Prøvedagbok: klare for nummer to!

Så fint at alt så bra ut! :) Imponert over at dere ikke vil vite kjønn, altså :hilarious:
Hehe, det er mest mannen som ikke vil vite! :D Jeg vil vel helst at vi ikke skal vite, jeg også, men jeg er altfor nysgjerrig til at jeg hadde klart det om det ikke var for ham :p
 
20 + 1 - halvveis!

Fortsatt føles det helt uvirkelig at det faktisk er en baby i magen min. Jeg har ikke veid meg på en stund, men føler på meg at jeg har lagt på meg - til tross for at magen fortsatt ikke vises. Jeg synes det er helt fantastisk å se på ultralydbildene vi fikk på OUL, og liker å lese og høre om babyens utvikling og alt det der. Når det kommer til det å glede seg merker jeg likevel at det jeg gleder meg aller mest til fortsatt er å slippe å være på jobb i noen måneder :p Jeg tror det vil bli bedre når jeg begynner å kjenne liv. Det var så rart på OUL - vi så babyen bevege seg masse, men jeg kjente ingenting. Litt kjipt at morkaka ligger foran, så jeg ikke får oppleve så mye bevegelser, men det er godt å vite årsaken til at det føles stille.

I går hadde jeg en fridag, og da var jeg på prøvetime hos et treningssenter som har egne gruppetimer for gravide. Det var veldig bra, selv om selve senteret var mye mindre enn jeg er vant til fra der jeg vanligvis trener (eller, vanligvis ... Det har vært én gang i uka i det siste :p ). Likevel tror jeg at jeg bytter treningssenter i januar, da har jeg nok enda mer behov for tilrettelagt trening enn nå. Dessuten har jeg oppsigelsestid hos nåværende senter. Det som er bra på det nye senteret er at de også har egne timer for mor og barn, hvor man kan ha med seg babyen inn i gruppetimene. På den måten er det praktisk både før og etter fødsel.

Nå er klokka 2031 - innafor å ta kvelden, da? Vi sier det :)
 
20 + 1 - halvveis!
Fortsatt føles det helt uvirkelig at det faktisk er en baby i magen min. Jeg har ikke veid meg på en stund, men føler på meg at jeg har lagt på meg - til tross for at magen fortsatt ikke vises. Jeg synes det er helt fantastisk å se på ultralydbildene vi fikk på OUL, og liker å lese og høre om babyens utvikling og alt det der. Når det kommer til det å glede seg merker jeg likevel at det jeg gleder meg aller mest til fortsatt er å slippe å være på jobb i noen måneder :p Jeg tror det vil bli bedre når jeg begynner å kjenne liv. Det var så rart på OUL - vi så babyen bevege seg masse, men jeg kjente ingenting. Litt kjipt at morkaka ligger foran, så jeg ikke får oppleve så mye bevegelser, men det er godt å vite årsaken til at det føles stille.

I går hadde jeg en fridag, og da var jeg på prøvetime hos et treningssenter som har egne gruppetimer for gravide. Det var veldig bra, selv om selve senteret var mye mindre enn jeg er vant til fra der jeg vanligvis trener (eller, vanligvis ... Det har vært én gang i uka i det siste :p ). Likevel tror jeg at jeg bytter treningssenter i januar, da har jeg nok enda mer behov for tilrettelagt trening enn nå. Dessuten har jeg oppsigelsestid hos nåværende senter. Det som er bra på det nye senteret er at de også har egne timer for mor og barn, hvor man kan ha med seg babyen inn i gruppetimene. På den måten er det praktisk både før og etter fødsel.

