Dere i 3-delt turnus

2410

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Jobber dere fortsatt nattevakter? Og hvordan synes dere i såfall det går? Og hva jobber dere med?
Jeg er 26 uker på veg, og må jobbe netter noen uker til, men kjenner det begynner å slite veldig på formen. Tar mange dager å hente seg inn igjen.

Nå er det noen uker siden jeg har jobbet natt, men har sagt at jeg kan jobbe en natt innimellom, men vil ikke jobbe flere på rad, da blir jeg dårlig.

Jeg sa fra meg alle nattevaktene mine da jeg var 3+1, sikkert ny rekord i å fortelle nyheten tidlig på jobb. :P

Du bør ikke jobbe natt dersom du blir sliten av det i alle fall, dersom du blir i dårlig form eller trenger lang tid på å hente deg inn igjen. Det er ikke bra for verken deg eller babyen.

Arbeidsplassen min har tilrettelagt godt for meg. Har egentlig 3-delt turnus, men ettersom kvelden å netter er ganske tunge hos oss, så jeg jobber nå for det meste bare dagvakter og mellomvakter:) veldig fornøyd med det!
I sommer skal jeg bare jobbe dagvakter:):) deilig å få det tilrettelagt slik at jeg kan jobbe lengst mulig!

Jeg sa ifra at jeg ikke orket netter med en gang! Hadde ikke sjangs. Vi har fryktelig travle netter på min avdeling.

Jobber nå bare dager, og skal til å begynne å går mer på topp da bekkenet er fryktelig vondt!

Jeg hadde den siste natta i dette svangerskapet i uke 21. Det var egentlig sjefen som ikke turte å ta sjansen, sa hun ville ha meg på jobb lengst mulig, selv om jeg syntes det gikk veldig greit. Men det er veldig travelt hos oss og den siste natta gikk jeg med konstante kynnere, så kroppen syntes det var nok allikevel... Men hadde det også som du beskriver med å bruke flere dager å på hente seg inn igjen.

Ble tatt ut av nattevakter med en gang jeg fortalte det på jobb. Grunnen til det er at vi er alene på vakt. Jobber på røntgenavdeling, så er enkelte oppgaver jeg ikke kan/skal utføre som gravid.

Jobber 2 delt men jobber bare dager nå og har gjort det veldig lenge.

Hmmm...ser ut til at jeg er ganske uheldig stilt.. Jobber på en intensivavdeling, så man må være "på" hele tiden. Har igjen 5 netter før jeg bikker 28 uker(selvfølgelig mange nå på slutten!). Har fått slippe 3 netter på rad, men må ta igjen den 3.natta senere.. Har jeg nevnt at dette er en IA-bedrift?? Haha.. Jeg får vel bare holde ut litt til..

Hmmm...ser ut til at jeg er ganske uheldig stilt.. Jobber på en intensivavdeling, så man må være "på" hele tiden. Har igjen 5 netter før jeg bikker 28 uker(selvfølgelig mange nå på slutten!). Har fått slippe 3 netter på rad, men må ta igjen den 3.natta senere.. Har jeg nevnt at dette er en IA-bedrift?? Haha.. Jeg får vel bare holde ut litt til..
Hvorfor vil du ta 5 netter til for å bikke 28 uker? Og hvorfor må du ta igjen den 3. natta? IA-bedrift eller ikke spiler liten rolle har jeg funnet ut i mine svangerskap, det er som oftest nærmeste leder det kommer an på.

Æ jobbe ikke 3-delt turnus eller har en jobb som innebærer nattevakter, men vil tru at om du tar dette opp med legen din vil h*n kunne skrive en erklæring på at du ikke skal jobbe natt pga graviditet og at d tar så mye På for deg...

Jeg måtte slutte med nattevaktene tidlig i svangerskapet, type i uke 6-8. Fordi jeg ble uvell, beina ble vonde og jeg fikk blødninger i 3 dager etterpå.... Så gynekologen min sa jeg måtte enten få tilrettelagt jobb med bytting av netter til dag og kveld eller å bli sykemeldt. Så fikk tilrettelagt arbeidstid på jobb.

Jeg har lest en plass at man ikke har lov å jobbe natt når man er gravid? eller?
Det er lov hvis du ønsker det selv, men arbeidsgiver kan ikke kreve at du jobber natt. Hvis ikke arbeidsgiver kan flytte deg til dagarbeid, så har du krav på fri med svangerskapspenger. Nattarbeid øker risikoen for spontanaborter, for premature fødsler, og for å få for små barn, så ingen gravide kan tvinges til å jobbe natt.

Jeg jobber 3 delt turnus, er nå blitt sykemeldt fra nattevaktene. Jobbet netter helt frem til uke 22. Jeg er sykepleier og jobben min krever at du er "100% på topp hele tiden" derfor ønsket jeg heller å bli sykemeldt fra nattevaktene enn å bli tilrettelagt med dag / aftenvakter i stedefor, da dette ville betydd at jeg måtte jobbe flere dager i uken for å få dekket nok antall timer som jeg tapte ved å ikke gå nattevaktene. Noe som ville resultert i null energi etter jeg er ferdig på jobb.

Det er lov hvis du ønsker det selv, men arbeidsgiver kan ikke kreve at du jobber natt. Hvis ikke arbeidsgiver kan flytte deg til dagarbeid, så har du krav på fri med svangerskapspenger. Nattarbeid øker risikoen for spontanaborter, for premature fødsler, og for å få for små barn, så ingen gravide kan tvinges til å jobbe natt.
Åå, så vet jeg det! Takk :)

Jeg jobber 3 delt turnus, er nå blitt sykemeldt fra nattevaktene. Jobbet netter helt frem til uke 22. Jeg er sykepleier og jobben min krever at du er "100% på topp hele tiden" derfor ønsket jeg heller å bli sykemeldt fra nattevaktene enn å bli tilrettelagt med dag / aftenvakter i stedefor, da dette ville betydd at jeg måtte jobbe flere dager i uken for å få dekket nok antall timer som jeg tapte ved å ikke gå nattevaktene. Noe som ville resultert i null energi etter jeg er ferdig på jobb.
Lederen min tenker ikke på timene mine, hun bytter antall vakter mot antall vakter. Så jeg fikk frem til jeg ble sykemeldt jobbe dag/kveld i stedet for natt i lik antall vakter. Fikk samme lønn som vanlig. Fordi man har rett på tilrettelegging når man er gravid og da skal det ikke gå ut over deg. Men nå er jeg sykemeldt med bekkenløsning og migrene (migrena har begynt å gi seg faktisk, deilig!)

På den gamle avdelingen min jobbet jeg ikke netter etter uke 21/22, og der bytta lederen bare vakt mot vakt, og ikke time mot time. Der jeg jobber nå sier de at sykepleierne må jobbe natt like lenge som legene må jobbe vakt, altså til uke 28. Og når man slipper unna nettene må man ta igjen alle timene.. Skal si jeg skal få kjørt meg..! Men kommer ikke til å la det gå prestisje i dette med å unngå sykemelding, det er jo tross alt noen andre enn meg selv jeg må tenke på oppi dette!

Back
Topp