Dere som ammer

maggie91

Elsker forumet
Junibarna 2015
Hvordan går det med ammingen for junimammaene? :)

Her har smertene endelig blitt nesten helt borte. Fortsatt litt smerter på den ene puppen, men absolutt akseptabelt! Junior er 2 uker i morgen. Har nok mat til han, han er en skikkelig puppegutt ;D

Her er Ida blitt 19 dager gammel nå og amminga har gått veldig bra fra dag 1 egentlig. Litt øm de første dagene, men gikk seg bra til :-) Har dog nok melk til 2 tror jeg! Skikkelig meieri, og mini legger på seg mye :-P spiser litt for "mye" av og til, hatt litt magevondt siste dagene.

Det er ingenting å si på produksjonen, jeg har mer enn nok melk (vurderer å donere til melkebanken), men lillegutt nekter å ta puppen uten ammeskjold!
Så jeg har 6 stk som går på omgang, koker 2 ganger i døgnet. Han spiser godt og legger godt på seg, så vi ser ikke mange bakdelene ved å bruke skjold egentlig:)
Men det var en gang vi var på besøk hos en venninne, og da hadde jeg gått fra skjoldene hjemme! Da var det tilløp til panikk hos både mor og sønn før min venninne kom til unnsetning med en manuell pumpe, så gutten fikk heldigvis i seg melk fra flaske:p

Her går ammingen veldig bra :-) lillegutt legger veldig godt på seg :-) jeg må bruke skjold, for han tar ikke puppen uten.. Men ser ingen ulempe med det ;-)

Her går også ammingen knirkefritt. Ikke vært øm, har bra med melk, mini har tatt puppen fra dag 1 og jeg lekker ikke en dråpe. Veldig fornøyd med "meieriet" mitt :-)

Her begynner det endelig å gå seg litt til. Har slitt med gule stafylokokker, brukt skjold, dårlig vektoppgang, så da har jeg pumpet etter hver amming. Vi har gitt en del morsmelkerstatning også... Nå kan jeg amme fra begge bryst så og si uten smerter med skjold, og vi gir kun noen få flasker med erstatning i løpet an døgnet.

Har gått fint fra dag 1, pittelitt øm de første dagene men det ga seg fort heldigvis :)

Slet med at han var sugesvak i starten og nektet å ta brystet uten skjold. Men begynte med smokk og han fikk bedre sugerefleks og nå etter mye trening er han over på brystet uten skjold. Har godt med melk, så nå er jeg veldig fornøyd !

Går bra. Men tror jeg har fått sopp :(

Går veldig bra:) slet den første måneden, men nå har det gått seg til. Er 8 uker i morgen:)

Gikk veldig bra på sykehuset.. Kom hjem og fikk tidenes spreng, mye ødemer i puppene og skikkelige sår.. "Amputert" 1-2 mm av hver brystvorte faktisk. Så slet ei uke med ekstreme smerter ved og utenom amming.. Værre enn å føde jo!

Har jobbet med taket hennes, det ble ødelagt av de sprengte puppene.. Nå går alt så meget bedre. Ingen smerter på den ene puppen, bittelitt på den andre..

Nok melk og lillemor ligger vel an til å ha en vektøkning på 500 gram i uka! :O

Lillepus har fint sugetak og spiser som en ulv, så ikke noe å si på det. Men jeg har fått brystbetennelse, og det er skikkelig kjipt!:shifty:

Ble sår de første dagene, men nå går det det strålende. Hun er 9 dager gammel. Tømmer som regel begge bryst ved amming.

Så godt å se at det går fint for så mange :)

I går opplevde jeg noe unormalt, babyen ville ha mat fra kl 19 til kl 23, og sleit veldig med å sove, virket som at han hadde mageknip. Han ble irritert fordi at det ikke kom så mye melk som det pleier å gjøre tror jeg, kjentes ut som jeg var helt tom.

Men han sov da i 4 timer, og jeg våknet med så mye spreng som jeg aldri har hatt :p mata han en gang fra en pupp, og ved neste mating var det helt vått i senga og det dryppet melk ut av den puppen han ikke hadde spist på siden kvelden før.. i dag virker det som at jeg har fulle pupper hele tiden, og han har sovet i hele dag omtrent :p

Han har aldri vært så urolig som han var i går kveld før. Han var akkurat 2 uker i går :)

Flere som har opplevd lignende?

Så godt å se at det går fint for så mange :)

I går opplevde jeg noe unormalt, babyen ville ha mat fra kl 19 til kl 23, og sleit veldig med å sove, virket som at han hadde mageknip. Han ble irritert fordi at det ikke kom så mye melk som det pleier å gjøre tror jeg, kjentes ut som jeg var helt tom.

Men han sov da i 4 timer, og jeg våknet med så mye spreng som jeg aldri har hatt :p mata han en gang fra en pupp, og ved neste mating var det helt vått i senga og det dryppet melk ut av den puppen han ikke hadde spist på siden kvelden før.. i dag virker det som at jeg har fulle pupper hele tiden, og han har sovet i hele dag omtrent :p

Han har aldri vært så urolig som han var i går kveld før. Han var akkurat 2 uker i går :)

Flere som har opplevd lignende?
Mi også begynte å kreve helaftens mating da hun var like gammel. Så nå har jeg vent meg til å tilbringe kvelden i senga med puppene ute :p Bare veksler side av og til. Helt normalt ifølge hs, spiser seg opp til natta. Og går tregere på kvelden, da melka er fetere for å mette bedre.

Mi også begynte å kreve helaftens mating da hun var like gammel. Så nå har jeg vent meg til å tilbringe kvelden i senga med puppene ute :p Bare veksler side av og til. Helt normalt ifølge hs, spiser seg opp til natta. Og går tregere på kvelden, da melka er fetere for å mette bedre.
Ja, tenkte meg at det kunne være noe i den duren. Hadde tenkt å lage sukkervann siden jeg trodde han hadde knip i magen, men så var vi faktisk fri for sukker :p

Her går ammingen supert. :-) Men sleit de første dagene pga oppkast av fostervann. Han fikk ikke pupp det første døgnet. Kun erstatning, men når han fikk komme på puppen gikk det bra. Måtte lure han litt for å få han til å suge. For erstatning fikk han i sprøyte på føden. Men det tok bare noen få amminger så sugde han bra:-)

Jeg ammer med brystskjold, for jeg har en veldig sugesterk gutt som blir fort utålmodig. Er ikke noe sår lenger, men må bruke nesespray for at utdrivningen skal komme raskere. Har også litt mer melk i ene brystet for jeg la dessverre til samme brystet først hver gang. Tenkte ikke over at det kunne gjøre noe. Er kun på dag 4, og har likevel en mett og fornøyd gutt :)

Første døgnet etter fødsel nektet jeg å amme. Han måtte få mme fordi han var så stor (lavt blodsukker). Var så sliten så amming var det siste jeg ville. Fikk masse god hjelp på sykehuset til pumping og amming, det er takket være dem at jeg fullammer nå :)

Back
Topp