Nå er klokka 2031 - innafor å ta kvelden, da? Vi sier det :)

Hææ??! 20 uker, når skjedde det?! :hilarious: Går så fort når det gjelder andre :p
Du er flink som klarer å være noe i aktivitet da, er ikke verst bare det:) Blir spennende nå da, når kommer magen og når begynner du å kjenne liv :joyful:
 
20 + 1 - halvveis!
Fortsatt føles det helt uvirkelig at det faktisk er en baby i magen min. Jeg har ikke veid meg på en stund, men føler på meg at jeg har lagt på meg - til tross for at magen fortsatt ikke vises. Jeg synes det er helt fantastisk å se på ultralydbildene vi fikk på OUL, og liker å lese og høre om babyens utvikling og alt det der. Når det kommer til det å glede seg merker jeg likevel at det jeg gleder meg aller mest til fortsatt er å slippe å være på jobb i noen måneder :p Jeg tror det vil bli bedre når jeg begynner å kjenne liv. Det var så rart på OUL - vi så babyen bevege seg masse, men jeg kjente ingenting. Litt kjipt at morkaka ligger foran, så jeg ikke får oppleve så mye bevegelser, men det er godt å vite årsaken til at det føles stille.

I går hadde jeg en fridag, og da var jeg på prøvetime hos et treningssenter som har egne gruppetimer for gravide. Det var veldig bra, selv om selve senteret var mye mindre enn jeg er vant til fra der jeg vanligvis trener (eller, vanligvis ... Det har vært én gang i uka i det siste :p ). Likevel tror jeg at jeg bytter treningssenter i januar, da har jeg nok enda mer behov for tilrettelagt trening enn nå. Dessuten har jeg oppsigelsestid hos nåværende senter. Det som er bra på det nye senteret er at de også har egne timer for mor og barn, hvor man kan ha med seg babyen inn i gruppetimene. På den måten er det praktisk både før og etter fødsel.

Nå er klokka 2031 - innafor å ta kvelden, da? Vi sier det :)
Så kjekt å være halvveis! Gratulerer:smiley-bounce012 Jeg følte at etter 12+0 og OUL var det liksom ikke noen flere målstreker før fødselen. Men jeg får legge til 20+1 også:happy:

Selv om jeg har morkaken bak, kjente jeg ikke alle bevegelsene på OUL, selv om jenten surret rundt inni der. Kjenner ikke like mye liv hver dag, men prøver å berolige meg med at det blir vel mer enn nok etter hvert:rolleyes:
 
20 + 1 - halvveis!
Fortsatt føles det helt uvirkelig at det faktisk er en baby i magen min. Jeg har ikke veid meg på en stund, men føler på meg at jeg har lagt på meg - til tross for at magen fortsatt ikke vises. Jeg synes det er helt fantastisk å se på ultralydbildene vi fikk på OUL, og liker å lese og høre om babyens utvikling og alt det der. Når det kommer til det å glede seg merker jeg likevel at det jeg gleder meg aller mest til fortsatt er å slippe å være på jobb i noen måneder :p Jeg tror det vil bli bedre når jeg begynner å kjenne liv. Det var så rart på OUL - vi så babyen bevege seg masse, men jeg kjente ingenting. Litt kjipt at morkaka ligger foran, så jeg ikke får oppleve så mye bevegelser, men det er godt å vite årsaken til at det føles stille.

I går hadde jeg en fridag, og da var jeg på prøvetime hos et treningssenter som har egne gruppetimer for gravide. Det var veldig bra, selv om selve senteret var mye mindre enn jeg er vant til fra der jeg vanligvis trener (eller, vanligvis ... Det har vært én gang i uka i det siste :p ). Likevel tror jeg at jeg bytter treningssenter i januar, da har jeg nok enda mer behov for tilrettelagt trening enn nå. Dessuten har jeg oppsigelsestid hos nåværende senter. Det som er bra på det nye senteret er at de også har egne timer for mor og barn, hvor man kan ha med seg babyen inn i gruppetimene. På den måten er det praktisk både før og etter fødsel.

