30 + 1.
Forventninger om tiden etter at barnet har kommet
De siste par dagene nå så har formen vært bedre. Kvalmen har heldigvis gitt seg og jeg har fått sovet 7-9 timer hver natt, så det er jo bra! I går var det super fint sommervær med 25 grader og stekende sol nesten hele dagen. Da fikk jeg lurt med meg kjæresten på en fjelltur. Han var veldig skeptisk om jeg kom til å klare å gjennomføre turen med den større magen og bekkenløsninga. Var kjekt å motbevise han
Altså uten vondter og ubehag var det nok ikke, men ettersom vi gikk i et rolig tempo så gikk det overraskende greit. Setter pris på at jeg er i så grei form ennå, vet at det ikke er en selvfølge! Så nyter det mens jeg kan, plutselig vil jeg ikke være i stand til å bevege meg noe særlig lenger.
Siden det er helligdag i dag og meldt regn hele dagen så blir det nok en innedag med god samvittighet. På planen i dag er det rydding og vasking av hus. Skal bli godt å få det gjort også, for det har ikke blitt gjort på lenge
Vektoppgang til nå er 11,5kg.
I går kom jeg over et innlegg på forumet hvor mødrene skulle skrive hva som ble annerledes i forhold til forventningene etter at barnet hadde kommet. Så derfor tenkte jeg at jeg skulle skrive en liste over mine forventninger nå som gravid. Blir spennende å se hvor annerledes det vil være etter at babyen er her.
- Mindre og oppstykket søvn. Søvnunderskudd over lang tid
- At jeg kommer til å kjenne en kjærlighet til barnet som jeg aldri har kjent for noen andre før
- Sikkert litt fortvilet i begynnelsen over alt som er nytt. Er så mye vi ikke vet ennå!
- Håper jeg får til amming. Og at jeg får ammet til han er 6mnd, kanskje lenger
- Jeg vil nok ta ansvaret for mating for flesteparten av nettene, forventer at kjæresten stiller opp med flaske de nettene jeg trenger pause
- Hverdagen vil gå i mye bleie-bytting. Gjerne kjæresten tar mer enn halvparten her siden jeg stiller mest opp på natta
- Standarden på ryddigheten i huset vil nok bli lavere
- Muligens vi leier inn vaskedame ukentlig om vi føler behovet... Er vel litt tabu i dagens samfunn, men det får nå være
- Tror jeg blir litt hønemor, men håper samtidig at jeg klarer å være litt laidback
- Håper babyen klarer å sove godt i "bedside criben" (sprinkelsenga uten en sidevegg) på siden av senga vår
- Tror det kommer til å bli en utfordring for oss begge å sove så lite. Jeg pleier å klare meg ganske ok med dårlig søvn noen netter, men det er verre for kjæresten. Han kan bli i skikkelig dårlig humør når han ikke får sove godt. I verste fall får jeg jage han opp i etasjen over slik at han får en god natts søvn en gang i ny og ne slik at hvertfall en av oss fungerer normalt dagen etter
- Antar at kjæresten trår ekstra til med rydding og vasking i huset. Og ikke minst matlaging. Jeg tror også jeg kommer til å prøve å være den som handler mest mat. Dette fordi jeg er litt kontrollfreak og er ganske kresen i hva slags mat jeg vil ha hjemme
- Tror nok jeg vil miste kontakten med nærmeste jente-gjengen litt, der er det ingen som har planer om få barn de nærmeste året. Det blir sikkert fort litt sånn når vi får forskjellige interesser. Jeg tror også at vi kommer til å få bedre kontakt igjen etterhvert
- Gjerne jeg får andre beskjentskap via barselgruppe og andre venninner i nærheten som har barn som jeg ikke kjenner så godt i dag
- Håper kjæresten og jeg klarer å få til flere treningsøkter i uka selv om vi har en liten baby. At vi planlegger på forhånd hvem som passer han mens den andre trener. Muligens at jeg trener i hjemmegymmen med babyen oppi en vippestol eller babygymmen
- Antar at foreldrene hans kommer til å stille opp og passe han alle gangene vi planlegger det på forhånd. Tror også de kommer til å være veldig interessert i deres nyeste barnebarn
- Min egen mor og far. Forventer å få lite engasjement og hjelp. Bedre å forberede seg på det nå så blir ikke skuffelsen så stor når vi har kommet så langt
- Er nå åpen for å ha dagmamma noen kvelder når babyen har blitt litt større. Viktig å pleie romantikken med min kjære og, selv om det bare en snakk om en liten restaurant-tur en torsdags kveld
- Håper både jeg og kjæresten kan fortsette å jobbe skift selv om vi får barn. Er så fint med friperioder. Hvis det ikke går, så går det ikke. Da får en av oss vurdere å gå ned i stilling eller eventuelt bytte stilling. Det tar vi som det kommer