Dere med katt

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Jeg har aldri hatt katt, men samboer er oppvokst med det, og guttene vil ha, så vurderer å skaffe oss det nå da.
Ifbm det, lurer jeg på noen ting...

Hvor ofte skal de vaksineres og ha ormekur? Pris?
Forsikrer man "vanlige huskatter" (altså, ikke rasekatter)? Pris?
Pris på sterilisering, begge kjønn?
Utover mat, skåler, børster, soveplass, do og klatrestativ e.l er det vel lite utstyr de trenger?
Er det til de er 6 mnd man sier de bør være inne?
Er det ok å ha de ute om natten etter det (ikke på kaldeste vinteren da)?
Pleier det å gå greit å lære de å ikke gå i senger, på kjøkkenbenken o.l?
Er de mye de kan spise av "menneskemat"? Tenker mest på evt middagsrester o.l?
Ellers noe man bør tenke på?

Jeg har aldri hatt katt, men samboer er oppvokst med det, og guttene vil ha, så vurderer å skaffe oss det nå da.

1 gang i året, ormekur pleier jeg ikke å gi forebyggende, kun når det trengs. Pris avhenger av klinikk.

Ja, det kan være veldig lurt! Forsikre dem fra de er kattunger så ikke du får reservasjoner. Vi har ikke på våre, men kun fordi vi hadde fått så mange reservasjoner at vi hadde ikke fått igjen noe for det likevell. Men det ligger vel på ca 2-300kr i måneden vil jeg tro. Gå på agria.no så kan du se ca hvor mye det koster deg alt ettersom hva du ønsker av forsikring.

Veldig avhengig av klinikk, hannkatter er billigere enn hukatter da det er en lettere operasjon. Jeg tror det ligger på mellom 1000-1500kr. Det er ofte kastreringskampanjer også, da er det gjerne billigere. Chip er lurt å gjøre mens den blir kastrert, om ikke du får en chippet kattunge. Dette koster ca 500kr tror jeg. Vi har fått katter som er ferdig chippet og kastrert hos dyrebeskyttelsen.
Får du en kattunge derfra, får du ofte dette med i prisen og kan levere katten til deres klinikk å få alt gjort når de er gamle nok.

Utover mat, skåler, børster, soveplass, do og klatrestativ e.l er det vel lite utstyr de trenger?
Eneste er leker og evt godbiter.

Helst 9 mnd eller eldre. De har ikke fått retningssansen inne helt når de er kattunger.

Jeg syns det er greit å ha kattene inne om nettene for sikkerheten sin skyld.

Jeg syns det er kjempe vanskelig :P Vi sliter skikkelig med den ene kattene som går oppå tv benk og høyttalere hver dag. Men det skal finnes noen sprayer som vistnok skal gjøre dette lettere.

Vi har ikke gitt våre katter noe restemat, utover kylling som de stjeler. Men jeg ville nok ikke gitt kattene så veldig mye av det.

Husk at de kan leve i MANGE år.
Chip er greit å ha som tidligere nevnt.
Ikke alle katter liker kos, det kan være veldig bingo hvis du får huskatt. Vi har ei som vi har hatt i 4 år, først nå har hun begynt å ligge vedsiden av meg i sofaen for kos. Også har vi en som er veldig glad i kos, men kun hvis han står og går rundt meg, han ligger aldri i ro.
Også er det viktig å lære barna at de ikke skal løfte på kattene. Lær gjerne språket til kattene også, så dere ser når katten syns nok er nok og gir den et sted den kan gå for å få fred. Feks når katten er i klatrestativet og sover, så skal den være i fred og ingen skal bort til den uansett. Da har den et fristed å gå til :)

Jeg har hatt flere katter. Man kan både sterilisere, chip merke dem og ha forsikring. Der er greit å ha en flåttpenn eventuelt flåttdråper men jeg syntes ikke det funket på min katt.
De trenger ikke å være inne til 6 mnd. Hold de gjerne inne inntil 1 mnd så de lærer at det er her de hører til,
Det er helt greit å ha de ute på dagtid også natt men de bør gradvis bli vant til det. Har de et skjul hvor det er lunt kan de til og med være ute om vinteren så lenge de har litt lang pels.
Jeg ville personlig ikke gitt katten menneskemat den er ikke laget for dem.
Får man langhåret katt er det mye stell av pels, så pelsen ikke toves sammen. Det er også viktig å tømme kattedoen ofte for å unngå vond lukt. Forvent at sofaer og stoler blir klart på. Går an å kjøpe sprøy, men vet ikke hvor effektiv,den er. Man kan lukke rommene man ikke ønsker at de skal være

