Dere med gutter 4 år og eldre...

Mamusia

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Er de glad i å tegne, male, fargelegge osv?
Mine gutter 4 og 5 år er svært lite interessert i alt som har med det å gjøre og de er ikke akkurat flinke heller. De klarer å tegne en blomst, et menneske, solen, en regnbue men da stopper det.
Jeg har ikke tenkt mer over det, men Mannen mener de burde kunne mer, og at kjønnet ikke spiller noe rolle ( fordi jeg sier at jenter er mer interessert i emnet... )
Hvordan er det hos dere?

Litt i ny og ne, men må være i rett humør til det. Ikke er han noe flink heller, ser mange på samme alder tegner ting man kan se hva er. Vi er mer på strek og rundingsdelen enda.

Han er 5 år.

En på 10år her, så han er jo eldre! Han er ikke utpreget flink til dette, men heller ikke dårlig tror jeg:) Han kan tegne det meste.
Han tegner kun hvis det for eks er i gave til noen da, og da blir det typisk gutteting som fly,biler, monstre, ting fra dataspill osv:D

Min gutt som er drøyt 6.5 år har aldri vært spesielt interessert i tegning, maling osv. Han er ikke noe særlig god på det heller ;). Nå viser det seg imidlertid at han ser svært dårlig og det er nok mye av forklaringen på hans manglende interesse. Dette fikk vi vite for fire uker siden og skal nå til øyelege før brillene bestilles. Alle synstester på hs har vært uten anmerkninger, men det stemte slett ikke. Han ser ikke symbolene eller tavlen, så at han har kommet seg (halvveis) gjennom testene er bare flaks. Min gutts synstap er medfødt. Sier jo ikke at det er forklaringen på dine gutters manglende interesse, men kanskje noe å tenke på? Først de siste månedene fikk jeg signaler på at noe ikke stemte med synet til min gutt (som f.eks. at han sa at "Der borte er .....!". Noe som slett ikke stemte, det var overhodet ikke det barnet han så, kun hårfargen som stemte). Ellers er det jo sånn at noen bare ikke synes det er så moro å tegne/male osv. Det må også være lov! ;) Det går seg nok til etter hvert skal du se.

Min gutt er 4 år og 8mnd og han elsker å tegne.

Taster på appen :)
SA 7 juli 2013

Har en som fyller 5 i desember, og han er ikke spesielt glad i å tegne. Det går litt i perioder. Han greier å tegne figurer, skrive tall og bokstaver og tegne noen former. Jeg selv har litt talent i tegning og tegnet veldig bra da jeg var 2 år - så jeg synes han har vært veldig sent ute. Men det handler om interesse og modning. Han elsker å perle, f.eks, men tegning - det er liksom ikke så stas.

Tror det er ganske vanlig, jeg :)

Takk for svar! Jeg er ikke veldig bekymret egentlig, de er flinke til å skrive, noe jeg synes er viktigere, mens mannen mener tegning er viktigere... Jaja, vi få se, jeg er også elendig til å tegne, kanskje de har arvet det etter meg... :-)

Min gutt som er drøyt 6.5 år har aldri vært spesielt interessert i tegning, maling osv. Han er ikke noe særlig god på det heller ;). Nå viser det seg imidlertid at han ser svært dårlig og det er nok mye av forklaringen på hans manglende interesse. Dette fikk vi vite for fire uker siden og skal nå til øyelege før brillene bestilles. Alle synstester på hs har vært uten anmerkninger, men det stemte slett ikke. Han ser ikke symbolene eller tavlen, så at han har kommet seg (halvveis) gjennom testene er bare flaks. Min gutts synstap er medfødt. Sier jo ikke at det er forklaringen på dine gutters manglende interesse, men kanskje noe å tenke på? Først de siste månedene fikk jeg signaler på at noe ikke stemte med synet til min gutt (som f.eks. at han sa at "Der borte er .....!". Noe som slett ikke stemte, det var overhodet ikke det barnet han så, kun hårfargen som stemte). Ellers er det jo sånn at noen bare ikke synes det er så moro å tegne/male osv. Det må også være lov! ;) Det går seg nok til etter hvert skal du se.

Tusen takk for langt svar! Ja, altså han på 4 har synet som en ørn! Jeg blir satt ut hver dag på nytt når han ser de minste detaljene langt borte. Han store ja, han ser veldig dårlig, har +5,5 på begge sider og har brukt briller siden han er 1 år...
Men takk for tipset :-)

Her er det ikke spesielt populært, og ikke ser man hva det skal forestille, heller..

* okt08 og jan13 <3 *

Han på 6,5 har elsket det siden han kunne holde en blyant, han på 4 kan tegne en krussedull i 2 min, så er han fint ferdig.

Vet maaaaange av guttene i klassen til eldste hater tegning, og foreldrene sliter med leksene fordi det er så mange tegneoppgaver. Ville ikke bekymret meg;-)

Takker for svar! Ja, huff, det blir nok en utfordring til å få eldste til å tegne lekser osv... Jaja, ett år til så kanskje det skjer litt :-)

Min på fem kan ikke tegne, det er bare kruseduller og jeg må virkelig bruke fantasien til å finne ut hva det er han tegner. Han har ikke den interessen, han har andre interesser. Tror dette er veldig vanlig når det gjelder gutter, for vet om mange gutter som er slik :)

Min er åtte, og han har aldri vært spesielt interessert i å tegne og male, han syns det er gøy de få gangene han setter seg ned og gjør det, og han er faktisk ganske flink også syns jeg. Tror det er ganske typisk gutter egentlig jeg.

I den alderen var han heller mer opptatt av å leke enn å sitte på rompa og tegne.

Nå er han snart 10 og kan fint sitte å tegne litt, men veldig sjeldent.

Sier ikke at dette gjelder deres barn altså, men jeg er sikker på at dette med tegning, maling og div sikkert faller bare mer og mer vekk fra barns interesse fordi alle hjem har nettbrett og data nå. Og at det sikkert foretrekkes av mange barn...

Sier ikke at dette gjelder deres barn altså, men jeg er sikker på at dette med tegning, maling og div sikkert faller bare mer og mer vekk fra barns interesse fordi alle hjem har nettbrett og data nå. Og at det sikkert foretrekkes av mange barn...

Mulig du har rett der, men min gutt har ikke fått lov til å spille på nettbrett eller data før de siste 6 måneder eller slik :) Så han går det kun på interesse!:)

Mulig du har rett der, men min gutt har ikke fått lov til å spille på nettbrett eller data før de siste 6 måneder eller slik :) Så han går det kun på interesse!:)
Så bra:) Synes det er leit om teknologien tar over for sånne ting. Har ei venninne son kjøpte nettbrett til 2-åringen sin i kalendergave-helt på trynet spør du meg. Og ei annen venninnes 4-åring nekter å bli lest for på kvelden i vanlige bøker. Vil bruke brettet istedet. Synes det er så trist jeg...Men nå skal ikke jeg kuppe tråden med et helt annet tema her;)

Min gutt på 5 år er i overkant opptatt av å tegne :)
Og generelt alt som har med slik håndarbeid å gjøre...klippe med saks, perle, pusle osv..

Jeg har en på 4 og en på 7. 4-åringen er mer interessert i tegning enn broren, og begynte tidlig med å tegne ting vi forstod hva var for noe. 7-åringen begynte ikke å tegne forståelige tegninger før han begynte på skolen, men begynte tidlig å skrive tall og bokstaver. Har nok mye med interesser og gjøre.

Back
Topp