Data = luksus?

ORIGINAL: Greven av gral

Er data luksus, eller allemannseie?

Jeg mener at det er noe man MÅ ha. Ja, jeg er nettavhengig. Kan godt leve på havregryn i ett år, bare ikke ta data`n min.
Det er jo på den måten jeg har kontakt med omverden. Jeg jobber på Pc, studerer, betaler regninger, skravler med venner og bruker alt for mye tid på BV, Hvordan skulle jeg ha klart meg uten. For meg er ikke data luksus, men nødvendig[8D]

Sign!!!

ORIGINAL: Pijah

Så PC-basert som samfunnet har blitt, forstår jeg godt at man føler seg litt hemmet om man ikke har det. Så jeg vil si at det er et must. MEN, man trenger jo ikke kjøpe pc til 17.000 f.eks når det finnes helt ålreite maskiner til 3000 kr. 

Sign.

ORIGINAL: Miss Fat

ORIGINAL: inamaria

det er noe alle har. absolutt ikke luksus. flatskjerm-tv er jo heller ikke luksus, så hvorfor skulle pc være det? samme med xbox, ps3, wii ol. det er noe alle har eller har lett tilgang på til en normal pris dersom de ønsker seg det.
når noe er luksus tenker jeg stort og dyrt. noe ikke alle har råd til. dersom man kjøper seg en pc til 80 000 begynner den å bli luksus [8D]

her har vi en bærbar hver, + at sambo har en skikkelig stor og kraftig stasjonær som brukes til filmer ol.

tenker du at alle har flatskjerm xbox, ps3 og wii?

jeg eier ingenting av det jeg.

nei, pc er noe alle har. spillkonsoller er noe folk har tilgang på dersom de ønsker seg det uten at de trenger å ha ei lønn på 1 000 000 i året.

det er noe alle har. absolutt ikke luksus. flatskjerm-tv er jo heller ikke luksus, så hvorfor skulle pc være det? samme med xbox, ps3, wii ol. det er noe alle har eller har lett tilgang på til en normal pris dersom de ønsker seg det.
når noe er luksus tenker jeg stort og dyrt. noe ikke alle har råd til. dersom man kjøper seg en pc til 80 000 begynner den å bli luksus [8D]

her har vi en bærbar hver, + at sambo har en skikkelig stor og kraftig stasjonær som brukes til filmer ol.

nei, pc er noe alle har. spillkonsoller er noe folk har tilgang på dersom de ønsker seg det uten at de trenger å ha ei lønn på 1 000 000 i året.

Stemmer IKKE[;)]
Kjenner faktisk en del som ikke har, pga de har ikke råd.
Jeg kjøpte min første data for under 12mnd siden[;)]

ORIGINAL: Labambie

Nei, det er en nødvendighet.. Barn i skolen må jo på nett for å få gjort lekser. Regninger, jobbsøking, NAV osv.. ALT går på nett. 

Det er en nødvendighet.. I tilegg til alt nevnt over her, så hadde ikke sønnen min vært konfirmant i år, om vi ikke hadde hatt nett. Vi må følge opp alt di ska gjøre via kirkens nettside.

Jeg føler meg ganske hemmet allerede etter å ha hatt en feil på linja som gjør at jeg har blitt kasta av nettet 15 ganger på 3 kvarter, og Telenor ikke kan fixe problemet før den 24 [8D]

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Jeg mener at det er noe man bør ha om man virkelig har interresse for det og bruk for det, men jeg mener alikevel at det er litt luksus.

Man kunne klart seg med en gammel, godt brukt, stasjonær til nettbank ol. Men det er det liksom "ingen" som vil ha lenger uansett økonomi.

Men en data er jo en data om den er ny eller gammel så da sier du jo at det er en nødvendighet og ikke luksus.

ORIGINAL: *Nothernstar*

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Jeg mener at det er noe man bør ha om man virkelig har interresse for det og bruk for det, men jeg mener alikevel at det er litt luksus.

