Dere med katt

Da ser det ut som vi har bestemt oss for at vi går for katt :) Vil ha også bestemt at vi vil ha 2 søsken. Har lest meg opp til at 1 av hvert kjønn anbefales, deretter 2 hanner, og til slutt 2 hoer. Noen innvendinger?

Dere som har flere katter, må jeg ha dobbelt opp med matskåler og dokasse?

Imorgen har vi avtalt å dra å kikke på noen kattunger. Der er 2 hanner og 1 hoe. Blir spennende å se hva barna synes :)
Viss vi tar de, så får vi de om 1 mnd. Vi skal på ferie når de er 4,5 mnd gamle. Vi blir borte 2 halve og 3 hele dager. Eier sa at det kom til å gå fint siden de er to, og vi får noen til å stikke innom hver dag. JEG er redd huset blir rasert på den tiden :p Hva tror dere?
Vi har to hannkatter. De er ikke søsken, men fikk de med bare en ukes mellomrom, de er nesten like gamle :)
Vi har en kattedo, men to matskåler. Syns det er greit, ofte når pus 1 går og spiser kommer pus 2 på at den er sulten ;)

Da ser det ut som vi har bestemt oss for at vi går for katt :) Vil ha også bestemt at vi vil ha 2 søsken. Har lest meg opp til at 1 av hvert kjønn anbefales, deretter 2 hanner, og til slutt 2 hoer. Noen innvendinger?

Imorgen har vi avtalt å dra å kikke på noen kattunger. Der er 2 hanner og 1 hoe. Blir spennende å se hva barna synes :)
Viss vi tar de, så får vi de om 1 mnd. Vi skal på ferie når de er 4,5 mnd gamle. Vi blir borte 2 halve og 3 hele dager. Eier sa at det kom til å gå fint siden de er to, og vi får noen til å stikke innom hver dag. JEG er redd huset blir rasert på den tiden :p Hva tror dere?

Jeg har 2 brødre :) synes hankatter er enklest for å kastrere hankatter er en mindre operasjon og de kommer seg raskt etter det :) jeg har 2 matskåler og drikkeskåler sånn at det ikke blir en kamp om maten men hadde kun en kattedo :)
Jeg ville nok ha tatt bort ting du er redd for at skal bli ødelagt mens dere er borte sånn i tilfelle :P men kjøp inn noen leker de kan rase med når dere er borte så går det nok greit :)

De er ca 9mnd før de har ordentlig retningssans, men du kan godt ha katta ute i bånd til å begynne med slik at hun likevel blir vant til huset osv. Vår katt begynte å gå ute da hun var 3-4mnd. Da var hun veldig nært hele tiden, gikk sjelden lenger enn til kanten av plenen. Da hun var 9mnd flytta vi og vi hadde henne igjen i band ute.
De bør helst ha klorestativ fra de er kattunger, hvis ikke skjønner de knapt hvordan det brukes - eller så synes de bare sofaen er bedre.
Sterilisering varierer fra klinikk til klinikk. Vi betalte vel i overkant av 1700kr. Ormekur anbefales 2 ganger i året - og utover det vises at de har mark, ikke alltid det er lett å se på utekatter.
Noen katter er laktoseintolerente, så kan være lurt å gi de kattemelk hvis du vil gi melk en gang iblandt.
Leker trenger du ikke. Ei klinkekule, en papirbit, ei fjær og et garnnøste er perfekt.
Vi har forsikret alle familiemedlemmer - også katta og hunden.
Lykke til med katt, de er flotte dyr som vil berike deres liv!!

Tusen takk igjen jenter :)

Og forresten så vær sikker på at kattungene er minst 12 uker når du får de :) jeg ble lurt av ho e fikk mine av.. ho sa de var 12 uker men en nabo av meg trodde ikke på meg når e sa at de var så gamle, så sendte ho gamle eieren en melding om hvilken dato kattungene ble født og fant da ut at kattungene var kun litt over 8 uker når e fikk de.. den ene klarte seg kjempebra med å komme vekk fra mora mens broren er et nervevrak til tider.. han liker ikke høye lyder og brå bevegelser eller ukjente mennesker.. men han er blitt bedre nå når han er 2 år men fortsatt veldig nervøs av seg :/ så vær sikker :)

