Den testen om mann har SV. Diabetes?

Altså, jeg er helt grønn på det her og har aldri hørt om denne testen før. Hva er det som er så fælt med den egentlig? Og hvordan «foregår» testen?

Du må møte fastende, og så sjekker de blodsukkeret ditt, før du drikker sukkergugge og må sitte i ro i to timer. Da sjekkes blodsukkeret igjen.

Altså, jeg er helt grønn på det her og har aldri hørt om denne testen før. Hva er det som er så fælt med den egentlig? Og hvordan «foregår» testen?
Det er en typ sukker lake som du får 15 min på å drikke. Den er så søt at de aller fleste kaster opp den igjen;/ Så sitter man på legekontoret i 2 timer så måler man blodsukkeret etter 2 timer og denne skal ikke vises over 9 .

Du må møte fastende, og så sjekker de blodsukkeret ditt, før du drikker sukkergugge og må sitte i ro i to timer. Da sjekkes blodsukkeret igjen.

FASTE??? Også drikke no sukkerdritt og vente ennå lengre? Jeg som spyr av å ikke spise :depressed: nei takk!!!

Er det noen som vet om man får lov å spise etter at man har drukket, eller om man må sitte i to timer uten mat?

Er det noen som vet om man får lov å spise etter at man har drukket, eller om man må sitte i to timer uten mat?
Du må sitte de 2 timene uten mat ellers blir det ikke korrekt måling av blodsukkeret. Jeg har spurt om å få time kl 08 sånn at det ikke blir fasting så lenge

FASTE??? Også drikke no sukkerdritt og vente ennå lengre? Jeg som spyr av å ikke spise :depressed: nei takk!!!
Man har ikke så valg da. Jeg hadde med første og får det sikkert igjen . Heller ta testen sånn at jeg blir fulgt opp med vekst av babyen enn å risikere sin egen helse og babyen. Man km jo risikere å få kjempe baby ;)

Jeg har jo våre gravid noen ganger, og barna har alle hatt normal str.
Hvor gutt er størst... og jeg har fått mindre str på barna med ny mann.
Hvorfor ser dem det da som nødvendig i og ta en slik test på meg nå da?
Jeg har aldri hatt noe med urinen ei heller sukker?

Hvor stor er oddsen, for at jeg utvikler svangerskaps diabetes nå da?

Lykkespire
Jeg er litt i samme situasjon. Har født fem, aldri hatt særlig høy vektoppgang, aldri fått påvist sukker i urinen, og har født fire (i underkant av) gjennomsnittlige barn til termin (3150-3450) og ei på over fire kilo. Hun er rent genetisk større enn sine søsken, også nå som tolvåring, var aldri mistanke om svangerskapsdiabetes.

Du må sitte de 2 timene uten mat ellers blir det ikke korrekt måling av blodsukkeret. Jeg har spurt om å få time kl 08 sånn at det ikke blir fasting så lenge

Æsj... Hvis jeg må ta, så må jeg passe på at mannen kan være der, for jeg kommer ikke til å klare å komme meg hjem på egenhånd etterpå. Jeg slapp sist, selv om jeg etter retningslinjene burde gjort det da.

Man tar bare testen hvis man er i risikogruppa , bmi over 25 også er det alder men husker ikke alderen og selfølgelig hvis man oppdager sukker i urinen.
Bare til info

Diskuterte dette med legen min forrige gang jeg var der. Hun syntes det var litt vel mye å sjekke alle, særlig hvis de hadde vært gravid før uten sv.diabetes. Hun hadde ringt sykehuset og snakket med legene der, og svaret var at ALLE over 25 skal ta testen...
Jeg får ikke det til å stemme. Hvis alle over 25 SKAL ta den, hvorfor er det presisert at de over 40 skal ta den da?

