Den store barnemattråden!

Sinikka

Gift med forumet
Tenkte vi kunne ha en tråd for oss som lager barnematen selv. Her kan vi utveksle erfaring, tips og oppskrifter!
Jeg kommer til å sende PM til Angelicka slik at vi får den inn i lista over våre viktigste tråder.

Yes jeg er med!

Og legger herved ut en meget enkel oppskrift som er en av minis favoritter:

Maispure med søtpotet

kok en stor eller to små bokser med maiskorn i ca 5 min.
Sil av vannet
Mos maiskornene med en stavmikser og tilsett litt kokevann eventelt litt mm/mme, ca 1 t-skje rapsolje og 3 t-skje semulegryn

kok en stor søtpotet til den er mør og mos den også med stavmikser, tilsett eventuelt litt kokevann.

Hell så over maispure og søtpotetmos i små porsjonsbeholdere (jeg bruker melkebeger)

Jeg pleier ikke å blande alle grønnsakene sammen når jeg lager grønnsaksmos, men putter de lagvis i begerne slik at mini får smake på alle de forskjellige smakene [:)]

avokado med pære og kiwi.

skrell, skjær og mos! kan fryses i porsjonsbeger [:)]

Hentet fra barnemat.com

Barnematprodusenter tjener fett på usikre foreldre
Av Margit Vea

Barnematindustriens aggressive markedsføring rundt barnemat gjennom mange år, har bidratt til at flere og flere småbarnsforeldre har mistet troen på at de selv kan lage sunn og god babymat.

Massive reklamekampanjer rundt barnemat bidrar til fremmedgjøring. Myndighetene arbeider i tillegg ikke nok for at småbarnsforeldre skal bli trygge på at de selv kan lage sunn babymat, noe barnematindustrien tjener store penger på.

Småbarnsforeldre kjøper industriprodusert barnemat i frykt for at babyen ikke skal få nok næringsstoffer. Det er ”enkelt” for helsestasjoner å anbefale kjøpegrøt tilsatt jern, slik at mor og far kan være trygge for at barnet får nok jern. Ergo, foreldre kan ikke være trygge for at babyen får verken nok jern eller andre mineraler og sporstoffer, om de lager barnematen av rene råvarer på kjøkkenbenken hjemme.

Barnematprodusenten Nestlé problematiserer maten

Følgende tekst er fra en av Nestlés mange reklamer, under et bilde av en liten søt jente med for store sko: ”Jod hjelper små barn å vokse Det er mye å holde orden på når man lager mat til små barn. Tenk bare på alle vitaminene og mineralene som en liten kropp trenger for å vokse og bli stor. Visste du for eksempel at jod stimulerer veksten? Velbalansert og sunn mat krever mye kunnskap. Det er derfor vi har mange forskere verden over som arbeider med kosthold og ernæring året rundt. Vi vil jo at det skal være enkelt for deg å gi ditt barn sunn mat hver dag.”

Nestlé skaper et inntrykk av at det å lage mat til små barn er svært komplisert. Dette oppnår de blant annet ved å fokusere på næringsstoffer i stedet for råvarer. Trenger småbarnsforeldre ha kunnskap om jod for å lage næringsrik mat til babyen? Mange foreldre har mer enn nok kunnskap om hva som er sunt og usunt. Nybakte foreldre som i utgangspunktet har lite kunnskap mat og kosthold, er ofte svært motiverte for å tilegne seg denne kunnskapen når de får barn.

I stedet for å anbefale kjøpegrøter som er tilsatt jern, bør helsestasjoner gi foreldrene råd om hvordan de kan øke jerninnholdet i barnegrøten med naturlige råvarer. I tillegg kan spedbarna tilbys andre råvarer som inneholder naturlig mye jern i tillegg til grøt. Ved å bruke økologiske råvarer, tilby barna frukt og grønnsaker tidlig, vil barna få både jern, jod og andre mineral- og sporstoffer fra mat hvor næringsstoffene finnes naturlig. I tillegg er det kostbart med industrifremstilt mat. Småbarnsforeldre kan spare mye penger på å lage maten selv.

Mer info på barnemat.com

Kommer med en oppskrift og, en helt enkel basis grønnaksmos!

Irjas favorittmos.

1 stor potet
1 stor gulrot

Dampkokes til de er møre (hvis du beholder skallet på poteten er det bare bra, men da ville jeg kokt gulrot og potet hver for seg jeg da...), ha de i blender eller mos med stavmikser sammen med litt vann eller mm/mme og 1 ts fettstoff.
Jeg bruker MME i mosen, Irja ser ut til å like det og da får jeg lurt litt jern i mosen også. [;)]

Vil du lage mer og fryse ned er det bare å bruke mer potet og gulrot. Konsistensen blir litt rar når den har vært fryst, men jeg varmer den i mikroen og den blir da fin igjen så lenge jeg varmer den godt. Tar litt tid før den kan spises, men men. [;)]

Grønnsakspureer/moser har 1-2 måneders holdbarhet i fryser. [:)]

Denne oppskriften har jeg helt oppriktig ærlig og redelig stjålet fra juli...

