De dumme kynnerene = sykemelding:/

Inkamor

Betatt av forumet
Da måtte jeg til jordmor igjen idag, da jeg har ligget med kynnere i hele natt:/ Hadde på det verste ca 1 kynner vært 5 min, å jordmor syntes dette var mye da jeg bare var 22+1. Så fikk beskjed om å dra hjem å legge meg på sofaen, ringe jobben å fortelle at jeg måtte bli hjemme.
Fikk også beskjed fra jormor at nå burde det bli slutt på nattevaktene da jeg har 55% natt-20% dag, hvis ikke kunne jeg risikere å føde prematurt:(

Kroppen er visst kjempestressa av å snu døgnet hele tiden, kjenne jeg er mye mer sliten nå en for noen uker siden.

Så her blir det visst legetur imorgen å få sykemelding ut uka, for så å tilrettelegge på jobb så langt det går.. Veldig kjedelig da jeg hater å gå hjemme, men nå må jeg bare tenke på at lille prinsen i magen skal ha det best mulig:)

Flere som har måttet trappe ned på jobb pga svangerskapet eller?

Jeg jobber kun 20 prosent pga bekken-relatert problem. Kan rett og slett ikke sitte ved kontorpulten, da låser det seg. Kjedelig, for jeg savner veldig å jobbe.

Håper der hjelper for deg å kutte ut nattjobbingen. Lykke til!

Jeg har vært sykmeldt tidligere i svangerskapet pga. bekkenlåsning, men nå går det ganske greit å være på jobb. Har fått tilrettelagt bra med hev/senk-pult og sitteball, så jeg kan variere arbeidsstilling etter behov. Har også en veldig grei sjef som lar meg ha hjemmekontor når jeg kjenner at jeg trenger å slappe av litt. Da kan jeg ligge på sofaen med laptopen på fanget/magen (enn så lenge...). :)

Har ikke måtte redusere foreløpig men kjenner desverre på at det er tungt å jobbe turnus med seint-tidlig vakter. Har en god del av dem i min turnus og sliter på tidligvaktene etter sein. Har anledning til å legge meg nedpå nå, men hvis det blir travelt kan det være jeg må gå over til gradert evt full sm. Spent på tiden fremover.

Du kan ikke svangerskapspenger??? Hvis vi bruker opp sykemeldibgen nå har vi ikke noe å gå på hvis noe skhwr etter fødsel. Da har vi ikke krav på sykemelding. Min jordmor vil helst at vi bruker svangerskaps penger hvis det er mulig!

Du kan ikke svangerskapspenger??? Hvis vi bruker opp sykemeldibgen nå har vi ikke noe å gå på hvis noe skhwr etter fødsel. Da har vi ikke krav på sykemelding. Min jordmor vil helst at vi bruker svangerskaps penger hvis det er mulig!

Lurt å søke om svangerskapspenger hvis man kan få det. Selv om jeg ikke egentlig helt skjønner poenget med svangerskapspenger i stede for sykemelding hvis man har opparbeidet seg fulle rettigheter. Eneste er at det jo kanskje ser bedre ut på sykemeldingsstatistikken din. For det du sier med at man ikke har krav på sykemelding stemmer ikke. Når du går i permisjon er det som å være i jobb og du opparbeider deg nye rettigheter og kan være sykemeldt inntil 1år. Har gjort erfaring på det selv derfor jeg vet det.
Misforstå meg rett jeg syns det er bra med svangerskapspenger men bare skjønner ikke helt hvilke fordeler det gir kontra sykemelding utover tilfeller hvor man har brukt opp sykemeldingsperioden sin. Noen som vet?

Ja etter at permisjonen er over hsr du rettigheter igjen, men hvis noe skjer og du har behov for sykem3lding i permisjinen så får du ikke det. Da blir du nødt til å bruke permisjinen til å bli frisk

Men det er jo ikke alle som kan få svangerskapspenger. Det er kun hvis jobben ikke kan tilrettelegge for deg. Jeg som har kontorjobb har ingen krav på svangerskapspenger (hvis jeg forstår det riktig?) kynnere eller kvalme er_mitt_problem, jobben min har ingenting med det liksom.

