Dere med katt

Jeg har aldri hatt katt, men samboer er oppvokst med det, og guttene vil ha, så vurderer å skaffe oss det nå da.
Ifbm det, lurer jeg på noen ting...

Hvor ofte skal de vaksineres og ha ormekur? Pris?
Forsikrer man "vanlige huskatter" (altså, ikke rasekatter)? Pris?
Pris på sterilisering, begge kjønn?
Utover mat, skåler, børster, soveplass, do og klatrestativ e.l er det vel lite utstyr de trenger?
Er det til de er 6 mnd man sier de bør være inne?
Er det ok å ha de ute om natten etter det (ikke på kaldeste vinteren da)?
Pleier det å gå greit å lære de å ikke gå i senger, på kjøkkenbenken o.l?
Er de mye de kan spise av "menneskemat"? Tenker mest på evt middagsrester o.l?
Ellers noe man bør tenke på?
Vaksineres en gang i året ormkur en gang i året

Jeg har Vetrinær på begge mine en rasekatt og en hus katt

Sterilisering ca 3000 kr
Kastrering 1500 kr

Katten skal være med mor minimum 12 uker men har gått av et par uker til. Så skal den helst være inne i 1 mnd etter det men luftetur så den blir kjent med området.(bånd) så kan du sleppe den ut mens du er med etter hvert går det naturlig helt opp til kattens individuelle personlighet.

Katter er ikke flink med kulde selv med lang pels sa de ikke har samme underpels som andre dyr har. Derfor er de ikke akkurat vanntett som oftest trives katter inne om vinteren. Men sommern er de mye ut hele døgnet

Husk det er blitt lover som sier at katter ikke kan være alene mer en 2 døgn uten tilsyn og kos:p

De kan spis menneske mat. Men de burde ha kjøtt som hoved mat og tørrfôr. De skal ikke har sterk mat sjokolade.

Katter lærer viss du begynner å lære dem fra de er unge. Det hjelper ikke å si så søtt de første ukene for å så skulle lære dem å ikke gå på bordet. Men kommer det nye elementer inn senere kan du lære dem at det ikke r ok å ligge i krybben. Mine er 4 og 7 begge har lært at sprinkelsengen tilhører ikke dem men babyen.

KATTEMINTE sikkelig snacks for katter :) de blir litt rare men de digger det

Veldig upraktisk å ikke kunne bruke klorin feks siden det er det eneste som dreper bakterier ved omgangssyken.... :-o

Litt pes med både oppkast og kattetiss samtidig :p
Du kan bruke antibac hvis du vil ha det sterilt. Men klorin/salmiakk har en lukt som ligner på urin til dyr ;) Så vær obs på hva du vasker med.

Men enig med deg at det er kjipt med å ikke kunne bruke klorin :)

Jeg bruker sprit som regel, så det går nok bra.

Dukker opp litt spørsmål etterhvert her..

Er det vanlig å klippe klør på katter som går inn og ut sånn de vil?
Bør de vennes til å bades?

Jeg bruker sprit som regel, så det går nok bra.

Dukker opp litt spørsmål etterhvert her..

Er det vanlig å klippe klør på katter som går inn og ut sånn de vil?
Bør de vennes til å bades?

Hvis katten ikke kvesser klørene selv så må man klippe de men jeg har hatt katt hele livet mitt og aldri måttet klippe klørene til kattene :) katter er egentlig veldig reinslige av seg så man må ikke bade de, men er det noe du har planer om å gjøre så burde du venne de til det :) kattene mine er 2 år og jeg dysjet de for første gang for 1 mnd siden og de tok det sånn helt greit :) da stod jeg inni dysjen sammen med de og spylte forsiktig over de :)

Alt man lurer på... Har en altan ca 3m over bakkenivå. Kan de være der eller er det fare for at de hopper/ramler ned? Altanen er ikke helt barnesikker så vi følger alltid med når døren er oppe.

Alt man lurer på... Har en altan ca 3m over bakkenivå. Kan de være der eller er det fare for at de hopper/ramler ned? Altanen er ikke helt barnesikker så vi følger alltid med når døren er oppe.

