Dere med barn i seteleie

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hvor kjenner dere spark og bevegelse? Her er leie usikkert, så jeg er henvist til sykehus for vurdering av leie. På tidligere ultralyder har han ligget med hodet ned, så jeg håper virkelig han bare ligger krøkkete til og at det ikke er seteleie..

Her satt han lenge i skredderstilling, og da kjente jeg hodekulen tydelig øverst, og småbevegelser fra føttene nederst. Knær og armer I siden, som med hodeleie.

Har leie mye å si for deg? Her var det uansett samme sykehus, og setefødselen gikk minst like greit som storesøsters hodefødsel.

Her satt han lenge i skredderstilling, og da kjente jeg hodekulen tydelig øverst, og småbevegelser fra føttene nederst. Knær og armer I siden, som med hodeleie.

Har leie mye å si for deg? Her var det uansett samme sykehus, og setefødselen gikk minst like greit som storesøsters hodefødsel.

Ja, jeg kjenner mest spark og sånt i siden, og noe knuffing nede ved symfysen. Jeg har morkaken foran, så den ligger liksom øverst i livmoren og gjør det vanskelig å kjenne noe der, både for lege og jordmor, og i hvert fall meg :p

Jeg vet ikke om det har så mye å si for meg, jeg har bare generell angst for nåler, sprøyter og medisinsk utstyr, så det er egentlig det som bekymrer meg mest fremfor noe annet hvis han ligger i sete. Googlet setefødsel i stad, men fant fort ut at jeg ikke gjør det igjen :p

Googlet setefødsel i stad, men fant fort ut at jeg ikke gjør det igjen :p

Ikke google, nei! Det er visstnok sånn at de som har opplevd noe fælt har mye større behov for å fortelle mange ganger. De som har hatt en helt ok opplevelse, skriver lite om det.

Her ligger mini med hode ned (kom just hjem fra ul), han har gjort det i mange uker (37+2 i dag), og jeg kjenner stort sett spark ut på sidene, samt en del bevegelser/kribling nederst i magen. Ikke noe særlig opp mot ribbeina nå lengre egentlig. Men det skjer ofte at han skyter ryggen og rumpa oppover eller utover ovenfor navlen.

Frøkna ligger med hodet ned og jeg kjenner spark/slag på sidene. Øverst kjenner jeg kun rumpa når hun presser seg ut. Kjennes også "knuffing" nederst.

Seteleie her, og hodet er tydelig helt oppe, som regel rett over navlen. Kulerundt og for stort til å være en rumpe ;) Når hun tar sats og strekker seg så buler hodet ut! Siden hun har ryggen mot høyre så ligger ofte hodet også litt mot høyre side. Bein og armer godt ute i venstre side og fremdeles noe romstering nede i bekkenet og ved/på blæra innimellom.
Men det som er tydeligst hos meg er altså holdet, som stikker ut som en liten bowlingkule på toppen av magen :P

Seteleie her, og hodet er tydelig helt oppe, som regel rett over navlen. Kulerundt og for stort til å være en rumpe ;) Når hun tar sats og strekker seg så buler hodet ut! Siden hun har ryggen mot høyre så ligger ofte hodet også litt mot høyre side. Bein og armer godt ute i venstre side og fremdeles noe romstering nede i bekkenet og ved/på blæra innimellom.
Men det som er tydeligst hos meg er altså holdet, som stikker ut som en liten bowlingkule på toppen av magen :p

Her kunne ikke jordmor kjenne om det var hode eller rumpe på toppen, men det skyldes denne morkaken. Det var mykt nede og oppe, så hun sa at det var umulig å kjenne, og siden hun regnet med at barnet faktisk hadde et hode var det best å henvise meg til ultralyd for å faktisk finne ut av det. :p Her er det liksom ingen som tar sats, hverken opp eller ned. Kun til siden med disse beina sine. Utrolig vanskelig å vurdere selv hvordan han ligger. :p Hvor kjenner du hikking? Det kjenner jeg i navelhøyde og ned..

Ikke google, nei! Det er visstnok sånn at de som har opplevd noe fælt har mye større behov for å fortelle mange ganger. De som har hatt en helt ok opplevelse, skriver lite om det.

Det jeg fant ut ganske raskt, så da var det bare å lukke den fanen der. Fødte du på Ullevål?