Snulles leverpostei med squash og hvitløk (ca 3 porsjoner)

ca 50 gram lammelever
1 stor potet
1/2 squash
1/2 hvitløksfedd
vann/morsmelk
en liten skje olivenolje

skjær lever og skrelt potet i terninger og kok sammen med hvitløksfeddet, som knuses og has i kokevannet.
kok eller dampkok squashen i skiver
fisk leveren og potetene opp fra vannet.

mos leveren med stavmixer sammen med litt mm/vann og olivenolje.
mos sammen poteten med levermosen med en gaffel eller forsiktig med stavmixeren. (IKKE bruk full guffe på mixeren når du skal blande lever og potet, da blir konsistensen som lim.)

mos deretter squashen for seg og anrett oppå leverblandingen.
Enjoy!

ORIGINAL: *SusieQ*

Yes jeg er med!

Maispure med søtpotet

Sil av vannet
Mos maiskornene med en stavmikser og tilsett litt kokevann eventelt litt mm/mme, ca 1 t-skje rapsolje og 3 t-skje semulegryn

kok en stor søtpotet til den er mør og mos den også med stavmikser, tilsett eventuelt litt kokevann.

Hell så over maispure og søtpotetmos i små porsjonsbeholdere (jeg bruker melkebeger)

Jeg pleier ikke å blande alle grønnsakene sammen når jeg lager grønnsaksmos, men putter de lagvis i begerne slik at mini får smake på alle de forskjellige smakene [:)]

skrell, skjær og mos! kan fryses i porsjonsbeger [:)]

Serverer du lagvis, eller dypper du skjeia slik at du får med flere lag på en skje? [:)]

quote:

ORIGINAL: *SusieQ*

Yes jeg er med!

Maispure med søtpotet

Sil av vannet

Jeg pleier ikke å blande alle grønnsakene sammen når jeg lager grønnsaksmos, men putter de lagvis i begerne slik at mini får smake på alle de forskjellige smakene

skrell, skjær og mos! kan fryses i porsjonsbeger

Serverer du lagvis, eller dypper du skjeia slik at du får med flere lag på en skje?

Jeg tømmer det i en liten bolle og fordeler hver "smak" hver for seg [:)]

ORIGINAL: Bare Kari

ORIGINAL: Persillen

Irjas favorittmos.

1 stor potet
1 stor gulrot

Dampkokes til de er møre (hvis du beholder skallet på poteten er det bare bra, men da ville jeg kokt gulrot og potet hver for seg jeg da...), ha de i blender eller mos med stavmikser sammen med litt vann eller mm/mme og 1 ts fettstoff.
Jeg bruker MME i mosen, Irja ser ut til å like det og da får jeg lurt litt jern i mosen også. [;)]

Vil du lage mer og fryse ned er det bare å bruke mer potet og gulrot. Konsistensen blir litt rar når den har vært fryst, men jeg varmer den i mikroen og den blir da fin igjen så lenge jeg varmer den godt. Tar litt tid før den kan spises, men men. [;)]

Jeg tilsetter litt kokekraft og da moser jeg den på nytt med en gaffel før jeg varmer den i micro, og da blir konsistensen bra igjen[:)]

Tar du vare på kokekraften da eller? [:)]

Husk å bruke litt fett i matlagingen! Smør uten salt eller planteoljer er supert[:D]

Vi skal begynne å introdusere litt kjøtt og fisk nå, så i dag laga jeg mos av kjøttpølse, gulrot, rotet, brokkolig og bittelitt  brunsaus laget på smør! Virket supert, smakte mye bedre enn butikkglassene i allefall.

I morgen skal jeg lage en ladning med torsk og forskjellig[;)]

For en go ide!! Jeg er en fjott på kjøkkenet, men nå er jeg så motivert til å lage egen mat til jenta mi. Å enda mer motivert etter å ha lest denne tråden. Gleder meg til å prøve ut alle oppskrifter:) Så skal jeg selv prøve å komme med noen brae ;) 

[:D]

Super tråd!

Har tenkt å lage barnematen sjølv, men ventar med å introdusere fast føde til Sverre er 6 mnd. Ikkje lenge igjen [:)]

Då skal eg legge ut eventuelle gode oppskrifter eg kjem over!

Irjas favorittmos.

1 stor potet
1 stor gulrot

Jeg tilsetter litt kokekraft og da moser jeg den på nytt med en gaffel før jeg varmer den i micro, og da blir konsistensen bra igjen[:)]

Niks. Tilsetter kokekraften når jeg lager maten. Lager alltid mye og fryser ned.

Åja, nå skjønte jeg det... Duh. Ja det kan hende det er bedre med kokekraft sånn sett ja. Men det er bare denne potet og gulrotmosen min som blir sånn. Muffinsaktig rett og slett. [8D]

Men det er bare denne potet og gulrotmosen min som blir sånn. Muffinsaktig rett og slett. [8D]

Ja, potet liker ikke å bli fryst... Men det er bare konsistensen som blir litt rar. Ellers skal den være 'normal'

Irjas favorittmos.

