Dere med astmabarn..

Anis

Gift med forumet
Var hos legen i går med snuppa, hun har mest sannsynlig astma(skal utrede mer senere), har fått Ventolin.
Hun er 17 mnd.

Er det noen som har tips og triks til hvordan jeg kan gjøre ting bedre for henne?
Har tatt vekk alle bamsene på rommet hennes, etter tips fra en vennine.

Hun klikker når jeg skal gi henne ventolinen..noen tips? Legen sa at hun helst ikke burde skrike når hun fikk det, for da ble det ikke like godt tatt opp..tenkte å gi henne når hun sover, men da har hun smokken i munnen, å tar jeg den ut våkner hun[&:]
Men det blir vel samme resultat fordi om hun puster det inn med nesa? Altså, kan hun ha smokken i munnen?

Er litt rådvill her jeg, var egentlig bare på hastetime hos legen i går i og med at hun hostet sånn(mistenkte lungebetennelse)så legen hadde ikke tid til å prate så mye[:)]

La henne holde og leke med inhalatoren før hun skal få den, og la gjerne en bamse "få" medisin først. Hun vil venne seg mer til det etterhvert, regner jeg med.
Vi har fått høre at medisinene trekker ekstra godt ned når de skriker, for da trekker de pusten ordentlig godt inn! [:D]

Angående det å ta medisinen med smokk, så vet jeg egentlig ikke.. Minsten har aldri hatt smokk i munnen når han har fått inhalasjoner, men er ikke sikker på om det har noe og si.

God bedring til jenta di! [:)]

her ble maska godtatt med en gang, men så plutselig var det fullstendig nekt, vi har bare tuøøa og tøysa når ho skulle ha den, i perioder skulle hun ha 11 ganger om dagen.. jeg teller høyt, men hun får ventoline, holder ho flutiden i hånda, teller høyt til 8, og da sier ho: byttetid, for da må vi bytte.. N¨såær ho faktisk selv om å få medisin, mamma: jeg sin(medisin)

Men synes det var rart at legen sa ho ikke måtte skrike??? det har vi alltid blitt fortalt at det er nesten bra, for da kommer medisinen godt ned i lungene

her var det et mareritt hver gang frem til hun var 2,5 år! først da aksepterte hun å sitte med den selv. men så var hun innlagt med astma, rs-virus, lungebetennelser og bronkiolitt omtrent konstant første leveår og ble påtvunget 10-minutters-maske av pleierne hver andre til tredje time hele døgnet, og de var ikke nådige! ungen ble jo livredd[:(] så vi måtte veie for og imot om det var bra el ikke å gi medisinen etterhvert, for hun ble rett og slett agressiv og utrygg, og det var enda verre å se på enn at hun var tett:/ men plutselig gikk det bare flott som bare det, og nå BER hun om den![:)]
apropo om det blir tatt godt nok opp når barnet gråter, - jeg har hørt detmotsatte, og det på 3 ulike barneavdelinger på 3 ulike sykehus. de fortalte iallefall meg at barnet drar medisinen lengre ned i lungene når det gråter, men det forutsetter jo at man faktisk klarer å holde masken foran nese og munn da.... det er jo ikke alltid så lett!
lykke til med utredning! håper de finner utav det og at dere finner en fremgangsmåte som fungerer for dere![:)][:)]

begge guttene mine på 15mnd har astma.
de skrek de første gangene de skulle ha medisinen,men nå går det kjempe bra.skal helst trykke ned på den sjøl[:)]
jeg pleier å ha de enten i høystol eller sitte/stå bak de og sette den mot munnen og trykke.så holder jeg den litt der så de får pusta det inn.går så greit atte.
lykke til-[:)]

Mina begynte med ventoline og Flutide da hun var 1 1/2 år. Og det har gått veldig greit. Hun synes det var stas å ta den[;)][8D]

han hylte første gangen. Jeg holdt han fast. skjønte etterpå hva slags "overgrep" det var. Han var jo redd. fikk en stor maske i ansiktet. vi lekte og altet som vi var elefanter med den og pappa tok og mamma tok medisin og hunden. la masken sammen med lekene hans og medisinen.

det var en gang han gråt. nå tar han selv. og bryr seg ikke noe om å ta medisin i det hele tatt.

her fikk jentungen flutide og ventolin da ho var 6mnd, vi lott ho leke med maska , den første stunden så hylte ho og ikke ville være med på å få medisiner, men synnes det er rart legen din sier ho ikke ska gråte hyle for her fikk vi beskjeden at de da fikk medisinene langt ned i lungene

når ho var rundt 9 mnd så tok ho det frivilig uten problemer
fra ho var 1,5år så spør ho selv etter medisiner når ho er tett

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Jentungen her hylte og grein også når hun fikk medisinen, men det er liksom ikke så mye man kan gjøre med det. Man må bare gi dem den uansett, så blir de vant til det etterhvert. Her tok det vel nesten en mnd. før hun godtok det, og nå er det ikke noe problem.