Her kunne ikke jordmor kjenne om det var hode eller rumpe på toppen, men det skyldes denne morkaken. Det var mykt nede og oppe, så hun sa at det var umulig å kjenne, og siden hun regnet med at barnet faktisk hadde et hode var det best å henvise meg til ultralyd for å faktisk finne ut av det. :p Her er det liksom ingen som tar sats, hverken opp eller ned. Kun til siden med disse beina sine. Utrolig vanskelig å vurdere selv hvordan han ligger. :p Hvor kjenner du hikking? Det kjenner jeg i navelhøyde og ned..
Her er det også hikking i navlehøyde og ned (hodeleie)

Her er det også hikking i navlehøyde og ned (hodeleie)

Jeg kjenner hikking i hele magen, gjerne helt opp til rumpa hennes - spurte Jordmor om dette siden jeg ble bekymret for at hun da satt. Hun sa at hikken gjerne satt i hele kroppen og viste ikke hvordan barnet lå ellers :)

Jeg kjenner hikking i hele magen, gjerne helt opp til rumpa hennes - spurte Jordmor om dette siden jeg ble bekymret for at hun da satt. Hun sa at hikken gjerne satt i hele kroppen og viste ikke hvordan barnet lå ellers :)

Å nei, jeg som hvilte meg på teorien om at hikkingen avslører leie :p Han hikker ass we speak, og det kjenner jeg bak symfysen, på en måte. Kjenner det er kommet et artig spenningsmoment inn i livet mitt med denne usikkerheten av leie. :p

Kjenner hikking helt fra symfysen og helt opp til toppen av hodet hennes..
De siste gangene vi har vært på UL har vi også sett at hun har holdt på med pusteøvelser, og magen har beveget seg i takt! Da er det som regel hodet hennes som beveger seg.

Sniker litt. Jeg hadde baby i seteleie fra uke 28. Jeg var aldri i tvil selv fordi hodet var så markant oppi ribbeina mine, i tillegg kjente jeg aldri spark øverst slik som alle andre. Og du - jeg hadde en helt fantastisk setefødsel for snart 3 måneder siden, jeg anbefaler deg å være åpen for det:)

Sniker litt. Jeg hadde baby i seteleie fra uke 28. Jeg var aldri i tvil selv fordi hodet var så markant oppi ribbeina mine, i tillegg kjente jeg aldri spark øverst slik som alle andre. Og du - jeg hadde en helt fantastisk setefødsel for snart 3 måneder siden, jeg anbefaler deg å være åpen for det:)
Hvordan forløste de hodet?

Jeg kjenner liksom spark oppe og knuffing nede. Men egentlig lurer jeg på om han rett og slett har byttet side å ligge på. Får jo vite på ultralyd, men slitsomt med den usikkerheten og de mulige fremtidige valgene jeg må ta. Lettere når man slipper å velge :p

Jeg hadde seteleie for et par uker siden, men hun snudde seg heldigvis. Jeg kjenner egentlig lite forskjell i bevegelsene nå og da, så jeg klarte ikke selv og vurdere hvilken stilling hun lå i. Kjente hikking nederst i magen og trodde det betydde at hun lå med hodet ned, men det var ikke tilfelle for meg

ImageUploadedByBV Forum1448550859.868920.jpg
Haha, fikk et greit bilde av toppen av hodet hennes når hun strekker på seg :P Varierer litt hvor høyt oppe det er. Av og til kommer det ut helt oppe mellom ribbeina. Ikke særlig behagelig...
Kan ikke huske at rumpa lagde så tydelig kul med de to første, som begge lå i hodeleie.

Vis vedlegget 147709
Haha, fikk et greit bilde av toppen av hodet hennes når hun strekker på seg :p Varierer litt hvor høyt oppe det er. Av og til kommer det ut helt oppe mellom ribbeina. Ikke særlig behagelig...
Kan ikke huske at rumpa lagde så tydelig kul med de to første, som begge lå i hodeleie.

Snedig! Jeg har morkaken på fremsiden, så vet ikke om jeg ville sett noe sånt? :p Men altså.. Jeg aner ikke hva jeg skal kjenne etter, og føler at babyen er over hele magen :p Kjenner jeg er så spent på hva ultralyden kommer til å vise..

Snedig! Jeg har morkaken på fremsiden, så vet ikke om jeg ville sett noe sånt? :p Men altså.. Jeg aner ikke hva jeg skal kjenne etter, og føler at babyen er over hele magen :p Kjenner jeg er så spent på hva ultralyden kommer til å vise..
Det kan godt være at den gjør det vanskeligere for deg å kjenne ja.
Håper h*n bare har snudd seg til andre siden :)

Haha, måtte knipse enda ett. Det ser nesten litt grotesk ut!
ImageUploadedByBV Forum1448559424.018990.jpg

Back
Topp