Har vært hose legen idag, å ettersom jobben har vanskelig for å tilrettelegge så har det blitt søkt om svangerskapspenger!:)
Å du har rett i det med sykemeldinga, både lege å jordmor har forklart akkurat det samme som du sier:)

Hva er forskjellen på svangerskapspenger og sykepenger? Har vært mye sykmeldt pga sterk svangerskapskvalme. Har aldri fått høre om svangerskapspenger før. ?

Legen min har heller ikke nevnt svangerskapspenger og jeg har vært sykemeldt siden rundt 10 desember å foreløbig ut januar??

Du tjener deg opp sykepengerett når du er i permisjon! :-)

Min lege sier at jordmødre er så opptatt av svangerskapspenger, at de kan få det til å gjelde det meste, men det er visst kun ment for de som utsetter foster for risiko, som arbeid med farlige kjemikalier osv. som egentlig har krav på det.
Jeg hadde krav på det sist gang grunnet eksponering for løsemiddel, men sjefen ville ikke godta der. Fikk da sykmelding. Og etter permisjon fikk jeg ny rett på sykepenger igjen! :-)

Jeg trodde jeg hadde rett på svangerskapspenger nå også, da det kan bli fysiske ting/farer i jobb. Og stress.
Men lege sier dette i hovedsak påvirker kroppen min, og kynnere er jo kroppen vår, ikke foster. Så derfor vil jeg ikke ha krav på det, selv om en jordmor trolig ville trumfe det gjennom. Ved kynnere osv bør det da heller være gradert sykmelding så kroppen vår får stresse ned.

Dette var kun ment som info jeg har fått, og poenget var iallfall at man ikke mister sykepengerett! Det opparbeider man på nytt i permisjon. :-)

Ja etter at permisjonen er over hsr du rettigheter igjen, men hvis noe skjer og du har behov for sykem3lding i permisjinen så får du ikke det. Da blir du nødt til å bruke permisjinen til å bli frisk

Ja det stemmer sikkert så det er jo supert hvis man kan få svangerskapspenger i stede for sykemelding. Tror allikevel det skal ganske mye til å bli sykemeldt fra permisjon. Det er mer hvis man er for syk til å ta seg av barnet og far må ta seg av barnet. Det er iallefall viktig å vite at man ikke må gå å være redd for å bli sykemeldt i svangerskapet fordi man tror at man bruker opp rettighetene til man skal ut i jobb igjen for sånn er det som sagt ikke. Jeg syns det er viktig at man tenker på seg selv og babyen i magen når man går gravid og om det er sykemelding så må til så burde man gå for det uten å ha dårlig samvittighet:).

Ja det stemmer sikkert så det er jo supert hvis man kan få svangerskapspenger i stede for sykemelding. Tror allikevel det skal ganske mye til å bli sykemeldt fra permisjon. Det er mer hvis man er for syk til å ta seg av barnet og far må ta seg av barnet. Det er iallefall viktig å vite at man ikke må gå å være redd for å bli sykemeldt i svangerskapet fordi man tror at man bruker opp rettighetene til man skal ut i jobb igjen for sånn er det som sagt ikke. Jeg syns det er viktig at man tenker på seg selv og babyen i magen når man går gravid og om det er sykemelding så må til så burde man gå for det uten å ha dårlig samvittighet:).
Enig med dette. :-)
Det skal litt til for å bli sykmeldt i permisjon, etter hva jeg har forstått.
Og det skal en velvillig sjef og jordmor til for å få svangerskapspenger i graviditet.
Dette er iallfall mine erfaringer.
Og det er ikke noe problem med ny sykmelding etter permisjon, dersom det skulle være behov for det. :-)

Om man får svangerskapspenger eller sykmelding spiller jo liten rolle, det viktigste er at man lytter til kroppen, snakker med jordmor/lege, og finner en løsning som passer hver enkelt. :-)

Hva er forskjellen på svangerskapspenger og sykepenger? Har vært mye sykmeldt pga sterk svangerskapskvalme. Har aldri fått høre om svangerskapspenger før. ?
Svangerskapspenger kan man få om det er arbeidsplassen som er årsak til at du ikke kan jobbe i svangerskapet.
Som å utsette foster for kjemikalier, løsemidler osv.
Svangerskapskvalme er jo ikke utløst av selve arbeidsplassen, og er jo heller ikke noe risiko for fosteret dersom det er snakk om "normal" morgenkvalme.
Om du jobber med kjemikalier må jobben tilrettelegge for deg, ellers kan du få svangerskapspenger.