Og forresten så vær sikker på at kattungene er minst 12 uker når du får de :) jeg ble lurt av ho e fikk mine av.. ho sa de var 12 uker men en nabo av meg trodde ikke på meg når e sa at de var så gamle, så sendte ho gamle eieren en melding om hvilken dato kattungene ble født og fant da ut at kattungene var kun litt over 8 uker når e fikk de.. den ene klarte seg kjempebra med å komme vekk fra mora mens broren er et nervevrak til tider.. han liker ikke høye lyder og brå bevegelser eller ukjente mennesker.. men han er blitt bedre nå når han er 2 år men fortsatt veldig nervøs av seg :/ så vær sikker :)
Ja dette er veldig viktig!
Lille pusegutten min kom til meg før han var 8 uker (moren døde så de truet med avliving!). Han var en nydelig katt men hadde stort slikke behov hele livet og var oppe i håret mitt og slikket der for å roe seg ned, vanligvis noen ganger til dagen!

Ja dette er veldig viktig!
Lille pusegutten min kom til meg før han var 8 uker (moren døde så de truet med avliving!). Han var en nydelig katt men hadde stort slikke behov hele livet og var oppe i håret mitt og slikket der for å roe seg ned, vanligvis noen ganger til dagen!

Huff ja det kan å skje :/ hatt en sånn katt selv før :/ men den sutta inni poten sin hele tiden..

Huff ja det kan å skje :/ hatt en sånn katt selv før :/ men den sutta inni poten sin hele tiden..
Han var jo ellers en nydelig katt og fikk jo et helt spesielt bånd til han (ikke all hår som var bra nok å slikke :p ), og ellers var han som en vanlig katt, men de kan jo fort utagere på andre måter, det beste er alltid minst 12 uker :)

Han var jo ellers en nydelig katt og fikk jo et helt spesielt bånd til han (ikke all hår som var bra nok å slikke :p ), og ellers var han som en vanlig katt, men de kan jo fort utagere på andre måter, det beste er alltid minst 12 uker :)

Hehe ja de klarer seg jo fint som regel selvom de blir tatt vekk for tidlig men fortsatt synd at de skal "lide" fordi noen ikke gidder å ha kattungene lengre enn de absolutt må :/

Jeg anbefaler forsikring, og det er verdt hver eneste krone.
Uten forsikring hadde den ene katten min kostet meg 48000 på 1 år, med forsikring har jeg betale rundt 5000 :D
Noen katter koster mer enn andre, man aner jo ikke hvilken det blir.
Synd å avlive en katt fordi man ikke har råd til en operasjon etter en slosskamp. Ville holdt katten inne om natten om mulig, det forebygger mye konflikter med andre dyr. Selv om du steriliserer en katt har du ingen garanti for at katten ikke vil sloss.
Vi kjører kun ormekur da vi ser ormen, og vaksinene er en gang i året :)

Kattene våre får lov å velge om de vil være inne eller ute på natta. På vinteren vil de alltid være inne og det skjønner jeg godt:) Ellers har jeg vokst opp med katter og vi har hatt mange katter opp igjennom..ingen har forsvunnet selv om de gar fått lov til å gå ut etter bare et par uker :) Kattene er veldig forskjellig,men de fleste synes jeg har lært veldig fort hva de får lov til og ikke. Men den ene katten vi har nå har vært sååå rampete. Å så vil hun alltid ligge på spisebordet,men det får hun ikke lov til. Hun gidder ikke å høre, så jeg skaffa meg en vannpistol.. så fikk hun en liten sprut hver gang hun hoppet opp på spisebordet og ikke ville gå ned når jeg snakket til henne..Hun skjønte det plutselig veldig fort at hun ikke skal ligge der :p Gir ormkur ca 1 gang i året..jeg ser det på øynene dems når de har orm og da får de kur:) Ellers er katter veldig lettvinte dyr og man blir sååå glad i de :)

Eieren av kattene er en lokal lege her, og det står i annonsen datoen de er født. Tror nok hun skal være å stole på [emoji4]

Ellers har vi også bestemt oss for kattedør med magnet eller chip så får de gå inn og ut som de vil. Satser på vi slipper unna så mye dyr og fugler [emoji85]

Eieren av kattene er en lokal lege her, og det står i annonsen datoen de er født. Tror nok hun skal være å stole på [emoji4]

Ellers har vi også bestemt oss for kattedør med magnet eller chip så får de gå inn og ut som de vil. Satser på vi slipper unna så mye dyr og fugler [emoji85]

Det høres bra ut :) jeg angrer ikke på katteluka :)