Nå er klokka 2031 - innafor å ta kvelden, da? Vi sier det :)

Å få med bilder fra ultralyd er helt magisk. Synes det faktisk er en slags betryggelse. Da kan man kikke på bilde(beviset) før bevegelsene kjennes og få bekreftet at det er faktisk en baby der inne ja :happy119
 
Så kjekt å være halvveis! Gratulerer:smiley-bounce012 Jeg følte at etter 12+0 og OUL var det liksom ikke noen flere målstreker før fødselen. Men jeg får legge til 20+1 også:happy:

Selv om jeg har morkaken bak, kjente jeg ikke alle bevegelsene på OUL, selv om jenten surret rundt inni der. Kjenner ikke like mye liv hver dag, men prøver å berolige meg med at det blir vel mer enn nok etter hvert:rolleyes:

Tusen takk! Godt å høre at en ikke nødvendigvis kjenner masse liv på oul, selv om morkaka ligger bak. Ja, da må du legge til 20+1 også som en milepæl :D Gøy å ha noen milepæler. Har du forresten en dagbok? Jeg har prøvd å lete, men finner ikke noen.

Milepæler
Jeg har bestemt meg for å notere meg noen milepæler videre gjennom svangerskapet. Uke 23+0 blir en milepæl, for det er visst etter hva jeg har forstått det nyfødtavdelinger regner som nedre levedyktighetsgrense (selv om det selvsagt er stor sjans for at noe går galt hvis man prøver å redde en baby som blir så mye for tidlig født). Også må jo det å gå inn i tredje trimester være en milepæl? :D I uke 37 regnes ikke lenger barnet som prematurt hvis det blir født. Etter det blir min neste milepæl dagen jeg går ut i permisjon - og til sist termindatoen. Jeg synes det er gøy å "dele opp" svangerskapet i noen delmål. Fant dem her: https://www.babyverden.no/gravid/diverse/svangerskapslengde-uker-maneder-trimestre/

På den måten blir min milepælliste slik:
- Nedre levedyktighetsgrense (23+0): 2. desember
- Tredje trimester (27+0): 30. desember
- Barnet regnes ikke som prematurt lenger (37+0): 9. mars
- Permisjonen starter (3 uker før termin): 12. mars

Vektoppgang
En litt kjip ting med å være gravid er den uunngåelige vektoppgangen. Jeg er 171 cm høy, og veide ca. 62 kg før jeg ble gravid - var altså helt normalvektig. Jeg veier i dag, i uke 20+4, 66 kg. Altså lagt på meg 4 kg, og det er ikke nødvendigvis så mye, men jeg bare kjenner at jeg gruer meg til resten. Jeg la ikke på meg noe de første 12 ukene, så alt har kommet på i løpet av noen få uker. Selv om magen har vokst en del, så har jeg jo ikke en sånn supertydelig gravidmage. Det betyr at jeg har lagt på meg mye ellers, og det er ikke like lett å akseptere som at magen vokser. Jeg vet ikke hva jeg så for meg, jeg visste jo dette, men det er litt vanskeligere å oppleve endringen på egen kropp enn det er å teoretisk forstå prinsippet.

Energi
Det har vært litt roligere på jobben i det siste, og jeg har jo også kommet lenger i svangerskapet. Jeg har ikke merka noe markant skille når det gjelder energinivå, men jeg har nok hatt litt mer overskudd den siste uka nå. Det kan nok også skyldes at jeg har avspasert hele arbeidsdagen på mandag og i dag (fredag) :p

Helg!
Ja, da har jeg offisielt tatt helg allerede, en fredag morgen. Skal komme meg ut på en gåtur snart, og videre aner jeg ikke hva jeg skal bruke dagen på - deilig :)

Ha en god helg, jenter!
 
Tusen takk! Godt å høre at en ikke nødvendigvis kjenner masse liv på oul, selv om morkaka ligger bak. Ja, da må du legge til 20+1 også som en milepæl :D Gøy å ha noen milepæler. Har du forresten en dagbok? Jeg har prøvd å lete, men finner ikke noen.

