Data = luksus?

Greven av gral

Forumet er livet
VIP
Er data luksus, eller allemannseie?

Jeg mener at det er noe man MÅ ha. Ja, jeg er nettavhengig. Kan godt leve på havregryn i ett år, bare ikke ta data`n min.
Det er jo på den måten jeg har kontakt med omverden. Jeg jobber på Pc, studerer, betaler regninger, skravler med venner og bruker alt for mye tid på BV, Hvordan skulle jeg ha klart meg uten. For meg er ikke data luksus, men nødvendig[8D]

Så PC-basert som samfunnet har blitt, forstår jeg godt at man føler seg litt hemmet om man ikke har det. Så jeg vil si at det er et must. MEN, man trenger jo ikke kjøpe pc til 17.000 f.eks når det finnes helt ålreite maskiner til 3000 kr. 

Jeg mener det er no man "må" ha. Selv har jeg en 3 år gammel pc som da kostet 5000, så har ikke akkurat kjøpt den dyreste man finner [:)]

ORIGINAL: Pijah

Så PC-basert som samfunnet har blitt, forstår jeg godt at man føler seg litt hemmet om man ikke har det. Så jeg vil si at det er et must. MEN, man trenger jo ikke kjøpe pc til 17.000 f.eks når det finnes helt ålreite maskiner til 3000 kr. 

sign, husker ikke lenger kordan det e å gå på posten/banken å betale regninger[8|]
så pc må en ha[:D]

Enig med deg!! Jeg fortstår ikke de som bytter data hvert halvår, KUN for å ha det nyeste av det nye [&:] Jeg har hatt pc'n min i sikkert 3år. Greit nok at den begynner å hangle litt nå, men den kosta "bare" 3-4000,- også. Hehe.

Jeg mener at det er noe man bør ha om man virkelig har interresse for det og bruk for det, men jeg mener alikevel at det er litt luksus.

Man kunne klart seg med en gammel, godt brukt, stasjonær til nettbank ol. Men det er det liksom "ingen" som vil ha lenger uansett økonomi.

Enig!!

bli fort dyrt å f.eks. betale regninger om man ikke har nettbanktilgang da de tar 50-100 kr i gebyr for å legge den inn i banken... Og da har man "tjent inn" den PCen på kort tid allikevel[:)]

pc er ikke noe jeg MÅ ha... vi har vært ett år uten pc eller nesten 2 år var det.. fordi vi hade ikke internett ville ikke bruke penger på det. men nå er det inkludert i leien så da måtte vi nesten ha pc.. :) helt utrolig men vi greide oss kjempe fint uten pc...

men det er ikke noe luksus å ha pc..

det er noe alle har. absolutt ikke luksus. flatskjerm-tv er jo heller ikke luksus, så hvorfor skulle pc være det? samme med xbox, ps3, wii ol. det er noe alle har eller har lett tilgang på til en normal pris dersom de ønsker seg det.
når noe er luksus tenker jeg stort og dyrt. noe ikke alle har råd til. dersom man kjøper seg en pc til 80 000 begynner den å bli luksus [8D]

her har vi en bærbar hver, + at sambo har en skikkelig stor og kraftig stasjonær som brukes til filmer ol.

Nei, det er en nødvendighet.. Barn i skolen må jo på nett for å få gjort lekser. Regninger, jobbsøking, NAV osv.. ALT går på nett. 

Jeg går på skole og nesten alt skal leveres på fronter, ikke noe i papirutgave. Så jeg føler at jeg er ganske avhengi av pc.
Dessuten gjør det ting som kommunikasjon mye enklere og billigere, jeg kan betale regningene mine på nett osv.
Nei jeg syns ikke pc=luksus

På et vis er det jo en luksus. Men samtidig er det jo en ting de fleste har ettersom samfunnet nå er bygd opp rundt datasystemer. Men hvis man skal være vrang så kan man reise å låne data på nav eller bibliotek når man skal betale regninger eller gjøre sånne ting.. men så vrang er jeg ikke[8D]

Sign! Man er jo nesten avhengig av internett for å gjøre flere ting i dag, slik at man kan gjøre ting utenom arbeidstid og etter at ungene er i seng - så ser ikke på data som luksus men nesten som en nødvendighet! Og som pijah sier man trenger ikke bruke all verdens penger på en ok data om man må ha ny...

ORIGINAL: Ripley

I dagens samfunn er ikke en datamaskin luksus, men en nødvendighet.

ALT foregår jo på internett, regningsbetaling, jobbsøking, skolesøking, oppgavelevering, telefonkatalog, epost, NAV-møkk, meldekort, fastlege, søking om bhg-plass, søking om en mulig legetime kanskje i år etc etc etc.

Og så har man all moroa i tillegg på internett.

Andre bruker maskinen til jobbrelaterte ting (dokumenter, regnskap og slikt), bruker det som et verktøy i arbeidsprosessen.

Man står ganske på bar bakke uten. Og det begrenser seg hvor kult det er å sitte på en datamaskin på biblioteket i time etter time etter time for å gjøre skolearbeid, jobbsøking, dokumentskriving etc etc etc

sign

ORIGINAL: inamaria

det er noe alle har. absolutt ikke luksus. flatskjerm-tv er jo heller ikke luksus, så hvorfor skulle pc være det? samme med xbox, ps3, wii ol. det er noe alle har eller har lett tilgang på til en normal pris dersom de ønsker seg det.
når noe er luksus tenker jeg stort og dyrt. noe ikke alle har råd til. dersom man kjøper seg en pc til 80 000 begynner den å bli luksus [8D]

her har vi en bærbar hver, + at sambo har en skikkelig stor og kraftig stasjonær som brukes til filmer ol.

Jeg synes definitivt flatskjerm tv er luksus om man bytter ut tv'en kun for og få flatskjerm. Ellers er ikke flatskjerm mer luksus enn annen, rett og slett fordi det er det eneste man får kjøpt.

xbox, ps3, wee ol. er definitivt luksus. Vi har ingen av delene, og heller ikke råd til og kjøpe det. Da går det i såfall på bekostning av vedlikehold av bolig el.

tenker du at alle har flatskjerm xbox, ps3 og wii?

jeg eier ingenting av det jeg.

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Jeg synes definitivt flatskjerm tv er luksus om man bytter ut tv'en kun for og få flatskjerm. Ellers er ikke flatskjerm mer luksus enn annen, rett og slett fordi det er det eneste man får kjøpt.

xbox, ps3, wee ol. er definitivt luksus. Vi har ingen av delene, og heller ikke råd til og kjøpe det. Da går det i såfall på bekostning av vedlikehold av bolig el.

Jeg er en av de som har "kasse-tv" venter på den ryker så blir det flatskjerm her og. men ser virkelig IKKE poenget med å bytte den ut fordi vi VIL ha ny.

Vi er avhengige av pc'n for å få gjort skolearbeid begge to, og jeg er stort sett avhengig av den for å få jobb, sånn det er nå. Hvis jeg ikke legger ut tegningene mine på nettet, er det ingen som ser dem, da blir det heller ingen bestillinger eller invitasjoner til utstillinger... 

ORIGINAL: Miss Fat

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Jeg er en av de som har "kasse-tv" venter på den ryker så blir det flatskjerm her og. men ser virkelig IKKE poenget med å bytte den ut fordi vi VIL ha ny.

vi har faktisk også kasse tv. 2 stk tilogmed hahah på rommet og i stuen.. vi har heller ikke wii.ps3 eller xbox.. fordi det har vi ike råd til å kjøpe..

Back
Topp