Det kommer jo veldig an på katten :P noen katter er litt mere tøffe av seg og må sjekke ut alt mens noen er mere forsiktig av seg :) de første gangene ville jeg kanskje vært med kattungen ut på altanen for å se hva den gjør :)
Den kan jo være uheldig å ramle ned spesielt når de er små. Det gjorde nemlig en av mine.. bare det var en del høyere enn 3 meter :/ men kattungen klarte seg fint og aldri ramla ned der igjen :)

Det finnes sikkerhetsnett man kan kjøpe og feste på altanen også :)

Min ramlet ned da hun skulle sitte oppå rekkverket som er en metallstang(vi bor i blokk i 3.etg) :( Slo seg litt, men ikke alvorlig. Var hos dyrlegen innen 30 min etter fallet. Hun fikk seg en liten smell, men en sterk smertestillende tablett på kvelden tok vekk smerten. Fikk seg eneste en liten skramme på overleppen, så nå høres hun ut som en disel-motor når hun maler og stryker leppene mot noe :P
Jeg klipper klørne til katta, men det er fordi hun er innekatt og kvesser klørne på alt. Klipper 1 gang i uken.
Bader henne aldri, men måtte gjøre det i helgen som var da hun hadde bæsjet i buret sitt på natten(hun ligger i bur for ellers er hun høyt og lavt og bråker masse). Katter hater vann, så at hun godtok det uten å klore meg opp var merkelig ;)

Takk igjen jenter, så kjekt å ha så mange å hjelpe til [emoji3]

Nett kunne vi sikkert hatt nederste i alle fall, men fra rekkverk til tak blir litt verre med. Er en stor altan som også går utenfor taket/huset.

Vi har en jentepus. Ho er ikke vaksinert men får ormekur 2 ganger i året. Har ikke forsikring. Pris på kastrering var 1300kr. Vi kjøpte inn klorestativ med sånn hule under som ho sover i, matskål og kattetoalett. I tillegg masse katteleker..mus osv :-) vår har akkurat begynt å vere ute natta,men sover som oftest inne. Får ikke vere i senger,bord,benker men sofaen er ok. Vår liker ikke menneskemat. Ikke middagsrester og ikke fisk. Ho liker omtrent bare Friskies tørrfor. Får noen ganger en boks våtfor men er ikke alt ho liker.

Et lite tips, siden du har små barn og får to kattunger: ikke la pusene leke med tær og fingrer. Da slipper du katter som biter!
Jeg har Norsk Skogkatt, og mine er smarte og rolige. De går ikke på bord og kjøkkenbenk etc, men åpner gjerne dører og vinduer.
Jeg holder mine inne om natten, har opplevd å miste en på natten pga en sint nabokatt som angrep og jaget min ut i veien, og en annen pus ble angrepet av rev på natten. (Det gikk bra med pus)
Og jeg anbefaler forsikring! Måtte betale over 30000kr til dyrlegen i fjor etter påkjørsel...

Takk igjen jenter :)

Nå nærmer det seg at vi får dem, ca. 1,5 uke igjen. så idag ble alt av utstyr og mat handlet inn :) Og flere spørsmål dukker opp sånn innimellom :p

Nåværende eier sier at katter ikke bør få våtfor, de blir løs(ere) i magen av det. Synspunkt?

Ormekur virker bare dersom katten faktisk HAR orm har jeg lest meg fram til. Er det da egentlig noe poeng i å behandle de 2 ganger i året? Jeg trodde det var forebyggende, og da var det jo greit..

Hva er det beste flåttmiddelet? Finnes i alle fall halsbånd og i flytende form har jeg sett.

Takk igjen jenter :)

Nå nærmer det seg at vi får dem, ca. 1,5 uke igjen. så idag ble alt av utstyr og mat handlet inn :) Og flere spørsmål dukker opp sånn innimellom :p

Nåværende eier sier at katter ikke bør få våtfor, de blir løs(ere) i magen av det. Synspunkt?

Ormekur virker bare dersom katten faktisk HAR orm har jeg lest meg fram til. Er det da egentlig noe poeng i å behandle de 2 ganger i året? Jeg trodde det var forebyggende, og da var det jo greit..

