Den testen om mann har SV. Diabetes?

Lykkespire<3

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Sensommerbarna 2016
Junilykke2018
Jeg har jo våre gravid noen ganger, og barna har alle hatt normal str.
Hvor gutt er størst... og jeg har fått mindre str på barna med ny mann.
Hvorfor ser dem det da som nødvendig i og ta en slik test på meg nå da?
Jeg har aldri hatt noe med urinen ei heller sukker?

Hvor stor er oddsen, for at jeg utvikler svangerskaps diabetes nå da?

Lykkespire

Har ingenting med det å gjøre. Dem har nye regler på det. Fortalte ikke jm det? Det er flere punkter som utløser det. På trinn to er det nå alle over 25 tror jeg det var må ta testen.

Har ingenting med det å gjøre. Dem har nye regler på det. Fortalte ikke jm det? Det er flere punkter som utløser det. På trinn to er det nå alle over 25 tror jeg det var må ta testen.

Var bare hos legen på 1.sv.kontroll, og hun ga meg ikke god nok info :eek:
Tenkte, og stille sp neste kontroll. Men klarte ikke å vente til det :)

Babyverden skriver følgende i en artikkel:

Ifølge de nye retningslinjene er det kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:
– er førstegangsfødende og over 25 år
– er over 40 år og har født barn før
– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
– har BMI på over 25
– har etnisk bakgrunn utenom Europa
– har foreldre med diabetes

Da trenger ikke jeg å ta den testen, ihvertfall.

Var bare hos legen på 1.sv.kontroll, og hun ga meg ikke god nok info :eek:
Tenkte, og stille sp neste kontroll. Men klarte ikke å vente til det :)
Der har du det. Men på den brosjyren hos jm var 25 år et eget punkt ikke i kombo med førstegangsfødende.

Ifølge de nye retningslinjene er det kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:
– har BMI på over 25

Det er bare førstegangsfødende over 25 :)
Sjekket helsedirektoratet. Og det står det slik som den teksten som er lagt ut her.

Skjønner ikke helt.

Jm viste meg det skikkelig og grundig. Og jeg må ta den. Og da er det kun på grunn av alder

Skjønner ingenting nå.

Sjekket helsedirektoratet. Og det står det slik som den teksten som er lagt ut her.

Skjønner ikke helt.

Jm viste meg det skikkelig og grundig. Og jeg må ta den. Og da er det kun på grunn av alder

Skjønner ingenting nå.

Kanskje jordmor har misforstått? Du har ikke høy BMI heller?

Nei ingenting.

På brosjyrar hun hadde stod alder helt alene og det var det eneste "feil" med meg. Og hun forklarte det skikkelig nøye siden de var endringer siden sist fødsel. Jeg var der nesten 1 time på første samtale xD

Får høre neste gang med henne.

Ikke alle, kun førstegangsfødende over 25.

– har BMI på over 25

Da burde ikke jeg heller være nøtt til, og ta den!
Og kommer til, og stå over.
Uansett så er det jo frivillig, men jeg er 99,9% sikker på at jeg ikke kommer til og tåle testen. Og da ser jeg ikke grunnen til, og utsette meg selv for lidelsen heller.
Jeg kan ikke spise sukker på risengrynsgrøt en gang, eller en liten skål med cornflakes uten sukker på med ekstra lettmelk :o

Jeg tenker at det er en trygghet med en sånn test. Kan så vidt vagt huske at jeg tok den siste svangerskap (må ha vært fordi jeg var førstegangsfødende over 25 da). Jeg er forholdsvis slank, har veldig lavt blodtrykk osv og er ikke disponert for svangerskapsdiabetes i det hele tatt (fikk veldig liten baby sist), men om en lege eller jordmor vil jeg skal ta testen denne gangen likevel kommer jeg til å gjøre det

Jeg tenker at det er en trygghet med en sånn test. Kan så vidt vagt huske at jeg tok den siste svangerskap (må ha vært fordi jeg var førstegangsfødende over 25 da). Jeg er forholdsvis slank, har veldig lavt blodtrykk osv og er ikke disponert for svangerskapsdiabetes i det hele tatt (fikk veldig liten baby sist), men om en lege eller jordmor vil jeg skal ta testen denne gangen likevel kommer jeg til å gjøre det

Det er min 99,9 % sikkerhet på at jeg ikke tåler den som gjør at jeg vil stå over.
Jeg blir skikkelig dårlig, og det kommer i begge ender av vanlig sukker, og stevia ol. Da vil ikke jeg sitte på et legekontor med 2 små, eller sette meg i situasjonen rett å slett. Jeg vil/må være hjemme når jeg får sånne reagsjoner ikke på et legekontor med mine to små...

Det er min 99,9 % sikkerhet på at jeg ikke tåler den som gjør at jeg vil stå over.
Jeg blir skikkelig dårlig, og det kommer i begge ender av vanlig sukker, og stevia ol. Da vil ikke jeg sitte på et legekontor med 2 små, eller sette meg i situasjonen rett å slett. Jeg vil/må være hjemme når jeg får sånne reagsjoner ikke på et legekontor med mine to små...
Huff! Ja det skjønner jeg godt da!

Diskuterte dette med legen min forrige gang jeg var der. Hun syntes det var litt vel mye å sjekke alle, særlig hvis de hadde vært gravid før uten sv.diabetes. Hun hadde ringt sykehuset og snakket med legene der, og svaret var at ALLE over 25 skal ta testen...

Diskuterte dette med legen min forrige gang jeg var der. Hun syntes det var litt vel mye å sjekke alle, særlig hvis de hadde vært gravid før uten sv.diabetes. Hun hadde ringt sykehuset og snakket med legene der, og svaret var at ALLE over 25 skal ta testen...
Ingen som kan tvinge noen. Jeg kommer ikke til å ta den, såfremt det ikke kommer frem noe som indikerer at jeg er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes.

Ingen som kan tvinge noen. Jeg kommer ikke til å ta den, såfremt det ikke kommer frem noe som indikerer at jeg er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes.

Tenker det samme. Er mere sikker nå, enn når jeg lagte tråden. Takk så mye for hjelpen :)

Så det er alle over 25 og ikke bare førstegangsfødende?

I så fall var det veldig dårlig formulert på nett/helsedirektoratet.

Jepp det er kjempedårlig formulert... Det var forresten Ullevål sykehus som mente det var sånn :)

Last edited:
Back
Topp