Lillemy <3

Første møte med forumet
Hei! Vi har prøvd å bli gravide i 2 år, uten hell. ble henvist til gyn. med god «peiling» på kvinnesykdommer. Etter ultralyd og fysisk sjekk ser alt normalt ut, alle blodprøver er bra sædkvalitet er det heller ikke noe galt med. jeg fikk beskjed om å prøve femar for å fremprovosere eggløsning. De første to prøveperiodene har jeg ikke hatt eggløsning. Er på pp3 - skal til legen å ta blodprøve for å sjekke etter EL på tirsdag. Har enda ingen tegn til eggløsning, tar tester hver dag. Femar sliter skikkelig på psyken min, og jeg håper egentlig å ikke gå på det en mnd til..
Har noen lignende erfaring med femar? Vet noen som vil skje videre? Vil det være muligheter for andre medisiner? Evt når blir det prøverør som er alternativ? Hva kan grunnen være til at jeg ikke har EL? ‍♀️ Jeg har egentlig alltid hatt en normal, fast syklus. Jeg kan egentlig veldig lite om dette. Gynekologen min er travel og sur jeg vet ikke en gang hva spørsmål jeg kan stille... kan ikke sende mail.. prøver meg på spørsmål her..
Dette er så utrolig ensomt blir gal av å google også..
 
Jeg tipper du vil få letrozol også. I hvertfall burde du høre om det. Det er mange som har mye mer hell ned letrozol enn femar! Går selv på letrozol pga. manglende eggløsning, og den funker :) ble gravid på letrozol i fjor, så kan bekrefte faktisk at det funker!
 
Jeg tipper du vil få letrozol også. I hvertfall burde du høre om det. Det er mange som har mye mer hell ned letrozol enn femar! Går selv på letrozol pga. manglende eggløsning, og den funker :) ble gravid på letrozol i fjor, så kan bekrefte faktisk at det funker!
Letrozol og femar er det samme. :) Femar er navnet på medisinen, mens letrozol er virkestoffet.
 
Hei! Vi har prøvd å bli gravide i 2 år, uten hell. ble henvist til gyn. med god «peiling» på kvinnesykdommer. Etter ultralyd og fysisk sjekk ser alt normalt ut, alle blodprøver er bra sædkvalitet er det heller ikke noe galt med. jeg fikk beskjed om å prøve femar for å fremprovosere eggløsning. De første to prøveperiodene har jeg ikke hatt eggløsning. Er på pp3 - skal til legen å ta blodprøve for å sjekke etter EL på tirsdag. Har enda ingen tegn til eggløsning, tar tester hver dag. Femar sliter skikkelig på psyken min, og jeg håper egentlig å ikke gå på det en mnd til..
Har noen lignende erfaring med femar? Vet noen som vil skje videre? Vil det være muligheter for andre medisiner? Evt når blir det prøverør som er alternativ? Hva kan grunnen være til at jeg ikke har EL? ‍♀️ Jeg har egentlig alltid hatt en normal, fast syklus. Jeg kan egentlig veldig lite om dette. Gynekologen min er travel og sur jeg vet ikke en gang hva spørsmål jeg kan stille... kan ikke sende mail.. prøver meg på spørsmål her..
Dette er så utrolig ensomt blir gal av å google også..
Kanskje du kan høre om å forsøke Metformin. Det benyttes gjerne ved PCOS, hvor sjeldne eller manglende EL er en av symptomene.

Alternativt ville jeg vurdert en annen gynekolog. Jeg har gått til en knallflink, offentlig gynekolog i fire år, men ting har gått tregt. Etter 3,5 år ble jeg henvist til IVF, men fikk avslag. Ble da satt på Metformin for å hjelpe til med vektnedgang (til info har det hjulpet godt, og jeg har i tillegg fått kortere sykluser fra ca 40 dager til ca 30). Da jeg plutselig ble gravid men mistet tidligere i høst ønsket jeg en time på dagen, og måtte ut på privatmarkedet for å finne det. Etter dette sluttet jeg hos min tidligere gyn og går når kun til den private. Hvorfor? På få måneder jeg har nå fått Letrozol, står på venteliste til lap for fjerning av cyste og planlegger IVF dersom jeg ikke blir gravid innen få måneder på Letrozol. Det koster litt mer per gang jeg er der, men det er virkelig verdt pengene. For 1000 kr får jeg en halvtime inkl. innvendig ultralyd og gode drøftinger med en engasjert og nysgjerrig gyn - det er verdt det!
 
Letrozol og femar er det samme. :) Femar er navnet på medisinen, mens letrozol er virkestoffet.

LOL ÅJA! Det burde jeg jo visst hahaha. Hva heter den andre medisinen folk ofte bruker før letrozol da?? Trodde det var den det var snakk om nemlig!
 
Hei! Vi har prøvd å bli gravide i 2 år, uten hell. ble henvist til gyn. med god «peiling» på kvinnesykdommer. Etter ultralyd og fysisk sjekk ser alt normalt ut, alle blodprøver er bra sædkvalitet er det heller ikke noe galt med. jeg fikk beskjed om å prøve femar for å fremprovosere eggløsning. De første to prøveperiodene har jeg ikke hatt eggløsning. Er på pp3 - skal til legen å ta blodprøve for å sjekke etter EL på tirsdag. Har enda ingen tegn til eggløsning, tar tester hver dag. Femar sliter skikkelig på psyken min, og jeg håper egentlig å ikke gå på det en mnd til..
Har noen lignende erfaring med femar? Vet noen som vil skje videre? Vil det være muligheter for andre medisiner? Evt når blir det prøverør som er alternativ? Hva kan grunnen være til at jeg ikke har EL? ‍♀️ Jeg har egentlig alltid hatt en normal, fast syklus. Jeg kan egentlig veldig lite om dette. Gynekologen min er travel og sur jeg vet ikke en gang hva spørsmål jeg kan stille... kan ikke sende mail.. prøver meg på spørsmål her..
Dette er så utrolig ensomt blir gal av å google også..

Men hvor stor dose tar du?
 
Altså.. min gynekolog skrev ikke ut pergotime (utgått, heter nå clomifen på registreringsfritak) før blodprøver gjennom syklusen var tatt for å sjekke om jeg hadde EL, utredet meg og fikk påvist PCOS OG sendt meg til hsg-rtg for å sjekke at egglederne mine virket (alternativt lap).. Metformin skrives ut til de som har pco/pcos med insulinresistens, da denne medisinen regulerer insulinproduksjonen i kroppen som påvirker eggstokkene.. Men det er foreløpig ikke godkjent som medisin på den indikasjonen, men går under diabetesmedisin. Tviler derfor sterkt på at en gynekolog skriver ut denne uten pco/pcos diagnose.. Be alternativt om å få prøve clomifen:)
 
Back
Topp