Dere i 3-delt turnus

På den gamle avdelingen min jobbet jeg ikke netter etter uke 21/22, og der bytta lederen bare vakt mot vakt, og ikke time mot time. Der jeg jobber nå sier de at sykepleierne må jobbe natt like lenge som legene må jobbe vakt, altså til uke 28. Og når man slipper unna nettene må man ta igjen alle timene.. Skal si jeg skal få kjørt meg..! Men kommer ikke til å la det gå prestisje i dette med å unngå sykemelding, det er jo tross alt noen andre enn meg selv jeg må tenke på oppi dette!
Slike avtaler er ikke lovlige, ingen kan avtale noe dårligere enn det arbeidsmiljøloven sier. Hvis du ikke vil jobbe natt, så kan du få jordmor eller lege til å fylle ut krav om tilrettelegging, og kreve slutt på nattarbeid. Eller du kan slå på stortromma, og involvere verneombud og arbeidstilsynet i den ulovlige avtalen. :P Det letteste er selvfølgelig å få en sykemelding, så slipper du å ta igjen vaktene på dag. :)

Arbeidstilsynet har en veileder om hva som bør tilrettelegges for gravide, kan være greit å lese gjennom for å se hva man kan kreve så man unngår sykemelding: http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=78939

Jeg liker egentlig netter, men i starten ble jeg skikkelig kvalm og uvel og etter 12 uker klarte jeg ikke å snu døgnet lenger så ble helt ødelagt. Jobber i ia bedrift og jeg ble byttet fra alle nettene mine til dag og aften vakter. Hvor jobber du? Hvis jobben ikke kan tilrettelegge for å unngå netter har du krav på svangerskapspenger :-)

Timene i digg ble også slettet foresten så slipper å ta de igjen

Back
Topp