Jeg skjønner godt at han ikke vil ha hunden sin på kennel, det ville ikke jeg heller. Og jeg har ikke sykelig forhold til hunden min. Kennel er helt forjævlig, se for dere den verste barnehagen uten tilsyn og bare problemunger som får lov å raljere rundt fritt rundt barnet ditt. Ville dere gjort det? Med mindre det er en kennel man kjenner godt hvor det er veldig få hunder og vedkommende har hundene hjemme hos seg i en balansert flokk, så ville jeg aldri hatt hund på kennel.
Vet ikke om jeg vil kalle deg egoistisk, men jeg synes det kanskje er litt sneversynt å mene at den eneste løsninga er kennel? Det må da finnes noen venner, bekjente, familie eller foreldre som kan ha hunden? Hva gjør dere når dere må reise bort pga andre ting? Hvor gammel er hunden? Dere burde ha satt inn annonse for lenge siden på finn.no og på facebook for å ha truffet folk å blitt kjent med de, hvis det ikke finnes venner, bekjente, familie eller foreldre som kan passe hunden. Og dere skulle spurt venner, bekjente, familie og foreldre for lenge siden. Planlagt hva dere skulle gjøre rundt fødselen, hvor lenge, hvem som skulle ta hånd om hva, og så videre.
Om han diller og duller så med hunden og er så "innmari glad i den" så burde jo dette vært gjort for lenge siden. Det ville vært førstepri for meg når graviditeten er bekreftet. Flere måneder i forvegen. Hvorfor er ikke det gjort? Skjønner du føler deg skuffet hvis han tar en spansk en og tror at om han bare later som ingen ting og ikke gjør noen forberedelser så "MÅ" han være hjemme med hunden - det er drittalt av han at han ikke har lyst å være på sykehuset (dvs - er det alltid slik at fedre kan sove over? Er det ikke sånn at de noen ganger MÅ dra hjem uansett pga plassmangel?). På den andre siden så kunne kanskje du også ha gjort noe mer for situasjonen for lenge siden også, så hadde dere sluppet å havne i den situasjonen dere er i nå? Litt egeninitiativ er lov, også for situasjoner og ting som man ev. ikke engasjerer seg så i. Kanskje kunne du lagt ut en annonse eller tatt en ringerunde, så hadde dere hatt noen på plass som allerede var tilvent hunden og alle var happy? Bare et forslag
Mulig jeg er litt hard her, men synes forøvrig at denne situasjonen dere er i vitner om noe mer enn et isolert problem nå under fødselen. Hvordan skal familielivet til denne hunden bli når du tar avstand og ikke interesserer deg eller føler ansvar? Særlig når barnet kommer? Det er ikke særlig hyggelig for hunden å være i en familie hvor den kommer til å bli (slik det ser ut som) et krangleelement hvor du vil ha fokus på deg og baby og hunden er helt irrelevant for deg. Som i seg selv er "å forstå" for slik er en mor, og når vi er gravide forventer vi at samboer faktisk prioriterer oss. Men når hjernen din ikke har hunden inkludert i deres boble, så vil den alltid være utenfor. Ehm. Ja dette ble langt men du/andre ser kanskje hvor jeg vil. Tror kanskje det er viktig for familielivet at dere bestemmer dere for om denne hunden skal forbli hos dere, og at dere endrer litt i rutiner slik at du også får en følelse av glede og tilhørlighet til hunden.
Håper det ordner seg for dere og hunden!