Ser du har fått gode svar allerede, tenkte bare å legge til at det lønner seg å holde dem inne i minst 6mnd i starten - har tidligere hatt katter som bare flyttet videre
Ville ikke gitt katten rester, da menneskemat er for salt for dem

Kan også nevne at det finnes mange fantastiske, voksne puser som trenger familier. Ene vår er en omplasseringsfrøken og ville ikke vært foruten :)

Vaksine er jeg slett ikke sikker på, det er det mannen som har koll på. Ormekur gir vi to ganger i året, eller ved behov. Sterilisering mener jeg vi betalte ca 500 for (hannkatt), har en dyrlege i området som gjør dette rimelig sånn at folk faktisk skal "gidde" å få det gjort.

Lite utstyr utover det du nevner, må ha bur til eventuelle bilturer.

Vi hadde vår inne til ca 10 mnd, det sies at retningssansen ikke er god nok før det. Vår er ute om natta av eget ønske, har tilgang på en "kattehule" med pledd inni for å skjerme seg for været da. Er inne når det er veldig kaldt så klart.

Vår har lært veldig greit hvor han får gå og ikke, særlig da vi fikk baby lærte han fort å holde seg borte fra hennes ting. Senger har han aldri vært oppi, prøvd seg på kjøkkenbenken noen ganger men nå har vi ikke mat der om vi ikke er i nærheten, så da gidder han ikke.

Vår får smake litt "menneskemat" innimellom, men ikke salt mat (og en del andre ting, feks løk som katter ikke tåler). Aldri store mengder.

I gang hvert år vaksineres de. Utelakatter bør få ormkur 2 ganger pr. År og ved behov.

Vi har ikke forsikret vår pus.

Betalte i underkant av 2000,- for kastrering, sterilisering og vaksine.

Trenger ikke stort mer utstyr. Kjekt å ha flåttfjernet og shampoo.

Vår er 11 mnd ca og vært ute i 2-3 måneder alt. Vet. Sier de bør holdes inne til de er 12mnd.

Vår er ute på natten. Går fint.

Absolutt! De lærer etterhvert.

Vår spiser det aller meste av rester.

Man kan velge litt forskjellige forsikringer, noen er kun for rasekatter mtp tap av penger på avl og slikt. Men det kan være lurt med en forsikring som gjør at dere har mulighet til operasjon ol dersom det skulle bli nødvendig, så dere slipper å måtte avlive pus bare fordi dere ikke har råd til operasjonen. Har dere god økonomi, så ser jeg ikke poenget egentlig:)

Hvis dere får hukatt og velger å sterilisere, kan jeg anbefale sterilisering der de går inn fra siden i et lite kikkhull :)

Det er OK å ha de ute på natten, det er lang tid så greit at de har fått mat rett før de går ut og er lunt sted å legge seg ved behov. Og så bør man ta utetid gradvis da, ikke bare slippe ut en hel natt med en gang. Vær ute sammen og la døra stå åpen de første gangene :)

Det er individuelt hvor lettlærte katter er. Ene min skjønte ting rimelig fort, andre trengte maaaange reposisjoner. Ennå forstå hun ikke helt greia, prøver seg stadig. Men den andre har lært seg at senga kun er lov når sengeteppet er på, ene sofaen er lov, ikke den andre.

De kan få noe menneskemat, men bør ikke få mye/ofte. Og så tenke litt på hva. Feks tunfisk er det mye salt i. Melkeprodukter kan gi dårlig mage.

Ormkur ved behov, gjerne 1-2 gang årlig her. Noen gang sjeldnere. Vaksiner pleier vel tas.. først to ganger for en grunnvaksine, deretter ca 1x årlig. Pris avhenger litt av klinikk. Tror jeg betalte 340 et sted...

Jeg har ikke forsikret mine.

Kastrering varierer gjerne fra 500-2000. Avhenger av kampanje og klinikk. Hannene er generelt sett billigere å kastrere. Etter min mening er hannene ofte enklere å ha med å gjøre også :p Chipping samtidig som kastrering kan ofte gi rabatt.

Trenger lite utstyr. Klorebrett + mat/vannskål og børster. Katter sover gjerne litt overalt. :p

Ha de inne til de er minst 6 mnd gamle (og kastrert, helst. Så minsker du sjansen for at de havner i slosskamp f.eks).
Mine går ut og inn som de vil.

