn reagerer om de ikke er i seng til tiden!
Og hva er galt med at foreldrene ønsker alenetid? Jeg gruer meg til jeg må utsette leggetiden jeg, for mine kvelder er hellige ;) :p
Vi legger tidlig for barna må legges slik for å fungere i hverdagen, hva andre gjør spiller ingen rolle for meg.
Men jeg må si at jeg gjør meg noen tanker når barna på 2-3 år er oppe til 23 og foreldrene klager på at de aldri har fred på kvelden og vi er så heldige for vi har "fri" på kvelden.
Ja, legg ungene da;) Jeg mener de fleste barn trenger rutiner, men ikke nødvendigvis legge seg 19. Når vet nok foreldrene best ;)
 
Har ikke opplevd å få kommentarer på at vi er litt slakke på klokkeslettene mtp leggetid.

Har heller opplevd at folk synes det er så merkelig at 3-åringen vår får sove så lenge hun vil på dagtid, for slikt skal visst ikke 3-åringer gjøre. Det skal visst max sove 30min, og helst ikke i det hele tatt for ellers er de jo umulige å legge kl 19...

Vel, vi velger å la henne hvile på dagen for da er hun sliten og behøver en pause i bhg. Vi har en opplagt unge hele ettermiddagen eom sjelden er sur og tverr før leggetid. :) Hun legges ca 19.30, noen ganger litt seinere og sovner rundt 20 som regel. Da sover hun 11 timer.

Det var en dag hun ikke hadde sovet i bhg, da sovna hun før kl 19 med det resultat at hun våkna før kl 06...og da er det ikke morgen her i huset. Så heller en unge som sover til 07 for min del. :p
 
2-3 timer senere enn 19? Kl 22 er for sent med mindre ungene er ungdommer eller nærmer seg den alderen.
Det kan være mange grunner til at de bruker lang tid på sovne. Hadde uansett aldri lagt ungene mine så sent som 22 om de skulle opp på skole dagen etter. Om de ikke sover så får de hvertfall hvile.
Hva mener du 2-3 timer senere? Jeg mener ikke at de bør legges kl. 22 hver dag hvis det var det du trodde.
Men poenget er at de trenger ikke legges på slaget 19 heller bare fordi foreldrene har bestemt at de skal ha foreldretid hver kveld etter at klokken er slagen 19, 365 dager i året. De klarer fint å være oppe senere enn 19 uten at det har noen innvirkning på dagen etterpå eller uka generelt.

Og forresten. Hvis du leste mitt første innlegg så var det snakk om å ha barna oppe ved spesielle anledninger. La oss si julaften. Da har de tross alt fri hele resten av uka.
 
Kø 19 er tida ja, haha ;) om vår legger seg kø 19 våkner han kl 6, helt uaktuelt om han kan legges kl 20 og sove til kl 7 :) noen mennesker har problemer med det, jeg passer på å fortelle hvor fantastisk teite slike idioter er.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Var en del som rynka på nesen og kommenterte det, når vi sa at det går fint at ungen er oppe noen timer ekstra, spesielt de som har barn som må legge seg akkurat klokka da og da.
Men det er flere som kommenterer det nå som vi er nødt til å ha rimelig fast legge tid.
 
Hva mener du 2-3 timer senere? Jeg mener ikke at de bør legges kl. 22 hver dag hvis det var det du trodde.
Men poenget er at de trenger ikke legges på slaget 19 heller bare fordi foreldrene har bestemt at de skal ha foreldretid hver kveld etter at klokken er slagen 19, 365 dager i året. De klarer fint å være oppe senere enn 19 uten at det har noen innvirkning på dagen etterpå eller uka generelt.

