Den berømte fødebaggen

Salicaria

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Bruk gjerne denne tråden til å komme med tips til ting som er gull å ha på sykehuset og etter fødsel :D

Har helt inntil nylig ikke ofret en tanke om å pakke fødebag. Men for to dager siden bikket det 100 dager igjen, og da kom tanken helt ut av det blå: fødsel og tiden etter!

Må få pakket fødebagen, var innom helsekost og kjøpte amme te (de hadde heldigvis én pakke igjen, og den var holdbar til 2024) og bringebær te, må få hentet gratis pakker, vaske babyklær, kjøpe amme singletter, kjøpe inn mandelolje, amme innlegg (engangs + ull).. var det noe mer? Sikkert en haug annet.

Har dere andre baggen klar?

Et par ting jeg synes var et must sist: ha en haug med varmeinnlegg til å legge i bh'en (slike som kan kokes og brukes på nytt).
Hold in "strømpebukse" som er shorts, lang oppover magen, føles veldig godt!
 
Og såpe, sjampo og balsam hjemmefra
 
For min del er det viktigste snacks :bag:
"Snacks" var det jeg var mest glad for at jeg hadde etterpå også; i mitt tilfelle en pakke med chorizopølse :hilarious:

Men ellers var det dette jeg først og fremst fikk bruk for:
  • To løse, myke bukser fra Cubus.
  • En lang og varm cardigan
  • Amme-BH og innlegg
  • Vannflaske med tut
  • Mac
  • Sportsbuddy høyttaler (hørte en del på musikk både under fødsel og dagene etterpå + podcaster)
  • Mobil-lader med lang ledning
  • Og så litt toalettsaker/sminke
Jeg bodde stort sett i sykehus-skjorta så brukte ikke overdelene jeg hadde med så mye. Det var en prematur baby, så vi ble ikke flytttet over til sykehushotellet etterpå men måtte være 6 dager på barsel, så jeg så nesten ikke folk og brydde meg lite om hva jeg gikk i egentlig :facepalm:

Klesplaggene til baby ble heller ikke brukt. Han svømte i str 50, og dermed også str 56, som var det jeg hadde fra før i trillekofferten da vi bare måtte røske med oss det aller nødvendigste og dra til sykehuset da vannet plutselig gikk uke 35+0.
 
Har ikke pakket enda, men begynt å tenke litt over hva jeg skal ha med.

Slipperser til å ha på beina! Gjerne noen som tåler vann, så man kan bruke de i dusjen også.

Og så skal jeg ha med meg paracet til etterriene selv denne gangen. Så slipper jeg å drive og dra i snora for det. Hadde ikke etterrier med første, men med andremann skulle jeg ønske jeg hadde med egen paracet.

Tenkte også å pakke hoodies med glidelås både til mannen og meg. For meg så jeg kan lettere amme uten å kle av meg alt, og til han så han kan ha babyen inntil huden sin uten å måtte kle av seg alt (og evt pakke jakka rundt babyen så det blir godt og varmt inni der) :)

Vannflaske og godteri/snacks.

Og selvfølgelig romslige klær, toalettartikler, mobillader, klær/pledd/bamse til baby. Jeg pakker også smokk selv om de på barsel ikke liker det. Tror også jeg skal ta med meg gravidputa om det ikke blir for mye å drasse på.
 
Dette har jeg skrevet opp da, etter div googling og tipsing fra venner. Gjerne tips om annen smart snacks :knegg:


Meg:
  • Mobillader
  • Drikkeflaske
  • Ammeinnlegg ull
  • Bluetooth høytaler
  • Ammepute
  • Pute til soving
  • Helsekort for gravide
  • Fødebrev
  • Mammatruser
  • Myke sokker med slapp strikk
  • Ammebh
  • Pysj
  • Stor tskjorte
  • Ammesingletter
  • Fin joggis til hjemreise
  • Stor cardigan
  • Tights
  • Myke tøfler
  • Flipflops til dusjen
  • Morgenkåpe
  • Sjampo
  • Balsam
  • Ansiktsvask
  • Ansiktskrem
  • Håndkrem
  • Lepomade
  • Bodylotion
  • Hårføner
  • Hårstrikk
  • Hårbørste
  • Litt sminke
  • Mykt toalettpapir
  • Tannbørste og tannkrem
  • Paracet
  • Multimam kompresser
  • Skylleflaske til underlivet
  • Purelan nipple cream

