Denne amminga...

Twinkletwinkle

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Alt har egentlig gått fint ift dette på sykehuset og første dagen hjemme. Men nå er jeg så sinnsykt sår, gjør grusomt vondt når hun bynner å suge, og så sovner hun ved puppen og blir aldri ferdig. I dag har hun fått tutt da det virker som hun har ett enormt sugebehov... Prøver å holde 2-3 timer mellom hver amming ..

Noen som har gode råd ift såre pupper og ammerutiner?

Samme her..eg har fått sår og blør:(
Eg har fått tips om sånne lapper som eg skal ha på brøstvortene når eg ikkje ammer,so no skal vi på apoteket.

Ingen andre tips enn å la brystvorter lufttørke etter amming og å smøre på purelan! Viktig at sugeteknikken er rett og at babyen ikke kun suger på brystvorten, men har mest mulig av brystet i munnen. Håper det går over:).

Mot såre bryst veit eg ikkje, men har eg melkespreng, er det alltid vondt i starten. Dersom ho sovna ved puppen kan det hjelpe å stryke frå øyreflippen og fram mot haka. Då kan det hende ho begynner å suge igjen. Ellers er det viktig at babyen ikkje er for varm. Håpar det går seg til. Lykke til!

Alt har egentlig gått fint ift dette på sykehuset og første dagen hjemme. Men nå er jeg så sinnsykt sår, gjør grusomt vondt når hun bynner å suge, og så sovner hun ved puppen og blir aldri ferdig. I dag har hun fått tutt da det virker som hun har ett enormt sugebehov... Prøver å holde 2-3 timer mellom hver amming ..

Noen som har gode råd ift såre pupper og ammerutiner?
Smøre og lufte etter hver amming. Og gi deg pauser som du jo gjør. Ellers bite tenna sammen og tenke at det går over for det gjør det. Men fy f så vondt det er!

Morsmelk hjalp meg i herdeprosessen med storebror. Morsmelken fikk de til å leges fortere. Smøre de inn ofte. Finnes også kremer som bephanten, purelan. Det er veldig viktig at babyen suger riktig, altså at den har masse brystvorte inni munnen og ikke bare knoppen for det gjør vondt.

Takk for gode råd! Ja, de kompressene har jeg, vært gull verdt! Nå gikk det sånn tålig greit på venstre puppen ved mating i sted.. Må nok bare bruke god til ved tilkoblingen.. Jeg blir litt stressa av at hun er helt vill og vil gjerne hatt mat i går.. Sendt mannen på apoteket for å kjøpe kopp, flere kompresser.. Er vel bare å bite tennene sammen og håpe på bedre tider! Noen som har peiling på hvor lang tid det tar med denne sårheten?

Her på sykehuset bruker de noe som heter brystskjold, er som tuten på ei flaske bare tilpasset pupp. Jeg har brukt den for å lære mini å puppe. Å syntes da det var mye mindre vondt. Vet de kan kjøpes på apoteket :)

Men har babyen godt sugetak? Det er alfa og omega :)

Det viktigste er at babyen suger skikkelig og har en god teknikk. Du kan dra tilbake til sykehuset for å få hjelp om du er usikker :)

Her var det nr 2 som sleit med teknikken, var altfor ivrig. Jeg ble så sår og var på gråten hver gang ho skulle ha mat. Smurte med purelan og lot puppene lufttørke hele tiden, det hjalp veldig for meg :)
Etter 2 uker fikk ho bedre teknikk og da ble alt mye bedre.

Det skal visst hjelpe å klemme ut litt morsmelk når du et ferdig å amme og bruke den til å smøre brystknoppen. Ellers funker purilan godt.

Det har hjulpet meg mye å bruke slike oppsamlingskopper eller "fotballnett" når jeg må ha klær på :) da blir det ikke press på nippelen :)
Fikk også et tips om å håndmelke før jeg begynte med ammingen. Ikke mye, bare slik at det kommer en dråpe eller to. Da trenger ikke babyen å suge ut de første dråpene selv(har hørt det kan være ekstra smertefullt), og babyen blir kanskje litt mindre overivrig og utålmodig i begynnelsen :)

Morsmelk hjalp meg i herdeprosessen med storebror. Morsmelken fikk de til å leges fortere. Smøre de inn ofte. Finnes også kremer som bephanten, purelan. Det er veldig viktig at babyen suger riktig, altså at den har masse brystvorte inni munnen og ikke bare knoppen for det gjør vondt.
Her sier jeg meg enig med Gladys.
Jeg smurte også inn mine bryster ofte med mm., gjorde det nesten til en vane.
Ellers har jeg kremene som nevnes her i bakhånd.

Jeg bruker skjold når jeg ammer. Men det er fordi han får ikke til å suge av brystvortene. Vi knotet en uke før vi ga opp og fikk skjold på sykehuset (var innlagt en uke).

Jeg bruker også skjold, gjorde det sist også. Rett og slett fordi niplene mine er innovervendt, så de klarer ikke ta tak i det hele tatt. Frustrerende

Jeg bruker også skjold, gjorde det sist også. Rett og slett fordi niplene mine er innovervendt, så de klarer ikke ta tak i det hele tatt. Frustrerende
Sniker fra oktober. Brukte du skjold hele perioden sist? Gikk det bra? Her bruker vi også skjold fordi han ikke hadde sjans å få det til uten. Jeg har masse melk og han legger godt på seg så er ikke noe i veien for å fortsette med det, men vurderer å begynne å bli flinkere til å øve mer uten, han er nå blitt tre uker og blitt litt flinkere til å gape og få tak. Litt for min del at jeg vurderer å øve uten skjold for er jo litt knotete, samtidig som at det er styr å skulle få en ivrig, glupsk gutt til å være tålmodig og øve uten...

Back
Topp