Vi lot henne riste medisinen, etterhvert klarte hun også å ta av korken og plassere den. Så teller vi høyt, og klapper og jubler når vi kommer til ti og er ferdig. [8D]

Sånn gjør vi og det, mi får både ventoline og flutide på morgen og kveld. Hun får "hjelpe til" å sette på medisinen selv, og teller til ti mens hun puster. Hadde en kolbe til fra storesøsteren som lillesnuppa har fått å leke seg med på bamsene osv (uten medisin i selvfølgelig). Men det er en vanesak, hun var slettes ikke glad i det i begynnelsen heller.. ellers har legen sagt at det er bedre å ha det kaldt på soverommet, ikke ha på varme osv. Vi bruker også kun nøytral vaskemiddel uten parfyme og unngår å ha masse bamser i senga..

God bedring, håper dere får en skikkelig utgreiing.. ikke greit når de små er syke med hoste! [:)]

Jubel sin astma ble fjernet av homeøpat Bente Rød i Mysen. siden nesten alle homeøpater jobber forskjellig kan jeg ikke annbefale noen andre

jeg kan gi deg nummeret hennes, kanskje hun vet om noen i Rogaland som hun kan annbefale

ORIGINAL: Blue_Angel

har ikke noe tips egentlig i å med at vi aldri fikk doagnosen for ho måtte visst komme inn på sykehuset 3 ganger med lunge betennelse før vi fikk den, vi var inne 2 ganger med lunge betennelse å den 3'dje gangen jeg hørte lungebettennelsen var på vei igjen holdt jeg ho inne i 5-6 uker så var ho bra igjen.

her bruker snuppa også ventoline, jeg hadde den maska alltid fremme med den medesinen i ho klarte jo ikke trykke på den selv eller tok jeg bare ut den ampullen eller hva jeg skal kalle det så hun lekte med den å latet som hun tok medisin å jeg måtte ta det å videre.

å når ho tok den så trykket jeg å telte til 7 (fikk beskjed om å telle hvor mange ganger ho pusta ut det ser du på det hullet på maska) så trykket jeg på bytt å telte til 7 igjen å da sa ho selv ferdig[8D][8D][8D] så her gjør ho det frivillig nå.

men i vinter har vi holdt oss inne når det er ekstremt kaldt så her har ho vært frisk i hele vinter for første gang[:)]

du bor jo i nabo kommunen, så du må jo dra til Bente Rød;)

Takk for mange tips[:D][:D] Vi prøvde i går kveld at først fikk far litt medisin, så mor, så bamsen og hunden (!), men hun blir kjempesint uansett, så det endte med at jeg måtte holde henne fast mens hun hylskrek[:(]

REFLEKSHEKS; Nei hun hadde ikke kolikk, men hun har slitt med låsninger i nakke/bekken..

Greit å høre at hun kan gråte når hun får det da..syns egentlig også at det hørtes litt rart ut.
Hva hadde dere gjort nå da? Lekt med maska å tatt sjangs på at hun ikke bruker månedsvis å bli vant med den, eller bare tvingt henne?
Har ikke lyst å skremme henne å gjøre henne vondt heller[&o]
Merka i natt at den virket, for hun sov veldig mye bedre.

ORIGINAL: Linnen83

Jeg ville gjort slik dere gjorde i går jeg, bare fortsatt med det. Så vender hun seg ganske så fort til det tenker jeg meg. De griner jo litt i protest for å bli holdt fast, så skjønner de jo ikke hva det er godt for. Tror nok snuppa de kommer til å fikse denne snart skal du se[:)]
Lykke til!

Takk for svar[:)] Kommer bare til å tvinge henne om hun nekter, hun er jo nødt til å ta det for å bli bedre.
Jeg må bare tenke at det er til hennes eget beste[:)]

Her var det også kraftige protester i begynnelsen, men nå peker hun på den når hun er ferdig med maten [;)] De blir fort vant med det, og f.eks telle høyt gjør at de vet når det er ferdig. De skal også skylle munnen / drikke etter medisinen, ellers kan de få sopp så jeg ville ikke gitt mens hun sov. Kanskje det ikke gjelder med ventolin, men hvis hun virkelig har astma så få dere også f.eks Flutide, så like greit å ta kampen nå.

