De dummeste rådene du fikk??*

Mamma ba meg om å la den nyfødte babyen gråte en stund før jeg tok ham opp. Ellers ble han visst bortskjemt. Makan til tøv!!!! En nyfødt gråter av en grunn!!
Den har jeg også fått av mange! Og for det meste er det godt voksne mennesker. Gammeldags..

Legen min som sa jeg ikke burde kjøpe mindre str enn 62, for de vokser så fort ut av det allikevel. Frøkna veide 2870 da hun ble født, druknet nesten i str 50 i starten og vi brukte vel str 50 i 3 mnd :p
Ellers kan jeg ikke si jeg fikk noen andre råd enn å stole på magefølelsen :)

Ha en flaske med mme på lur, for plutselig får du økedøgn. Bullshit! Har aldri hatt et eneste økedøgn

Fikk beskjed om at jeg gjorde babyen bortskjemt ved å ta han opp når han gråt

Den har jeg også fått av mange! Og for det meste er det godt voksne mennesker. Gammeldags..
Veldig gammeldags, og godt at verden har kommet videre :) jeg klarer ikke å høre på baby gråt uten å føle akutt behov for å trøste hvertfall :) kjærlighet blir man ikke bortskjemt av :)

Skjønner ikke hva som får dem til å tro det! Man kan jo ikke bli bortskjemt av kjærlighet!!
Ikke sant. Svigermor hadde passet frøkna en gang, så kom vi for å hente henne så lå lille frøkna mi i vogna å gråt :(
"jg skal ta hun opp snart" sa svigermor :@ kan love deg at det ble ett par trusler fra oss om at hvis dette skjedde igjen fikk hun ikke være barnevakt mere ;)

Ha en flaske med mme på lur, for plutselig får du økedøgn. Bullshit! Har aldri hatt et eneste økedøgn
Bullshit og bullshit.. Har selv valgt og kjøpe inn en pakke med ferdig mme i tilfelle amminga skjærer seg på et tidpspunkt. Mye som kan skje, og i verste tilfelle sitter man der med en sulten baby.. Jeg har heldigvis sluppet å bruke dem da :)

De standard rådene om skrikekur, og mindre bæring. Ellers har jeg fått noen råd som ikke egner seg helt for min premature datter, noe som ikke alltid er så lett for andre å forstå. Men det er uvitenhet, og jeg tenker ikke så mye over det. Men jeg fikk råd om å ta honning på smokken, da måtte jeg si noe.

Blir nok det som de andre her sier at babyen har godt av å gråte. Fulgte ikke det rådet for å si det sånn!

Blir litt redd at såpass mange blir fortalt at baby skal ligge å gråte. Ble selv fortalt dette av pappa ( og igrunnen også svigerfar) at joda, bare vent, bare noen minutter til så blir det stille på rommet. Bah! Har vært gjennom flere økter med å fortelle at VI krever at baby blir hørt og plukket opp og trøstet! Nå er det heldigvis kommet faglig dokumentasjon også på at babyer som blir liggende å gråte kan få varige men og kan bli urolige og få diagnoser senere i livet! Som nybakt mor var dette litt vanskelig å trumphe gjennom med, denne gangen blir det lettere å si hvor skapet skal stå, er jo bare å følge magefølelsen! Masse nærhet og trøst! Blir så absolutt ikke bortskjemt!

Bare la ungen grine så gir den seg. d.u.m.m.e.s.t.e.r.å.d.e.t.e.v.v.e.r.!!!

Poenget med økedøgn ligger jo i ordet: å øke! Det øker produksjonen av melk. Ergo syns jeg ikke det er et veldig lurt råd å begynne med mme på det tidspunktet hvor kroppen faltisk skal få beskjed om at det er på tide å øke dosen, nei.

Hadde aldri tydelige økedøgn selv heller, men hun hang jo fast i meg hele tiden, så mme hadde ikke hjulpet her uansett, hun tok aldri flaske. Tror heller overproduksjon kan ha vært vårt problem.

"Babyer har godt av å gråte, da får de kraftigere lunger og blir gode sangere" Ehm, hallo? Da foretrekker jeg et barn som synger med den stemmen hen har:p
"Barn og babyer tåler å gråte seg i søvn, det gjorde jeg med mine. Siden har de sovnet av seg selv" Jeg foretrekker trygge og glade barn, som sovner når de føler seg trygge og sikker på at vi er der.
"Barn må tåle å sove i bråk fra musikk og høylytt prating" .... Alle vel hvordan det er å skulle sove når naboen har fest eller?
"Ikke amm for ofte/mye, babyen blir tykk og overvektig" Ja vel, så vil jeg heller ha en baby som er fornøyd og glad, enn en utilfreds og sint baby..
"Bilsetet til barnet ditt har steinalderteknologi.. Du burde bytte det i en beltestol..." Vi har besafe izi plus, og ungen er 2 år.. Jeg sier ikke mer:p Hen som sa det får ikke ha 2-åringen min med i bil med mindre jeg eller sambo har montert setet i bilen først...
Altså, jeg kan forstå at råd er i beste mening, men noen er så "far out" at jeg føler vi lever i 1800-pil og bue...
For fy søren, enkelte er rimelig lite opplyst om baby/barn og alt som omhandler baby/barn.
Jeg har alltid vært beskjeden, men har endelig lært å si fra når noen kommer med merkelige råd:)

Back
Topp