Milepæler
Jeg har bestemt meg for å notere meg noen milepæler videre gjennom svangerskapet. Uke 23+0 blir en milepæl, for det er visst etter hva jeg har forstått det nyfødtavdelinger regner som nedre levedyktighetsgrense (selv om det selvsagt er stor sjans for at noe går galt hvis man prøver å redde en baby som blir så mye for tidlig født). Også må jo det å gå inn i tredje trimester være en milepæl? :D I uke 37 regnes ikke lenger barnet som prematurt hvis det blir født. Etter det blir min neste milepæl dagen jeg går ut i permisjon - og til sist termindatoen. Jeg synes det er gøy å "dele opp" svangerskapet i noen delmål. Fant dem her: https://www.babyverden.no/gravid/diverse/svangerskapslengde-uker-maneder-trimestre/

På den måten blir min milepælliste slik:
- Nedre levedyktighetsgrense (23+0): 2. desember
- Tredje trimester (27+0): 30. desember
- Barnet regnes ikke som prematurt lenger (37+0): 9. mars
- Permisjonen starter (3 uker før termin): 12. mars

Vektoppgang
En litt kjip ting med å være gravid er den uunngåelige vektoppgangen. Jeg er 171 cm høy, og veide ca. 62 kg før jeg ble gravid - var altså helt normalvektig. Jeg veier i dag, i uke 20+4, 66 kg. Altså lagt på meg 4 kg, og det er ikke nødvendigvis så mye, men jeg bare kjenner at jeg gruer meg til resten. Jeg la ikke på meg noe de første 12 ukene, så alt har kommet på i løpet av noen få uker. Selv om magen har vokst en del, så har jeg jo ikke en sånn supertydelig gravidmage. Det betyr at jeg har lagt på meg mye ellers, og det er ikke like lett å akseptere som at magen vokser. Jeg vet ikke hva jeg så for meg, jeg visste jo dette, men det er litt vanskeligere å oppleve endringen på egen kropp enn det er å teoretisk forstå prinsippet.

Energi
Det har vært litt roligere på jobben i det siste, og jeg har jo også kommet lenger i svangerskapet. Jeg har ikke merka noe markant skille når det gjelder energinivå, men jeg har nok hatt litt mer overskudd den siste uka nå. Det kan nok også skyldes at jeg har avspasert hele arbeidsdagen på mandag og i dag (fredag) :p

Helg!
Ja, da har jeg offisielt tatt helg allerede, en fredag morgen. Skal komme meg ut på en gåtur snart, og videre aner jeg ikke hva jeg skal bruke dagen på - deilig :)

Ha en god helg, jenter!
Jepp, har "Dagboken til en med stort håp om å bli mamma": https://forum.babyverden.no/threads/dagboken-til-en-med-stort-håp-om-å-bli-mamma.1927411/

Det var en fin liste :) Tror jeg låner den:happy:

Ha en nydelig helg!
 
Wohoo, jeg har vært på kjoleshopping til julebord :) Og plutselig kom gravidmagen mer fram, gitt!
 

Vedlegg

  • 6211C76A-81DD-4F54-8EA8-8C5651322025.jpeg
    6211C76A-81DD-4F54-8EA8-8C5651322025.jpeg
    33 KB · Visninger: 112
Så fin mage! :)
Hvis du vil ha en milepæl til er 28+0 forbi det som regnes som ekstremprematur og fra 34+0 er lungene ferdig modnet, eller man trenger hvertfall ikke lungemodningssprøyte hvis noe skulle skje, så det er også en fin milepæl.
 
Så fin mage! :)
Hvis du vil ha en milepæl til er 28+0 forbi det som regnes som ekstremprematur og fra 34+0 er lungene ferdig modnet, eller man trenger hvertfall ikke lungemodningssprøyte hvis noe skulle skje, så det er også en fin milepæl.

Tusen takk! Det var gode tips! Må nesten merke meg 28+0 og 34+0 også, da :D
 
Klokka er over 22, og jeg er fortsatt våken! Lå og sov helt til vekkerklokka ringte klokka 0830 i morges, for jeg skulle hente mannen på fest i løpet av natta. Var så trøtt at jeg kvalte bilen to ganger før jeg kom meg i vei, men da våkna jeg heldigvis nok til å være en relativt trygg sjåfør :p