Her sitter gutten på fanget og ser på morsomme babyvideoer på youtube når han får medisinen sin. Da sitter han helt i ro[:)]

ORIGINAL: Refleksheks

ORIGINAL: Anis

Takk for mange tips[:D][:D] Vi prøvde i går kveld at først fikk far litt medisin, så mor, så bamsen og hunden (!), men hun blir kjempesint uansett, så det endte med at jeg måtte holde henne fast mens hun hylskrek[:(]

REFLEKSHEKS; Nei hun hadde ikke kolikk, men hun har slitt med låsninger i nakke/bekken..

Greit å høre at hun kan gråte når hun får det da..syns egentlig også at det hørtes litt rart ut.
Hva hadde dere gjort nå da? Lekt med maska å tatt sjangs på at hun ikke bruker månedsvis å bli vant med den, eller bare tvingt henne?
Har ikke lyst å skremme henne å gjøre henne vondt heller[&o]
Merka i natt at den virket, for hun sov veldig mye bedre.

Låsninger i nakke/rygg - SÆRLIG mellom skulderbladene virker også direkte inn på luftveier/lunger - og er også en stor synder ift astma.

Hmm..hun skal være kvitt de nå altså..er ca en mnd siden vi var hos kiropraktor, å hun ble "friskmeldt" for låsningene..

Auda, kjedelig.... Jeg har to astmatikere - der begge fikk diagnosen da de var 2 år gamle. Det er mye du kan gjøre for å bedre miljøet rundt barnet ditt. Alle unødvendige leker bør ut av barnerommet. Kosedyr samler mye støv. Tepper på gulvene bør tas av. Når det gjelder dyne, velg en allergi vennlig. Inneklima - ikke for tørr luft - vedfyring er ikke bra. Du kan kjøpe en luftfukter - utrolig effektivt!!!

Har du søkt på midler?? Prat med en sosionom - dere har krav på midler for å foreksempel å utbedre boligen. Har du fått tilbud om astmaskolen på sykehuset? Kjempelærerikt!!!!!!!!

Jeg regner med dere bruker en volumatik eller babyinhalator når ventoline skal gis?? Hos oss fungere det bra ved å telle til ti. Først på norsk, og når de ble eldre ble det engelsk, tysk, spansk [:D] Viktig å ikke tvinge barnet/holde fast - blir gjerne redd da. La barnet få leke med inhalatoren. Gjerne prøve på dukken først? For oss fungerte det å ikke gi valg - men heller si - nå er det tid for medisin - kom skal vi telle. GJerne spør om det er noe du lurer på - det er herlig å slippe sitte alene i slik situasjon. klem

Kom også til å tenke på en ting - kulde forverrer astma. Det finnes egne luer (finlandsluer) med filter som er svært gode for astmatikere. Som tidligere sagt - hør med legen/sykehus om astmaskole. Vi gikk på det i Haugesund.

ORIGINAL: Anis

Var hos legen i går med snuppa, hun har mest sannsynlig astma(skal utrede mer senere), har fått Ventolin.
Hun er 17 mnd.

Er det noen som har tips og triks til hvordan jeg kan gjøre ting bedre for henne?
Har tatt vekk alle bamsene på rommet hennes, etter tips fra en vennine.

Hun klikker når jeg skal gi henne ventolinen..noen tips? Legen sa at hun helst ikke burde skrike når hun fikk det, for da ble det ikke like godt tatt opp..tenkte å gi henne når hun sover, men da har hun smokken i munnen, å tar jeg den ut våkner hun[&:]
Men det blir vel samme resultat fordi om hun puster det inn med nesa? Altså, kan hun ha smokken i munnen?

Er litt rådvill her jeg, var egentlig bare på hastetime hos legen i går i og med at hun hostet sånn(mistenkte lungebetennelse)så legen hadde ikke tid til å prate så mye[:)]

Min er også 17 mnd, og vi fikk vite idag at han har astma. Det gikk kjempe fint med inhalatoren, først prøvde vi den å flirte, så ville han også prøve, da sprayet vi. Tror ikke det gjør noe om hun skriker. Legen vår sa at det var bra hvis han f.eks hikset for da ville han dra det ned med pusten[:)]

Back
Topp