Katter er stae dyr, og av min erfaring varierer det litt fra katt til katt om de holder seg vekk fra ting. De lærer seg fort at de IKKE FÅR LOV... men om de alltid hører er en annen sak....

Ikke gi dem særlig menneskemat.. Men det er ofte enkelt å google hva de kan få og ikke. Eneste våre pleier få, er laktoseredusert melk eller slikke av litt rømme/yoghurt... Og evt smake en bit skinke/kylling (obs!! Kyllingbein er skarpe. Ingen dyr bør få en bit kylling med bein...)

Ellers? Katter er fantastisk morsomme dyr. Det er så ekstremt med personlighet i disse dyrene! Jeg har hatt mange katter i løpet av livet, og INGEN av dem var det spor like hverandre.

Tusen takk for alle svarene! :D Veldig greit å vite litt hva man går til.

Noen som har erfaring fra kattedør? Bør man evt. ha med eller uten chip? Vi "bor" i andre etasje og inngangsdøra er i første, altandøren er også i andre, så tenker litt sånn "latskapen lenge leve" ang. å slippe katten ut og inn :p

Noen som har erfaring fra kattedør? Bør man evt. ha med eller uten chip? Vi "bor" i andre etasje og inngangsdøra er i første, altandøren er også i andre, så tenker litt sånn "latskapen lenge leve" ang. å slippe katten ut og inn :p
Tja spørs om du liker å få dyr med inn :p
Skal ikke ha det igjen og glad jeg prøvde det lenge før jeg fikk barn :p
Vi fikk inn fugler, mus, rotte og frosker, det meste dødt men noe var levende!
Men høres jo veldig kjekt ut og for katter som ikke jakter så mye som mine gjorde da passer det nok bra ;)

Tja spørs om du liker å få dyr med inn :p
Skal ikke ha det igjen og glad jeg prøvde det lenge før jeg fikk barn :p
Vi fikk inn fugler, mus, rotte og frosker, det meste dødt men noe var levende!
Men høres jo veldig kjekt ut og for katter som ikke jakter så mye som mine gjorde da passer det nok bra ;)
Ææææ frister ikke! :p

Jeg har to hankatter og har kattedør :) jeg betalte 2000 kr for kastrering og chip og tatovering i øret på begge to :) kattedøren er med chip og den står på vaskerommet, liker kattedør fordi da kan jeg være borte ett døgn uten å få noen til å passe kattene :) ja har opplevd at kattene har dratt med seg litt av hvert inn fra mus, rotter, møll, meitemark osv. En gang en levende mus! Men med litt læring med å bære mus ol ut med katten å skryte av den der så har ikke katten kommet inn lengre med dyr :) forsikring har jeg aldri hatt på noen som helst katter opp igjennom livet mitt :) ormkur gir jeg ved behov :) i norge må man vel nå kontakte dyrlege for å få resept på ormkur hvis e husker riktig :) jeg holdt kattene inne i ca 6 mnd for de får ikke ordentlig retningsans før da. Men begynte å ha de ute tidligere sammen med meg for å venne de til å være ute litt :) eneste jeg vet om man ikke må gi katter er makrell i tomat :) kommer ikke på noe mer :)

Jeg har to hankatter og har kattedør :) jeg betalte 2000 kr for kastrering og chip og tatovering i øret på begge to :) kattedøren er med chip og den står på vaskerommet, liker kattedør fordi da kan jeg være borte ett døgn uten å få noen til å passe kattene :) ja har opplevd at kattene har dratt med seg litt av hvert inn fra mus, rotter, møll, meitemark osv. En gang en levende mus! Men med litt læring med å bære mus ol ut med katten å skryte av den der så har ikke katten kommet inn lengre med dyr :) forsikring har jeg aldri hatt på noen som helst katter opp igjennom livet mitt :) ormkur gir jeg ved behov :) i norge må man vel nå kontakte dyrlege for å få resept på ormkur hvis e husker riktig :) jeg holdt kattene inne i ca 6 mnd for de får ikke ordentlig retningsans før da. Men begynte å ha de ute tidligere sammen med meg for å venne de til å være ute litt :) eneste jeg vet om man ikke må gi katter er makrell i tomat :) kommer ikke på noe mer :)
Helt riktigt det med ormkur, ble vel tatt vekk pga overdrevet bruk siden det kun skal brukes når man har sett ormen.
Men sverige har det fortsatt i selvvalget på apoteket så vet mange ved grensa kjøper der eller når folk er på ferie i sverige

Jeg har aldri holdt en eneste katt inne i 6 mnd, aldri mista noen heller..

