Dere med flere enn èn hund

kanskje jeg er helt å jordet her, men var det ikke Laban? (eller kanskje noen andre som hadde en laban) som krevdes MYE arbeid med, store problemer som gjorde at du vurderte om han måtte settes bort? aggresiv oppførsel som ingen hadde sett maken til? han måtte isoleres fra resten av familien? var ikke dette bare en mnd eller to siden, eller blander jeg nå?

Alatariel skrev:
Personlig syntes jeg det var MYE lettere med to hunder enn en aleine. De holder hverandre med selskap. Første ble faktisk en gladere hund etter nr 2 kom inn i bildet :)
Så når jeg skal ha hund igjen så vurderer jeg STERKT å få 2 med en gang :)

Så bra!!!!:) Blir så glad av å lese sånt!:)

Nå har ikke jeg to hunder, men har vurdert å skaffe meg en til. Jeg har en hannhund på 11 år, som jeg har hatt siden jeg var 13. Den gangen var festing og. div. annet viktigere enn oppdragelse av hunden ( ) Så derfor er ikke oppdragelsen hans på topp. Derfor vil jeg ikke skaffe meg ny hund så lenge han lever, fordi jeg er redd at han skal overføre sine "ulydigheter" over på den nye hunden.

Grunnen til at jeg nevner dette for deg, er at jeg har fulgt med trådene dine om Laban, og tenker at noen lignende som min "frykt" kan komme til å skje hos deg også. Jeg vet han er mye bedre nå, men det tolker jeg også som at han ikke er helt bra, og hvem vet hva som skjer om det kommer en ny hund inn i bildet..? 

Sjakkruta skrev:
Nå har ikke jeg to hunder, men har vurdert å skaffe meg en til. Jeg har en hannhund på 11 år, som jeg har hatt siden jeg var 13. Den gangen var festing og. div. annet viktigere enn oppdragelse av hunden ( ) Så derfor er ikke oppdragelsen hans på topp. Derfor vil jeg ikke skaffe meg ny hund så lenge han lever, fordi jeg er redd at han skal overføre sine "ulydigheter" over på den nye hunden.

Grunnen til at jeg nevner dette for deg, er at jeg har fulgt med trådene dine om Laban, og tenker at noen lignende som min "frykt" kan komme til å skje hos deg også. Jeg vet han er mye bedre nå, men det tolker jeg også som at han ikke er helt bra, og hvem vet hva som skjer om det kommer en ny hund inn i bildet..? 

Laban er ikke den hunden han var!
Det eneste jeg jobber med nå, er å få han inn i bilen, da han er livredd for det.
Og å roe han ned litt når vi er i byen med maaaange mennesker.
Ellers er han ikke noe problem å ha med å gjøre lenger!
han er snill som et lam!

Jeg kom nettopp fra dyrlegen, der jeg pratet med ei som kan mye om dette med atferd ++ (ho har studert og sånn i usa) Ho er utrolig dyktig.
Og jeg har vært hos dyrlegen noen ganger, så ho kjenner Laban ganske godt, og jeg har vært helt ærlig fra dag èn om hvordan han er/har vært.
Ho mente at en voksen hund hadde vært perfekt for Laban!
Laban kan være litt pysete av seg, som feks kjøre bil, gå på brygger osv, og ho mente at jeg burde få meg en voksen hund, og at den kunne hjelpe Laban mye med dette.
Så nå er jeg bare enda mere ivrig!
Ho anbefalte det veldig, og dette er ei som virkelig vet hva ho snakker om!:)

smash skrev:

Sjakkruta skrev:

Det eneste jeg jobber med nå, er å få han inn i bilen, da han er livredd for det.
han er snill som et lam!

