Daisy Bloom & Reisen til Spireland

Planen videre er som følger:

Hysteroskopi på onsdag neste uke. Jeg gruer meg så mye…, men prøver å ikke tenke på det.

Oppstart stimulering ved neste mens (mars). Jeg skal ta østrogen forkant, bytte medisin til Meriofert pluss fyremadel selvfølgelig. Tar ovitrelle som vanlig. Skal kjøre på med prednisolon som forrige gang, og starter med albyl-E etter egguttaket. Denne runden kjører vi også totalfrys, så jeg HÅPER på mer enn 1 blasto:nailbiting:

Jeg tar selvfølgelig også fortsatt alle tilskudd og vitaminer. I tillegg har jeg startet med akupunktur. Først og fremst for å stabilisere kroppen etter lang protokoll (jeg har fortsatt overgangsplager!!), men hun mente hun kunne hjelpe til med å modne både egg og gjøre klar kroppen for innsett. Så jeg tenker, hvorfor ikke?

Dette blir uansett siste egguttak i Norge. Muligens siste uttak noen sinne. Jeg har ikke helt bestemt meg om det blir et til uttak med egne egg i utlandet, eller om økonomien tilsier at jeg må gå rett på ED. Det er tøft. Skikkelig tøft. Jeg prøver å ikke håpe for mye, men merker samtidig at jeg virkelig, virkelig håper det går denne gangen…

Planen videre er som følger:

Hysteroskopi på onsdag neste uke. Jeg gruer meg så mye…, men prøver å ikke tenke på det.

Oppstart stimulering ved neste mens (mars). Jeg skal ta østrogen forkant, bytte medisin til Meriofert pluss fyremadel selvfølgelig. Tar ovitrelle som vanlig. Skal kjøre på med prednisolon som forrige gang, og starter med albyl-E etter egguttaket. Denne runden kjører vi også totalfrys, så jeg HÅPER på mer enn 1 blasto:nailbiting:

Jeg tar selvfølgelig også fortsatt alle tilskudd og vitaminer. I tillegg har jeg startet med akupunktur. Først og fremst for å stabilisere kroppen etter lang protokoll (jeg har fortsatt overgangsplager!!), men hun mente hun kunne hjelpe til med å modne både egg og gjøre klar kroppen for innsett. Så jeg tenker, hvorfor ikke?

Dette blir uansett siste egguttak i Norge. Muligens siste uttak noen sinne. Jeg har ikke helt bestemt meg om det blir et til uttak med egne egg i utlandet, eller om økonomien tilsier at jeg må gå rett på ED. Det er tøft. Skikkelig tøft. Jeg prøver å ikke håpe for mye, men merker samtidig at jeg virkelig, virkelig håper det går denne gangen…
Hysteroskopi går nok veldig bra! På meg la de først lokalbedøvelse før de sjekket inni slik at de ikke la meg i narkose for ingenting. Og jeg trengte ikke operasjon, fikk heller følge med på skjermen og så inni egen livmor og alt de sjekket. Veldig gøy faktisk! Skikkelig flinke og søte leger.

Spennende med nye medisiner! Var det du som foreslo det, eller legen? Hva sa legen om det? Og hvor stor dose skal du ta? Jeg gikk på to sprøyter om dagen, så ble ikke billigere enn noe annet for min del, men der har vi jo ulike doser (heldigvis for de som kan ta mindre!). Den er veldig naturlig framstilt og derfor må man blande selv, men det er lett. Anbefaler å kjøpe ekstra spørytespisser tilfelle du skulle være uheldig med noe og trenger nye. Koster en tier på apoteket. :)

Hvis du går til akupunktur håper jeg du går til et sted med mye erfaring rundt dette. Ønsker ikke skremme deg, men er personen uerfaren kan det kødde til ting også. Ettersom det står så mye på spill så hadde jeg spurt om erfaringen til akupunktøren, dersom du ikke vet hva den er. :) Jeg har selv gått til akupunktur i forbindelse med ivf tidligere, så er ikke imot det, men det er så viktig at de vet hva de driver med.

Ønsker deg alt det beste med dette forsøket! Så spennende!

Hysteroskopi går nok veldig bra! På meg la de først lokalbedøvelse før de sjekket inni slik at de ikke la meg i narkose for ingenting. Og jeg trengte ikke operasjon, fikk heller følge med på skjermen og så inni egen livmor og alt de sjekket. Veldig gøy faktisk! Skikkelig flinke og søte leger.

