Dere med flere enn èn hund

smash

Forumet er livet
VIP
Syns du det er mye jobb med to hunder, i forhold til èn?
Jeg prøver å overtale mannen min til å få en ny hund!
En voksen en! Men han vil ikke. Han mener det blir såååå mye jobb!
Men det er jo jeg som gjør alt med dyra vi har, og hundene tar man jo samtidig på tur liksom...

Vi har tre hunder. Synes det er enklere enn èn faktisk.. De to store luftes sammen, og den lille luftes alene.  Nå bor vi veldig lagelig til med tanke på dyrehold, så er egentlig bare å slippe de og løpe med de utpå jordet. Så vi synes ikke det er mye jobb ;)

Det som jeg synes er mest positivt med to eller flere hunder er at det blir litt mer sosialt. Jeg har ikke den dårlige samvittigheten om jeg blir en halv time forsinka på jobb, eller går og tenker på at bikkja kanskje skulle hatt flere kompiser å leke med. Med to eller flere så er det alltid en kompis der ;)

Synes heller ikke det er vanskelig å finne pass til de. De er alle tre lette å ha med å gjøre, og kan sette èn hund hos den venninna, mens en annen venninne kan ta den andre hunden. Svigers tar den som blir igjen. De har ikke noe problemer med å bli skilt ihvertfall.

Men om du prøver å overtale gubben til en hund til så er det kanskje greit å velge en som er litt mindre. Både i format og psykisk forstand. Da blir det mindre pels, mindre fôrutgifter og mindre å holde igjen på tur ;)

Dramadama skrev:
Vi har tre hunder. Synes det er enklere enn èn faktisk.. De to store luftes sammen, og den lille luftes alene.  Nå bor vi veldig lagelig til med tanke på dyrehold, så er egentlig bare å slippe de og løpe med de utpå jordet. Så vi synes ikke det er mye jobb ;)

Det som jeg synes er mest positivt med to eller flere hunder er at det blir litt mer sosialt. Jeg har ikke den dårlige samvittigheten om jeg blir en halv time forsinka på jobb, eller går og tenker på at bikkja kanskje skulle hatt flere kompiser å leke med. Med to eller flere så er det alltid en kompis der ;)

Synes heller ikke det er vanskelig å finne pass til de. De er alle tre lette å ha med å gjøre, og kan sette èn hund hos den venninna, mens en annen venninne kan ta den andre hunden. Svigers tar den som blir igjen. De har ikke noe problemer med å bli skilt ihvertfall.

Men om du prøver å overtale gubben til en hund til så er det kanskje greit å velge en som er litt mindre. Både i format og psykisk forstand. Da blir det mindre pels, mindre fôrutgifter og mindre å holde igjen på tur ;)

Det er snakk om en schæfer på 4,5 år.
Jeg er oppvokst med schæfere og har alltid ønsket meg en!
Moro å lese at det ikke er mere jobb med flere enn èn hund.
Jeg jobber kun et par dager i uka, og kun kvelder,så Laban er så å si aldri aleine hjemme. Må han være aleine, gjør ikke det noe heller.
Så om jeg får en hund til, så har jeg jo masser av tid til det!
Åååå, mannfolk kan være så stae:P

Vi trengte plass til Laban i en uke da vi var i syden i mai, og vi slit skikkelig.
Men da var han i en grusom periode da, så skjønner jo at ingen ville passe han.
Men håper det har endret seg litt nå som han har blitt så snill!

njaaaaaa.... Vi opplever en del forvirring fra minstemann i forhold til rangstige og sånn, han skaper seg veldig når gamlefar er ute sammen med han, hopper og tuller, klarer ikke helt å finne roen.
Er han alene er han en veldig bedagelig, kosete og herlig gutt.

Det er vel det eneste jeg tenker på, at det kan bli en liten kamp om lederskap. 
Men sånn utenom det så har de jo hverandre å finne selskap i.

RekeKreke skrev:
njaaaaaa.... Vi opplever en del forvirring fra minstemann i forhold til rangstige og sånn, han skaper seg veldig når gamlefar er ute sammen med han, hopper og tuller, klarer ikke helt å finne roen.
Er han alene er han en veldig bedagelig, kosete og herlig gutt.

Det er vel det eneste jeg tenker på, at det kan bli en liten kamp om lederskap. 
Men sånn utenom det så har de jo hverandre å finne selskap i.

Laban underkaster seg alt av hunder! Så ser for meg at den nye hunden ville blitt sjefen.
Men ikke lett å si da, når jeg ikke kjenner den andre hunden..
Laban drar litt på tur, men når jeg tar med meg noen andre hunder på tur, går han sååå  mye finere og er bare helt gull!

smash skrev:

Jeg jobber kun et par dager i uka, og kun kvelder,så Laban er så å si aldri aleine hjemme. Må han være aleine, gjør ikke det noe heller.

Vi trengte plass til Laban i en uke da vi var i syden i mai, og vi slit skikkelig.

