Dere med tre barn

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Nok en tråd om tre barn og om når man er ferdig med å få barn :p
Veldig i tenkeboksen om dagen! Hvilken aldersforskjell har dere mellom barna dere som har tre (eller flere)? Hvordan går det med tre barn? Helt ærlig, hvor mye mer krevende er det med tre vs to? Skjønner at folk flest ikke angrer på barn man får, men noen som angrer på antallet? Eller som synes det var for mye jobb? Vsr/er du og partner enige om antall barn?
 
Vi har tre barn der det er akkurat 2 år mellom de to første, og så kom lillesøster 2,5 år etter mellomste.

Jeg synes ikke det var så stor overgang fra to til tre, men mellomste taklet det veldig dårlig i starten å få en baby i hus. Det var en vond periode da babyen slet med refluks og diet konstant, samtidig som han på to trengte meg mye. Minsten var ikke planlagt, så for min del tok det litt tid å fordøye at vi skulle ha et barn til. Vi var ferdige og enige om at to var nok, og jeg ønsket egentlig ikke flere. I tillegg hadde jeg mye dårlig samvittighet for de andre to. Mannen var veldig positivt innstilt hele tida og det hjalp meg til å godta situasjonen.

Det gikk seg heldigvis kjapt til og det har ikke vært kjempetravelt. Ungene leker mye sammen og har stor glede av hverandre.
 
Har 3. Eldste er 11. 5 år. Nr 2 er 10 år og nr 3 er 4 år. To dette først, så gikk det 6 år før nr 3. Følte meg ferdig etter nr 2 egentlig, men så kom lysten på nr 3 snikende da:hilarious: går stort sett fint altså, men når nr 3 kom, følte jeg at det gikk veldig på bekostning av de 2 eldste. Har var urolig på ettermiddagen og brukte laaaaang tid på å legges for kveld og med en mann som den gang jobbet annenhver uke kveld, så var det ikke så greit. Har gått seg til nå altså, men har hendt at jeg har angret på antall, men vil for Guds skyld ikke vært foruten lillebror altså! En nå går det greit. De krangler og leker som alle andre søsken:rolleyes:
 
Vi har tre 2,5 år mellom de to første og så er tredje knapt 5 år yngre enn mellomste. Vi mistet i tidlig sa den som ikke ble nr 3, som skulle vært 3 år yngre enn mellomste.

Alle våre er født så fort det var mulig, i formav ingen prevensjon mellom svangerskapene og aktiv prøving fra jeg fikk igjen mens. Så aldersforskjellen er ikke selvvalgt.

Jeg angrer ikke på antallet, tre er rett for oss, men litt travelt er det jo med logistikken, to som går på skole og fritidsaktiviteter og ei som er så lita at hun legger seg relativt tidlig. Men merker at hun begynner å bli eldre (3,5 nå i sommer) noe som gjør det lettere.
 
4 år mellom første og andre, og 8 år mellom andre og tredje.
Trur det går så lett med 3 fordi de eldste er såpass store og selvstendige
 
2.5 år mellom hvert barn her. Minste er nyfødt og eldste er snart 5 år. Vi er jo fortsatt i den der nyfødtperioden, så har ikke all verdens erfaring med 3 barn enda. Men akkurat nå er det litt hektisk med de to eldste som skal være oppå minste heeeele tida. Men ellers har det gått fint, og de er mye roligere når de leker sånn at de ikke skal vekke babyen som sover. Jeg vil ha 4-5 barn, han ville stoppe på 2. Ble uplanlagt gravid og ble da enige om at vi skulle ha den tredje, men at nå er det nok :) Det eneste er at jeg kunne tenkt meg mindre aldersforskjell mellom dem.
 
Mine er 10, 4 og 3 år.