Spennende med nye medisiner! Var det du som foreslo det, eller legen? Hva sa legen om det? Og hvor stor dose skal du ta? Jeg gikk på to sprøyter om dagen, så ble ikke billigere enn noe annet for min del, men der har vi jo ulike doser (heldigvis for de som kan ta mindre!). Den er veldig naturlig framstilt og derfor må man blande selv, men det er lett. Anbefaler å kjøpe ekstra spørytespisser tilfelle du skulle være uheldig med noe og trenger nye. Koster en tier på apoteket. :)

Hvis du går til akupunktur håper jeg du går til et sted med mye erfaring rundt dette. Ønsker ikke skremme deg, men er personen uerfaren kan det kødde til ting også. Ettersom det står så mye på spill så hadde jeg spurt om erfaringen til akupunktøren, dersom du ikke vet hva den er. :) Jeg har selv gått til akupunktur i forbindelse med ivf tidligere, så er ikke imot det, men det er så viktig at de vet hva de driver med.

Ønsker deg alt det beste med dette forsøket! Så spennende!
Litt usikker på dosen, men jeg har betalt 15 000 kr for Pergoveris hvert uttak (og det er uten alt annet). Så vidt jeg så på prisen var det mye billigere med Meriofert, men kanskje ikke det blir så mye billigere hvis jeg må ta mye mer? Jeg håper likevel! Med Gonal F betalte jeg vel rundt 10 000 for alt, så jeg håper virkelig at det blir litt mer rundt der enn det jeg hatt med Pergoveris.

Jeg nevnte det for legen ( sammen med en Haug andre ting). Jeg var mest opptatt av at vi skulle drøfte det, og var klar på at jeg ønsket at vi skulle se på saken min og tenke hva som kunne lønne seg for meg- ikke hva som forskning sier funker for en stor gruppe kvinner. Han forsto veldig godt hva jeg mente, og gikk gjennom alle forsøkene mine og spurte om masse ting. Vi endte på at det kunne være lurt å prøve å bytte. Jeg var tydelig på at jeg ville drøfte det, men det var ikke slik at jeg må bytte hvis han mente det ikke var best. Så jeg føler at det ble en bra samtale, og har en god følelse!

Jeg går til Vibeke Fjeld, og hun er jo nærmest ekspert på akupunktur og IVF. Jeg går dit først og fremst for å stabilisere hormonbalansen etter lang protokoll, for jeg har fortsatt bi irkninger etter medisinene på lang protokoll :arghh:

Fikk du lokalbedøvelse?! Så heldig! Jeg skal ta privat (for ventetiden er altfor lang offentlig), og fikk bare beskjed om å ta Paracet i forkant… Jeg skulle gjerne hatt lokalbedøvelse…:shifty:

Idag har jeg hatt samtale med en dansk klinikk. Veldig hyggelig sykepleier, og vi snakket lenge- mye om veien min så langt. Det som er positivt er at hun absolutt ikke synes jeg hadde holdt på «for lenge». Hun mente helt klart at jeg hadde gode sjanser, og at dette tar tid kan rett og slett bare være at det tar tid. I min alder er visst ikke fem innsett enormt mye, og med mine verdier og resultater underveis (at jeg får blastocyster som er ok) så er dette visstnok ikke så verst! Vi snakket også om eggdonasjon selvfølgelig, og med dansk donor var ventelisten opp til 8 måneder! Shit! De samarbeidet med en klinikk i Hellas, og der var det 3 måneders ventetid. Men da ikke nødvendigvis med skandinavisk etnisitet… Hun var likevel helt tydelig på at hvis hun hadde vært meg, så ville hun også fortsatt med egne egg noen runder til. Min plan så langt er jo to uttak til- et her i Norge og et på en annen klinikk, mest sannsynlig i utlandet. Men det var en god og viktig pep-talk for meg som føler selv at dette har tatt for lang tid… Selvom ingen egentlig har sagt det til meg.

Så kjekt med en fin og oppmuntrende samtale. Det var kjekt å høre. Håper det neste uttaket er et bra et.

Så kjekt med en fin og oppmuntrende samtale. Det var kjekt å høre. Håper det neste uttaket er et bra et.
Det var godt å høre at dette kan gå! Man mister jo litt motet selv i disse prosessene og det er ikke alltid så lett å vite hva som er innenfor «normalen».