Jeg kan jo skjønne skepsisen når det gjelder en schæfer. Det er jo store hunder (både psykisk og fysisk), dog ikke noe større enn Laban :P

Er det hannhund eller tispe den du vil ha?

Dramadama skrev:

smash skrev:

Jeg kan jo skjønne skepsisen når det gjelder en schæfer. Det er jo store hunder (både psykisk og fysisk), dog ikke noe større enn Laban :P

Er det hannhund eller tispe den du vil ha?

En hannhund. 4,5 år og i følge annonsen var den kjempesnill med barn og en veldig god hund.
Trengte litt trening, men jeg elsker jo å trene hunder, spesielt når jeg har fått det så bra til med Laban!
En schæfer er ikke sååå stor.. Rundt 25-28 kg... Laban blir jo rund 45 kg..

når jeg hadde 2 av samme rase (border collie) og da brukte de til det samme så synes jeg det var null stress. men nå som jeg har 2 av forskjellig rase så synes jeg det krever en del mere. men nå synes jeg border collier generelt er en enkelt og veldig allsidig rase å trene/aktivisere bare man har nok tid så det kan ha noe med det å gjøre å.

men jeg ville aldri hatt 2 voksne hannhunder i hus med mindre jeg hadde dem ifra dem var valp. har bestandig hatt 1 tispe og 1 hannhund og det har funket perfekt.

smash skrev:

En hannhund. 4,5 år og i følge annonsen var den kjempesnill med barn og en veldig god hund.
Trengte litt trening, men jeg elsker jo å trene hunder, spesielt når jeg har fått det så bra til med Laban!

Kanskje ikke stor i kilo, men er forsatt størrelse på den :P
Vi har selv hunder som veier 40 og 45kg, og synes de er små pusekatter ;)

Men anyway... Du får sikkert hatt hunden på prøve? Med tanke på at begge to da blir hanner så ville jeg fått med meg eiern av schæfern og gått en tur og sett åssen det gikk. Om det gikk bra så hadde jeg mast høl i huet på gubben. Hehe.

Neida, er kanskje greit at begge er enige om hund nr 2 ;)

Vet du forresten åssen schæfern er med andre hannhunder?

turboquattro skrev:
når jeg hadde 2 av samme rase (border collie) og da brukte de til det samme så synes jeg det var null stress. men nå som jeg har 2 av forskjellig rase så synes jeg det krever en del mere. men nå synes jeg border collier generelt er en enkelt og veldig allsidig rase å trene/aktivisere bare man har nok tid så det kan ha noe med det å gjøre å.

Samme tenkte jeg! At hvis hundene er ganske like, så ville de trenge de samme tingene, og da kan man gjøre det samtidlig...
En golden retriever og en schæfer krever mye trim og hodebry, så det er jo ting de kan gjøre sammen..

Dramadama skrev:

smash skrev:

Kanskje ikke stor i kilo, men er forsatt størrelse på den :P
Vi har selv hunder som veier 40 og 45kg, og synes de er små pusekatter ;)

Men anyway... Du får sikkert hatt hunden på prøve? Med tanke på at begge to da blir hanner så ville jeg fått med meg eiern av schæfern og gått en tur og sett åssen det gikk. Om det gikk bra så hadde jeg mast høl i huet på gubben. Hehe.

Neida, er kanskje greit at begge er enige om hund nr 2 ;)

Vet du forresten åssen schæfern er med andre hannhunder?

Det står i annonsen at schæferen var ganske dominant mot andre hunder, men da de var på kurs, fikk de beskjed om at det kan trenes vekk. Han beit ikke andre hunder eller noe.
Og at den fint kunne komme til et hjem med andre hunder.
Kan jo vise deg den vakre hunden da:
http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=32431004

smash skrev:

Det står i annonsen at schæferen var ganske dominant mot andre hunder, men da de var på kurs, fikk de beskjed om at det kan trenes vekk. Han beit ikke andre hunder eller noe.

Okei, da ville jeg definitivt sett om kjemien er der mellom Laban og schæfern. Vår hannhund liker ikke andre hannhunder, og vi har trent og trent på det der.. Han har ikke bitt noen til blods, men står gjerne over de og brøler og skremmer vettet av de. Og det er ikke lett å skille to store bikkjer som veldig gjerne vil drepe hverandre. Så det bør du eventuelt ha i bakhodet om de skulle begynne å knuffe og du er alene med de.
Jeg har klart å skille våre to den ène gangen det ble slossing her, og det var IKKE moro :(

Hunden var forresten veeeldig fin! Liker litt rufsete langhåra schæfere ;)
Du får godsnakke litt med gubben din, og love at du tar alt ansvar og sånt for den.  Gubben min ville egentlig ikke ha valp når jeg kjøpte valp i fjor, men han var solgt etter at vi så på valpene den andre gangen. Hehe.

