dere som har KUN et barn???

Sinderella

Glad i forumet

Hvor ofte får han/hun leker osv?

Jeg gir gutten min ganske ofte noe, men KUN små ting. Og som regel koster det under 50 lappen. Han får iallefall noe hver uke

Jeg burde sikkert vært strengere der, men det beste som finnes er å gjøre han glad:) og han setter VIRKELIG pris på alt han får. Han stråler opp i hele seg, og jeg blir rett og slett lykkelig av å se på det:)

Ikke fult så ofte som deg HI, men relativt ofte ja. I hovedsak ikke vi som kjøper, men veldig veldig snille besteforeldre. Enig med deg, det er en fryd å se takknemmeligheten og gleden i det lille ansiktet.

Nå ha jeg to altså, men jeg hadde bare 1 i over 3 år, og hun fikk ikke småting hver uke. Jeg ser ikke vitsen, og ikke har jeg råd eller plass til det... Men om du vil gjøre det, så er det jo bare å kjøre på .

alt for ofte... han er rett og slett bortskjemt...
dessverre, og ene og alene min feil.. jeg vet ikke hva som gjør det, men hvis jeg ser noe gøy så tenker jeg at "sånn hadde jeg likt da jeg var liten..." og så kjøper jeg det..

men vi (jeg) har blitt strengere i det siste.. har hatt lite penger inn, mye penger ut - og da sier det seg jo selv at leker faller lenger ned på prioriteringslista..
I tillegg har han bursdag om 3 uker, og vi har startet opprydding av rommet.. altså sortere ut ødelagte leker, leker han ikke leker med og leker han er for stor til... Han er med i prosessen og har funnet leker han skal gi vekk... (Så han er ikke en ren egoist altså... )

blir kjøpt mer kler enn leker t guttungen nå når han e så liten, han har fått arva mye leker og nettopp hatt bursdag så leker i fleng som han kan bruke lenge :D,

Han får noe somregel flere ganger i uken.. Og jeg hater det!! Det er ikke meg han får av, men bestemor og bestefar. Det har gått så lang at han ofte spør: "har du kjøpt noe til meg?" og han setter ikke skikkelig pris på det han får rett og slett. Det hender selvfølgelig han får noe av meg og, men da mer i form av bøker, maling etc. Av b & b er det alltid leker. Jeg får heller ikek stoppet det, da de vender det døve øret til. Mao, vi kommer ikke til å være så mye der fremover, nå er det nok.

Blæh, oftere enn jeg vil innrømme... Men ikke alltid ting, men kanskje også klær, som "snurreskjørt" til dansinga osv. Og filmer. Mye filmer.
Ting jeg ikke fikk som liten, eller måtte vente lenge på.

Litt redd for at vi driter på legge. Og at hun etter hvert forventer noe hele tiden, selv om vi ofte sier nei til henne. Da blir det gjerne "okei, jeg kan ønske meg det til jul, av juuulenissen".

Det er som at hun ikke forventer å få noe, og derfor blir glad når hun får ting, og da er det morsomt å gi fordi hun blir glad...

Skjerpings fra høsten, for da blir mannen student og økonomien strammere.

må innrømme at jeg er akkuratt som et barn, eeeeeeeeelsker nye leker å duppedingser.. så gutten på 14 mnd får vel endel ting men er vel mer mora som vil ha det :P ha ha

heldigvis er det mannen som har økonomiansvar her, ellers hadde den gutten vært utrooooooolig bortsjemt :P

jeg kjøper aldri sånne små billige leker, med mindre det er noe han har VELDIG lyst på. Det blir det bare rot av. Jeg venter heller lenger mellom hver gang og gir han litt større eller skikkelige leker.

Vi kjøper ikke mye til ham. Bare en sjelden gang i blandt.
Men tante og farmor bruker å ha med noe til ham når de kommer. Men det er heller ikke ofte.
Og så får han ganske ofte småleker hos bestemor og bestefar da. Men det er sånne ting som donald duck-bilag, tegnesaker, småting til under 50 kroner.
Bare for å ha noe å holde på med litt, som han fort går lei.

Han er på ingen måte bortskjemt på leker/ting. Men er nok ganske bortskjemt på oppmerksomhet  - til det slitsomme faktisk.
Sammenlignet med andre barn, har han ganske lite leker - men nok altså.
Men sammenlignet med andre barn, når det kommer til oppmerksomhet, så er han aldri ensom.