Man kunne klart seg med en gammel, godt brukt, stasjonær til nettbank ol. Men det er det liksom "ingen" som vil ha lenger uansett økonomi.

Men en data er jo en data om den er ny eller gammel så da sier du jo at det er en nødvendighet og ikke luksus.

Jeg sier at det er noe en bør ha, men ikke en nødvendighet.

Man kan faktisk klare seg uten data, selv om jeg ikke har lyst til og gjøre det selv. Det er tungvint med brevgiro eller og betale regninger over telefon (for det finnes faktisk billigere måter enn og betale den PÅ posten). Det er tungvint og søke jobber uten pc. Det er tungvint og sende meldekort uten pc. Alt er mer tungvint uten pc. Men det meste går ann og fikse uten, så en nødvendighet er det ikke. Men jo, jeg forstår godt at folk prioriterer det. Problemet er vel ofte at folk prioriterer en dyrere og nyere pc enn de egentlig har råd til, og dermed går det på bekostning av annet. Gjelder dog mye annet enn pc, bare se på luksusfellen. [8D]

Gubben har ønsket seg ps3 siden den kom han, men han har ikke kunnet kjøpe den, av den enkle grunn at vi ikke har råd. Jeg synes dyre leketøy er luksus jeg. Alt dom er dyrt, og ingen nødvendighet, er luksus. Og i mine øyne er ikke en spillkonsoll til flere tusen ett billig leketøy.

det er ikke noe luksus i det hele tatt - det er en nødvendighet, synes jeg.

Det er en nødvendighet. Jeg MÅ i alle fall ha pc for å få gjort det jeg skal i jobben min, i tillegg til at sønnen min på 13 må ha tilgang til pc hjemme for å få gjort det som skolen krever.

Jeg er en av de som har "kasse-tv" venter på den ryker så blir det flatskjerm her og. men ser virkelig IKKE poenget med å bytte den ut fordi vi VIL ha ny.

Samme her...

Når vi en dag må ha ny, om vi skal kjøpe ny fra butikken og ikke brukt som sist, så blir det vel flatskjerm, men det blir ikke noe mer enn 32-tommer om jeg får bestemme. Det er andre ting jeg prioriterer enn TV, selv om vi har både xbox og Wii i tillegg til fire PCer og to notebooks. Tre av PCene er hjemmebygget...

Data/ internett er ikke luksus i dag, det er en nødvendighet i forhold til å få betalt regninger, gratis aviser, skolearbeid for evt foreldre og barn, jobb ++++

Nå som jeg har skoleunge, er jeg nesten avhengig av dataen, hun får lekser der, og beskjeder gjennom itslearning.

Vi ringer også gratis gjennom nett, og leser aviser, betaler regninger osv osv..

Hadde nok klart oss uten dataen, men, det hadde blitt vanskelig.

Helt enig! PC må man ha. Hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg ikke fått betalt regninger og ikke fulgt med på noen ting som helst[:o]

ORIGINAL: Pijah

Så PC-basert som samfunnet har blitt, forstår jeg godt at man føler seg litt hemmet om man ikke har det. Så jeg vil si at det er et must. MEN, man trenger jo ikke kjøpe pc til 17.000 f.eks når det finnes helt ålreite maskiner til 3000 kr. 

Med alle gebyrer på regninger som betales pr. papirgiro, frimerker til brev, skjemaer og liknende, tellerskritt til nettbank, telefonkø hos legekontoret, Lånekassen og kundeservice, abonnementer på papiraviser og liknende har en vanlig laptop eller stasjonær PC raskt tjent seg inn igjen.

I dagens informasjonssamfunn er barn som vokser opp helt uten PC nesten handicappet i forhold til å være på nivå med sine jevnaldrende i teknisk og populærkulturell kunnskap.

DYR PC trenger man derimot bare om man skal spille grafikk- og prosessor-krevende spill eller driver med grafisk design/filmredigering/musikkskaping o.l.

Jeg mener at man faktisk må ha det.
Får jo ikke sjekket noe info uten, og jeg har kun bank på nett.

Back
Topp