Hei! Jeg har hatt katt hele livet (rasekatter) og er frivillig i dyrebeskyttelsen. Svar på dine spørsmål;

1. Katten skal vaksineres en gang i året og ha ormekur kun når den får orm. Vaksine koster ca 700kr mn det er inkludert helsesjekk hos de aller fleste! Ormekur koster ca 200kr for en kur.

2. Jeg har alltid forsikret kattene. Bruker agria og betaler ca 80kr pr mnd for å ha intill 30 000kr dekket ved operasjoner eller ulykker.

3. Sterilisering varierer veldig fra sted til sted, men du bør regne med 1600-2500kr. Som regel er det pakketilbud hvor du får sterilisering, vaksinering og chip i samme prisen.

4. Kattene trenger svært lite utstyr, bare masse kos!

5. Katter utvikler retningssans fra 8-10 måneders alder, men det anbefales likevel å holde dem inne til de er 12 måneder med mindre du har tilsyn med de ute.

6. Katten kan fint være ute på natten når det er varmt ute og den er gammel nok

7. Mine katter får ikke gå i senger og på kjøkken, men jeg vet de gjør det når jeg ikke er hjemme.

8. De skal ikke ha menneskemat som er stekt, kokt og krydret. Gi dem gjerne rått kjøtt mens du lager mat eller kokt fisk i ny og ne

9. Hvis du adopterer katt fra dyrebeskyttelsen så koster det deg ca 800kr. (Du sparer MASSE penger)
Da får du en katt som er sterilisert, chippet og vaksinert. I tillegg er den sosialisert og du forsikrer deg om at pusen ikke blir gitt til mennesker for tidlig i livet.
Ingen kattunger skal skilles fra pusemor før tidligst 12 uker!
Mine katter er utekatter og går med halsbånd med navn og nummer på.

Lykke til :)

Vi har montert katteluke i altandøra og det er en fryd! :) De gjør akkurat som de selv ønsker! image.jpeg

Tusen takk nok en gang, setter stor pris på det [emoji3]

Da ser det ut som vi har bestemt oss for at vi går for katt :) Vil ha også bestemt at vi vil ha 2 søsken. Har lest meg opp til at 1 av hvert kjønn anbefales, deretter 2 hanner, og til slutt 2 hoer. Noen innvendinger?

Dere som har flere katter, må jeg ha dobbelt opp med matskåler og dokasse?

Imorgen har vi avtalt å dra å kikke på noen kattunger. Der er 2 hanner og 1 hoe. Blir spennende å se hva barna synes :)
Viss vi tar de, så får vi de om 1 mnd. Vi skal på ferie når de er 4,5 mnd gamle. Vi blir borte 2 halve og 3 hele dager. Eier sa at det kom til å gå fint siden de er to, og vi får noen til å stikke innom hver dag. JEG er redd huset blir rasert på den tiden :p Hva tror dere?

Da ser det ut som vi har bestemt oss for at vi går for katt :) Vil ha også bestemt at vi vil ha 2 søsken. Har lest meg opp til at 1 av hvert kjønn anbefales, deretter 2 hanner, og til slutt 2 hoer. Noen innvendinger?

Dere som har flere katter, må jeg ha dobbelt opp med matskåler og dokasse?

Imorgen har vi avtalt å dra å kikke på noen kattunger. Der er 2 hanner og 1 hoe. Blir spennende å se hva barna synes :)
Viss vi tar de, så får vi de om 1 mnd. Vi skal på ferie når de er 4,5 mnd gamle. Vi blir borte 2 halve og 3 hele dager. Eier sa at det kom til å gå fint siden de er to, og vi får noen til å stikke innom hver dag. JEG er redd huset blir rasert på den tiden :p Hva tror dere?
Nå døde hannen jeg hadde for litt over et år siden og selvom de ikke var søsken men kom til meg når de var veldig unge gikk det kjempe bra, syns det har hvert perfekt med en av hvert kjønn, har alltid kun hatt en matskål, en vannskal og en kattedo :)

Og vil tro huset står trygt når dere er på ferie men viktig å ha noen til å passe på dem :D

Back
Topp