Dere med to tette

EvaSofie

Forelsket i forumet
Jeg fikk en gutt i februar 2019, vi prøver nå på en til, men kjenner jeg blir litt stresset! dere som har erfaring med to tette, kom med fordeler og ulemper:)❤️

Ulemper:
Sinnsyk heftig di første 1-2årene. To bleiebarn, barna sover gjerne på ulik tid (som vi si at du skjeldent får hvile), begge trenger hjelp med det meste (kle seg osv).
Er man ikke to om å bidra i denne fasen, tror jeg det blir nesten ulevelig. Vi hadde noen måneder hvor det ikke var ett eneste minutt av døgnet hvor begge barna sov samtidig.

fordeler:
Mer enn det jeg kan liste opp her! Det er fantastisk med to tette, og jeg er så sinnsykt glad for at vi valgte å gjøre det. Nå er mine barn snart 4 og 5,5. Det er så ubeskrivelig mye lettere å ha to barn i den alderen, enn ett. Man har ikke barnet rundt beina hele tiden, for dem har hverandre å leke med. Både ettermiddager, helger og ferier. Dem trenger selvfølgelig pauser fra hverandre, men det kan alikevel ikke sammenlignes med om vi bare hadde ett barn i den alderen. Hadde vi hatt eldstemann og ett mye yngre barn (f.eks baby), hadde vi vært helt utslitt av å måtte stimulere henne hele tiden osv. Vi leker selvfølgelig med barna! Men vi trenger ikke å være i aktiv lek fra morgen til kveld, fordi dem leker med hverandre.
Vanskelig å komme på alt og beskrive alt, men jeg er ufattelig glad for at vi hoppa i det og fikk tette.
Vel og merke har jeg en mann som bidrar enormt (han gjør faktisk mer enn meg med barna, pga min helse). Jeg vil ikke anbefale to tette om man er mye alene om å ta seg av barn og hus, slik som jeg ser mange damer er selv om dem har partner. Sitter partneren din mye i sofaen, er mye på jobb eller mye ute med kompiser - styr unna tette barn. Bidrar pratneren, så vil jeg si at å få to tette er helt fantastisk!

Jeg har hatt to tette.
Ville aldri gjort det annerledes, men ikke gjort det en gang til :happy7
Det var travelt, da jeg gjorde nesten alt selv. Men de har hatt så stor glede av hverandre i alle år. Alltid en venn rundt seg og leke med.
Rutiner rundt søvn og mat var enormt viktig for å få dagene til å fungere best for meg og barna.

Nå når de er ganske store er det fantastisk :gen014

Vi fikk i mars 2019 og prøver på vår nr 4. De to andre er ganske store. Men jeg tenker det blir mye stress og slitsomt første årene. Men at de vil ha ny utbytte av de med tiden. Ellers så har jeg 8 å 9 år mellom de her nå. Ikke bare bare det heller da de ikke har samme gleden av hverandre pga aldersforskjellen.

Her er far flink til å ta del i alt så tenker dette går fint :)

Ingen angrer på den aldersforskjellen de får mellom barna er min erfaring herfra. Enten det er 14mnd mellom eller 5 år. Det sitter jo også langt inne å si at man har tatt et dårlig valg, om det var selvvalgt med 2 tette :hilarious:

Det finnes fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller mellom søsken, og jeg har ingen tro på at det finnes noe som er perfekt for alle.

Når det er sagt, ville jeg personlig ventet til etter bhg start med prøvingen, og sett hvordan den balansen er. Jeg synes selv at å balansere jobb/studie med bhgbarn var mye mer slitsomt enn å være i permisjon. Da er man fullt dedikert til hjemmerollen, når man skal tilbake i jobb er det litt konflikt mellom at begge arenaer hele tiden skulle hatt litt mer tid. Både hus/hjem, barnet og jobben. Men dette er bare min opplevelse, noen andre vil sikkert være dypt uenig.
Jeg kunne tenke meg to tette da jeg gikk hjemme, men ikke da hverdagen kom og tok oss igjen. :p

Nå vet jeg ikke hva vi lander på ifht prøvestart og tar det ikke som en selvfølge at det blir baby med en gang vi prøver heller selv om jeg ble raskt gravid sist (men mistet 2). Men mini er 2, så det blir vel heller et sted fra 3-5 år mellom våre.

