Dere som har tidlig UL...

ing_ping

Elsker forumet
Har dere noen spesiell grunn til det? Eller er det fordi lege har ul på kontoret? ^^

Jeg går hos en privat gyn.som har UL på kontoret, men grunnen til tidlig UL er mye smerter og to MA for 6 år siden. Jeg har fjernet en eggstokk, så han følger nøye med så det ikke skal skje noe som gjør at jeg risikerer å miste den andre også :) Var legen selv som sa han ville sjekke rundt 7-8 uker, sikkert fordi det er mellom 5 og 7 jeg har mistet tidligere, og etter UL i dag sa han at han ville ha meg tilbake i uke 12.Vet at det for min del er pga risiko ved en MA og evnt infeksjon, men er selvfølgelig veldig glad for tett oppfølging :)

Fordi jeg hadde en SA (mest sannsynlig) sist jeg var gravid som de mistenker var utenfor livmora. Da er det større risiko for at det skal skje igjen og det kan være farlig hvis egget setter seg i egglederen og sprekker blant annet... Så derfor vil de sjekke at egget er i livmoren og at alt er bra. Skulle ønske jeg ikke hadde behøvd det, men virker som det er veldig mange som tar tidlig UL sånn uansett da... 

Jeg har en kronisk sykdom og får derfor tettere oppfølging enn normalen...

nei, bestilte privat jeg. gadd ikke bruke penger på det sist gang. det er jo egentlig ikke nødvendig når man har et normalt svangerskap, og ikke har opplevd problemer tidligere.

men dette var et uplanlagt svangerskap, og jeg er litt stressa med tanke på å få en til, så jeg føler behov for å se at det er et barn i magen som jeg trenger å ta hensyn til ;)og å være helt sikekr på at det bare er en :) så da spanderte jeg på meg det, denne gangen :)

Noen blir henvist, andre ikke! Og syns det er opp til hver og enkelt hvor vidt dem ønsker eller må ha tidlig UL. Selv så er det fordi jeg er i et risiko sv.skap, pga. stoffskifteproblemer og 2 SA bak. Jeg går til offentlig UL, som ville ha disse 3 som jeg har vært på. Nå er jeg i 9. uke, så nå var han meget fornøyd med resultatet og ville ikke ha flere UL før 12. uke, med mindre jeg var nervøs for noe. Da er det bare å komme! Er ganske fornøyd med min super dyktige Gyn og lege, samt jordmor og sykehus, som følger dette opp så sinnsykt bra! Ikke det at jeg trengte å brette ut hele historien min, men blir liksom veldig personlig spørsmål det der. Kunne jo latt vær å skrive noe, men man føler seg ganske truffet når man faktisk har vært på tidlig UL og leser innlegget! No offense anyway! Fin kveld videre, girls ;-)

Grunnet MA i november og jeg hvet ikke termindato.
Og for den 20 desember ble det en veldig våt aften/kveld..personalfest..need I say more.
Var mellom 4-6 uker når peronalfesten var..
Fant ut i romjula at jeg var gravid. 

Ja, hørt mangen venninner som går til fastlege som har ultralyd på konoret. Og de får da ul hvergang de er hos lege. Urettferdig!

Min datter ble født 11 uker før tid sist, og jeg har jo nerver denne gangen. Men lege sa jeg skulle inn i uke 12 hvor vi sender brev til sykehus, og da ser de historien og holder tett oppfølging. Så regner med jeg får mer enn uker 18 ul. :)

ing_ping skrev:
Ja, hørt mangen venninner som går til fastlege som har ultralyd på konoret. Og de får da ul hvergang de er hos lege. Urettferdig!

Min datter ble født 11 uker før tid sist, og jeg har jo nerver denne gangen. Men lege sa jeg skulle inn i uke 12 hvor vi sender brev til sykehus, og da ser de historien og holder tett oppfølging. Så regner med jeg får mer enn uker 18 ul. :)

Jeg vil heller kalle det unødvendig enn urettferdig. 
Det er vel ikke påvist om babyen i magen får skader av mange ultralyder, men likevel mener jeg det er unødvendig med ul hver kontroll om alt er bra med mor og barn... 

Fru H skrev:

ing_ping skrev:

Jeg vil heller kalle det unødvendig enn urettferdig. 
Det er vel ikke påvist om babyen i magen får skader av mange ultralyder, men likevel mener jeg det er unødvendig med ul hver kontroll om alt er bra med mor og barn... 

Får man tilbud er det jo bare koselig. Jeg vil se nurket så ofte jeg kan. Unødvendig å bruke sykehuset osv. Men hvis maskinen står der, så er det vel bare kos vel?

Ja det gjør sikkert ikke noe å ta en ekstra titt, men hver kontroll hadde blitt for ofte  for meg altså =) 
Da blir det liksom ikke noe spennende lenger synes jeg!
Jeg synes hvertfall det var utrolig koselig å høre hjertelyden og det var mer enn nok for meg =)

Skal på tidlig ul når jeg er 9+5. Jeg dro til legen pga mye magesmerter og fikk henvisning.

Jeg hovna skikkelig opp i ansiktet i helga, type ballong!
Legene trodde det var allergi først, men viste seg å vere et akutt virustilfelle i lymfene i halspartiet som førte til dette, jeg ble ganske syk. Så legen min valgte å ta en UL igår for å se hvordan det hadde gått med den lille! <3 Hjertet banka, å alt var som det skulle <3

Hadde også ul i uke 6 tror jeg det var. Da bare pga uregelmessig mens, for å fastslå hvor langt jeg ca var på vei! :)

magesmerter.. trodde det var ex.u.. så tok for å utelukke det:)

Fordi legen har apparat på kontoret ;)

får tettere oppfølging og ekstra UL pga MA i fjor sommer. Hadde en UL for 3 uker siden men da kunne de ikke se noe hjerte for det var for tildig, har ny UL i morra, og har enda ikke klart å glede meg ordentlig over graviditeten, så når vi har fått sett et hjerte slå kan jeg slå meg til ro med at det faktisk blir baby! 

Jeg har tenkt å bestille UL-time hos privat jordmor mellom uke 12-14 en gang, rett og slett bare fordi jeg er nysgjerrig og vil se den lille før den ordinære ULtimen i april.

Jeg har vært på en ul allerede og skal tilbake ikke neste uke, men uka etterpå. Har blitt fulgt opp pga barnløshet både denne gang og sist. Sist var vi på ul 11 ganger av forskjellige grunner, men hadde bla svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Ble fulgt opp skikkelig etter uke 28.
Jeg hadde sist ul i uke 5, 7, 12, 18, 20, 28, 30, 32, 34, 36 og 38. Ikke noe galt har skjedd med jenta mi.
Kommer også til å få en ekstra ul i uke 20 pga hjertefeil hos meg og andre i familien.

Back
Topp