dere som har KUN et barn???

Hun får en liten ting når hun har vært og tatt blodprøver og etter sykehus undersøkelser. Det tar gjerne HELE dagen når hun er på sykehus og da er det fortjent en ting når hun er ferdig.
Litt større og dyrere ting får hun til bursdag og jul.

Nå har vi to unger og de har ett sett besteforeldre som alltid har med pakker når de kommer på besøk. Det er minst en pakke med en leke, gjerne store leker, i tillegg til en pose med nye klær, gjerne også de pakket inn. Denne overdrevne gavegivingen har resultert i at treåringen forventer å få noe når de kommer, noe jeg får helt fnatt av. Dette er besteforeldre vi ser minst en til to ganger i måneden. Har prøvd å ta det opp, men snakker for døve ører...

Selv kjøper vi svært sjelden nye leker, mye pga dette. Det flyter over her hjemme. Og jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg hater glorete plastleker av elendig kvalitet. Bruk og kast på sitt verste. Men innimellom får eldste et blad (Mickey Mouse Clubhouse, klistremerkealbum el.) og de får selvsagt klær når de trenger det. I ferien kjøper vi noen nye leker og de får alltid mange bøker når det er Mammutsalg, for det ser vi på som litt mer nyttig enn alt plast-skrotet.

Svarer selvom jeg har 3

Eldste min var 5 år når neste mann kom...
Han fikk alt for ofte...Enkelte mnder flere ganger i uken og det var ikke små ting og laaaangt over 100-150 kr....

Ikke alltid han fikk av bare oss, han fikk mye av mamma og søstern min, pluss svigermor...Med andre ord han ble real bortskjemt...Har pr dags dato vanskelig  få vendt av han at nå får han ikke ting like ofte..(blir 8 i okt) Han har blitt bedre med "masingen" enn han var...

Men ja, bare se på de små barne fjesene hvordan de lyser opp når de får det de ønsker er noe spesielt...

Mellomste kunne ikke bry seg mindre om leker...Kan ønske seg lit dukkeklær eller noe lignende, og det holdt i flere mnd...Værre med eldste da han ser noe nytt hverdag som han "ønsker"seg...Han får som regel det han ønsker seg, men jeg må spare opp siden leker blir dyrere med årene...

Jeg prøvde å styre de andre, men det hjalp jo ikke...

Tja,kan jo svare jeg også,selv om jeg har to barn. Den eldste var jo enebarn i 13 år - så vi vet jo litt om enebarn..
Han fikk presanger HELE TIDEN! Både av oldeforeldrene,farmor og farfar og av oss foreldre. Og det minst en-tre ganger i uka.. Ikke bare småting,men lego,Playmo - og biler ,Dinosaurer,filmer,tegne/male saker,plastilina ,bøker osv.osv.
Til vår alles glede ble han faktisk ikke "bortskjemt",men alltid glad for gavene han fikk. Eldstemann var født med en svært skjelden imunforsvarsdefekt som gjorde at han var veldig mye isolert fra andre barn som liten,pga. sykdom - derfor fikk han så mye presanger - men han fikk også oppmerksomheten til alle de voksne hele tiden,og det var viktigere enn tingene!!

Minsten får egentlig svært skjelden noe. Han får kanskje en liten ting hver 2-3 mnt,i tillegg til jule og bursdagsgaver. Er en enkel årsak, oldeforeldrene og farmor og farfar døde før han ble født - og storebror ødela aldri noen ting! Så minsten har mer enn nok av alle ting ,det eneste som blir kjøpt er mer tegnesaker og plastilina,ellers har vi vel nok til en hel lekebutikk...

Eldstemann er jo nå (nesten) 18 år,og er vel den som kjøper flest presanger til lillebror .

Alt for ofte. Ikke leker SÅ ofte lenger, den vanen har jeg klart å legge fra meg, men klær og tilbehør som hatter og sko.... Hjelp! Jeg klarer ikke gå inn i en barnebutikk uten å kjøpe noe. Han har sykt mye klær og mannen mener jeg trenger profesjonell hjelp. Et eksempel. Da jeg pakket bort baby str for å spare på det spesielle og gi bort talte jeg langt over 50(!!!) bodyer i str 50-56.... Og det har ikke blitt noe bedre for å si det sånn.. Men jeg elsker å kle han opp, får angst om han ikke matcher osv og han selv elsker sko og hatter.....

Det har jeg egentlig ikke tenkt på. Jeg kjøper ting til henne om jeg har litt ekstra penger. Økonomien er litt stram... Men hun har masse leker, og alltid noe å finne på :)

Back
Topp