Jenten min er 2 år nå. Hun får ikke leker av andre. Utenom jul og bursdager. Og ikke så mye da heller. Så da kjøper jeg heller litt oftere. Hun går ikke i barnehagen enda (begynner i slutten av denne mnd) og da føler jeg det er mitt ansvar å gi henne nok å underholde seg med og få litt forskjellige ting å gjøre på iløpet av dagen.
Lekekjøkken, elektrisk bil, klosser, drømmehagen figurer og bøker er noe av det hun har fått iløpet av de siste 2 mnd. Lekekjøkkenet fikk hun til bursdagen som var i juni :)
Begynte ikke å kjøpe inn "store"leker før hun nærmet seg 2år. Er jo først nå hun sikkelig klarer å håndtere ting osv.

Trollungen får igrunn veldig lite leker. Har vel kjøpt et par leker til han etter han ble født, resten av lekene hans er brukt og de har vi fått fra venner og familie. Jeg mener at gaver er noe som hører til spesielle anledninger som jul, bursdag eller som en spesiell belønning/trøst for noe. 
Vil ikke at han skal bli bortskjemt og tro at alt lander i fanget når man vil ha noe... Men det er nå min mening. :)

Vi har ei snuppe på 9 mnd, så har jo ikke hatt enebarn så lenge. Vi vet at snuppa blir eneste for oss, så vi har snakket om nettopp dette. Vi kommer ikke til å akseptere gaver året rundt. Gaver er til jul og bursdag, og det er det. Hun kan ønske seg, og så kan hun få til de to anledningene. Dersom noen kommer med gaver innimellom, så kommer vi til å legge det bort til nærmeste jul eller bursdag. Såpass nazi vil jeg være, for jeg nekter å ha et bortskjemt barn.

Ja det er jo veldig ulikt hvordan folk har det. Men jeg må også innrømme at jeg synes det er moro med leker selv jeg;) jeg er ofte med guttungen å leker med tingene jeg gir han:)

Leker er jo absolutt ikke dyrt heller synes jeg. Mye er jo egentlig ganske rimelig

Ikke så ofte, kanskje en ting i månden. Er som oftes en liten bil han får, store leker er det sjeldent han får siden vi heller sier at det ønskes til bursdag og jul.

Her ar vi til nå "bare"  1 barn. Og hun får alt for mye emoticon . Sikkert en motreaksjon at da jeg var liten fikk jeg ingenting. Men vi må bli flinkerer!!!

Sjeldent. Hun får jo av alle andre. Kan hende hun får en liten ting 1-2 ggr i mnd kanskje. Men hun setter ofte mer pris på druer, eple og smootie :). Hun har arvet masse leker og får som sagt mye av andre i familien  ved besøk og sånn... så kjøper egentlig veldig lite selv.

Ikke sånn kjempeofte, egentlig. Kanskje hver mnd, men ikke hver uke. Det er fordi hun har vokst fra mye av det hun har, så hun trenger mer leker som fenger henne.
Vi kjøper nye filmer ganske ofte da, delvis fordi jeg også vil ha dem i hus, og delvis fordi filmer er forbruksvare (de blir ødelagt etterhvert...)

Ganske sjeldent egentlig. Fikk kanskje oftere da hun var mindre, men nå blir hun snart 5 år og kan ikke få noe titt og ofte synes nå jeg.
Hender hun får litt penger av besteforeldre og sånn. Det får hun bruke til akuratt det hun ønsker selv.

I sommer var vi i Kr. sand og der fikk hun så klart noen ting. Fikk litt sommerpenger av meg, for det er stas.

Nå høres jeg kanskje litt streng ut, men vi prøver så godt vi kan å holde oss til jul og bursdag (på sommeren) og ikke noe annet.

Den viktigste grunnen til dette, er at jeg ikke ønsker å delta i forbrukersamfunnet på den måten. Jeg blir helt kvalm av folk som kjøper masse unødvendige ting til barna sin. De kjøper, kjøper og kjøper uten å tenke på hva det koster samfunnet og miljøet å produsere det.

Den andre grunnen er at jeg ikke vil ha ei bortskjemt jente som får alt hun peker på. Jeg vil at hun skal glede seg til merkedagene, og at hun skal kjenne på hvordan det er å ønske seg noe.

Nå er det likevel slik at jenta vår har altfor mange leker. Delvis får hun av slektninger som ikke tenker helt likt som meg, og delvis arver hun mye fra kusiner, fettere og venner. Og, ja, jeg er helt enig. Det er deilig å se hvor glad hun blir når hun får noe.

Men hun blir faktisk like lykkelig for en tur på biblioteket, der vi kan låne bøker, så det er ikke nødvendig å kjøpe, kjøpe, kjøpe, slik jeg ser det.

Back
Topp