Daimiskake med marengsbunn

Bébbe

Elsker forumet
Marengs:
3 eggehviter
1,5 dl sukker
1 ss potetmel
1/2 ts hornsalt

Pisk eggehvitene kraftig, ha i sukker og pisk mer. Sikt potetmel og hornsalt og bland det opp i. Tegn en runding på et bakebapir (bruk ei kakeform som mal), og fordel marengsen innenfor ringen. Stekes på 110 grader på nederste rille i 3 timer.

Fyll:

3 eggeplommer
1/2 dl sukker
1/3 dl kremfløte
2 store daim (jeg bruker daimkuler i steden for)

Pisk egg og sukker godt. Pisk fløten stiv i en annen skål. Bland fløten forsiktig opp i eggene med slikkepott. Ha oppi daim. Fordel fyllet på den avkjølte bunnen, strø over litt daim og sett i fryseren.

Takk!!!!
Aner du hvordan den blir uten potetmel? Eller er det ikke gluten i det, kanskje...

Takk!!!!
Aner du hvordan den blir uten potetmel? Eller er det ikke gluten i det, kanskje...

Jeg aner ikke dessverre. Veldig usikker på det med gluten, men er ikke gluten i hvetemel? Kunne spurt svigerfar som er kokk, men får ikke tak i han når han er på sjøen..

Jeg aner ikke dessverre. Veldig usikker på det med gluten, men er ikke gluten i hvetemel? Kunne spurt svigerfar som er kokk, men får ikke tak i han når han er på sjøen..

Glutenallergikeren vet det nok selv. Men den er nok fri for gluten :)

Jeg bruker min egen oppskrift på marengs, den er uten potetmel;) Tusen takk for oppskriften:):D

Jeg er fristet til å lage kaken med annen søtning enn sukker, men da må jeg ikke si noe til mannen :o

Nam!:-)

Jeg er fristet til å lage kaken med annen søtning enn sukker, men da må jeg ikke si noe til mannen :o

Hehe..han liker den nok likevel :-) jeg synst den er ganske søt så man kan sikkert redusere litt på sukkeret :-)

Ha ha, gjør det:) akkurat der er jeg enig i ordtaket"det man ikke vet, har man ikke vondt av":D:D

Ha ha, gjør det:) akkurat der er jeg enig i ordtaket"det man ikke vet, har man ikke vondt av":D:D

Spørs om han smaker forskjell da.
Jeg kan ikke bake med sukrin. Det gjør hvertfall marengsen til glass og er ikke særlig godt.
Kan prøve tagatesse eller stevia kanskje :p
Men av erfaring bør jeg bruke oppskrifter som er ment til de søtningene, ikke bare erstatte sukkeret i en vanlig oppskrift!

Spørs om han smaker forskjell da.
Jeg kan ikke bake med sukrin. Det gjør hvertfall marengsen til glass og er ikke særlig godt.
Kan prøve tagatesse eller stevia kanskje :p
Men av erfaring bør jeg bruke oppskrifter som er ment til de søtningene, ikke bare erstatte sukkeret i en vanlig oppskrift!

Ah, ok:) Er ikke vant med erstatninger for sukker;) Baker bare med vanlig sukker, jeg:) He he:p

Ah, ok:) Er ikke vant med erstatninger for sukker;) Baker bare med vanlig sukker, jeg:) He he:p

Ja, altså, jeg tar meg et kakestykke jeg og, om vi er på besøk osv.
Men jeg liker å finne andre muligheter =)
Men det funker dårlig å bruke vanlige oppskrifter og bare bytte ut sukkeret, da sukrin f.eks oppfører seg litt anderledes enn sukker. Finnes sikkert en sukkerfri variant som da er bedre å bruke! :D

Ah, ja, jeg skjønner:) Trodde det var en og samme sak jeg da(dumme meg):p Jeg bruker bare vanlig sukker jeg, da, men var ei stund jeg bakte så mye at hverken sambo eller ungan orka halvparten av kakene;) He he.. Så ikke bakt så mye i det siste, går litt i perioder føler jeg:)

Ah, ja, jeg skjønner:) Trodde det var en og samme sak jeg da(dumme meg):p Jeg bruker bare vanlig sukker jeg, da, men var ei stund jeg bakte så mye at hverken sambo eller ungan orka halvparten av kakene;) He he.. Så ikke bakt så mye i det siste, går litt i perioder føler jeg:)

Baker ikke så mye jeg heller.
Og den daimiskaken blir stående i fryseren fordi mannen er den eneste som spiser :p
Eller, jeg tar litt innimellom da. Men ønsker ikke å ha slikt stående. Jeg sliter med å la vær :o
Men jeg har en kjempegod oppskrift på rømmevafler uten hvetemel og sukker, og DET har jeg lyst på snart! :D

Baker ikke så mye jeg heller.
Og den daimiskaken blir stående i fryseren fordi mannen er den eneste som spiser :p
Eller, jeg tar litt innimellom da. Men ønsker ikke å ha slikt stående. Jeg sliter med å la vær :eek:
Men jeg har en kjempegod oppskrift på rømmevafler uten hvetemel og sukker, og DET har jeg lyst på snart! :D

Oi, det hørtes utrolig godt ut:D:D

Kan ta meg en bit jeg også, altså, men kan fint også la være:) Er heldigvis ikke sukeravhengig lenger:D Spiste godteri HVER kveld før jeg blei gravid med Emmeth :oops:

Oi, det hørtes utrolig godt ut:D:D

Kan ta meg en bit jeg også, altså, men kan fint også la være:) Er heldigvis ikke sukeravhengig lenger:D Spiste godteri HVER kveld før jeg blei gravid med Emmeth :oops:

Det er derfor jeg har tatt grep nå, for det skal så vanvittig lite til for at jeg blir skikkelig sukkeravhengig...
Bare jeg spiser en rute melkesjokolade så setter det igang ett eller annet i kroppen min og jeg KAN IKKE stoppe :o
Det er for ille da... Husker det godt fra tenårene også, jeg overspiste veldig ofte!

Ja, ille, ja. Spiste seriøst en godtepose hver kveld, MÅTTE ha det, så kjenner meg utrolig godt igjen i det du sier:) Synes du er kjempeflink:D:D Stå på:)

Ja, ille, ja. Spiste seriøst en godtepose hver kveld, MÅTTE ha det, så kjenner meg utrolig godt igjen i det du sier:) Synes du er kjempeflink:D:D Stå på:)

Takk, selvom det ikke føles flinkt i grunn.
Gjør bare det som er best for kroppen og sinnet mitt :-)

Takk, selvom det ikke føles flinkt i grunn.
Gjør bare det som er best for kroppen og sinnet mitt :-)

Jo, du ER kjempeflink:D Ja, det er absolutt det. Litt sukker trenger kroppen, men absolutt ikke store mengder! Stå på:D

Back
Topp