Jeg kom nettopp fra dyrlegen, der jeg pratet med ei som kan mye om dette med atferd ++ (ho har studert og sånn i usa) Ho er utrolig dyktig.
Og jeg har vært hos dyrlegen noen ganger, så ho kjenner Laban ganske godt, og jeg har vært helt ærlig fra dag èn om hvordan han er/har vært.
Laban kan være litt pysete av seg, som feks kjøre bil, gå på brygger osv, og ho mente at jeg burde få meg en voksen hund, og at den kunne hjelpe Laban mye med dette.

Jeg kjenner litt igjen den "fasen" du er inne i nå. Og, det er kun fordi jeg har vært der selv altså.

Du har så lyst på en hund til, og da hører man kun på de som har meninger som går den veien man selv ønsker.

Har tidligere gjort det samme selv, og fant alltid "feil" ved de rådene som gikk i gal retning (Hvis du skjønner)

Vil uansett anbefale deg at du ikke hopper på en annonse fordi du kom over en akkurat nå. Ta deg litt ekstra tenketid og vurder for og imot uten å forhaste deg.

Kan være lurt å ta en avgjørelse på om man skal skaffe en til før man står ovenfor valget ang. en bestemt hund. :)

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for. 2 hunder er jo mye kos også da. :)

smash skrev:

Sjakkruta skrev:

han er snill som et lam!

Ok, ville bare nevne det

vi har to nå og har hatt tre (hun er på fôr nå) 

jeg synes ikke det er noe mer jobb. blir noen ekstra klør å klippe og en ekstra å bade og de spiser litt mer, også har de selskap i hverandre :) men jeg merker stor forskjell når vi får den 3 hunden hjem, merker det mest på maten da. nå går bikkjene her løse hele året å leker og koser seg i hagen og skauen og de er 0 problem å ha med på tur osv. så her går det veldig bra. så blir ikke så mye styr når vi bare kan la døra stå oppe og de går ut og inn som de vil på sommern.

jeg synes du skal vente litt med å skaffe en til, kan du ikke se ann til sommern på hvordan det har gått. det er ikke bare du som skal være klar. tenker også på hva du har hvert igjennom med Laban, så han ikke får noe tilbakefall og blir bajas. Det er ikke lett å velge for det er mye en skal tenke på :)

jeg personlig ville ikke skaffet meg en voksen hund bare om jeg kjente til hunden, det er fordi jeg selv vil forme hunden min og ikke får en hund som er idiot for jeg orker ikke, det er mye jobb i allefall å dressere en hund fra den veien, det er lettere å gjøre det fra valpestadiet. men bevares en kan alltids få en hærlig voksen hund også :)

Håper uansett at dere finner ut av det, det er jo litt spennende også :)

*Prinsessa skrev:
vi har to nå og har hatt tre (hun er på fôr nå) 

jeg synes ikke det er noe mer jobb. blir noen ekstra klør å klippe og en ekstra å bade og de spiser litt mer, også har de selskap i hverandre :) men jeg merker stor forskjell når vi får den 3 hunden hjem, merker det mest på maten da. nå går bikkjene her løse hele året å leker og koser seg i hagen og skauen og de er 0 problem å ha med på tur osv. så her går det veldig bra. så blir ikke så mye styr når vi bare kan la døra stå oppe og de går ut og inn som de vil på sommern.

jeg synes du skal vente litt med å skaffe en til, kan du ikke se ann til sommern på hvordan det har gått. det er ikke bare du som skal være klar. tenker også på hva du har hvert igjennom med Laban, så han ikke får noe tilbakefall og blir bajas. Det er ikke lett å velge for det er mye en skal tenke på :)

jeg personlig ville ikke skaffet meg en voksen hund bare om jeg kjente til hunden, det er fordi jeg selv vil forme hunden min og ikke får en hund som er idiot for jeg orker ikke, det er mye jobb i allefall å dressere en hund fra den veien, det er lettere å gjøre det fra valpestadiet. men bevares en kan alltids få en hærlig voksen hund også :)

Håper uansett at dere finner ut av det, det er jo litt spennende også :)

Jeg gjør det ikke fordi jeg ikke orker Laban og sånn! Neinei:)
Jeg elsker hunder, og har alltid hatt lyst på to.
Er ikke noe særlig jobb med Laban lenger, han er jo bare helskjønn nå!
Så det er mest for meg, men også for at Laban skal få en lekekamerat også!:)

smash skrev:

RekeKreke skrev:

Skjønte ikke den jeg..