Du kan jo alltids be om tilrettelegging i forhold til kvalmen også; om det er lettere å starte senere på dagen, ha flere luftepauser osv.
Men jeg ville ikke fått svangerskapspenger som følge av kvalme. Kanskje du har en snillere sjef (og lege) enn meg. :)

Sykepenger er når du er sykmeldt fordi du trenger en pause, redusert stilling fra jobb fordi kroppen din trenger det.
Eller dersom du egentlig har krav på svangerskapspenger, men ikke får det innvilget. :)

Håper du forstod noe av det? :)

Husk også at sykepengeperioden er lang, mener det er ett år.
Med termin i mai vil man ikke rekke å bruke opp denne perioden, og så får man ny periode etter permisjon.
Tror man kan utsette permisjon dersom man blir for syk til å ta seg av barna også? :-)

Men får man svangerskapspenger er jo det bare supert, istedenfor å bekymre seg for sykmelding osv. :-)

Da måtte jeg til jordmor igjen idag, da jeg har ligget med kynnere i hele natt:/ Hadde på det verste ca 1 kynner vært 5 min, å jordmor syntes dette var mye da jeg bare var 22+1. Så fikk beskjed om å dra hjem å legge meg på sofaen, ringe jobben å fortelle at jeg måtte bli hjemme.
Fikk også beskjed fra jormor at nå burde det bli slutt på nattevaktene da jeg har 55% natt-20% dag, hvis ikke kunne jeg risikere å føde prematurt:(

Kroppen er visst kjempestressa av å snu døgnet hele tiden, kjenne jeg er mye mer sliten nå en for noen uker siden.

Så her blir det visst legetur imorgen å få sykemelding ut uka, for så å tilrettelegge på jobb så langt det går.. Veldig kjedelig da jeg hater å gå hjemme, men nå må jeg bare tenke på at lille prinsen i magen skal ha det best mulig:)

Flere som har måttet trappe ned på jobb pga svangerskapet eller?
Hvordan er formen nå som du kan slappe litt mer av? Håper du får stresset ned, kost deg med magen, og at du slipper flere vonde kynnere! :-)

Hvordan er formen nå som du kan slappe litt mer av? Håper du får stresset ned, kost deg med magen, og at du slipper flere vonde kynnere! :-)
Jo, den er bedre!:) Har mindre kynnere, men har fortsatt 5-10 stk pr døgn.
Tror nok jeg bare må innse at jeg kan komme til å ha det slikt resten av svangerskapet.. Men så lenge det ikke blir farlig for barnet så skal jeg nok klare å leve med det:)

Jo, den er bedre!:) Har mindre kynnere, men har fortsatt 5-10 stk pr døgn.
Tror nok jeg bare må innse at jeg kan komme til å ha det slikt resten av svangerskapet.. Men så lenge det ikke blir farlig for barnet så skal jeg nok klare å leve med det:)
Uff, det hørtes jo ikke noe godt ut!
Blir de bedre når du beveger deg, legger deg ned?
Det er jo ikke farlig med kynnere, så lenge de går over. Men det kan jo være vondt og ubehagelig for deg.
Håper det blir bedre etterhvert som dagene går og du har fått mer tid til avslapning. :)
Hvor langt er du på vei?

Husk å tenk på at du gjør noe veldig viktig når du går hjemme. Du lager et bedre miljø for babyen å vokse i ved å ta det mer med ro :-) det hjelper meg å tenke på det ihvertfall :-)

Back
Topp