Hadde 2 hunder før, en kelpie hann og en rottweiler tispe. (nå har eksen kelpien, jeg har rottweileren). Jeg savner definitivt å ha 2!! Det var faktisk mye mindre stress med 2 enn det var med 1. Selvsagt blir det litt ekstra når den nye hunden skal lære seg husreglene, og det er jo litt vanskeligere å finne hundepass hvis ikke folk er villige til å passe 2 samtidig, men ellers var det bare bra med 2 syns nå jeg. De holdt hverandre med selskap og nå som rottweileren min er alene ser jeg tydelig hvor mye hun savner en kompis. Det var en del ekstra arbeid med tanke på at kelpien er superaktiv og trenger ENORMT med tur og hjernetrim, mens rottisen er kjempe lat i forhold, men de fant fort en balansegang seg i mellom, og ble en flokk som gikk i ett i alle situasjoner.
Jeg har kjempe lyst på en hund til, det eneste som hindrer meg litt nå er det at jeg vil ha enda en rottweiler, og med baby på vei ser jeg litt bekymra på dette med å gå turer med barnevogn og 2 enormt sterke hunder. Nå er rottisen min en engel på tur, hun drar ikke i det hele tatt, og det vil forhåpentligvis ikke min neste hund gjøre heller, men man kan uansett aldri vite. Plutselig møter de en annen aggresiv hund eller lignende de begge finner ut at de vil jakte på, og da er jeg sjanseløs med 2.. Minuset med en "flokk" er at flokken backer hverandre. Blir den ene hunden støtt av en annen hund/menneske/etc, vil også hund nr 2 henge seg på..
Jeg tror man får det som man gjør det til, er du kjempe innstilt på å virkelig trene 2 hunder, atpåtil en eldre hund med noen få adferdsproblemer, vil du helt sikkert klare det utmerket. Men jeg sier det bare, vær forberedt på hardt arbeid til å begynne med! Særlig dominante hunder, det er jammen mye som skal til for at man får plukka slike ting av dem. Nå har jeg jo mest en rottweilers oppførsel å basere dette på, men jeg kjenner noen sjefere også. Hverken sjeferne eller rottis hannene jeg vært i kontakt med som "hater" andre hannhunder har klart å legge dette av seg, enda så hardt eierne trener. Det har med instinktet å gjøre, særlig hvis det er andre tisper i nærheten.
Så det kan være lurt med en prøvetid før du bestemmer deg ja :)