1 stor potet
1 stor gulrot

Ja dette er Leon's favoritt og.. men jeg har i margarin og både litt vann og vanlig lettmelk..(bare noen dråper) vannet er bra om det skal fryses, for det skiller seg og hjelper på den konsistensen når det skal varmes etter tining [:)] Ang å ha det i microen så har jeg og gjort det.. men det sies at alle vitaminer og mer blir ødelagt og skal derfor varmes i vannbad.. både mme og middag..
men han får jo tran.og masse mer i løpet av dagen..

Har og hatt i hvitsaus og ei fiskebolle en gang.. han reagerte heldigvis ikke [8D] begynner snart med å ha evt fiskeboller eller kjøttboller, frikaseboller og mer i.. Er jo bare å prøve seg fram [:)]

ORIGINAL: Emja

Ja dette er Leon's favoritt og.. men jeg har i margarin og både litt vann og vanlig lettmelk..(bare noen dråper) vannet er bra om det skal fryses, for det skiller seg og hjelper på den konsistensen når det skal varmes etter tining [:)] Ang å ha det i microen så har jeg og gjort det.. men det sies at alle vitaminer og mer blir ødelagt og skal derfor varmes i vannbad.. både mme og middag..
men han får jo tran.og masse mer i løpet av dagen..

Har og hatt i hvitsaus og ei fiskebolle en gang.. han reagerte heldigvis ikke [8D] begynner snart med å ha evt fiskeboller eller kjøttboller, frikaseboller og mer i.. Er jo bare å prøve seg fram [:)]

Det er mest MM/MME du trenger å ta hensyn til med tanke på varming i micro, også når den er blandet i mos/middag, men microen er lett og grei å bruke og jeg har lest i barnematbøker at det ikke er noe problem. [:)] Kan det være enkelt så tillater jeg meg å gjøre det enkelt. [8D] hihi

Jeg kan hverken ha margarin eller melk i, det hadde ikke funka særlig bra her med melkeallergien. [8D]

Oppskrifter

Irjas stor-og-sterk-gryte

1 bit lever
gulerot
potet
litt brokkoli
litt løk
rapsolje

(Når jeg lager mat til Irja bruker jeg ikke noe oppskrift, annet enn at jeg tar utgangspunkt i en grunnoppskrift. Vi har nettopp begynt med kjøtt og for å gjøre denne overgangen grei bruker jeg mest av grønnsaker og ikke så mye kjøtt. Jeg ser an mengden og lager på slump, derfor står det ikke klart hvor mye der er av hver enkelt ingrediens)

Jeg skjærte leverbiten i terninger mens den ennå var litt frosset og da bitene var tint kokte jeg de i ti minutter. Da kjøttet var ferdig helte jeg av vannet og satte kasserollen i et vannbad slik at det ble raskt avkjølt.
Samtidig kokte jeg brokkoli, løk, gulrot og potet sammen i en kasserolle til det var helt mørt. Jeg fisket ut grønnsakene og hadde de i en bolle hvor jeg moste alt sammen med gaffel mens de avkjølte seg i vannbad.
Leverbitene moste jeg i blender sammen med litt Nutramigen og rapsolje og helte inn i grønnsaksmosen og blanda godt.
Resultatet ble en ganske uappetittelig grå masse, men Irja synes det var kjempegodt. =)

Havregrynsgrøt på vårt vis

1 dl vann
1 stor ss havregrynsflak
MME/MM

La koke opp på svak varme og la koke i ca 4 minutter. Ta kjelen til side og ha oppi MME/MM alt etter hva som funker. Irja vil ikke ha særlig melk i grøten sin hun, men litt må hun ha. [:)]
Så blander vi inn frukt med C-vitaminer slik at jernopptaket blir optimalt. [:)]

Røregrøt (grøtpulver!)

Grooove (grovt = jern) brødskiver eller rundstykker

La brødskivene/rundstykkene tørke (brødet kan du bake selv, gjerne av sammalt hvete tilsatt jern). Jeg tørket det på "svak" (100 grader) varme i ovnen. Mal det i hurtigmikser og du får da pulver. Dette kan du oppbevare på glass og når du skal ha grøt blandes det inn i MME/MM/vann. Vær obs på at pulveret sveller en del! [:)]
Genialt til turer eller dager alt er hektisk!

Sviske og aprikosmos

500 gram svisker uten stein
250 gram tørkede aprikos

legges i vann i 8-10 timer

Kokes i 15 min, tøm av vesken over i f.eks et litermål. Mos svisker, aprikos og tilsett veske til passende konsistens. Det som er igjen av veske kan brukes som saft, men bør siles.

Fryses i små beger eller i isbitformer.

Genialt som smakstilsettning i grøt og som mageregulerende ved treg mage[:)]

Kjempe flott tråd!!

ORIGINAL: Hilla85

Der denne oppskrifta spiselig ut? Finner nemlig ikke lever;

-2 poteter
-1 gulerot
-1 blomkålblomst
-en dært leverpostei
-neutral olje til passe konsistens

Finner du ikke lever? Har du vært i den dypeste, minst besøkte delen av frysedisken? Der fant jeg. [8D]

Back
Topp