ORIGINAL: ¤Woolfmother¤
ORIGINAL: *Meya*
ORIGINAL: ¤Woolfmother¤
oiii, hva nå?
Jeg skrev i orddelingstråden at jeg ser på det som en form for omsorgssvikt at foreldre ikke gidder sette seg inn i rettskriving.
Her må vi feks rette stilene til datteren min, har vi gjort hjemme nå i to år tror jeg, og det kan jo da ikke bli så lett...
åja.
latskap å ikke gidde å følge opp ungene såpass at de lærer seg ting ordentlig i allefall. Man ser jo utrolig mye skrivefeil overalt, og alt er ikke dyseleksi! Mye er slurv og uvitenhet faktisk.
Når det er sagt er jeg også veldig opptatt av at barn snakker riktig! det heter ikke sjole! det heter kjole! Så her trener vi på "kj" lyden
det samme når jenta sier et eller annet og jeg retter henne, så svarer hun ofte "jamen, jeg sier det sånn bare!" Da forteller jeg henne at hun må si det riktig for å bli forstått.
Det heter f.eks ikke "henner" eller "affal"
JEG mener det er viktig at man har et korrekt språk! Og syns det er leit at man ikke skal fokusere på det...
Enig med deg!!! Her terpes det også på riktig uttale, jeg er nazi når det gjelder skrift og språk... Hørte faktisk på radioen at det har gått så langt at man tror KJ-lyden er tapt for mange.. Synd, da sj-lyden faktisk er en form for talefeil..