dere med 3 årige gutter

*Frk.Mamma

Gift med forumet
er det sånn at uansett hva dere sier så hører de ikke? nå er pappan på guttetur og reiste på torsdag og gutten her er et reint mareritt og ha i hus, nesten så jeg finner noe som kan ha han noen dager. han er helt umulig, ALT jeg sier går rett igjennom og han hører ikke, han har null respekt for meg alt jeg gjør da sier han bare særlig dumming osv. han slår så fort jeg sier noe og ingen ting funker. vi prøvde og gå tur og jeg forklarte at hvis han gikk fint og gjorde som jeg sa da kunne vi gå til hesten, vi kom 3 meter fra huset før han begynnte og løper avgårde ut i veien og nekta og høre, og når jeg da tok han i armen og gikk hjem igjen da slår han og biter og bare hyler. skjønner virkelgi ikke hva jeg skal gjøre for at han gir seg, nå har jeg tatt lørdagsgodte hans så han ikke får det i dag men han gir seg ikke. ikke hører han og bare slem med lillebror.
han sitter i trappa på time out men så fort han er ferdig der er det pån igjen.
og sånn her blir han vær gang jeg er aleine med han. noen tips til hva jeg kan gjøre for og få han til og slutte og til og begynne og høre etter??

Hehe, nei heldigvis ikke.
Han er en vims, herjer og roper mye, og det hender seg han prøver å gjøre stikk motsatt av det han blir bedt om. Men når det er alvor, så skjønner han dét. Så da går det for det meste greit :P

©Smartass skrev:
Han er en vims, herjer og roper mye, og det hender seg han prøver å gjøre stikk motsatt av det han blir bedt om. Men når det er alvor, så skjønner han dét. Så da går det for det meste greit :P

ja her gjør han ikke det, og vet snart ikke hva jeg kan gjøre. han er henvist til bupa men dte tar jo år og dag før vi kommer inn ditt. var vi heldig kom vi inn i nov/des og det er sinnsykt mange mnd og vente med han her

ingen som har gutter på 3 år???

*Frk.Mamma skrev:

©Smartass skrev:

ja her gjør han ikke det, og vet snart ikke hva jeg kan gjøre. han er henvist til bupa men dte tar jo år og dag før vi kommer inn ditt. var vi heldig kom vi inn i nov/des og det er sinnsykt mange mnd og vente med han her

Såpass ja.. det var lenge til :S Hvor er dere henvist fra? Legen eller bhg eller..? (har ikke peiling på sånt) Men iallefall, det må gå an å snakke med den som henviste dere, om å få høyere prioritet så man slipper å vente så lenge..?

©Smartass skrev:

*Frk.Mamma skrev:

©Smartass skrev:

Såpass ja.. det var lenge til :S Hvor er dere henvist fra? Legen eller bhg eller..? (har ikke peiling på sånt) Men iallefall, det må gå an å snakke med den som henviste dere, om å få høyere prioritet så man slipper å vente så lenge..?

fra hs og lege ja snakket med henne om torsdagen og hu skulle prøve men hu trudde ikke det ville funke siden det er så¨mange som blir henvost ditt. så håper bare noe skjer, vi er temmelig sikker på at dte ligger litt adhd bak da jeg har det og pappan har det og det er jo arvelig og sånn han er var vist sambo også som liten.

3åringer er litt sånn - mer eller mindre. men hvis det er kun deg han er sånn mot og ikke pappaen så er det nok deg og ikke gutten det er noe "galt" med (hvis jeg ikke missforstod det du skriver i hi). ta kontakt med familievernkontoret og hør om de har noen kurs i grensesetting e.l. Bupa har nok foreldreveiledning også når behandlingstiden er over...ting tar tid:( Barn med adhd (eller andre ting) trenger litt ekstra/anderledes tilnærmingsmåte og det er greit å få litt veiledning i....

ang det med å gå fint...har du snakket om hvorfor det er viktig å oppføre seg i trafikken? og ikke bare "fordi du sier det". Har du forklart konkret hva det innebærer å "gå fint"? "å gå fint" er ganske udefinert... Det kan være litt selvoppfyllende profeti å gi advarsel før dere går, akkurat som om du forventer at han skal gjøre ugang...og barna er veldig flinke til å leve opp til hva som forventes av de/hvilket bilde man har av de (både på godt og vondt). Hva med å fortelle hva du ønsker å gjøre og gi et bilde til han hvordan du ønsker at det skal foregå på en måte som skaper positive forventninger (uten å bruke lokkemiddel og premiering). Har han adhd er det spesielt viktig å forberede han på hva som skal skje og hva som forventes av han (konkret) i ulike settinger/kontekser. Krav som settes trenger ikke gå på barnet selv, men gå på hvordan man forespeiler seg at situasjonen skal foregå på en positiv måte.