Vi har ei katt som kun er inne. Hun stortrives her. Hun er 3 år nå, men til tider er hun som en kattunge. Høyt og lavt og hører ikke på meg. Hun hører på mannen og guttungen, mens meg ser hun bare dumt på :P
Har kattedo til henne, og flere klorestativ. Hun velger stolene når hun er i herjemodus.
Du bør tenke på hva du har i huset som du ikke vil skal bli ødelagt. En katt tenker ikke over at den og den tingen er forbudt.
Vi kan ikke lukke dører for de åpner hun. Så skal vi lukke dører må vi låse de. Når vi er bortreist er hun på badet (har stort bad) og får kun komme ut når kattepasseren er her. Ellers risikerer vi å finne møblene oppklort og ting ødelagt.
Hun har ødelagt mange ting etter vi fikk henne. Den forrige katten vi hadde rørte ikke tingene våre.
Kjøkkenbenken er hun titt og stadig på, så der må jeg vaske ofte for å holde rent.
Ikke bruk salmiakk/klorin på steder der du ikke vil at katten skal gjøre fra seg! De tingene lukter det samme som urin til dyr. Og du har det da gående med ei katt som gjør fra seg overalt. Vær også forsiktig med eddik- pga samme lukt.

Vår katt er chippet og sterilisert.
Var pakkepris på det pluss helseundersøkelse. Betalte ca 2000 kr for det.
Vaksinerer 1 gang i året. Ca pris er 700. Da er helseundersøkelse inkludert.
Har ikke forsikring på katta vår.
Vi bor i blokk i 3.etg så hun er aldri ute. Kan ikke være på altan da hun elsker å hoppe opp på gelenderet som er av metall (rund metall) og hun har ramlet utfor 1 gang, men lærte ikke noe av det. Så for hennes egen sikkerhet er hun kun ute på altan sammen med oss på sommeren.

Vi har 5 katter (2 hunn, 3 hann).
Det holder med én kattedo og en skål (men gjerne en større skål).
Jeg ville anbefalt to hanner jeg da. Evt, ikke mer enn 1 hunn-katt. Hunn-katter har en tendens til å få høy rank i hjemmet, og "kue ned" de andre kattene.. Har hatt samlet 5 hunnkatter i løpet av livet, og det er slik jeg oppfatter dem..

Takk igjen jenter :)

Da har vi vært å sett på de. De er ikke vandt med barn, så de var ganske skeptiske. Mannen vant tilliten til hunnen etter litt tolmodighet og leking. Kattene var rene og miljøet var bra. Mammaen hadde et veldig godt lynne, pappaen visste eier ikke så mye om, men han fremstod som rolig i alle fall.
Regner med det vil gå seg til med barna....?

Da har vi vært å sett på de. De er ikke vandt med barn, så de var ganske skeptiske. Mannen vant tilliten til hunnen etter litt tolmodighet og leking. Kattene var rene og miljøet var bra. Mammaen hadde et veldig godt lynne, pappaen visste eier ikke så mye om, men han fremstod som rolig i alle fall.

Er veldig stor sannsynlighet for at de venner seg til barn siden de er små :)

De venner seg nok bra til barna :) verre med voksne katter som ikke er vant til småbarn :)

Vi har ei katt som kun er inne. Hun stortrives her. Hun er 3 år nå, men til tider er hun som en kattunge. Høyt og lavt og hører ikke på meg. Hun hører på mannen og guttungen, mens meg ser hun bare dumt på :P
Har kattedo til henne, og flere klorestativ. Hun velger stolene når hun er i herjemodus.
Du bør tenke på hva du har i huset som du ikke vil skal bli ødelagt. En katt tenker ikke over at den og den tingen er forbudt.
Vi kan ikke lukke dører for de åpner hun. Så skal vi lukke dører må vi låse de. Når vi er bortreist er hun på badet (har stort bad) og får kun komme ut når kattepasseren er her. Ellers risikerer vi å finne møblene oppklort og ting ødelagt.
Hun har ødelagt mange ting etter vi fikk henne. Den forrige katten vi hadde rørte ikke tingene våre.
Kjøkkenbenken er hun titt og stadig på, så der må jeg vaske ofte for å holde rent.
Ikke bruk salmiakk/klorin på steder der du ikke vil at katten skal gjøre fra seg! De tingene lukter det samme som urin til dyr. Og du har det da gående med ei katt som gjør fra seg overalt. Vær også forsiktig med eddik- pga samme lukt.
Veldig upraktisk å ikke kunne bruke klorin feks siden det er det eneste som dreper bakterier ved omgangssyken.... :-o

Litt pes med både oppkast og kattetiss samtidig :-P

Back
Topp