Dere som har katt

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Hvordan løser dere det i forhold til babyen? Når frøkna sover i Nestet på stua, så har katten en tendens til å legge seg å sove på stua også.. Og da blir det så jeg ikke får gjort noe fordi jeg ikke har hjerte til å flytte katta.. Men kan jo ikke la katta være alene med jenta heller...

Nei, pusen får ikke være alene med babyen. Vi har nestet kun i sofaen når vi sitter der selv, ellers ligger det i senga hans. Pus hopper ikke opp i vugga og senga, så det går bra. Har også kjøpt dyrenetting til å ha over seng/vugge/vogn ved behov. Pus har kun tilgang til soverom når vi er våkne og er der inne. Dette har vi øvd på i 9 mnd, og det aksepterer hun faktisk.

Nei, pusen får ikke være alene med babyen. Vi har nestet kun i sofaen når vi sitter der selv, ellers ligger det i senga hans. Pus hopper ikke opp i vugga og senga, så det går bra. Har også kjøpt dyrenetting til å ha over seng/vugge/vogn ved behov. Pus har kun tilgang til soverom når vi er våkne og er der inne. Dette har vi øvd på i 9 mnd, og det aksepterer hun faktisk.

Her har ikke kattene tilgang til soveromsdelen av huset uansett, så det er ikke noe problem. Utfordringen er når begge sover på stua og jeg må på do, hente meg mat o.l.. Kan jo ikke vekke jenta og ta hun med overalt, så hver gang må jeg hive katta ut på gangen :P

Her har ikke kattene tilgang til soveromsdelen av huset uansett, så det er ikke noe problem. Utfordringen er når begge sover på stua og jeg må på do, hente meg mat o.l.. Kan jo ikke vekke jenta og ta hun med overalt, så hver gang må jeg hive katta ut på gangen :P

Hehe, jeg forstår:-) Ja, det er verre.. Jeg ville nok flyttet pusen, selv om det er kjedelig for den.

Hehe, jeg forstår:-) Ja, det er verre.. Jeg ville nok flyttet pusen, selv om det er kjedelig for den.

Ja det er jo det jeg gjør :P stakkars pusen blir rimelig forvirret men ;)

Ja det er jo det jeg gjør :P stakkars pusen blir rimelig forvirret men ;)

Pus er litt forvirret her også stakkar, er nøye med å gi henne kosetid når lille sover, og tar henne med på stell på badet og lignende for at hun skal føle seg sett - og som en del av familien. Virker som det skal gå seg fint til, hun går rundt med høy krokhale og det er jo et godt tegn.

Pusene våre er ute for tiden, men det er mest på grunn av fenalåret som står på kjøkkenbenken. :-P

Bortsett fra degt så holder de seg til sine faste soveplasser og jeg går ofte til og fra uten å tenke på at kattene flytter seg, de er late. :-P

Hvordan er katten ellers da? Har den vist tegn til interesse for babyen? Her er katten veldig sjalu, så den er ram på å legge seg på babytingene og klore på vuggen. Den legger seg på stellematten, bilstolen, i sengen og under vognen (hadde netting på vognen før babyen kom). Det som irriterer meg mest er alle kattehårene. Selve babyen holder katten seg stort sett unna.

Hvordan er katten ellers da? Har den vist tegn til interesse for babyen? Her er katten veldig sjalu, så den er ram på å legge seg på babytingene og klore på vuggen. Den legger seg på stellematten, bilstolen, i sengen og under vognen (hadde netting på vognen før babyen kom). Det som irriterer meg mest er alle kattehårene. Selve babyen holder katten seg stort sett unna.

Første dagen så hun ut som hun skulle angripe, men siden da har hun skygget banen... Har fått hilse på og er nå ganske avslappet. Har ikke sett henne gå bort til babyen i hele tatt.

Blitt litt rar - har mer behov for kos rett og slett :) legger seg på stellematten hvis døren til badet er oppe, men både babynest, bilstol og ammepute får ligge i fred :)

katten vår har ikke vist tegn til å ville angripe heldigvis.. men den er ganske leken, så ser for meg at den fint kunne ha gått etter noen sprellende babybein under dyna. Den klorer nemlig etter våre føtter hvis vi beveger oss under dyna og katten er i riktig humør. Og så er den veldig glad i å ligge oppå dyna på beina til mellomste og meg. Litt slitsomt siden jeg ikke får snudd meg I sengen. Jeg sa egentlig på forhånd at katten ikke skulle få være på soverommet vårt etter at babyen var født, men katten sniker seg jo inn om natten hvis soveromsdøren er åpen.

Pus virker ikke sjalu, men vi jobber aktivt med henne hele tiden for at hun skal føle seg sett. Vi har også øvd mye på forhånd, sånn at hun er vant med de nye møblene og vet hva som er lov og ikke. Et tips er å bruke Feliway spray på møbler og ting hun rører som hun ikke får lov til - da skygger hun banen med en gang. Vi bruker også catnip spray og i leker for å aktivisere henne - det virker som en salgs lykkerus en stund. Katten vår elsker det:-)

Back
Topp