Selv er jeg ikke for straff i hverken form av taking av goder (med mindre det er i direkte tilknytning til ugjerningen) eller timeout. hvertfall ikke for et barn som er så lite!

Mrs Lutz skrev:
3åringer er litt sånn - mer eller mindre. men hvis det er kun deg han er sånn mot og ikke pappaen så er det nok deg og ikke gutten det er noe "galt" med (hvis jeg ikke missforstod det du skriver i hi). ta kontakt med familievernkontoret og hør om de har noen kurs i grensesetting e.l. Bupa har nok foreldreveiledning også når behandlingstiden er over...ting tar tid:( Barn med adhd (eller andre ting) trenger litt ekstra/anderledes tilnærmingsmåte og det er greit å få litt veiledning i....

ang det med å gå fint...har du snakket om hvorfor det er viktig å oppføre seg i trafikken? og ikke bare "fordi du sier det". Har du forklart konkret hva det innebærer å "gå fint"? "å gå fint" er ganske udefinert... Det kan være litt selvoppfyllende profeti å gi advarsel før dere går, akkurat som om du forventer at han skal gjøre ugang...og barna er veldig flinke til å leve opp til hva som forventes av de/hvilket bilde man har av de (både på godt og vondt). Hva med å fortelle hva du ønsker å gjøre og gi et bilde til han hvordan du ønsker at det skal foregå på en måte som skaper positive forventninger (uten å bruke lokkemiddel og premiering). Har han adhd er det spesielt viktig å forberede han på hva som skal skje og hva som forventes av han (konkret) i ulike settinger/kontekser. Krav som settes trenger ikke gå på barnet selv, men gå på hvordan man forespeiler seg at situasjonen skal foregå på en positiv måte.

Selv er jeg ikke for straff i hverken form av taking av goder (med mindre det er i direkte tilknytning til ugjerningen) eller timeout. hvertfall ikke for et barn som er så lite!

han er sånn mot meg ja når ikke pappan er her, og vi sier alt på lik måte, har like grenser begge to men han har ikke respekt for meg men hvis pappan sier akkurat dte samme er det liksom litt bedre men han blir skikkelig sur og trasser med pappan å men nå har jeg vært aleine med de siden onsdag og han er helt ekstrem nå hører han ikke uansett. han vet hvorfor han skal gå fint liksom, han vet at han må gå inntil grøften pga det kan komme bil som kjører kjempe fort og at han kan bli påkjørt, men han bryr seg ikke, hvis det kommer en bil da må jeg slippe barnevognene til lillebror og løpe etetr han for da begynner han og løpe som bare det og midt i veien mens han ler han er ikke redd for bilen heller. så¨vet liskom ikke.

jeg gir ikke advarsler før vi går, men før vi begynner og gå prater vi at vi må gå pent på veien og ikke løpe og holde oss inne i siden ved grøften så det ikke kommer biler som kan kjøre på oss, og da forstår han det veldig han skjønner at han ikke må det osv. men så fort han går ut på tur virker det som han glemmer alt som er sagt og han driter i alt vi sier da. bare løper avgårde med ørene lukket. og hvis jeg da snur og går hjem blir han jo da kjempe sur.

Høres ut som du snakker om vår 3-åring, men han er sånn med både pappaen og meg. Han er ikke "vanskelig" HELE tiden heldigvis og han hører etter når han vil. Jeg velger å tro det er "trass" (jada vet det ordet der snart er politisk ukorrekt) og sjalusi overfor lillebroren. Men slitsomt er det uansett hva det er. And btw; ingen tar skade av å ikke få lørdagsgodtet sitt. Guri malla man skal få det gøy opp gjennom om man ikke skal kunne ta fra "goder". Er man motstander av fengsel også da eller? Man blir jo fratatt en del goder når man fengsles stakkars ...

Back
Topp