Dere som har hatt barn med "kos"

FruUndercover

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Jeg har 5 barn. Ingen av de 4 første har hatt noen "kos", type sutt, koseklut, bamse osv som de måtte ha med overalt. Og det har vært veldig greit for da har det ikke vært noe å avvenne de fra.
Men lille snupp på 3mnd er så utrulig glad i gulpekluten sin. Hun tviholder på den og roer seg når den kommer til ansiktet. Hun har selv "funnet" den for jeg pleier legge de under hodet hennes i sofaen, senga, under babygym osv som beskyttelse om hun gulper. (hun gulper aldri så klutene er rene).

Skal jeg bare la henne kose med den? Er det vanskelig og avvenne etterhvert? har jobbet i bhg og sett barn opptil 4-5 år som tviholder i bamser og tepper. Har til og med vært å låst opp bhg på kveldstid etter desperat bønn fra foreldre som har glemt kosen i bhg og barnet vil ikke sove. Syns det virker slitsomt å bli så avhenhig av noe :p
Og er det barna selv som har funnet sin kos eller har dere foreldre "bidratt"?

Jeg hadde en kosepute og sugde på tommelen. Mamma og pappa trodde at hvis puta ble borte så slutta jeg å sutte på tommelen.
Så en dag var puta borte, men jeg var så gammel at jeg kunne sy min egen. (7 år). Så ja sånne ting kan vare leeenge, Mn nå er jo jenta di liten ennå, så la henne kose med kluten :)

Jeg ville latt henne kose med kluten. Syns ikke det er en negativ greie at de binder seg til en eller annen ting. Seksåringen her er fortsatt totalt avhengig av bamsen sin som hun har hatt siden hun var året. Er helt fantastisk å se hvordan hun tar vare på den bamsen. Hun sover med den hver natt, og den er med på alle reiser. Tørr jo ikke tenke på hva som skulle skjedd om han forsvant altså. Er jo nesten en del av familien :p

Men datteren din er jo så liten enda, så om en liten stund kan det jo være noe annet som er interessant.. Men om hun roer seg med kluten sin, ville jeg nok bare latt henne kost seg med den :-)

Vesla hadde kosekanin som liten. Da vi skjønte at hun likte den, kjøpe vi flere typer slik at det ikke gjorde noe om hun mistet en. Den fikk ikke være med ut av huset. Den måtte være i sengen eller vogna. Etter hun ble 3 år, har hun ikke trengt den. Kan like gjerne ha en annen bamse i senga.

Minsten er for tiden helt avhengig av sine Flanellskluter. Men det blir samme opplegg for han. Kun senga og vogna etterhvert:)

Jeg hadde kosepute. Startet med det fordi jeg var så avhengig av mamma har jeg fått høre, at hun ga meg puta si til slutt. Da sovnet jeg. Hadde den puta lenge, og da den ble ødelagt fikk jeg ny. Ble på ett tidspunkt avhengig av å ha den kald da jeg la meg så den måtte alltid ut på verandaen :P
Syns ikke det er dumt med en kos, det gir jo barnet en ro når de skal sove. Ett eksperiment kan jo være å venne dem til å bare ha den hjemme så den ikke blir glemt igjen i barnehager sov :)

Her har mine tepper som aldri forlater sengen med mindre de skal på overnatting. Har hatt siden de var babyer og nå er de 5 og 7 år. Jeg begynner å bli litt desperat for å få de til å slutte, men vet liksom ikke helt hvordan:rolleyes: De begynner å gråte bare ved tanken på å pakke de vekk eller hive de. Er de samme teppene de har enda, så begynner å bli godt slitt ja!

Jeg tenker det samme som deg. Og har hatt lyst å gi hsn noe siden hsn ikke tar smokk, men har ikkd turt

Ser ikke hvorfor barna absolutt må slutte med kos før de ønsker det selv...? (Så lenge det ikke er smokk selvfølgelig) har en gutt på 4,5 år som har en kos han har hatt siden han var baby. Vi har ingen som helst behov for å avvenne han denne på lenge ennå i allefall en kos gjør vel ingen skade, men er en stor trygghet når han er mørkredd, skal sove borte eller noe vi kjøpte flere av samme type når vi så hvor avhengig han ble av den da så er ingen krise om den blir glemt eller må vaskes eller lignende

Mellomste har tutt og kos(gulpeklutene), og minste er også avhengig av den kosen i ansiktet og tutten :p har ikke måtte avvenne noe ennå pga mellomste ble 2 år for noen dager siden, men tenker han vokser det fra seg. Tutten tar vi jo fra han etter hvert men stresser ikke med kosen :) Eldste hadde bare tutten og den ga han til julenissen og det gikk fint :)

Jenta mi har kosebamse som hun er totalt avhengig av. Hun er 2.5. Den får hun ha så lenge hun er liten, det er tryggheten hennes.

min eldste har fortsatt kosekaninen sin i senga, er ikke totaltavhening enda han er faktsik snart 9år ;) men syns det er koslig jeg at han tar vare på hvertfall 1 av alle kosedyrene han har fått ;)

La henne kose med den:) jeg synes det er bra at de har noe som kos når vi ikke er der, som i barnehage, overnatting etc:)

Er ikke noe galt i å ha en kos. Det blir et viktig tilknytningsobjekt og en trygghet for barnet ditt :)

Min yngste har en bamse han elsker. Den har fulgt ham siden han fant den i en lekekasse. (For han ville ikke ha de jeg prøvde med) den er godt brukt og har allerede blitt sydd sammen to ganger.
Null stress. Han får ha den så lenge han vil.

Jeg er glad mine barn ikke har klut eller bamse. Har sett tantebarna mine som har rotet de bort osv hvor mye styr det blir og hvor lang tid de har brukt på avvenning... ikke synes jeg det er så fint med store barn med koseklut heller...

Her er det bare sengekanten i ansiktet når han skal sove, han vrir seg alltid opp mot den og sliter med å sovne i feks reisesengen. Kantene på den er harde og stive.

min eldste har fortsatt kosekaninen sin i senga, er ikke totaltavhening enda han er faktsik snart 9år ;) men syns det er koslig jeg at han tar vare på hvertfall 1 av alle kosedyrene han har fått ;)
Samme her. Han er snart 5 og har en kanin i senga men ikke sånn at hsn koser med han, men er nok trygt å vite at den er der;)

Jobber selv i barnehage og ser ikke problemet. Her er regelen at alt slikt puttes i skuffen og taes ikke frem før de er hentet, eventuelt når de sover (for de det gjelder). Utenom det ser jeg at kosen/bamsen er en trygghet i at de vet at den er der - litt sånn som Løveungen for Karsten i bøkene.

Mine barn kommer til å få lov til å ha kos eller bamse til de selv føler de er ferdige med det, men som flere har nevnt kommer kosen til å begrenses til vogn/seng her hjemme og ligge i skuffen i barnehagen om det er ønskelig. Ved skolestart vil den ligge kun i sengen. Hos oss har dog lillesøster på 2 egen kos for barnehagebruk, mens lillebror på 6 (skolebarn) har kosen hjemme i sengen.

Og vil for guds skyld kjøpe flere identiske om jeg ser han/hun knytte seg til én spesiell - må jo vaskes og "byttes" ut med jevne mellomrom :)

Poden her fikk en kos når han var baby, den har han ennå. 4 år nå. Jeg kommer aldri til å avvende han med den. Den skal han få ha så lenge han selv ønsker :)

Back
Topp