Hva er det beste flåttmiddelet? Finnes i alle fall halsbånd og i flytende form har jeg sett.
Ormkur kun om de har mark ja, ikke noe forebyggende om det, og den første stunden til de jo være inne uansett :)
Personlig syns jeg Frontline (pipetter til å ha i nakken) eller tilsvarende er best, ofte med halsbånd så må man passe på i forhold til barn siden de er giftige, ihvertfall de vanligste.
Men flåttmiddel burde de ikke få i år og kan hende bravecto har fått kommet med tablett til katt innen den tid, lov til å håpe ihvertfall :)

Dessuten så får katten min våtfor to ganger om dagen, det er en vurdering etter å ha testet mye! Med våtfor to ganger om dagen har hun en god appetitt og hun er rimelig smal så behøver det.
Katta til min far blir derimot dårlig i magen av det, så det må man nesten teste ut selv :)

Et tips: Dra innom en dyrlege og be om startpakker til kattunger. De er gratis.
Da vi skulle få vår katt som da var kattunge så dro jeg innom dyrlegen og fikk så mange startpakker at vi hadde tørrfor i over 1 mnd.
Ikke gi katter butikkfor (sånn som friskies o.l) det er det samme som at du spiser hamburger til måltidene hver dag.
Gi de skikkelig for fra dyrlege,plantasjen eller felleskjøpet(plantasjen selger samme for som dyrlege, men til en billigere pris) og husk å gi de kattungefor. Våtfor er noe de ikke trenger eller MÅ ha, vi gir vår katt 2 ts med våtfor hver dag til kos. Ellers spiser hun tørrfor.
Katter skal ikke ha melk, da de er laktoseintolerante fra naturens side. Og ikke så mye menneskemat pga salt og krydder o.l
Vær obs på tråder fra f.eks garnnøste, det kan vikle seg inn i tarmene og lage skader.
Lurt å sette matskålene unna kattedoet, da katter er kresne og spiser lite/ingenting når det lukter fra doet.
Kan være lurt å venne de på å sove i bur om natten hvis du ikke har lyst til å stå opp til oppklorte møbler ;) Har erfaring at katten vår våknet tidlig og da var hun høyt og lavt, ødela ting og klorte opp møblene.
Ikke ha kostbare pynteting stående fremme hvis du er redd for at de skal bli ødelagt. *Måttet limt en god del ting som katta vår har revet ned og knust*
Her i hus måtte vi ikke barnesikre leiligheten for guttungen, men vi må gjøre det for katta :p

Takk for tips [emoji4]

For har jeg kjøpt fra Felleskjøpet nå. Hadde ikke tenkt å gi fra matbutikker nei [emoji4]

Har kjøpt inn sånn do med tak og luke i (ser ut som et bur), og håpte de ville godta det. Tror du maten kan stå ca 1 m fra den? Har tenkt å sette opp en grind i enden på gangen slik at kattene får et friområde med do, mat og seng unna ungene.

Takk for tips [emoji4]

For har jeg kjøpt fra Felleskjøpet nå. Hadde ikke tenkt å gi fra matbutikker nei [emoji4]

Har kjøpt inn sånn do med tak og luke i (ser ut som et bur), og håpte de ville godta det. Tror du maten kan stå ca 1 m fra den? Har tenkt å sette opp en grind i enden på gangen slik at kattene får et friområde med do, mat og seng unna ungene.
Sånne kattetoalett er geniale! Måtte ta vekk luka en stund før de aksepterte den men det finner dere fort ut :)
Ang mat må du bare teste ut, vi har maten på siden av kattetoalettet (men rengjør hver dag siden jeg er gravid!), og hun godtar det uten problemer så lenge det ikke lukter noe fra toalettet :)

Btw; ang når dere dra på ferie, så MÅ kattene bli tilsett hver dag av noen. Det er faktisk forbudt nå å dra fra pus en helg og man kan risikere bøter og anmeldelse på det.
(Gjelder bare over 24 timer - da må de bli tilsett).

Jeg bruker nabojentene som stikker innom og de får 200kr når de har "passet" pus :) synes det er en veldig grei løsning og de er superstolte over å ha en liten jobb! :)

Btw; ang når dere dra på ferie, så MÅ kattene bli tilsett hver dag av noen. Det er faktisk forbudt nå å dra fra pus en helg og man kan risikere bøter og anmeldelse på det.
(Gjelder bare over 24 timer - da må de bli tilsett).

Jeg bruker nabojentene som stikker innom og de får 200kr når de har "passet" pus :) synes det er en veldig grei løsning og de er superstolte over å ha en liten jobb! :)

Syntes jeg leste et sted at så lenge kattene kommer seg inn et sted og har tilgang på mat så kan man være borte en natt uten å trenger noen til å se etter de? At man kun kunne få bøter hvis de ikke hadde mat eller mulighet for å komme inn?

Back
Topp