De færreste angrer sånn dypt og inderlig på å ha fått et barn uansett aldersforskjell, men jeg synes spesielt sykdomsperiodene virker heftig med tette barn :s det får man også en liten wakeup call på etter bhg start :hilarious:
(men vi hadde faktisk verste rundene med sykdom i permisjon etter besøk i åpen bhg, startet i bhg ved 19 mnd så var ikke så liten)

Jeg fikk en gutt i februar 2019, vi prøver nå på en til, men kjenner jeg blir litt stresset! dere som har erfaring med to tette, kom med fordeler og ulemper:)❤️
Fikk første nov 18, og er gravid igjen på nytt nå. Vokste selv opp med et søsken 2 år yngre enn meg, ville ikke hatt det annerledes!

Har to tette med 20 mnd mellomrom. Var vanskelig med jobb og karrieren da jeg var mye dårlig under svangerskapet og hadde permisjon på 8-9 mnd begge gangene og var relativt nyutdannet da jeg fikk barn. I tillegg var det travelt med to små barn som var veldig avhengige av foreldrene. Det positive er at de får mye glede av hverandre, det er to gutter så de har samme interesser og er kompiser, yngste arver klær og de kan til og med låne hverandres klær. Har fått en til gutt nå og merker at de 2 store guttene på 4 og 5,5 er mye mer uavhengige nå og kan hjelpe meg litt med babyen osv.

Jeg har 13 måneder mellom mine, og klarer ikke se en eneste ulempe med å ha to som er så tett.

Men fordi det gikk så hardt utover kroppen min å gå gravid så tett, så skulle jeg ønske at jeg ventet litt til med å få lillebror. Endte opp med alvorlig jernmangel og vitamin d-mangel, og var ikke menneskelig hele det første året til lillebror. Husker ingenting av permisjonen, annet enn at jeg var så sliten hele tiden. Vi var ikke med på noen barseltreff, åpen barnehage eller lignende. Men det hadde jo ingenting med barna å gjøre, det var jo fordi jeg manglet de tingene som skal gi vesentlig med energi, og legen slet med å finne medisin som fikk nivåene opp og stabile.

Ja, det er tøft de første årene og man får lite søvn osv osv, men det er bare bagateller. Om man bestemmer seg for å få to tette så er man innstilt på at det er slik det blir :)

Ulemper:
Sinnsyk heftig di første 1-2årene. To bleiebarn, barna sover gjerne på ulik tid (som vi si at du skjeldent får hvile), begge trenger hjelp med det meste (kle seg osv).
Er man ikke to om å bidra i denne fasen, tror jeg det blir nesten ulevelig. Vi hadde noen måneder hvor det ikke var ett eneste minutt av døgnet hvor begge barna sov samtidig.

fordeler:
Mer enn det jeg kan liste opp her! Det er fantastisk med to tette, og jeg er så sinnsykt glad for at vi valgte å gjøre det. Nå er mine barn snart 4 og 5,5. Det er så ubeskrivelig mye lettere å ha to barn i den alderen, enn ett. Man har ikke barnet rundt beina hele tiden, for dem har hverandre å leke med. Både ettermiddager, helger og ferier. Dem trenger selvfølgelig pauser fra hverandre, men det kan alikevel ikke sammenlignes med om vi bare hadde ett barn i den alderen. Hadde vi hatt eldstemann og ett mye yngre barn (f.eks baby), hadde vi vært helt utslitt av å måtte stimulere henne hele tiden osv. Vi leker selvfølgelig med barna! Men vi trenger ikke å være i aktiv lek fra morgen til kveld, fordi dem leker med hverandre.
Vanskelig å komme på alt og beskrive alt, men jeg er ufattelig glad for at vi hoppa i det og fikk tette.
Vel og merke har jeg en mann som bidrar enormt (han gjør faktisk mer enn meg med barna, pga min helse). Jeg vil ikke anbefale to tette om man er mye alene om å ta seg av barn og hus, slik som jeg ser mange damer er selv om dem har partner. Sitter partneren din mye i sofaen, er mye på jobb eller mye ute med kompiser - styr unna tette barn. Bidrar pratneren, så vil jeg si at å få to tette er helt fantastisk!

så masse fine punkter! her bidrar mannen ekstremt mye, noen ganger gjør han mer!❤️

tusen takk for innspill allesammen!❤️ tror vi heller mot å fortsette prøvingen, er jo ikke sikkert det klaffer med en gang!❤️

Back
Topp