Den store barnemattråden!

Denne retten lagde jeg i dag, falt i god smalk hos mini... som er meget kresen på kjøttsmak [:)]

Kalv med rosmarin og grønnsaker:

Gir 6-8 porsjoner

8 gulrot
2 små bokser maiskorn
6-8 mandelpotet

ca 150-200 gram rent kalvekjøtt.

Grønnsakene kokes/dampes møre og settes til avkjøling. Tilsett ca 1-2 ss rapsolje og mm/mme. Moses så til ønsket konsistens finmost eller grovmost, bruk kokevann til å spe med.

La kjøttet putre på svak varme til det er mørt, tilsett litt rosmarin i gryta sammen med kjøttet. Settes til avkjøling og moses så til ønsket konsistens tilsett litt rapsolje og mm/mme og dryss litt rosmarin over til slutt.

Jeg brukte en god del mme i kjøttet pga av at mini har vært så kresen på kjøttsmak, han har kastet opp hver gang vi har forsøkt å gi han mat med kjøtt i, men denne falt veldig i smak :)

Enjoy! [:D]

Mango- og bananmos

Putter en banan og en mango i kjøkkenmaskinen og kjører til det er finmost.
Holdt til 4 pors. som kan fryses ned:)

Så kjekk tråd! Så langt har tulla fått potet-velling i en uke og startet med litt grøt av hirseflak i går.. Gleder meg til å kunne prøve ut litt mere avanserte ting! Regner med at neste ting blir gulrot.. og så kanskje havregrøt..
Et spm.. venter dere en uke mellom hver gang dere introduserer noe nytt? Leser det i bøker, men da tar det jo en evighet før hun kan spise variert..
Ei venninne nevnte at en bør vente før en introduserer fisk.. noen som vet noe om dette?! Har ikke lest det noen sted.. kun at fisk før introduseres innen første leveår, og helst mens man fortsatt ammer..
Flotte oppskrifter! NAM!

Hvor lenge kan de forskjelige tingene være fryst? er helt grønn på det her jeg[8D] Men ble litt motivert til å lage litt mat[:D] 

ORIGINAL: Venter_på_deg

Så kjekk tråd! Så langt har tulla fått potet-velling i en uke og startet med litt grøt av hirseflak i går.. Gleder meg til å kunne prøve ut litt mere avanserte ting! Regner med at neste ting blir gulrot.. og så kanskje havregrøt..
Et spm.. venter dere en uke mellom hver gang dere introduserer noe nytt? Leser det i bøker, men da tar det jo en evighet før hun kan spise variert..
Ei venninne nevnte at en bør vente før en introduserer fisk.. noen som vet noe om dette?! Har ikke lest det noen sted.. kun at fisk før introduseres innen første leveår, og helst mens man fortsatt ammer..
Flotte oppskrifter! NAM!

Vi gjorde som følger, etter råd fra hs...1 dag: potet, 2. dag: potet + gulrot, 3.dag: potet + gulrot + blomkål, 4.dag: potet + gulrot + blomkål + brokkoli. Tilsetter litt av kokevannet og litt rapsolje. Kan evt tilsette noen få pepperkorn i kokevannet for smakens skyld. Så det gikk ganske fort med tilvenninga...nå har han fått det en stund og fra i morgen skal vi begynne å tilsette kylling/kjøtt.

Ang fisk før ett år kommer ikke vi til å gjøre det med tanke på at lille er veldig disponibel for allergi, dette og har vi snakket med lege og hs om. Men det gjelder jo oss, hva andre får til svar vet jeg ikke[;)]

Jeg har laget dette:

1 potet
litt brokkoli
bitteliten klatt med margarin
litt kraft fra kokevannet til grønnsagene

Moser alt med stavmikser og blander sammen til en puré.

1 gulerot som jeg koker og moser med stavmikser til puré. Tilføyer litt av kokevannet.

1 potet
1 gulerot
litt sellerirot
liten klatt margarin + kokevannet

Moser alt med stavmikser til det blir puré.

ORIGINAL: bell80

Kjempebra tråd!

Vi skal begynne med litt annen mat enn grøt vi også nå, her var det mye bra inspirasjon! Skal se om jeg klarer å komme med noe jeg også!

Forresten, hva fryser dere ned maten i?

Jeg fryser ned i små barnematglass.

ORIGINAL: Charlotte1989

Hvor lenge kan de forskjelige tingene være fryst? er helt grønn på det her jeg[8D] Men ble litt motivert til å lage litt mat[:D] 

Fruktpuréer: 1 år
Grønnsakspuréer: 1-2mnd
Fisk: 2 mnd
Hønse-og kyllingkjøtt: 3 mnd
Svinekjøtt: 1 mnd
Lamme- og storfekjøtt: 4mnd

Gjelder når de er kokt...