Minste var rolig som baby, så nesten hele det første året gikk det over all forventning.
Samboeren min ble syk i løpet av første året med minste, og siden jeg da har måttet ta veldig mye med alle tre, ble jeg etterhvert veldig sliten, og jeg har hatt veldig mye dårlig samvittighet, fordi jeg ikke har følt at jeg har klart å gi alle det de trenger fra meg (min følelse, jeg tror egentlig barna har det veldig bra ;)), så jeg har av og til tenkt at i vår situasjon hadde det vært så mye lettere om det var to barn istedenfor tre.
Samtidig hadde ikke flokken vært komplett uten minste; jeg vet at jeg alltid hadde lengtet etter en til om ikke minste hadde kommet <3 Jeg er veldig glad i barn, så jeg er nok nødt å føle litt på at jeg har nok, i form av at jeg er sliten osv :p
 
2,5 år mellom de to første, 15 måneder mellom nummer to og tre. Helt ærlig så var det latterlig slitsomt, mest fordi jeg var alene om alt hele tiden - og tredjemann ikke sov mer enn en halvtime sammenhengende de tre første årene av livet sitt.
 
Er 5 år mellom nr 1 og 2, og 2 år mellom nr 2 og 3.

Nå venter vi nr 4, hun blir 2 år yngre enn minste:)

Siden det er så mange år mellom eldste og mellomste, så var ikke overgangen til nr 3 så stor, blir nok mer overgang nå med nr 4, da 3 så små barn samtidig nok vil kreve litt mer.
Men samtidig er vi så godt inne i rutiner med små barn :)

Vi hadde tenkt å vente noen år før vi fikk flere, men babyen i magen var ikke enig i det :p
 
Vi har tre barn :) Guttene er på 6 år, 4,5 år og 1,5 år . Synes dette er en fin aldersforskjell, og di leker greit sammen - spesielt nå som minste er blitt litt større og han ‘leker’ litt mer :)
Di to eldste kan være som hund og katt til tider- men sånn er di fleste søsken vil jeg tro :p
Jeg og samboer var heldigvis enige om antall barn og overgangen fra 2 til 3 har gått veldig greit da jeg var forberedt på at jeg må ‘trø ekstra til’ så sånn sett har det gått fint :smug:
Mye liv og leven med 3 barn men ville ikke valgt noe annerledes:)
 
Det kommer nok an på typen barn og aldersforskjell. Her var overgangen fra ett til to barn størst (14 mnd mellom). Det var veldig hektisk, og nr to sov lite. Overgangen fra to til tre barn gikk bedre (2,5 år mellom toern og treern). Mange barn vil være hektisk på ulike vis utfra hvem de er og hvem du er, men har heller ikke møtt noen som angrer:happy:
 
Vi har 3
Første kom i 2006
nr 2 kom nå elste var 23måneder
nr 3 kom når de store var 6 og 4 år
har gutt,jente,jente

Jeg synes ikke det ble noe vanskeligere med nr3 (nr2 var “verre”)
Det blir altid mer vasketøy, flere bursdager, mer mat, mer “mas” osv. Men om du holder styr på 2,3,4 tror jeg ikke har så mye å si! :)
Vi prøver på nr4! da blir det enten større bil eller to biler, vi har så å si plass i hus, vi begynner på bleier og oppkast igjen :p
 
Mine to store er straks ungdommer, 13 og 11. Minstemann er snart 4 mnd. Det går som en drøm, planlegger allerede nr 4!
Skulle aldri ha to tette igjen, har jeg sagt... men så feil kan man ta :p
 
Her er det 4,5 år mellom 1 og 2, og 5,5 år mellom 2 og 3.
Det mest slitsomme er at minste ikke er så glad i å sove. Slik var de andre to også, så har skjønt at jeg bare ikke lager sovedyr. :p
Kunne godt tenkt meg en til. Eller to. :)
 
Vi får nr 3 om 2-3 mnd, og har da barn på 0-3-6 år. Spent :)
 
Vi får nr 3 om 2 mnd. Blir 3 barn på 3 år. Mulig jeg er naiv, men siden det ikke var så stor overgang fra 1-2 tror jeg det skal gå fint denne gangen også. Er forberedt på mye jobb i starten og mindre etterhvert som nr 3 blir mer sosial med store søsken.
 
Våre barn er 3, 5 og snart 9 år. Jeg ville egentlig ikke ha flere,, men så roet ting seg i vår. Nå venter vi nr4.
 
Back
Topp