Snacks:
  • Powerade
  • Tuk
  • Oppkuttet frukt eple, gulrot
  • Proteinbarer
  • Nøtter
  • Sjokolade
  • brus
  • Wraps

Baby:
  • 2-3 Bodyer i 50-56
  • 1-2 pysjer
  • Eget babyteppe
  • Tynn Lue
  • Sokker
  • Bukse
  • Koseklut
  • Gulpekluter
  • Bilsete
  • Hjemreisesett

Mannen:
  • Mac og lader
  • Mobillader
  • Drikkeflaske
  • Snacks
  • Klær
  • Toalettsaker
  • Ørepropper
 
Når pakker dere fødebagen? :)
Har pakket klart alt som ikke brukes daglig. Så alt av toalettsaker i reisestørrelse, alt til baby og apotekvarer.
Så har jeg ok koll på hvor klærne jeg tenker å ha med er, og sørger for å holde de rene.
Tenkte å kjøpe inn snacksen og drikken uten utløpsdato ganske snart også.

Jeg får ro i sjela av alt som er gjort og kan krysses av lista, så jeg koser meg med å bli ferdig med det som kan gjøres ferdig :)
 
Har ikke ofret så veldig mye energi til fødebagen enda. Men burde kanskje se over klær og utstyr etter søsken snart :bag: :laughing002
 
Har pakket klart alt som ikke brukes daglig. Så alt av toalettsaker i reisestørrelse, alt til baby og apotekvarer.
Så har jeg ok koll på hvor klærne jeg tenker å ha med er, og sørger for å holde de rene.
Tenkte å kjøpe inn snacksen og drikken uten utløpsdato ganske snart også.

Jeg får ro i sjela av alt som er gjort og kan krysses av lista, så jeg koser meg med å bli ferdig med det som kan gjøres ferdig :)
Akkurat som meg.
Pakket her om dagen.
 
Ikke pakket noe enda, men husker fra sist at jeg nesten bare brukte de samme klærne utenom bytte av truse og kanskje topp så orker ikke pakke så mye denne gangen. Ellers blir det toalettsaker, snacks og godteri, lader til telefon, klær til baby, smokk, multimam eller noe annen nipplekrem. Sist fikk jeg på sykehuset så ikke krise om det blir igjen. Jeg har aldri skjønt slippers i dusjen og syns det var renere at jeg dusjet barfot rett på flisene enn at det samlet seg opp dusjvann/urin eller hva det måtte være mellom fotbladet og slippersene som jeg da må stå i og så må jeg vaske de etterpå :hilarious: Ellers satser jeg på at de vasker badet på rommene godt etter hvert besøk. Akkurat som på vanlig hotel. Men tar med ett par som jeg kan gå i på barselshotellet og ned til kantina når vi skal spise :)
 
Jeg begynte å pakke den i helgen, kjente plutselig veldig på at det nærmer seg nå.

Har bare pakket undertøy, noen singletter, pysj, klær til å reise hjem i, toalettsaker og litt snacks. Har ikke tenkt å ha med veldig mye mer egentlig, bare det mest nødvendige. Vi bor ikke så langt unna og samboeren må uansett hjem for å mate kattene når vi er på sykehuset, så hvis det er noe vi mangler løser det seg. Babytøyet må jeg vaske før jeg pakker ned klær til ham.
 
Har bestilt litt!

Lindreskum
Kjølebind
Skylleflaske..


Har starta å tenkt på hva jeg skal ta med til lille, ikke laga en bra liste enda men har hvertfall tenkt på det!
 
Back
Topp