JA syns definitivt det er mer arbeid.
kan først nevne det positive: de har alltid lag, så de blir jo ikke ensomme.

vi har hu og han av samme rase(breton. rolige inne, livlige ute).
på tur fyrer de hverandre opp. går fint når eg går tur aleine med de, men om eg går med en venninne, merker de at eg ikkje har fokuset 100% på dem, og styrer på. (går ok altså, men blir ikkje kosekose tur..)
stress å gå i skog osv med to hunder og to småjenter på 2 og 3.
stress å gå med mer enn en og barnevogn..
stress om vi møter andre med hund, for alt etter hvem vi møter, skal jo en av våre hevde seg/passe på den andre hunden vår.
 vi har hu og han, og det er jo piping og myling hver eneste løpetid. (vi ville ha valper, så de har fått gått sammen. når eg var gravid osv, og det ikke passa med valper, tok de jo mylingen til nye høyder pga de ble skilt)

sambo hadde hunden fra før, det hadde eg og, så sånn sett har vi ikke hatt noe valg. (eg kjøpte lik hans hund, for eg hadde lyst på hund og likte både hunden og (nå-) sambo;)
i tillegg fungerer de ulikt. han-hunden er rolig og sitter stille som en mus på fisketurer, mens hu-hunden virrer som ei lus..

hann-hunden er 12 år nå, så er vel ikke så lenge igjen stakkar før den sovner inn. heldigvis frisk og fin ennå.

så her blir det ikke to hunder på en gang flere ganger ;)

Hadde 2 hunder før, en kelpie hann og en rottweiler tispe. (nå har eksen kelpien, jeg har rottweileren). Jeg savner definitivt å ha 2!! Det var faktisk mye mindre stress med 2 enn det var med 1. Selvsagt blir det litt ekstra når den nye hunden skal lære seg husreglene, og det er jo litt vanskeligere å finne hundepass hvis ikke folk er villige til å passe 2 samtidig, men ellers var det bare bra med 2 syns nå jeg. De holdt hverandre med selskap og nå som rottweileren min er alene ser jeg tydelig hvor mye hun savner en kompis. Det var en del ekstra arbeid med tanke på at kelpien er superaktiv og trenger ENORMT med tur og hjernetrim, mens rottisen er kjempe lat i forhold, men de fant fort en balansegang seg i mellom, og ble en flokk som gikk i ett i alle situasjoner. 

Jeg har kjempe lyst på en hund til, det eneste som hindrer meg litt nå er det at jeg vil ha enda en rottweiler, og med baby på vei ser jeg litt bekymra på dette med å gå turer med barnevogn og 2 enormt sterke hunder. Nå er rottisen min en engel på tur, hun drar ikke i det hele tatt, og det vil forhåpentligvis ikke min neste hund gjøre heller, men man kan uansett aldri vite. Plutselig møter de en annen aggresiv hund eller lignende de begge finner ut at de vil jakte på, og da er jeg sjanseløs med 2.. Minuset med en "flokk" er at flokken backer hverandre. Blir den ene hunden støtt av en annen hund/menneske/etc, vil også hund nr 2 henge seg på.. 