Og forresten. Hvis du leste mitt første innlegg så var det snakk om å ha barna oppe ved spesielle anledninger. La oss si julaften. Da har de tross alt fri hele resten av uka.
Du skrev 2-3 timer og kl 19. Det blir da 22 ;)

Jeg tolket det som mer enn ved spesielle anledninger siden du skrev "gjerne ikke sovner før..." Hørtes ut som det var ofte:p Her får eldste være oppe litt lenger ved spesielle anledninger (typ 4 ganger i året) og han kan være gira og ikke sovne med en gang. Men det har store ettervirkninger som kanskje ikke andre enn meg og pappaen ser. Kan virke helt greit, helt til leksene skal gjøres på mandagen;) Hovedsakelig legger jeg selvfølgelig ungene når de har best av det (først behov for søvn og så behov for å delta), men jeg må si ved selskap er det deilig å kunne være litt sosial uten barn på slutten. Men det kommer selvfølgelig som nr to etter barnas behov :)
 
Du skrev 2-3 timer og kl 19. Det blir da 22 ;)

Jeg tolket det som mer enn ved spesielle anledninger siden du skrev "gjerne ikke sovner før..." Hørtes ut som det var ofte:p Her får eldste være oppe litt lenger ved spesielle anledninger (typ 4 ganger i året) og han kan være gira og ikke sovne med en gang. Men det har store ettervirkninger som kanskje ikke andre enn meg og pappaen ser. Kan virke helt greit, helt til leksene skal gjøres på mandagen;) Hovedsakelig legger jeg selvfølgelig ungene når de har best av det (først behov for søvn og så behov for å delta), men jeg må si ved selskap er det deilig å kunne være litt sosial uten barn på slutten. Men det kommer selvfølgelig som nr to etter barnas behov :)
Nei hadde du lest det første innlegget mitt så hadde du sett at jeg skrev ved spesielle anledninger. Og når de har fri fra skolen mange dager etterpå så ser jeg heller ikke problemet. Igjen, jeg uttaler meg basert på at jeg kjenner både barna og foreldrene. Det er ikke vill gjetning.
 
De to yngste kan ikke være lengre oppe enn kl 19. I går ble den 19.45 pga at de gikk knask eller knep, minste brukte lang tid på å sovne. I tillegg våkna de kl 6 i morrest. Vanligvis sover de til 7. Vi prøver å legge de til normal tid hver dag, jul som nyttår :)
 
Kommr nok mye an på alder her ! Å legge et barn i skolealder seinere enn 20 vil jeg ikke si er så veldig smart, barn trenger nok søvn for å konsentrere seg. Samme med bhg barn som må tidlig opp dagen etterpå. Selvfølgelug går det an å strekke tiden litt i helgene men det kommer jo an på om barnet sover no lengre dagen etterpå. Eller så blir jo dagen hans/hennes ødelagt pga mangel på søvn.
Vi har alltid hatt faste leggetider med unntak av helger hvis det er no spesielt. Prøver å unngå å gå uten om rutinene når de er små og ikke har no tidsbegrep.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Hvor gamle er barna deres ? Mine 2 eldste har alltid lagt seg til kl 19.30-20.00 men nå får de lov til å være oppe til 22 og 23 i helgene de er såpass store at de klarer å regulere søvn rytmen selv og trenger ikke rutiner lengre. Minste på 9 mnd legger seg alltid 19.30-20.00 så lenge vi ikke er på besøk eller bursdag eller no ;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Vi er en av de som er relativt strenge på leggetid, men jeg mener selv at hverken jeg (eller andre) er berettiget til å kritisere andres rutiner når det kommer til leggerutiner. Vi kjenner barna våre best selv, og ingen barn er like. Selv har jeg opplevd det motsatte (fra bla svigermor) som gir tydelig uttrykk for st vi er for firkantet når vi reiser hjem rundt 18.30-19.00 for å legge sønnen på 2,5. Hun må gjerne mene det, men jeg hadde satt pris på om det ikke kom fram hver uke vi er der:dead: :happy:
 
Opplever dere at andre kritiserer dere for det?

Det gjør nemlig jeg, for alle barn må ha faste rutiner og i seng til samme tid hver dag. Helst til kl 19 er inntrykket mitt.

Sjeldent men jo det hender.
Trøsten min er at eldste er nå pr def voksen og har blitt ett dugnaes menneske så så ille kan det jo ikke være.
Har ikke hatt A4 oppdragelse selv så det slår vel inn på måten jeg oppdrar mine egne barn.
Når det kommer til døgnrytme så tror jeg at barn kommer seg inn i "rett" døgnrytme etterhvert og det er ikke noe jeg trenger å stresse så mye med.
Det positive med å ha en avvikende oppdragelse er jo at barna får være med på så mye mer samt at de modnes på en helt annen måte enn de som oppdras A4 :)
 
Back
Topp