Denne ammingen...

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Først var problemet såre brystvorter... Nå er problemet en full og rennende pupp, og en pupp som er stor og hard men som nesten ikke gir fra seg en dråpe melk.... Føler meg misslykket :(

Ja den ammingen er alt annet enn enkel! Jeg sliter med en gutt som nekter å ta brystet med mindre jeg bruker ammeskjold. Det fungerer helt supert med skjoldet, men det er noe dritt å skulle koke de for hver gang! Har 6 stk da, så jeg bruker alle før jeg koker, men allikevel..

Har du pumpe? Kanskje det vil fikse det harde brystet? Jeg må alltid pumpe om morgenen, da jeg alltid får skikkelig spreng om natten. Så da spiser han gjerne 2-3 måltid på det ene brystet, og så pumper jeg det andre:)

Har ikke slitt så mye med såre brystvorter, men en har og vond pupp her også! :-( kjennes ut som det er den sprengen, prøver å legge ho oftest på den for å tømme, men må passe på den andre også. Ble jo DET meieriet her når ho fikk igang produksjonen! :-o ingen av de renner da, bare vond den ene..

Sleit litt med ett vondt bryst første tiden, fikk klumper på siden ut mot armen. Måtte passe på å skifte ammestilling med jevne mellomrom for å få stimulert og tømt alle sidene av brystet, feks sittende, liggende og tvillingstilling. Det hjalp :) Og massere de ømme partiene mens hun spiser.

Jeg fikk en nesespray til å hjelpe utdrivningsrefleksen av legen, trenger så lenge før melken kommer hos meg.

Sniker fra juli :) hadde samme problemet både første og andre gangen.. Jeg måtte pumpe meg (for hånd eller med pumpe) før jeg skulle amme slik at jentene fikk tak i puppen.. Den var for hard/full til at de fikk skikkelig tak. Og ofte ble de mette av en pupp,så jeg pumpet av meg den overflødige melken og puttet den i fryseren til senere.. Passet alltid på å pumpe bare sånn at det verste trykket ble borte sånn at jeg ikke stimulerte til mer melkeproduksjon :) lærte etter hvert. Med nr 2 fikk jeg også klumper i brystet og tette melkeganger,så der pumpet jeg meg nesten annenhver time et par dager fordi jeg fikk tegn på brystbetennelse.. Enda hun ammet veldig ofte..

Greit å tenke at amming er veldig koselig og "lettvint", men også innrømme at det er tøft i starten.. Det er mange utfordringer og problemer man kan møte på.. Av og til er vel det beste å gi seg og tenke at dette ikke fungerer, men det er jo veldig fint når man først har kommet seg gjennom og ser at det går bra :)

Mine brystvorter er sykt såre og blør.. Vært hos legen og tatt bakterieprøve så blir spennende å se hva den sier.. Jeg gir ikke opp amminga hvertfall ..

Mine brystvorter er sykt såre og blør.. Vært hos legen og tatt bakterieprøve så blir spennende å se hva den sier.. Jeg gir ikke opp amminga hvertfall ..
Au! Har hatt slike sår med alle tre barna mine. Utrolig vondt:(
Bruker du skjold? Det har hjulpet meg igjennom det:) + renske sårene med saltvann og smøre med purelan

Sleit litt med ett vondt bryst første tiden, fikk klumper på siden ut mot armen. Måtte passe på å skifte ammestilling med jevne mellomrom for å få stimulert og tømt alle sidene av brystet, feks sittende, liggende og tvillingstilling. Det hjalp :) Og massere de ømme partiene mens hun spiser.

jeg anbefaler også dette :-) har fungert veldig bra her, og jeg har slitt med masse klumper. hadde også feber tidligere, der jeg mistenkte begynnende brystbetennelse. og husk at man ikke skal massere før utdrivingsrefleksen er i gang.

Jeg har ikke brukt skjold til nå, men kanskje en ide å kjøpe det! Jeg skal også prøve å rense med saltvann! :) takk for tips <3

Ja kjøp sånne skjold så blir du skånet litt.
Må innrømme at det kommer et lite smerteskrik fra meg hver gang lille legger seg til, men det går over når han begynner å spise. Smører med purelan og håper jeg ikke kommer dit du er nå.

God bedring:)

Skjold har nå gjort susen her :D nå kan jeg nyte det i stede for å stresse!

Fikk tips fra pleier/jordmor på barsel i forhold til vondt ved spreng:
Ta bleie og fyll med varmt vann og legge utenpå før amming, så skulle det lindre/myke opp litt først :)

Her har jeg fått konstatert gule stafylokokker i sårene på brystvortene. Skal igang med antibiotika nå, og håper at det blir en forbedring nå... Ammer med skjold på det ene brystet, og har pumpet på det andre pga sårene...

Her har jeg fått konstatert gule stafylokokker i sårene på brystvortene. Skal igang med antibiotika nå, og håper at det blir en forbedring nå... Ammer med skjold på det ene brystet, og har pumpet på det andre pga sårene...
Oi! Hvordan merket du det??

Oi! Hvordan merket du det??
Jævlig vondt å amme, i tillegg til at det har ligget et gult lag på brystvortene. Nå i det siste har det også kommet gulaktig gjennomsiktig væske ut fra såret etter at jeg har pumpet...

Håndmelk ut litt først for verste sprengen og amm på en pupp i gangen.. Ikke ta litt av begge

Back
Topp