Dere som har hatt/har regulering...

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: MammaOkt

ORIGINAL: Labambie

Det var vondt, stygt og jeg hadde aldri aldri aldri i verden gjort det igjen om jeg hadde visst om det på forhånd... [X(]
Helt ærlig.

Jeg hadde noen form for reggis fra jeg var 9 til det kom av da jeg var 14 og strenger bak på tenna frem til jeg var 19.

At jeg synes det var så vondt hadde nok med at jeg hadde voldsomt overbitt og kryssbitt. De måtte jo forme hele skjelettet. Uggh... [:'(]

Høres ikke ut som det var noen fornøyelse nei, store korrigeringer du måtte gjennom...og når en er så liten virker det nok mye mer skremmende og vondt kan jeg tenke meg.

Men så lenge det ikke er bare er estetisk, men medisinsk (som i ditt tilfelle, og mitt) så hadde en på sikt sannsynligvis fått problemer i form av spenninshodepine, stramme kjever og nakke dersom en ikke fikk/får det korrigert. Det sliter jeg med iallfall + stor slitasje på tennene som følge av bittfeilen.

Ser den. Er det kryssbitt du har? Det kan isåfall korrigeres kirugisk. Og sånn etter å ha vært igjennom det, jeg ville heller gått med kjevelås i 6 uker enn åresvis med regulering..

Nei jeg har "bare" dypt bitt (en form for overbitt hvor fortennene oppe dekker så og si hele fortennene nede) og overkjeven får derfor lite støtte og får ikke slappet av .
Men det er såpass alvorlig at jeg hadde fått det dekket hadde jeg vært under 18 år. Ja hadde gladelig gått med kjevelås i 6 uker fremfor halvannet år med regulering, enig i den.
Ser ikke frem til dette, men må en så må en.[:)]

ORIGINAL: lykkeligmamman

var jævlig vondt å stramme, samt den uka eg fikk den på..
har ikke sklidd ut(eg har den fastlimte stål"tråden" bak tennene nede ennå, vil ikke fjerne den, vet om flere det har sklidd ut igjen på..)
spiste myk mat når eg hadde stramma.
hvis du må gå med strikker, kan eg opplyse om at de tar til seg tomatpure-farge[8D]husker ikke hvordan det var med leppene, de var helt ok liksom

en ting til, ikke gidd å ta sånn hvit streng, den tåler mindre,og ser TEIT ut av avstand[8D][8D](ser ut som upussa tenner)

lykke til, kjenne eg ikkje e så missunnelig at det gjør noe[:(]

Au au au, høres vondt ut å stramme. Rart at det skal være så forskjellig hos folk. Håper jeg er en av de som ikke kjenner det så mye. Øh strikker? Huff nei det vil jeg IKKE ha hehe...hva avgjør om en må ha det tro - de som har overbitt/dypt bitt? Noterer meg at tomatpurè skal unngås i såfall hehe. Skal ha ståltråd, ikke hvit - ser for meg at den lett kan bli misfarget av mat etc ja. Og da er litt av peonget borte[&:]

Hææ er du ikke misunnelig? Det er jo sååå in og hot med regulering[8D][&o][:D]

eg måtte ha strikker iallefall, grååådig sexy skal eg fortella deg[8D] og tilnærmet umulig å spise med hehe. karameller, harde epler og tyggis kan du forresten glemme[:o]

ps fiiin overskrift på den andre tråden din[:D]

ORIGINAL: Molly80

Takk for svar alle sammen![:)]

Da har jeg fått satt på regulering nede - oppe skal jeg få satt på rett etter påske.

Gjorde tannlegen deres følgende: pusset tennene med "sand" for så å pensle de med syre (for å få en ru overflate så limet sitter)? Herregud, tennene er jo helt matte og fæle nå[>:]

Anyhow - skikkelig lekkert med metall på tennene...hehe.[8D] Men jeg har et problem!
Jeg klarer ikke å tygge mat. Jekslene møtes ikke når jeg prøver å tygge sammen (mellomrom mellom). Fortennene oppe hviler på reguleringen som jeg har på fortenenen nede. (dette pga at jeg har dypt bitt, og siden det er regulering på nede så lukker ikke tennen i overkjeven seg over de som før). Hvordan i huleste skal jeg klare å spise? Sitter å spiser havregrøt nå, men kan da ikke leve på det[8|]

Hyyyyl!

uff... her kommer jeg fra legen med ordre om å ligge på sofaen ei uke.. (ei uke, jeg blir gaaaal!!!) og har akkuart knaska i meg smertestillende.. så du må bare unnskylde meg... men jeg lo når jeg leste det du har skrevet, samtidig som jeg så for meg deg der du prøver å tygge, i hodet mitt var det litt av et syn [:D][8D][&:]
Håper du ikke blir fornærma [:(] I såfall kan du se for deg en sånn diger spekeskinke man selv skjærer skiver av... omtrent sånn ser kneet mitt ut nå, bare større... [8D]
Men du må jo ta kontakt med reg. tannlegen igjen om det ikke går seg til da... er jo begrensa hvor lenge man kan leve på suppe og grøt...