Jeg tror man får det som man gjør det til, er du kjempe innstilt på å virkelig trene 2 hunder, atpåtil en eldre hund med noen få adferdsproblemer, vil du helt sikkert klare det utmerket. Men jeg sier det bare, vær forberedt på hardt arbeid til å begynne med! Særlig dominante hunder, det er jammen mye som skal til for at man får plukka slike ting av dem. Nå har jeg jo mest en rottweilers oppførsel å basere dette på, men jeg kjenner noen sjefere også. Hverken sjeferne eller rottis hannene jeg vært i kontakt med som "hater" andre hannhunder har klart å legge dette av seg, enda så hardt eierne trener. Det har med instinktet å gjøre, særlig hvis det er andre tisper i nærheten. 
Så det kan være lurt med en prøvetid før du bestemmer deg ja :) 

Det kommer an på hva en bruker hundene til da. Har man de kun som familiehunder og de alltid luftes sammen, så er det jo ikke store forskjellen. Jeg trener min ene hund til å bli redningshund og mens jeg er på trening, så må alltid den som er igjen hjemme luftes. Når man trenger pass til hunden, er det vanskelig å få pass til 2 hunder. Når min eldste hund dør kommer jeg til å ha bare 1 hund så lenge vi har små barn. Schæfere krever ganske mye, så jeg synes du skal trenke deg godt om før du overtar den.

Jeg har trappet ned pga barna... fordi det tar mye mer tid med to enn med en. De skal ha turer ja... men de skal også ha indeviduell trening så det blir mer arbeid. Det er ikke sikkert alt går knirkefritt og man må legge mye arbeid i det. For all del, mange syns det er topp :).
Jeg valgte heller å trappe ned, ellers ville det gå for mye utover tiden jeg bruker sammen med barna, og jeg vil ikke at hunden skal stå sist på lista her hjemme.. noe den lett blir uansett.

Er du 100% at Laban er helt "kurert"? At han ikke kan få tilbakefall?

Er jo ikke så lenge siden han var ekstremt aggressiv.. og du vurderte å ta livet av han.. eller gi han bort til noen andre..

Fått med meg at du har trent han opp;) Og at han er som en annen hund;) Håper bare du er 100% sikker på det.. før du tar inn en ny hund.. spesielt en voksen hund.. som har levd et "langt" liv allerede.. og lagt til seg vaner og uvaner..

Jeg synes jeg leste litt varskoer i annonsen.. blandt annet at han er usikker på andre hunder.. og derfor kan være aggressiv.. da ville jeg ha vært på vakt..

Ville i alle fall ikke ha tatt han for godt med en gang.. spør heller om å låne den for en periode.. vær 100% sikker på at denne voksne hannhunden går godt overens med Laban.. i alle settinger..

Skjønner godt at du vil ha en til;) Med tanke på selskap for Laban;) Jeg tenker også sånn vedr min valp.. har etterhvert lyst til å få en til.. for selskapets skyld.. og fordi jeg har lyst til å prøve meg på avl. så jeg skal ha en tispe da;)

Hadde du valgt å gå for denne voksne hunden.. så tror jeg at jeg ville ha kastrert en av de.. hvordan går det forresten med Laban og den kjemiske kastreringen? ;)

1: vent til Laban har vært stabil i ett år, og først DA vurder ny hund!! Du sier selv at du sliter med rygg og nakke, og da er det virkelig ikke tiden for å få en ny stor hun inn i familien, om hunden man har fra før kanskje bare har en god periode... 2: anbefaler dere ikke å ta omplasseringshund. Iallefall ikke denne. Hadde dere ikke hatt barn, hadde det vært noe helt annet - men du har to relativt små barn du må tenke på:-) jeg ville aldri tatt til meg en hund jeg ikke kjente som var eldre enn året på grunn av integreringen i MIN flokk:-) hunden kan være så snill som bare det med barn, men den kjenner ikke dine barn, eller snakker deres språk. 3: ønsker du en VOKSEN hund, så få en som er eldre enn 5 år. Helst nærmere 7. 4: tilbake til spørsmålet ditt:-) 2 hunder som trenes, er trippelt så mye jobb!! Men jeg skjønner tankegangen din;-) har vært på nippet selv maaaaaaange ganger, men holdt meg unna:-) men det blir, når han jeg har er eldre:-) Det KAN gå kjempebra, men det kan også bli totalt krise!! Jeg personlig ville aldri aldri risikert det...