1. 3740 gr 50 cm 2 dager over

2.3820 GR 52 cm 4 dager over

3. Gutten hadde Hode omkrets på 39 cm 52 cm og var 4554 gram.... 15 dager over termin.

4. 3495 GR 50 cm født 41+3

5. 3660gr 50 cm født 41+4

Legen har skrevet på merknad at jeg skal testes uke 24-28 (alder) og jeg er bare 39 når jeg føder...
Jeg kommer til, og si klart nei :)

Jeg kommer ikke til å ta den, så sant ikke legen min overbeviser meg om at det er kjempeviktig.
Fødte en helt normalvektig unge for et år siden, så kan ikke tenke annet enn at det er totalt unødvendig for meg å ta den testen.

Hvis det ikke var for at det tar en halv dag, så hadde jeg sikkert gjort det uansett hvis det ble anbefalt. Men å bruke så mye tid og krefter på å ta en unødvendig test, og så bruke hele kvelden på å ta igjen tapt jobb, det gidder jeg ikke.

Man har ikke så valg da. Jeg hadde med første og får det sikkert igjen . Heller ta testen sånn at jeg blir fulgt opp med vekst av babyen enn å risikere sin egen helse og babyen. Man km jo risikere å få kjempe baby ;)

Ligger med hyperemesis, så tar IKKE den testen med mindre jeg får gjort det på sykehus med oppfølging. Men tror ikke jeg tilhører noen målgruppe / risikogruppe :hungover::p

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 36 i forrige svangerskap, og fikk beskjed om at jeg kunne ta en måling av langtidsblodsukkeret nå for å finne ut hvor det ligger. Var den grei skulle jeg vente til uke 22-24 med å ta glukosebelastning. Tenkte å ta den prøven samtidig med blodprøvene som blir tatt i uke 12, men siden jeg har utstyret her hjemme, kommer jeg til å måle meg selv for å se hvordan det ligger an. Tenker selvfølgelig på hva jeg spiser, slik at jeg kan prøve å forhindre det.
Selv om jeg hadde sv.dia. fikk jeg en helt perfekt baby på 3300 gram. Hverken for stor eller for liten. Så selv om man har født babyer med «normal» str på tidligere, så kan man hatt/kan få svangerskapsdiabetes :happy: Min svigerinne fikk også sv.dia., selv om hun hverken hadde bmi på over 25 eller diabetes i familien. Hun fikk også en baby på 3300 gram.

Jeg tok denne testen forrige gang.
Gikk helt greit med sukkerlaken, ingen høydare, men bare holde for nesen og hive innpå.
Personlig ønsket jeg ikke å sitte på en vond stol på venteværelset og få med meg alle basseluskene som er innom der ila dagen.
Så jeg hadde med meg bok, satt meg i bilen, og parkerte en plass med fin utsikt.
Der satt jeg til de to timene hadde passert.
I bilen hadde jeg med meg bl.a. Banan og rosiner slik at jeg kunne få energien fort tilbake etter målingen.
Målingene var fine, men greit å forsikre seg:)
Bare et tips om hvordan man kan gjøre en ekkel test litt bedre:pompus:

Var hos legen i dag, og han sa at jeg må ta testen. Gruer meg som bare det, men jeg synes jo ikke akkurat at jeg har noe valg. Tror uansett jeg skal ha noen som kan hente meg, iallfall hvis formen ikke blir bedre innen den tid!

Jeg fikk også beskjed om at jeg må ta den testen i dag. Ifølge legen min gjelder det «alle». Han sa jeg skulle komme fastende - er det noen her som vet hva det vil si? Altså hvor mange timer jeg ikke får spise? Ikke at det er noe problem, jeg spiser uansett veldig lite om dagen.

Jeg fikk også beskjed om at jeg må ta den testen i dag. Ifølge legen min gjelder det «alle». Han sa jeg skulle komme fastende - er det noen her som vet hva det vil si? Altså hvor mange timer jeg ikke får spise? Ikke at det er noe problem, jeg spiser uansett veldig lite om dagen.
Midnatt og frem til testen er tatt og inkl de 2 timene det er å vente . Lønner seg å ta testen så tidlig som mulig

Back
Topp