Nå er det lenge siden jeg hadde regulering, men jeg husker noe syrlige greier ja, og at de slipte for at limet skulle sitte...

Hihi nei bare le du - jeg forventer meg masse latter og fliring ved første møte med venner og kolleger så får bare stål(ho ho[X(])sette meg først som sist hehe[8D]
Usj spekeskinke ja - blir ikke inntatt her med det første både av praktiske og nå følelsesmessige årsaker (takk skal du ha).[:)][:D] Uff det høres skikkelig vondt ut med det kneet ditt altså - så håper hvilen gjør underverker!

Usj håper ikke syren skader emaljen noe særlig. For et styr å skal holde dette "strømgjerdet" rent da - spiste havregrøt nettopp og hele strengen er jo full av gugge.
SKal tilbake dit 4 april, så får holde ut til da med å ikke kunne tygge. Jeg som sliter med å holde vekta oppe fra før, kommer vel til å bli skikkelig tynn[&:] Og så iser det i ei tann.
Jaaaa jeg er negativ - alt er teit og blææææ.[:-][:D]

Åååå... nå fikk jeg lyst til å sende deg et briotog [8D]
Ståsett deg du.. også får du evt, kjøre middagen i mikser`n. Mmmm... pizzamix, sååå godt [8D][8D]
Eller barnemat da, det vet jeg ei venninne som hadde tatt mandla spiste...

Nei, spøk til side, noen dager må du nok regne med å ikke spise så mye, men om du ikke får til, så må du ta en tlf dit altså!
Aner ikke om det skader emaljen... men kan umulig være så skadelig når de gjennomfører det på så mange??

Jeg har nok antagelig gjort noe inne i kneet, men det finner de altså ikke ut enda, med spekeskinkekneet jeg nå er innehaver av...

Stålsett deg du, så går dette stålende skal du se [8D][8D][8D] Bare smil og vær STÅLt du, miss stål 2011[:D]

Hihi jeg blir rene Stålmannen nå vet du (ståldama da)[:D]
Slår ut på metalldetektoren og det hele også kanskje?
Ja jeg får bare være kreativ i matveien...meeen ikke så enkelt når en fra før av ikke kan ha melkeprodukter eller hvete. Er nesten litt komisk[:D] Får be om å få intravenøst så har vi løst det!
Smile gjør jeg - og så lesper jeg også nå. Jaddda det går som det suser![8D]

Er du sånn teit og følsom mot produkter du også altså? [8D] Da er vi to... men jeg har ikke noe som slår ut på metalldetektorer da.. også klarer jeg tygge [:D] Nei, som sagt, du får kjøre alt i kjøkkenmaskina, ha i liitt ekstra vann, og vips, suppe!! Pizzasuppe, pastasuppe, fiskepinnesuppe... [8D]

Kjenner jeg er utrolig glad for at jeg har Invisalign regulering i stedet for vanlig når jeg leser her [:)] Trodde ikke vanlig regulerting var så dyrt som over 30.000.
Min invisalign behandling koster 35.000.

Nå har jeg ikke lest alle svara, så vet ikke om noen har tipsa om det..
Men når du har tatt av reguleringa, så får du en streng som blir satt på bak tenna for å hindre at tenna sklir ut igjen..
Ikke ta den av for tidlig! Er noen som har fått beskjed at de må ta de av etter 2år, men det anbefaler jeg ikke.
For alle som har gjort det, har måttet ha regulering igjen siden det sklei ut.
Jeg har hatt på strengen i 8-9 år nå, og har grini meg til å ha den på enda lenger. Spesielt siden jeg har noen visdoms tenner som jobber. Da var det fare for at visdomstenna kunne skli tenna ut av kurs igjen..
Så jeg anbefaler at så lenge strengen ikke er i veien og den sitter godt, krev å ha den på så lenge du kan! [:D]

var jævlig vondt å stramme, samt den uka eg fikk den på..
har ikke sklidd ut(eg har den fastlimte stål"tråden" bak tennene nede ennå, vil ikke fjerne den, vet om flere det har sklidd ut igjen på..)
spiste myk mat når eg hadde stramma.
hvis du må gå med strikker, kan eg opplyse om at de tar til seg tomatpure-farge[8D]husker ikke hvordan det var med leppene, de var helt ok liksom

en ting til, ikke gidd å ta sånn hvit streng, den tåler mindre,og ser TEIT ut av avstand[8D][8D](ser ut som upussa tenner)

lykke til, kjenne eg ikkje e så missunnelig at det gjør noe[:(]