Hei Daisy, nå har jeg lest gjennom hele dagboka di, og selv om jeg jo visste at du ikke er gravid ennå ble jeg like lei meg hver gang jeg leste om et forsøk som ikke fungerte :sad010Vil veldig gjerne følge deg videre her. Så godt å lese at du hadde en god samtale med klinikken i Danmark. Jeg tenker det er veldig godt at noen kan hjelpe en med å se hele prosessen litt utenfra, og ikke minst det å føle seg sett som individ oppi det hele :Heartred

Hei Daisy, nå har jeg lest gjennom hele dagboka di, og selv om jeg jo visste at du ikke er gravid ennå ble jeg like lei meg hver gang jeg leste om et forsøk som ikke fungerte :sad010Vil veldig gjerne følge deg videre her. Så godt å lese at du hadde en god samtale med klinikken i Danmark. Jeg tenker det er veldig godt at noen kan hjelpe en med å se hele prosessen litt utenfra, og ikke minst det å føle seg sett som individ oppi det hele :Heartred
Å, så hyggelig!! Du er hjertelig velkommen til å følge meg :Heartred Det setter jeg utrolig stor pris på! Det er virkelig godt å få noen (utenom dine nærmeste), til å se situasjonen litt fra utsiden. Og det er veldig godt å høre at andre (helsepersonell!) har troa, det er så viktig å bli sett så jeg var veldig glad for den samtalen. Hvor er du oppi alt dette? Har du startet med IVF selv?

Å, så hyggelig!! Du er hjertelig velkommen til å følge meg :Heartred Det setter jeg utrolig stor pris på! Det er virkelig godt å få noen (utenom dine nærmeste), til å se situasjonen litt fra utsiden. Og det er veldig godt å høre at andre (helsepersonell!) har troa, det er så viktig å bli sett så jeg var veldig glad for den samtalen. Hvor er du oppi alt dette? Har du startet med IVF selv?
Nå så jeg at du hadde vært innom hos meg også, så da så du det kanskje der, men vi skal i gang med første runde IVF med sæddonasjon i månedsskiftet april/mai. Foreløpig kun vært gjennom den innledende utredningen. Vi holder til på Medicus i Oslo, var det der du hadde har hatt forsøkene dine til nå?

Nå så jeg at du hadde vært innom hos meg også, så da så du det kanskje der, men vi skal i gang med første runde IVF med sæddonasjon i månedsskiftet april/mai. Foreløpig kun vært gjennom den innledende utredningen. Vi holder til på Medicus i Oslo, var det der du hadde har hatt forsøkene dine til nå?
Det stemmer! Der har jeg vært hele tiden, følt meg godt ivaretatt- men jeg har etterhvert vært ganske streng med dem på å se på min individuelle sak. Opplever at jeg må ha alt på stell selv, og minne dem på erfaringer jeg(vi) har gjort oss underveis. De er utrolige hyggelige og gode å prate med, men ikke så gode på å lese seg opp på min sak alltid…

Det stemmer! Der har jeg vært hele tiden, følt meg godt ivaretatt- men jeg har etterhvert vært ganske streng med dem på å se på min individuelle sak. Opplever at jeg må ha alt på stell selv, og minne dem på erfaringer jeg(vi) har gjort oss underveis. De er utrolige hyggelige og gode å prate med, men ikke så gode på å lese seg opp på min sak alltid…
Ja, jeg har skjønt at flere har opplevd det sånn, men virker nesten som det gjelder litt på norske klinikker generelt? I hvert fall er det mitt inntrykk via andre jeg kjenner som har gjort IVF både offentlig og ved andre private klinikker. For oss var ikke valget så vanskelig da Medicus er de som gir best mulighet til å ha noe å si selv i donorvalget, så akkurat valget av klinikk har vært av de (få) enkle så langt i prosessen. Men det er fint å høre andres erfaringer med dem likevel, så man vet at man må være litt oppmerksom på å følge med selv og kanskje pushe litt på for å få prøve nye ting dersom det viser seg å trengs.