Den var utrolig fin da!

Jeg ville spurt om dere kan ha den på prøve jeg.

Jeg har to hunder, og syns ikke det er noe stress. Har tatt i mot voksne hannhunder to ganger, og det har gått bra det!

mammatileijente skrev:
Er du 100% at Laban er helt "kurert"? At han ikke kan få tilbakefall?

Er jo ikke så lenge siden han var ekstremt aggressiv.. og du vurderte å ta livet av han.. eller gi han bort til noen andre..

Fått med meg at du har trent han opp;) Og at han er som en annen hund;) Håper bare du er 100% sikker på det.. før du tar inn en ny hund.. spesielt en voksen hund.. som har levd et "langt" liv allerede.. og lagt til seg vaner og uvaner..

Jeg synes jeg leste litt varskoer i annonsen.. blandt annet at han er usikker på andre hunder.. og derfor kan være aggressiv.. da ville jeg ha vært på vakt..

Ville i alle fall ikke ha tatt han for godt med en gang.. spør heller om å låne den for en periode.. vær 100% sikker på at denne voksne hannhunden går godt overens med Laban.. i alle settinger..

Skjønner godt at du vil ha en til;) Med tanke på selskap for Laban;) Jeg tenker også sånn vedr min valp.. har etterhvert lyst til å få en til.. for selskapets skyld.. og fordi jeg har lyst til å prøve meg på avl. så jeg skal ha en tispe da;)

Hadde du valgt å gå for denne voksne hunden.. så tror jeg at jeg ville ha kastrert en av de.. hvordan går det forresten med Laban og den kjemiske kastreringen? ;)

Det blir ikke den schæferen. Har alltid ønsket meg en schæfer, da jeg er oppvokst med det, men to store hunder blir litt for mye for meg med den ryggen jeg har...
Jeg fant ut at jeg heller vil ha en liten hund..
Men mannen min er ikke enig,så mye mulig det ikke blir hund i det hele tatt, men er jo lov å ønske seg:)
Det går veldig bra med Laban etter den kjemiske kastreringen.
Nå var han veldig rolig før jeg tok den, men han sover mer, og er roligere når vi er i byen og sånn. Stresser fortsatt litt i store folkemengder, men det er ingenting i forhold til det det var!
Så jeg er så utrolig stolt av Laban og utviklingen hans!

Jeg ville nok ventet til Laban hadde hvert stabil i minst 1 år føre jeg hadde vurdert tanken på å få en hund til.

Har selv hatt omplaseringshund med atferdproblemer, etter masse trening og lang tid var hun engelen selv. Så ble jeg gravid og hunden ble mye værre enn den noen gang hadde hvert og måtte desverre avlives.

Det skal ikke alltid så store forandringen til føre atferden kan endre seg igjen, og da med du som sliter med rygg/nakke, små barn og en ny voksen hund med atferdsproblemer hadde ikke jeg tatt sjangsen så kort tid etter han er blitt fin.

Og det å ta en hund med slike atferdsproblemer inn i et hjem med små barn og en hund med den historien som han har, hadde jeg nok ikke gjort uansett.

Men lykke til med valget ditt.

Severina! skrev:
Den var utrolig fin da!

Jeg ville spurt om dere kan ha den på prøve jeg.

Jeg har to hunder, og syns ikke det er noe stress. Har tatt i mot voksne hannhunder to ganger, og det har gått bra det!

Så bra å høre!!!
Blir til at jeg spør om å ha en hund på prøve, dersom vi skal ha en hund til, men blir nok en liten rase.Litt usikker på hvilken rase også, men jeg stresser ikke. Må jo ta det riktige valget.
Jeg brukte 6 mnd på å velge ut Laban;P

Back
Topp