Au au au, høres vondt ut å stramme. Rart at det skal være så forskjellig hos folk. Håper jeg er en av de som ikke kjenner det så mye. Øh strikker? Huff nei det vil jeg IKKE ha hehe...hva avgjør om en må ha det tro - de som har overbitt/dypt bitt? Noterer meg at tomatpurè skal unngås i såfall hehe. Skal ha ståltråd, ikke hvit - ser for meg at den lett kan bli misfarget av mat etc ja. Og da er litt av peonget borte[&:]

Hææ er du ikke misunnelig? Det er jo sååå in og hot med regulering[8D][&o][:D]

eg måtte ha strikker iallefall, grååådig sexy skal eg fortella deg[8D] og tilnærmet umulig å spise med hehe. karameller, harde epler og tyggis kan du forresten glemme[:o]

ps fiiin overskrift på den andre tråden din[:D]

Hihi ja, fiffig ordspill var det ikke?[:D]

Håper jeg slipper strikker...Banan, suppe og havregrøt er det jeg har klart å spise i dag. Epler etc er bare å glemme ja, knekkebrød også. Har jo ikke jeksler å tygge med nå - de har ikke kontakt pga klossene hindrer tennene fra å gå så langt ned som de skal være.[:-]

Er du sånn teit og følsom mot produkter du også altså? [8D] Da er vi to... men jeg har ikke noe som slår ut på metalldetektorer da.. også klarer jeg tygge [:D] Nei, som sagt, du får kjøre alt i kjøkkenmaskina, ha i liitt ekstra vann, og vips, suppe!! Pizzasuppe, pastasuppe, fiskepinnesuppe... [8D]

Ja jeg er blitt en sånn teit en som ikke tåler det ene og det andre[X(] (testet for under et år siden).
Jeg ser at jeg kan gjøre stor karriere innen sondeernæring den nærmeste tiden- hehehe da er maten raskt inntatt iallfall og jeg kan bruke tiden på andre ting (enn å nyte god mat) * tenke positivt* [8D]
Faderten med gnagsår jeg har på innsiden av leppa nede - blir en herdet etterhvert??

ORIGINAL: Renate_85

Kjenner jeg er utrolig glad for at jeg har Invisalign regulering i stedet for vanlig når jeg leser her [:)] Trodde ikke vanlig regulerting var så dyrt som over 30.000.

Det har jeg hørt om, men har ikke helt forstått prinsippene mtp hvordan det fungerer. Hvorfor bruker ikke bare alle det egentlig? Er det ene og alene pga kostnadene?

ORIGINAL: *Smurfen*

Nå har jeg ikke lest alle svara, så vet ikke om noen har tipsa om det..
Men når du har tatt av reguleringa, så får du en streng som blir satt på bak tenna for å hindre at tenna sklir ut igjen..
Ikke ta den av for tidlig! Er noen som har fått beskjed at de må ta de av etter 2år, men det anbefaler jeg ikke.
For alle som har gjort det, har måttet ha regulering igjen siden det sklei ut.
Jeg har hatt på strengen i 8-9 år nå, og har grini meg til å ha den på enda lenger. Spesielt siden jeg har noen visdoms tenner som jobber. Da var det fare for at visdomstenna kunne skli tenna ut av kurs igjen..
Så jeg anbefaler at så lenge strengen ikke er i veien og den sitter godt, krev å ha den på så lenge du kan! [:D]

Det skal jeg absolutt gjøre![:)]
Jeg har trukket to visdomstenner, men har to igjen som kan lage krøll...den ene står og presser mot nabotanna. Men den er farlig nær nerva i underkjeven så jeg er meget motvillig til å fjerne den.[&:]

Ja jeg er blitt en sånn teit en som ikke tåler det ene og det andre[X(] (testet for under et år siden).
Jeg ser at jeg kan gjøre stor karriere innen sondeernæring den nærmeste tiden- hehehe da er maten raskt inntatt iallfall og jeg kan bruke tiden på andre ting (enn å nyte god mat) * tenke positivt* [8D]
Faderten med gnagsår jeg har på innsiden av leppa nede - blir en herdet etterhvert??

er jo slik jeg å... are laktose int. og sjømat jeg har fått bekrefta.. men merker jeg må ta det rolig med hvetemel feks..

ja, det går seg til. Men ikke rart det blir blemmer, er jo ikke naturlig å ha slikt i munn akkurat...
Men du fikk ikke noe sånn voksaktig du kunne legge på? Det brukte jeg nemlig

er jo slik jeg å... are laktose int. og sjømat jeg har fått bekrefta.. men merker jeg må ta det rolig med hvetemel feks..

ja, det går seg til. Men ikke rart det blir blemmer, er jo ikke naturlig å ha slikt i munn akkurat...
Men du fikk ikke noe sånn voksaktig du kunne legge på? Det brukte jeg nemlig

Jeg fikk ingenting, ingen info eller noe.[:-]
Men jeg BA om å få voks å få med meg hjem i tilfelle jeg skulle bli sår (fikk det) - ene og alene etter tips fra gode BV medlemmer som har svart i tråden her. Herlig[:D]

Det har jeg hørt om, men har ikke helt forstått prinsippene mtp hvordan det fungerer. Hvorfor bruker ikke bare alle det egentlig? Er det ene og alene pga kostnadene?

