Jeg har aldri hatt katt, men samboer er oppvokst med det, og guttene vil ha, så vurderer å skaffe oss det nå da.
Ifbm det, lurer jeg på noen ting...
Hvor ofte skal de vaksineres og ha ormekur? Pris?
1 gang i året, ormekur pleier jeg ikke å gi forebyggende, kun når det trengs. Pris avhenger av klinikk.
Forsikrer man "vanlige huskatter" (altså, ikke rasekatter)? Pris?
Ja, det kan være veldig lurt! Forsikre dem fra de er kattunger så ikke du får reservasjoner. Vi har ikke på våre, men kun fordi vi hadde fått så mange reservasjoner at vi hadde ikke fått igjen noe for det likevell. Men det ligger vel på ca 2-300kr i måneden vil jeg tro. Gå på agria.no så kan du se ca hvor mye det koster deg alt ettersom hva du ønsker av forsikring.
Pris på sterilisering, begge kjønn?
Veldig avhengig av klinikk, hannkatter er billigere enn hukatter da det er en lettere operasjon. Jeg tror det ligger på mellom 1000-1500kr. Det er ofte kastreringskampanjer også, da er det gjerne billigere. Chip er lurt å gjøre mens den blir kastrert, om ikke du får en chippet kattunge. Dette koster ca 500kr tror jeg. Vi har fått katter som er ferdig chippet og kastrert hos dyrebeskyttelsen.
Får du en kattunge derfra, får du ofte dette med i prisen og kan levere katten til deres klinikk å få alt gjort når de er gamle nok.
Utover mat, skåler, børster, soveplass, do og klatrestativ e.l er det vel lite utstyr de trenger?
Eneste er leker og evt godbiter.
Er det til de er 6 mnd man sier de bør være inne?
Helst 9 mnd eller eldre. De har ikke fått retningssansen inne helt når de er kattunger.
Er det ok å ha de ute om natten etter det (ikke på kaldeste vinteren da)?
Jeg syns det er greit å ha kattene inne om nettene for sikkerheten sin skyld.
Pleier det å gå greit å lære de å ikke gå i senger, på kjøkkenbenken o.l?
Jeg syns det er kjempe vanskelig

Vi sliter skikkelig med den ene kattene som går oppå tv benk og høyttalere hver dag. Men det skal finnes noen sprayer som vistnok skal gjøre dette lettere.
Er de mye de kan spise av "menneskemat"? Tenker mest på evt middagsrester o.l?
Vi har ikke gitt våre katter noe restemat, utover kylling som de stjeler. Men jeg ville nok ikke gitt kattene så veldig mye av det.
Ellers noe man bør tenke på?
Husk at de kan leve i MANGE år.
Chip er greit å ha som tidligere nevnt.
Ikke alle katter liker kos, det kan være veldig bingo hvis du får huskatt. Vi har ei som vi har hatt i 4 år, først nå har hun begynt å ligge vedsiden av meg i sofaen for kos. Også har vi en som er veldig glad i kos, men kun hvis han står og går rundt meg, han ligger aldri i ro.
Også er det viktig å lære barna at de ikke skal løfte på kattene. Lær gjerne språket til kattene også, så dere ser når katten syns nok er nok og gir den et sted den kan gå for å få fred. Feks når katten er i klatrestativet og sover, så skal den være i fred og ingen skal bort til den uansett. Da har den et fristed å gå til