Jeg har hatt en del vondt i ryggen i det siste, både i korsryggen og høyere oppe. Jeg mistenker at det henger sammen med jobben, hvor det blir veldig mye sitting med hendene på tasteturet. I tillegg vokser både mage og pupper, så den stakkars ryggen får nok å jobbe med. Da passer det ikke særlig bra at jeg har trena veldig lite siden juni :p Denne uka har jeg derfor vært flink til å variere mellom å sitte og stå på jobb, og jeg har tatt meg mer pauser hvor jeg har gjort enkle tøyeøvelser. I tillegg har jeg kommet meg et par turer på treningssenteret, så jeg er veldig fornøyd med det - med tanke på hvor lavt energinivået har vært i det siste :p Det virker som dette har hjulpet på ryggen, og i tillegg begynner jeg sakte, men sikkert å få litt mer energi. Dette er deilig - håper resten av svangerskapet blir preget av at jeg har litt mer overskudd! :D

Men, enda så energisk jeg skryter på meg å være - nå er det natta for min del!:goodnight

Ha en god natt og en fin helg videre, jenter :)
 
Uke 23+0
Tida flyr, neste milepæl er allerede nådd, og vi er nå såvidt over levedyktighetsgrensa, altså kan det være en sjanse for å redde babyen hvis vi skulle vært så uheldige at fødselen startet nå. Godt å være der, men den har å holde seg inne i magen en god stund til.

Jeg tror jeg kjenner noe liv de fleste dager nå, men det er fortsatt veldig svakt, og mannen har fortsatt ikke fått kjent noe utenpå magen.

Jeg er fortsatt ikke helt i full vigør, men energinivået er absolutt bedre enn for noen uker siden. Det er veldig deilig. Nattesøvnen er ikke helt som jeg kunne ønske, men sånn er det bare :)

Mannen sa i går at han begynner å bli veldig spent på babyens kjønn mens jeg kjenner at jeg er mindre spent enn jeg var. Jeg gleder meg absolutt til å få møte den -eller han/hun, da - men kjønnet er på en måte noe jeg har blitt vant til å tenke at ikke betyr så mye. Det er veldig koselig at mannen er nysgjerrig på det, da. Jeg merker han gleder seg enda litt mer til babyen kommer også, nå.

Ellers skjer det veldig lite for tida. Nå skal jeg gjøre noe så spennende som å ordne morgendagens frokost og matpakke. Så blir det å legge seg. Jeg håper jeg våkner litt før vi legger oss, så kanskje vi kan ha litt sengekos. Jeg husker ikke når vi sist hadde sex, så det er nok på tide :p Jeg skjønner ikke hvordan småbarnsforeldre klarer det, jeg er sikkert bare en brøkdel av så trøtt som mange slitne småbarnsforeldre er, og likevel vil jeg helst sove fra kl 20 :p
 
Åh, ligger her i senga og kjenner på ordentlige bevegelser i magen! Det er en så rar og fin følelse! :Heartbigred

Ha en god natt, du som titter innom :)
 
Åh, ligger her i senga og kjenner på ordentlige bevegelser i magen! Det er en så rar og fin følelse! :Heartbigred

Ha en god natt, du som titter innom :)

Det er en kjempefin følelse :happy: Tenk at det er et lite menneske inni der, som strekker seg og turner :joyful: God natt, og gled deg til mange fine stunder med bevegelse inni magen
 
Åh, ligger her i senga og kjenner på ordentlige bevegelser i magen! Det er en så rar og fin følelse! :Heartbigred

Ha en god natt, du som titter innom :)
Endelig! Det samme gjør jeg også. Vi som har morkaken foran har måttet vente lenge på det gode, men ikke forgjeves :love7
 
Åh, ligger her i senga og kjenner på ordentlige bevegelser i magen! Det er en så rar og fin følelse! :Heartbigred

Ha en god natt, du som titter innom :)
Det er en herlig følelse :Heartred mer blir det også! Du hadde også termin 2 april og er førstegangs? :happy:
 
Det er en herlig følelse :Heartred mer blir det også! Du hadde også termin 2 april og er førstegangs? :happy:

Gleder meg! Du har helt rett, termin 2. april og førstegangs :) Merker at det er en spennende tid! Du har samme termindato og er også førstegangs?
 
Back
Topp