Ja, jeg har skjønt at flere har opplevd det sånn, men virker nesten som det gjelder litt på norske klinikker generelt? I hvert fall er det mitt inntrykk via andre jeg kjenner som har gjort IVF både offentlig og ved andre private klinikker. For oss var ikke valget så vanskelig da Medicus er de som gir best mulighet til å ha noe å si selv i donorvalget, så akkurat valget av klinikk har vært av de (få) enkle så langt i prosessen. Men det er fint å høre andres erfaringer med dem likevel, så man vet at man må være litt oppmerksom på å følge med selv og kanskje pushe litt på for å få prøve nye ting dersom det viser seg å trengs.
Absolutt! Tror de fleste har opplevd det litt på denne måten, litt sånn samlebånd og flere har dårligere erfaring med det offentlige. Men tror det er viktig å være litt på, anbefaler også å ha god dialog med embryologene. Sjefsembryologen på Medicus heter Steven og han er fantastisk. Veldig fin å snakke med, og ærlig. Jeg har snakket med han flere ganger om eggene mine og utviklingen av blastocystene. Dette er noe ikke legene er så gode på.

Absolutt! Tror de fleste har opplevd det litt på denne måten, litt sånn samlebånd og flere har dårligere erfaring med det offentlige. Men tror det er viktig å være litt på, anbefaler også å ha god dialog med embryologene. Sjefsembryologen på Medicus heter Steven og han er fantastisk. Veldig fin å snakke med, og ærlig. Jeg har snakket med han flere ganger om eggene mine og utviklingen av blastocystene. Dette er noe ikke legene er så gode på.
Godt tips, det virker som en så sinnssykt nervepirrende del av prosessen å vente på feedback om embryoutviklingen. Gull med en god embryolog da! ❤️

Hysteroskopi vel gjennomført på onsdag! Det var vondt og ubehagelig, men raskt - så alt i alt gikk det helt fint. Hun fjernet min lille polypp og ellers så alt veldig bra ut der inne. Det var godt å høre, og jeg er glad for at jeg gjorde det!

Legen sa også at jeg måtte forvente å blø litt, og at blødningen var veldig forskjellig fra person til person. I går (dag 2) tok den seg opp litt. Nok til at jeg begynte å bli bekymret for at det var mens. Det er omtrent like mye i dag, og hvis dette er mens så tror jeg forsøket denne runden går i vasken… Og ikke nok med det- mest sannsynlig så går neste syklus i vasken også da det kræsjer med påske… Jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, men det er frustrerende å tenke på! Jeg går på så mye vitaminer og tilskudd om dagen og hvis jeg må gå på alt i 2 måneder til så flyr tusenlappene avgårde… sukk! Dette er skikkelig uvanlig for meg som har regelmessige, stabile sykluser. I utgangspunktet skal jeg ikke ha mens før om en uke! Men forrige gang noen rotet i livmoren min (ved endometritesten) fikk jeg jo også mensen altfor tidlig. Kanskje det bare er sånn kroppen min reagerer…

Oppdatering!

Snakket akkurat med klinikken og de ville at jeg skulle stå over dette forsøket. Altså, ingen oppstart denne runden. Det er virkelig kjipt, og jeg er skikkelig skuffet. Mest fordi jeg frykter at det ikke bare blir denne syklusen, men neste også som går i vasken. Mitt lille håp er jo at dette ikke er en ekte mens, og at mensen fortsatt kommer rundt 15.april. Da kan jeg være heldig og akkurat rekke oppstart til tross for påske. Jeg krysser alt av fingre og tær for at det kommer til å skje!

Nei, så utrolig kjipt! Skjønner så godt at du er skuffet. Krysser fingrene for at neste syklus kommer som den egentlig skulle så du rekker et forsøk da likevel. Det er virkelig kjipt med så mange ulike faktorer utenfor ens kontroll. ❤️

Oppdatering!
Lang protokoll tok virkelig knekken på meg og jeg anbefaler det ikke til noen. Aldri! Jeg har hatt skikkelig ettervirkninger med overgangsalder symptomer som heldigvis har stabilisert seg nå (med hjelp fra akupunktur). Jeg går fortsatt til akupunktur for mensen lar nå vente på seg. Dette skulle være min første syklus etter lang protokoll og jeg er nå 13 dager forsinket med mens. Siden planen er at jeg skal ha pause-syklus denne runden før et forsøk med totalfrys så begynner det å spøke for innsett før sommerferien… Jeg er så ufattelig lei meg, frustrert og sint. Alt i dette har for min del handlet om venting av ulike grunner og jeg føler sånn at kroppen min (og meg selv) svikter meg når det gjelder som mest. At dette bare ikke kommer til å gå. Det er skikkelig mørkt til tross for at våren kommer med lys og varme. Jeg forstår ikke hvorfor ikke kroppen min klarer å gjøre dette, hvorfor dette skal ta så lang tid. Noe jeg ikke var forberedt på. Jeg er bare så veldig veldig lei meg…

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp