Dele på facebook eller ikke?

Tinker-Bell

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Vi er liksom litt seine av oss, er 15 uker nå og har nettopp sagt det til mine foreldre og arbeidsgiver, og sambos foreldre og pappan til gutten jeg har fra før. Forje graviditet delte vi etter UL som bekrefta hjerteaktivitet for så å måtte trekke tilbake nyheten uka etter da det endte i SA, er liksom litt redd for at det samme skal hende igjen jeg :/ På en måte synes jeg det er koselig og praktisk at slekt en ikke treffer i det vanlige får nyheten fra OSS og ikke gjenom sladring og snakk (folk ser jo på meg at jeg er gravid enten vi velger å dele eller ikke), samtidig har jeg ikke noe stort behov for at "alle" mine perifere venner og bekjentskaper skal vite det. Og jeg grøsser med tanken på dumme spørsmål om formen, og graviditeten (hater den type oppmerksomhet).

Aner ikke hva som blir rett for oss, vet jo veldig godt at man ikke kan sjule en graviditet og ser heller det som noe mål, men føler det er litt ekelt med sosiale media når grensene mellom det offentlige og privatlivet blir så til de grader hvisket ut :/


Hva var rett for DERE?
Dere som har eller skal dele; når, hvordan og hvorfor gjorde dere det?
Dere som ikke skal; hvorfor ikke?

Hadde vært så fint med andres erfaringer for å få drøftet i heimen om hva som kan passe til oss :)
 
Jeg har ikke sagt det til så veldig mange enda, men set er mest av praktiske grunner. Barnefar er for det første ikke klar for det, og jeg er heller ikke helt klar for å svare på spørsmål om hvordan jeg skal gjøre det med utdanning, hvor jeg skal bo osvosv. Folk kan jo være skikkelig slemme med ting de lirer ut av seg.

MEN etter oul kommer jeg til å legge ut bilde. Om alt er fint da selvfølgelig. Kommer ikke til å brette ut på Facebook om det er jente eller gutt eller når termin er, tror jeg. Men da er jo folk vertfall klar over at det er en liten på vei :) mer trenger de faktisk ikke vite, synes jeg
 
Jeg er ikke så aktiv på fb, er bare en snoker jeg.. Jeg har ikke delt noe... Kommer kanskje et bilde av meg der det vises at jeg e r gravid en gang if ramtiden, men det er lenge til. Jeg deler nok etter fødsel...
 
Her vet bare noen venner, foreldrene mine, bestemora mi og ene søskenbarnet til sambo det. Har ikke tenkt å si det til flere før etter oul om to uker. Hvis det går :p skal selvfølgelig på bursdag til søskenbarna mine to dager før oul, og jeg håååper jeg klarer å skjule magen.. Men har mine tvil.. hehe

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Takk for kjappe svar, FB bruken er jo også noe å ta hensyn til, i det store og hele er jeg veldig aktiv og deler det meste fra livet på fb (som ikke er av sensitiv karakter), å ser jo veldig mange variasjoner i vennelista mi, noen oppdaterer fra sv.skapet fra dag til dag og har ikke en eneste status uten at det er nevnt (+haugevis av magebilder og ul-bilder) mens andre bekrefter at de venter smått og gleder seg og lar det ellers bli med det :)
 
Kjem ikkje til å legge ut noke om graviditeten på facebook før alle i familien inkl kommande oldemødre og alt har fått vite det, kjedelig for det familiemedlemme som må lese det på FB.. :)
 
Vi har ikke delt noe på FB ennå, men min mor har klart å dele nyheten på våre vegne (uten vår tillatelse), så en del vet det der allerede.

Selv ønsker jeg ikke å dele noe der før etter OUL. Dette fordi jeg har en liten frykt for å få beskjed om at alt ikke er som det skal, og jeg orker ikke å måtte komme med kontrabeskjed etterpå. Vi har fortalt nyheten til familien for flere uker siden + at noen venner og kollegaer vet det. Når det gjelder FB, deler jeg nok ikke noe bilde fra OUL der, men skriver isåfall noen ytterst få ord om hva vi har i vente.
 
Nå har ikke jeg fått innkalling til OUL ennå, men hvis jeg får time til det i løpet av mars har jeg litt lyst til å legge det ut på Facebook da. Det er jo så mange som tuller med at de er gravide 1. april og da hadde kunne det være litt morsomt synes jeg. Jeg har jo ei datter på 14 måneder, så det kan jo være noen tror jeg tuller og legger ut et ultralydbilde av henne...
 
Jeg kommer til å dele nyheten på facebook etter at vi har vært på OUL og etter at jeg har avklart med jobben hvordan vi skal ordne det etter at baby'n blir født. Jeg jobber hjemmefra og ønsker at barnefar skal få mer permisjon i og med at jeg er hjemme alikevel. :) Så når alt det der er "fiksa" da kan jeg si det på face! :)
 
Jeg har bare familie og nære venner på fb og syntes det var både praktisk og billig å dele nyheten der! Vi bor i Danmark og har forsøkt i mange år å bli gravid;)
Vi delte nyheten med bilde av magen,pakket i julebånd! :)

Jeg trodde vi skulle holde det hemmelig,men for oss var det en overveldende glede og absolutt ingen hemmelighet!:cool:

Du må selv kjenne etter hva som er riktig!
Ingenting er mer morsomt,enn å se ansiktsutrykket på de som får servet den store nyheten heller da!:p

Du finner nok ut av det...
 
For meg er det for privat for Facebook, i alle fall så tidlig. Om det skal publiseres noe der blir det i så fall på slutten av svangerskapet, med et diskret bilde der det viser at jeg har mage. De jeg vil skal vite om det skal få vite det på annen måte og resten har jeg ikke noe behov for å fortelle det til.
 
Blir neppe noe annonsering på Facebook for min del. Har fortalt familie og noen venner om det, men gitt beskjed om at vi ikke ønsker at dette skal deles på Facebook. Noe de har respektert til nå. :) Blir nok vanskelig å holde det helt vekke fra Facebook når flere folk finner utav det, men det blir ikke delt fra min side. De som trenger å vite det får vite det av oss. De som ikke kjenner meg så godt at de har kontakt med meg utenfor Facebook, har heller ingenting med det som skjer i mitt liv... Men hyggelig å ha overfladisk kontakt på Facebook innimellom.
 
Vi har nylig fortalt til familie og nære venner. Men vi har uttrykt at vi ikke ønsker å dele det på facebook. Jeg har ikke behov for å dele det på facebook. Kanskje vi legger ut et humoristisk bilde av mage etterhvert, med klær! De som trenger å vite noe får tidsnok det:) 16+1
 
Jeg delte ultralydbilde fra uke 12 og skrev at det kommer en liten i månedsskiftet juli/august.

Har også delt de andre graviditetene på Facebook.

Vi har familie over hele verden, så koselig å dele med de vi aldri får sett.

Sjefene på jobben fikk vite det før det ble offentlig, spesielt pga sykemelding.
Dagen etter jeg delte det på Facebook sendte jeg Mail til de to avdelingene jeg jobber ved.

Skulle jeg miste etter dette kommer det nok til å annonseres på Facebook, som et endelig punktum.
Men regner med å slippe.
 
Jeg deler ikke på Facebook, gjorde ikke det sist heller.
Forteller mine nærmeste etter ordinær ultralyd. Er 16 uker og har foreløpig bare fortalt 4-5 nære venninner, våre foreldre og søsken.
Skal fortelle det på jobben snart, også finner vel folk ut av det etterhvert:)

Liker ikke oppmerksomheten og gratulasjoner før babyen er født, så er glad hvis nyheten bare sprer seg fint av seg selv :)
 
Jeg har delt på face :). Jeg byttet profilbildet mitt med et bilde av meg, mannen og guttungen, der guttungen holder et skilt der det står "jeg skal bli store bror" :)
 
Annonserte det på facebook, mest fordi jeg ikke orker at det skal bli en "snakkis", noe det fort blir i mitt miljø. Har fryktelig mange bekjente og venner som bor i andre byer, har flyttet utenlands for å studere eller som jeg rett og slett ikke ser oftere enn hver 6. mnd. I tillegg har jeg et stort studiemiljø og utvidet familie overalt. Syntes facebook vr den letteste måten å offentliggjøre det, samt unngå skravling bak ryggen min. Det hadde nemlig vært sladdersensasjon av flere grunner som jeg ikke gidder gå inn på her :p

La ut tegning av meg med baby i magen (fra femårig godgutt!) og lurte på om folk trodde det var jente eller gutt.
 
Vi har ikke delt på Facebook enda, men tenker at vi gjør det etter OUL. Er mange der jeg ikke ser så ofte og som ikke bor i nærheten som jeg tenker det er artig å dele det med. Jeg er litt treg og mange venninner har barn allerede, så de går nok bare og venter på at vi skal få barn ;) Men har begynt å fortelle det til venner, familie og kollegaer nå da (er 15 uker på søndag).
 
Back
Topp