Dramadama skrev:

smash skrev:

Okei, da ville jeg definitivt sett om kjemien er der mellom Laban og schæfern. Vår hannhund liker ikke andre hannhunder, og vi har trent og trent på det der.. Han har ikke bitt noen til blods, men står gjerne over de og brøler og skremmer vettet av de. Og det er ikke lett å skille to store bikkjer som veldig gjerne vil drepe hverandre. Så det bør du eventuelt ha i bakhodet om de skulle begynne å knuffe og du er alene med de.
Jeg har klart å skille våre to den ène gangen det ble slossing her, og det var IKKE moro :(

Hunden var forresten veeeldig fin! Liker litt rufsete langhåra schæfere ;)
Du får godsnakke litt med gubben din, og love at du tar alt ansvar og sånt for den.  Gubben min ville egentlig ikke ha valp når jeg kjøpte valp i fjor, men han var solgt etter at vi så på valpene den andre gangen. Hehe.

Laban har nesten bare guttevenner, og underkaster seg alltid! Flinke vovsen!
Så alt står på schæferen. Men kan jo høre om å ha 14-dagers prøvetid eller noe.

Hehe, sånn er mannen min også! Han skulle ikke ha katter, men da vi fikk det er han helt forelska! Han ville ikke ha hund, og jammen er han forelska der også... :P

smash skrev:
Laban har nesten bare guttevenner, og underkaster seg alltid! Flinke vovsen!
Så alt står på schæferen. Men kan jo høre om å ha 14-dagers prøvetid eller noe.

Hehe, sånn er mannen min også! Han skulle ikke ha katter, men da vi fikk det er han helt forelska! Han ville ikke ha hund, og jammen er han forelska der også... :P

Okei, men da ser jeg ikkenoe i veien for å mase litt ekstra på gubben din ;)
Og hvis du får hatt bikkja på prøve i minst to uker så burde dere rekke å se hva slags type hund det er og om de to går overens. Går det ikke så går det ikke. Da bør du heller ikke mase mer. Ikke om akkurat DEN hunden ihvertfall :P

vi har 2 hunder, to husky tisper.
Synes ikke det er mere arbeid med 2 enn med 1..heller tvert imot. Utfordringa for oss har vært at den yngste har vært,og er,ei meget sta tispe som helst vil gjøre som ho sjøl vil.
Nu er yngste hunden 1 år og jeg føler jeg begynner og nærme meg mål.

Den eldste hunden har alltid underkastet seg og vært veldig "se hvor snill jeg er"-krypende..og har nok "lidd" litt under irettesettelsene til unghunden.
Men som sagt så føler vi at vi er nærme mål nå.

Jeg kunne tenkt meg flere husky..mens mannen ønsker en schafer til og "utdanne" til diabeteshund.

Personlig syntes jeg det var MYE lettere med to hunder enn en aleine. De holder hverandre med selskap. Første ble faktisk en gladere hund etter nr 2 kom inn i bildet :)
Så når jeg skal ha hund igjen så vurderer jeg STERKT å få 2 med en gang :)

Har hatt 2 hunder før, og skal være ærlig å si at jeg syntes det var dobbel jobb og av og til mer enn det...

Da var det snakk om 2 hunder av forskjellig rase, men HELT forskjellige behov.

Dobbel mengde hundehår i huset, mye mer sand og dritt som kom seg inn i huset,
mer styr med foring (en som ikke ville spise og trengte god til, mens den andre slukte maten og måtte hele tiden passe på at den ikke tok maten til den andre),
en som trengte mye løpetid og en som helst ville gå saaaaaakte og lukte på ALT.
En som helst skulle ha masse hjernetrim og en som var mindre interessert i det..
En som kunne gå rundt deg ut i gårdsplassen, og en som stakk av med en gang muligheten bød seg... 

Hehe.. Kan fortsette i det uendelige.. De 2 var noen merkelige hunder. (Men, man blir jo så glad i dem, så er jo verdt det..)

Et kallenavn skrev:

Har hatt 2 hunder før, og skal være ærlig å si at jeg syntes det var dobbel jobb og av og til mer enn det...

Da var det snakk om 2 hunder av forskjellig rase, men HELT forskjellige behov.

Dobbel mengde hundehår i huset, mye mer sand og dritt som kom seg inn i huset,
mer styr med foring (en som ikke ville spise og trengte god til, mens den andre slukte maten og måtte hele tiden passe på at den ikke tok maten til den andre),
en som trengte mye løpetid og en som helst ville gå saaaaaakte og lukte på ALT.
En som helst skulle ha masse hjernetrim og en som var mindre interessert i det..
En som kunne gå rundt deg ut i gårdsplassen, og en som stakk av med en gang muligheten bød seg... 

Hehe.. Kan fortsette i det uendelige.. De 2 var noen merkelige hunder. (Men, man blir jo så glad i dem, så er jo verdt det..)

Hehe. Ser at det blir litt ekstra arbeid når det er to forskjellige raser. Ser jo det på våre tre. To av de er store beist som leker og herjer og kan lett løpe oss over ende. Hu tredje veier 8kg og er en liten fis i forhold. Så det KAN være en utfordring å ha med alle på tur samtidig. Med mindre de går løse. For de store har en tendens til å tråkke på a ;)

RekeKreke skrev:

Skjønte ikke den jeg..

Back
Topp