Nå høres jeg kanskje litt streng ut, men vi prøver så godt vi kan å holde oss til jul og bursdag (på sommeren) og ikke noe annet.
Den viktigste grunnen til dette, er at jeg ikke ønsker å delta i forbrukersamfunnet på den måten. Jeg blir helt kvalm av folk som kjøper masse unødvendige ting til barna sin. De kjøper, kjøper og kjøper uten å tenke på hva det koster samfunnet og miljøet å produsere det.
Den andre grunnen er at jeg ikke vil ha ei bortskjemt jente som får alt hun peker på. Jeg vil at hun skal glede seg til merkedagene, og at hun skal kjenne på hvordan det er å ønske seg noe.
Nå er det likevel slik at jenta vår har altfor mange leker. Delvis får hun av slektninger som ikke tenker helt likt som meg, og delvis arver hun mye fra kusiner, fettere og venner. Og, ja, jeg er helt enig. Det er deilig å se hvor glad hun blir når hun får noe.
Men hun blir faktisk like lykkelig for en tur på biblioteket, der vi kan låne bøker, så det er ikke nødvendig å kjøpe, kjøpe, kjøpe, slik jeg ser det.