• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

De dummeste rådene du fikk??*

Hold deg hjemme når du har kolikk barn, andre trenger ikke høre på ungen din skrike. En gammel dame på kafé. Slapp å svare selv, da en annen eldre dame sa at det fantes ikke noe vakrere lyd en lyden fra nytt liv, om det så var gråt pga magevondt ❤️ ellers fikk jeg stort sett bare velmente råd og var god til å skille "klinten fra hveten" :)

Vi samsover med minste. Har gjort med med de to eldste også når de var små. Og vi får vel høre en gang i uka: nå må hun snart sove i egen seng ellers blir hun bortskjemt. Vi satte opp sprinkelsenga hennes nå i sommer (hun er halvannet) for at hun skulle sove i den på dagtid, og da hender det seg rett som det er at søsteren min ringer og spør om hun har sovet i senga, hvorpå hun ler etterpå når hun igjen får svaret om at nei, hun sover fremdeles med oss.

Det er noe av det som irriterer meg mest. Hvorfor skal folk legge seg oppi hvor barnet mitt sover? De skal da ikke ha henne på overnatting, så hvorfor bry seg?

Det dummeste rådet jeg fikk var "ikke hør på noen sine råd" syns det var godt å få råd jeg. Har aldri gjort dette før :p

"La ham lære seg å trøste seg selv.."
"Ikke amme så ofte.."
"Du kan ikke bære ham hele døgnet.."
"Pump deg og lær ham å ta flaske så du får dratt ut.."
"Husk å bruke barnevakt fra begynnelsen, så han ikke blir avhengig av at dere er der hele tiden.."
"Gi ham grøt tidlig, ellers ammer han for alltid.."
"Ikke dulle så mye med ham.."
"Legg ham på eget rom med en gang, ellers blir han inne hos dere til han flytter hjemmefra.."
"Ikke plukk ham opp hver gang han gråter.."

Jadda..

"Ikke amme så ofte.."
"Husk å bruke barnevakt fra begynnelsen, så han ikke blir avhengig av at dere er der hele tiden.."
"Legg ham på eget rom med en gang, ellers blir han inne hos dere til han flytter hjemmefra.."

Jadda..

Blir litt matt for kjenner igjen mye her. Hvorfor i alle verden har vi laget oss kjerringråd og myter som går stikk i strid mot morsfølelse og magefølelse???
Etter et par usikre uker i starten med lille fant jeg fort ut av at jeg var eksperten på mitt eget barn ;)

Ikke la ungen henge i puppen.
Resultat - lite melk.

At jeg ikke måtte slutte å gjøre hverdagslige ting selvom jeg kasta opp døgnet rundt fra uke 7-31, for svangerskap er jo ingen sykdom.. herregud det er til å bli gal av sånne "råd"!

Eller at det er jo bare å trene og spise sunt, så går man ikke opp i vekt. Dette ble sagt av et voksent familiemedlem som aldri har vært gravid selv riktignok, og ho var/er en smule bitter på at jeg er gravid..

Mamma kom med et virkelig fantarisk utsang, ikke råd men følte det passer her forde :p
"Dere må da gi barnet sukker, for et variert kosthold er viktig"
Jeg og mannen viste ikke om vi skulle le eller grine :facepalm::hilarious:

"Ikke amme så ofte.."

Jadda..

Her var det mange "gode" råd!

"nyt tiden de første seks ukene, det er de mest spesielle".

Ikke sjans i havet om jeg hadde mulighet til å nyte noe som helst de ukene, hadde mer enn nok med å sørge for mat og søvn til meg og ungen innimellom alt styr med oppfølging. Og hvem i alle dager kan si at de første seks ukene er de mest spesielle? Hva med resten av livet da?