Det er fortsatt ganske ukjent her i Norge men er ganske mange som driver med det nå. Kort fortalt så tar du avstøpning av tennene, de blir sendt til de som driver med Invisalign i USA. Etter noen uker får tannlegen tilsendt en animasjonsvideo der du ser hele rettingsforløpet av tennene dine samt hvor lang tid det kommer til å ta(antall skinner). Når du er fornøyd med det du ser, godkjenner du videoen og de begynner å produsere de skinnene du skal ha. Et par uker senere får du utlevert de første skinnene hos tannlegen. Du bytter skinner hver 14.dag hjemme. Er på sjekk hos tannlegen ca hver 6.-8. uke.
Den store ulempen med dette er jo at du må pusse tennene etter hvert måltid. Skinnene skal du ha på 20-22 timer i døgnet og kun tas ut når du spiser.
Reguleringa er stort sett usynlig. Men mange må ha attachments på tennene og de kan du se, men alikevel mye mindre synlig enn vanlig reggis.

Invisalign kan ikke rette store bittfeil, men hvis man søker på invisalign before after videoer på youtube så er det helt utrolig hvor mye som faktisk KAN fikses med det. [:)]

Det er fortsatt ganske ukjent her i Norge men er ganske mange som driver med det nå. Kort fortalt så tar du avstøpning av tennene, de blir sendt til de som driver med Invisalign i USA. Etter noen uker får tannlegen tilsendt en animasjonsvideo der du ser hele rettingsforløpet av tennene dine samt hvor lang tid det kommer til å ta(antall skinner). Når du er fornøyd med det du ser, godkjenner du videoen og de begynner å produsere de skinnene du skal ha. Et par uker senere får du utlevert de første skinnene hos tannlegen. Du bytter skinner hver 14.dag hjemme. Er på sjekk hos tannlegen ca hver 6.-8. uke.
Den store ulempen med dette er jo at du må pusse tennene etter hvert måltid. Skinnene skal du ha på 20-22 timer i døgnet og kun tas ut når du spiser.
Reguleringa er stort sett usynlig. Men mange må ha attachments på tennene og de kan du se, men alikevel mye mindre synlig enn vanlig reggis.

Invisalign kan ikke rette store bittfeil, men hvis man søker på invisalign before after videoer på youtube så er det helt utrolig hvor mye som faktisk KAN fikses med det. [:)]

Det høres jo ganske fantastisk ut![:)]
Dumt jeg ikke sjekket mer opp om det tidligere, men then again så har jeg jo en stor bittfeil, så hadde nok ikke kommet unna tradisjonell regulering uansett. Så bra at du fikk rettet dine tenner ved hjelp av denne metoden.

Hvordan endret hverdagen seg? Lite eller ingenting
Hva måtte dere holde dere unna av matvarer? Bare rå gulrøtter og andre harde matvarer.
Må en etter måltider ut i speilet og renske herligheten før en tør å smile til kolleger og venner? Neida, du får faktisk ikke så mye matrester i reguleringen. men å drikke litt vann etterpå/skylle med vann hjelper mye.
Er det virkelig vondt lenge etter hver stramming? Bare en dag eller noe, men ikke veldig vondt, bare litt ømt.
Ble leppene mye mer utstående a la Pamela mens dere var under "regulering"? Nope, merka ikke noe til det.
Har tennene/bittet glidd tilbake i etterkant? Ikke oppe, men nede har fortennene mine glidd litt over hverandre og det er ikke så pent. Det er blitt sånn at jeg sliter med å holde det rent, så jeg må høre med tannlegen hva de kan gjøre. 
Andre tips/kommentarer?
Jeg var ekstremt redd for hull i tennnene så skylte ofte med munnskyll i tillegg til at jeg brukte en sånn liten tannbørste.

Og til dere som fikk det på i voksen alder: hehehe...hvordan var det egentlig?? (reaksjoner fra andre etc)[8D]

JAAAA jeg skal ha reggis...i en alder av 30 something...[8|]
Har rette tenner og derfor skjønner ingen hvorfor jeg skal ha det, men har dessverre et dypt bitt som er blitt verre med årene og må fikses.[:-]

Back
Topp