ORIGINAL: *MaMilla*

ORIGINAL: Charlotte1989

Fruktpuréer: 1 år
Grønnsakspuréer: 1-2mnd
Fisk: 2 mnd
Hønse-og kyllingkjøtt: 3 mnd
Svinekjøtt: 1 mnd
Lamme- og storfekjøtt: 4mnd

Gjelder når de er kokt...

Tusen takk[:D][:D]

Hvordan tilbereder dere kylling-/karbonadedeig?

ORIGINAL: venter_spent

Koker. :-)

**
Hva fisk angår har jeg hørt det er helt greit å introdusere nå, men barn som er utsatt for, eller har allergier skal vente med til de er over året. Irja skal heller ikke ha egg før da.

Det varierer utifra type mat hvor lenge barnemat kan fryses. Mener det er en fin oversikt på barnemat.com

ORIGINAL: Persillen

ORIGINAL: venter_spent

Koker. :-)

**
Hva fisk angår har jeg hørt det er helt greit å introdusere nå, men barn som er utsatt for, eller har allergier skal vente med til de er over året. Irja skal heller ikke ha egg før da.

Det varierer utifra type mat hvor lenge barnemat kan fryses. Mener det er en fin oversikt på barnemat.com

Hvor lenge skal det kokes? Blir det ikke sånn seigt når det kokes for lenge eller?

Flere oppskrifter [:)]

Kardemommekylling (2-3 porsjoner)
1 dl vann...
1 kyllingfilet
1 potet
1 gulrot
1 ring ananas (eller ½ eple)
1 ss olivenolje (ekstra virgin)
½ ts kardemomme

Kok opp vannet.
Skjær kyllingen i terninger.
Skjær poteten og gulroten i små biter.
Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk.
Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt.
Hell i olivenolje og kardemomme.
Ta gryten av kokeplaten.
Mos maten til passe konsistens.

Biffgryte (2-3 porsjoner):
50 g mørt oksekjøtt
2 gulrøtter
½ eple
1 ss olje
1 dl vann
1-2 kokte poteter

Skjær kjøttet i terninger.
Skrell og skjær gulrøttene og eplet i store biter.
Sett en gryte på middels varme med olje som dekker bunnen. Legg kjøttet i oljen når den er blitt god og varm.
Snu kjøttet, og pass på at det ikke blir brunt. Kjøttet skal bli grått.
Ta gryten av varmen, og avkjøl noe. Ha i vann, og sett gryten tilbake på
platen.
La blandingen småputre 10 minutter.
Legg i gulrot og eple. Rør om.
Fyll på med litt mer vann i gryten hvis vannet har fordampet. La blandingen koke ca 15 minutter, eller til kjøttet kjennes mørt.
Mos maten i kjøkkenmaskin til passe konsistens.
Ha i potet eller dryss tørre brødbiter i gryteretten før servering.

Har ikke røvd disse oppskriftene selv ennå, mulig den siste er beregnet å litt større barn altså [;)]

hmm.... Aldri vært borti stener jeg iallefall, heller ikke biter Spiser mye svisker selv for å døyve søtsug Bruker den røde boksen.... Heter den da? Husker ikke!

Sunmaid sikkert [:)]

Vil tro både Sunmaid og Sunsweet er ordentlige kvalitetsvarer som ikke innholder stein eller steinrester, jeg liker Sunsweet best pga av de er saftige og myke (både svisker og aprikoser) kontra andre merker som blir tørt og seigt i forhold [:)]

ORIGINAL: *SusieQ*

hmm.... Aldri vært borti stener jeg iallefall, heller ikke biter Spiser mye svisker selv for å døyve søtsug Bruker den røde boksen.... Heter den da? Husker ikke!

Sunmaid sikkert [:)]

Vil tro både Sunmaid og Sunsweet er ordentlige kvalitetsvarer som ikke innholder stein eller steinrester, jeg liker Sunsweet best pga av de er saftige og myke (både svisker og aprikoser) kontra andre merker som blir tørt og seigt i forhold [:)]

Jeg kjøper coop sine, jeg. Synes de fungerer flott for sviskemos, og har enda ikke opplevd steiner.

dytt[:D]

Oppskrift på trolldeig
1 DEL SALT
2 DELER HVETEMEL
1 DEL VANN
1 SS. MATOLJE
Tips

1. Trolldeigen skal være fast. Den skal ikke sige sammen.. Du kan teste om den er fast nok ved å lage en rund kule. Hvis kulen fortsatt er rund etter 2-3 minutter er deigen fast nok.Trolldeig skal stekes på svak varme, rundt 80 grader!
  2. Hvor lang tid det tar å stek figurene avhenger av hvor tykke de er. Det kan ta fra et par timer opp til flere dager. Du finner ut om figuren er ferdig ved å dunke på det tykkeste punktet.

Back
Topp