Mamma kom med et virkelig fantarisk utsang, ikke råd men følte det passer her forde :p
"Dere må da gi barnet sukker, for et variert kosthold er viktig"
Jeg og mannen viste ikke om vi skulle le eller grine :facepalm::hilarious:

Haha, den skal jeg jammen meg bruke for å forsvare et høyt godteriinntak hos meg selv ^^

Fikk høre at babyen måtte gråte. Da fikk den trent lungene. Både min mor og svigermor mener det

Det der er svigerfar veldig på også! Han sier "jeg syns ikke de får gråte noe særlig. La de skrike, så trener de opp lungene". (Jeg har tvillinger).
Jeg har bare holdt kjeft og ikke svart noe tilbake og heller vugget/gitt trøst når de når de har skreket/gråt for det har gått mot min natur å bare la de ligge og skrike/gråte. Det er en grunn til at de gjør det og de trenger trøst/nærhet.
Derfor ble jeg ekstra glad da jeg fant en artikkel der det står:

En baby gråter aldri for å være «slem» eller for å manipulere! Det trodde man på 50 -tallet, men man vet bedre i dag. En baby har nemlig ikke kommet så langt i sin kognitive utviklig at den forstår hvordan man gjør det. Babyens ønsker og behov er en og samme ting.

Man trodde også før, at babyen måtte skrike for å trene opp lungene sine. Babyens lunger er fullt ut utviklet ved fødsel.

Forskere har funnet ut at babyer som ikke blir trøstet når de gråter, blir mer klengete på dagtid og bruker lengre tid på å bli selvstendige som barn. Man gjør småbarnstiden mye lettere og finere for alle i familien hvis man gir babyen kos og trøst når den gråter, da legger man grunnlag for et mer harmonisk og trygt barn senere. Forlat aldri et gråtende barn!

Her er artikkelen:
http://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/20-rad-i-smabarnstiden/

-Som morsomt nok har tema 20 råd i barndomstiden (ift trådstarter) litt mer pålitelige og gode råd vil jeg si☺️

Nylig var det vel når svigermor mente jeg burde dra bort fra sønnen min. Så han ble vant til at jeg ble borte når jeg skal på føden/barsel?!

Råd og råd,fikk beskjed om jeg kom til å bli tynn igjen med en gang han kom,jeg var ung og tok det veldig bokstavelig,så fikk ganske sjokk når jeg lå der med bolledeigmagen :D

Min mor mener at man bare skal gå ut bekkenløsningen. Hun hadde bekkenløsning med 4 barn, og hun jobbet frem til fødselen!

At jeg bare burde søke om ks for å slippe å føde for det var så vondt og jeg kom til å bli ødelagt nedentil.

At jeg ikke måtte bestemme meg for hvordan jeg ville gjøre ting med min unge, for det ble aldri slik man tenker. Lett å sitte å si på forhånd sa de (som et forsvar til seg selv). Vel, det er vel bare en ting jeg har gjort annerledes enn jeg ønsket.

At jeg burde gå tur hver kveld som gravid, for trim var viktig. Så jeg måtte bare gå selv om det var tungt og det ikke fristet. Jeg er nå glad for at jeg lyttet til kroppen min, da det viste seg at jeg hadde alvorlig sf.

At det bare var å legge ungene på soverommet for da sovnet de.

Vi samsover med minste. Har gjort med med de to eldste også når de var små. Og vi får vel høre en gang i uka: nå må hun snart sove i egen seng ellers blir hun bortskjemt. Vi satte opp sprinkelsenga hennes nå i sommer (hun er halvannet) for at hun skulle sove i den på dagtid, og da hender det seg rett som det er at søsteren min ringer og spør om hun har sovet i senga, hvorpå hun ler etterpå når hun igjen får svaret om at nei, hun sover fremdeles med oss.

Det er noe av det som irriterer meg mest. Hvorfor skal folk legge seg oppi hvor barnet mitt sover? De skal da ikke ha henne på overnatting, så hvorfor bry seg?

Helt enig! Noen har barn som greier å sove alene, andre har barn som må sove sammen med mamma og pappa. Vår baby får sove hos oss så lenge hun ønsker. Jeg har troa på at en dag blir senga hennes brukt. Heldigvis kjøpte vi en seng som kan justeres ned og sprinklene fjernes, da kan hun være både 2-3-4 år før hun sover der

At man glemte smertene ved fødsel
...not yet:(

Back
Topp