Dere med gutter 4 år og eldre...

Skal ikke ha noe med kjønn å gjøre - men kanskje de blir mer interessert hvis de kan tegne noe annet en regnbuen ol? Hva er de opptatt av? La de bli inspirert av noe og sitt sammen med de.

Ofte får gutter lov til å herje mer enn jenter og jenter blir mye mer oppfordret til å holde på med rolige aktiviteter. Det spiller mye inn.

Fram mot skolestart bør de kunne konsentrere seg om å tegne en stund.

Har en på 3 og han tegner ofte.. tegner sol, ansikter og mye fantasitegninger..

Min gutt elsker å tegne, han er 6,5 år :-) d har han gjort siden han var året :-) Han tegner alt mulig, og er ganske flink ;-)

Sent from my LT22i using BV Forum mobile app

Mine gutter har ikke noe interesse av å tegne og er derfor ikke spesielt flinke.

hos mine gutter finnes det overhodet ingen interesse for tegning..nada..

Takk for mange svar! Ja, det er sikkert som med alt andere, noen liker det og andere ikke så mye. De som liker å tegne er sikkert også flinkere til det og da er det mer gøy :-)

Mine er ikke så interessert i å tegne de heller men jeg bruker bursdager som en fin anledning og da blir de motivert til å tegne bursdagskort:)

Absolutt ikkje. Snart åtte år og lite interesse for slikt. Har litt vanskar finmotorisk (sjølv om ein del og sit i hovudet, han VIL ikkje prøve, så då er det heller ikkje rart at f.eks. handskrifta ikkje blir bedre), med hypermobile ledd får han fort vondt i hendene og fingrane når han teiknar/skriv/klippar, osv..

Han var fem år før han teikna eit menneske, det var første teikningen han laga der ein kunne sjå kva han hadde teikna. No teiknar han litt, men mest på skulen - når han likevel sit med ark og blyant er det mindre ille å teikne enn å skrive trur eg. Teiknar scener frå filmar og spel, lagar litt teikneseriar. Men det er definitivt framleis på strekmannnivå, og han er ikkje spesielt flink til å fargelegge.

Eg ser egentlig ikkje store problem med det, det er ikkje alle som bryr seg om å teikne. Litt verre er det sjølvsagt når barnet heller ikkje vil skrive, men fysio- og ergoterapeut og lærar er einige om at vi innfører pc til skulearbeid ganske tidleg. Det er ikkje mykje ein treng å skrive for hand no for tida...

Edit: Guten min ser forresten og dårleg, har no briller med styrke +7 på begge auger. Oppdaga ved 3 1/2 år, han var då tilnærma blind på eine auget. Trent opp igjen ved bruk av lapp frå 4 til 7 1/2 år og hadde det første året i alle fall veldig dårleg syn sidan han nesten berre fekk bruke det dårlege auget. Det kan sjølvsagt vere medvirkande årsak til motvilje mot finmotoriske aktivitetar.

Sier ikke at dette gjelder deres barn altså, men jeg er sikker på at dette med tegning, maling og div sikkert faller bare mer og mer vekk fra barns interesse fordi alle hjem har nettbrett og data nå. Og at det sikkert foretrekkes av mange barn...
Her så har vi tegnesaker og malerutstyr lett tilgjengelig.
Så her har vi en som omtrent ikke vil ta i en blyant eller pensel ,mens den andre kan sitte i flere timer å drive med det. SÅ tror det ofte har litt med ungene hva de intiriserer seg for og hvor lett tilgjengelig det er å kunne sette seg ned å gjøre det

Har to gutter, en som ikke er spesielt interessert og en som er mer interessert, de er 6 og 8 år nå. Tror jeg fikk hjem to tegninger fra siste året i bhg som vi kunne se hva var (eldste), mens med yngste fikk jeg hjem 4-5 tegninger hver dag :-)

Kun det siste året eldste har kunnet ha svartmalingen i maleskrinet sitt uten at hvert eneste maleri har blitt helt svart :-P

Sent from my GT-P7320 using BV Forum mobile app

Min gutt på 5,5 år viste liten interesse for tegning helt frem til han ble 5 år.
Men da satt vi oss ned sammen og øvde på å tegne noe han ønsket å tegne. Tegnet det samtidig på hvert vårt ark. Hjalp han rett og slett igang med å finne rekkefølgen på det han ønsket å tegne. Før var det jo en hel historie på arket - og for alle oss andre så det bare ut som en masse farge og kruseduller.

Nå er det drager, dinosaurer, sjørøverbåter o.l. med masse detaljer.

Min gutt på 5 år er i overkant opptatt av å tegne :)
Og generelt alt som har med slik håndarbeid å gjøre...klippe med saks, perle, pusle osv..
Sånn er min fireåring også. Og han kan sitte lenge med det.
Han er faktisk ganske flink til å tegne.

Ikke tegna og sånn i sommer da, men i vinter/vår holdt han på mye. Går litt i perioder.

Men jeg ser det i jobben også (bhg), at guttene har mindre tålmodighet, eller la oss si konsentrasjon, på å sitte stille å gjøre sånne ting.
Vi må faktisk sette dem til å gjøre disse tingene enkelte ganger for at de skal kunne øve på blyantgrep og diverse som de må kunne før skolestart....
Jeg ser ingenting galt i å "tvinge" dem litt på å gjøre disse tingene, for det er viktig å få denne treningen iforhold til finmotorikk og øye-håndkoordinasjon... og bare det med å lære seg å sitte stille noen minutter er viktig for enkelte gutter ;)

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Min erfaring er at det er veldig variabelt.
Jeg har en som elsker å tegne, mens en annen som hater å tegne.

Back
Topp